Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Vilken pressrelease pratar du om? Om att de inte släpper nya något nytt innan nästa år?

 

Det var väl mest den artikel, kommer inte ihåg var, di.se kanske...där det stod att "Apple tar bladet ifrån munnen....bla bla...för att inte riskera den viktiga julhandeln...bla bla....tidigast i första kvartalet 2010...bla bla"

 

Prissänkningen är väl att den låg på 12.490 kr för 1,5 månader sen, nu på 11.450 kr på Elgiganten.

Redigerad av Skye10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nästa uppgradering av MBP ska ha ett bättre grafikkort. Tycker det är både snålt och dumt av Apple att bara ha 9400 kort. Inser inte Apple att dom tappar många köpare (datorspelare)? Ja menar kan man få en någorlunda trevlig speldator (9400 som standard räcker inte), med någorlunda bibehållen batteritid så lär ju många PC gamers byta och på så vis kunna ha både OS X och Win..

 

Nu säger säkert någon att 15 och 17" modellen även har 9600. Visst, men jag tycker gott apple kunde valt 9800 där i stället! 9600 kortat är fortfarande för klent för massor av gamers! För då lockar man mer spekulanter från PC sidan! För än är inte Apple ett bra val för gamers. Se bara till min brorsa! Han vill ha en iMac men han spelar och tycker det bästa grafikkortet inte räcker till. Nepp! Apple måste fjäska till sig datorspelarna på alla sina modeller (kanske inte på plast macbook, macmini, och air).

 

Fast Steve Jobs verkar tycka annorlunda!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nästa uppgradering av MBP ska ha ett bättre grafikkort. Tycker det är både snålt och dumt av Apple att bara ha 9400 kort. Inser inte Apple att dom tappar många köpare (datorspelare)? Ja menar kan man få en någorlunda trevlig speldator (9400 som standard räcker inte), med någorlunda bibehållen batteritid så lär ju många PC gamers byta och på så vis kunna ha både OS X och Win..

 

Nu säger säkert någon att 15 och 17" modellen även har 9600. Visst, men jag tycker gott apple kunde valt 9800 där i stället! 9600 kortat är fortfarande för klent för massor av gamers! För då lockar man mer spekulanter från PC sidan! För än är inte Apple ett bra val för gamers. Se bara till min brorsa! Han vill ha en iMac men han spelar och tycker det bästa grafikkortet inte räcker till. Nepp! Apple måste fjäska till sig datorspelarna på alla sina modeller (kanske inte på plast macbook, macmini, och air).

 

Fast Steve Jobs verkar tycka annorlunda!?

 

Nu nämner du visserligen bara "datorspelarna" som exempel, men jag har svårt att Apple ser något motiv för att attrahera dessa till företagets produkter. :) Däremot håller jag väl med dig om att det alltid är bättre med ett kraftfullare grafikkort. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu nämner du visserligen bara "datorspelarna" som exempel, men jag har svårt att Apple ser något motiv för att attrahera dessa till företagets produkter. :) Däremot håller jag väl med dig om att det alltid är bättre med ett kraftfullare grafikkort. :)

 

Nej Jobs gillar inte datorspelarna, vilket är väldigt tydligt. Men vill han inte sälja mer datorer så är det ju hans/företagets problem. Det handlar ju trots allt om att slänga i lite värre grafikkort, som kommer öka försäljningen! :ThumbsUp: Jodå! Apple säljer bättre än någonsin, men varför inte försöka sälja lite till ;)

 

Men har Jobs bestämt sig så har han! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Jobs gillar inte datorspelarna, vilket är väldigt tydligt. Men vill han inte sälja mer datorer så är det ju hans/företagets problem. Det handlar ju trots allt om att slänga i lite värre grafikkort, som kommer öka försäljningen! :ThumbsUp: Jodå! Apple säljer bättre än någonsin, men varför inte försöka sälja lite till ;)

 

Men har Jobs bestämt sig så har han! :borstatanderna:

 

Är så enkelt som att de följer sin affärsidé. I den ingår inte segmenten budgetdatorer och "gamers". Den marknaden har för små marginaler och på spelsidan har datorerna har hårdvaran för kort livslängd. Detta gör dessutom att apples idé med att ha ett väl fungerande operativsystem inte kommer att fungera, då ständigt ny hårdvara och nya drivrutiner måste pumpas ut. Hela upplevelsen med OS X kommer att försvinna när dåliga drivrutiner och 700 olika sorters hårdvara ska fungera tillsammans. Dessutom så måste det hela tiden pumpas ut nya datorer så kostnaden för produktutveckling kommer att skjuta i höjden och ännu mindre pengar av försäljningen skulle vara vinst i företaget. Dessutom så kommer detta bara leda till ännu mer osäkerhet i ett visst kundsegment gällande om man ska vänta eller köpa nu för att få mest prestanda för pengarna. Korta produktcykler är väldigt kostsamt för ett företag och inget att sträva efter.

 

För gamers har apple redan iPod/iPhone som spelplattform. En alldeles utmärkt produkt för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattem: Det behöver ju inte vara 700 olika varianter och det behöver inte vara det dundersenaste vid varje uppdatering. Utan de ska köra som det gör nu men att de erbjuder just bättre grafikkort. Det kan Apple fixa utan att det påverkar upplevelsen, hårdvaruproblemen eller deras affärsidé tror jag. :)

 

Som exempelvis nya iMacen kunde gott haft ett 1024mb kort av lite värre sort som tillval och minst ett 9600 som standard.

 

När nya MBP 13.3" kom så kunde dom gott ha tryckt in något bättre än 9400 kortet. Spelar visserligen inte mig någon roll men åtminstone kunde det varit ett 9600 kort. De värre modellerna kunde ha 9600/9800. Men nu valde dom fortfarande 9400 men då kunde de allt ha ersatt 9600 kortet mot ett 9800 för 15 och 17" modellerna. Då får man ju ett bra grafikkort som håller för de senaste spelen och som även lockar till sig spelare. För så vitt jag vet ska ett 9800 kort klara de senaste spelen och framtida spel galant (eller något motsvarande, behöver ju inte vara just ett 9800 :borstatanderna: ). 9600 klarar man väl sig bra på fortfarande men det börjar ju bli lite inaktuellt tycker då jag.. Är ingen grafikkorts expert. Ni får rätta mig om jag har fel!! :)

 

Så jag tror inte man behöver supporta 700 olika sorters hårdvara för att få lite bättre grafikkort :)

 

Fast jag kan ju ha fel :kaffe: Nu kanske jag går väldigt OT med min grafikkortsdiskussion...

Redigerad av datar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl kraftigare grafik kort mindre batteri tid, jag skulle hellre se en i5 propp i mbp samt ytterligare 2 usb portar 2 e lite ynkligt. Jag ska köpa en MBP 13 inch i Januari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tänkte skaffa en iMac 27 tum med 3.06 GHz. Jag undrar bara om det går att byta grafikkort senare? Om jag skulle märka att jag behöver ett starkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tänkte skaffa en iMac 27 tum med 3.06 GHz. Jag undrar bara om det går att byta grafikkort senare? Om jag skulle märka att jag behöver ett starkare.

 

Ingenting är omöjligt, men detta är nog så nära omöjligt man kan komma. Att bryta upp en iMac och byta ut en noggrant placerad komponent för att sätta dit en annan som säkert har andra dimensioner... Inte att rekommendera.

 

Men spelar du inte regelbundet dem allra senaste spelen, så kommer du inte att behöva byta ut grafikkortet. Det finns självklart annat som kräver ett bra grafikkort, men då är det på proffsnivå man arbetar. Är man proffs så har man troligtvis en anställning vilket innebär att företaget säkert köpt din en Mac Pro, som du kan byta komponenter på utan problem! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ord och inga visor.

Det har gått bra för Blondinbella i mediasvängen. Hon vet nur en slipsten skall dras.

 

salakalle :crossfingers: Ha det så gott.

post-35780-1260275876.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena MacWorld! Jag är snubblande nära att falla för det inre trycket och köpa en Mac, efter många års trånande ... Tyvärr har jag bara en studentbudget att köpa för och vill inte göra mig av med min stationära PC (är ju trots allt gamer också). Jag sitter därför och funderar på vad det är som gör MacBook Pro 13" värd 2000 kr mer än den nya MacBook Unibody?

Processorn är densamma. Grafikkortet är detsamma. Arbetsminnet är detsamma. "Whitebooken" har till och med 90 GB mer hårddisk! (Tänker här på grundutförandet, undviker helst att öka priset =/ )

Så om det är någon som vet, eller t.o.m har testat båda modellerna, är det nån viktig hårdvaruskillnad som jag har missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt 1. 15"MBP 2.8GHz + 24"LED = 30.590,00

Alt 2. 27"iMac 3,06GHz + 13"MBP = runt 30.000

 

Jag sitter på en 15"PC kopplat till 21"LCD just nu. Det har funkat fint eftersom jag reser ca 20% i jobbet. InDesign är mitt hjärteprogram och stora filer med mycket länkningar finns med i det dagliga arbetet.

Sugen på alt.2 men är lite orolig att allt inte "hänger med" när jag drar iväg. Mail, mappar och dokument, kan jag synca sådant?

Går det galant?

 

Isf kommer en följdfråga:

Låt säga att jag drar iväg och inte har syncat datorerna med varandra innan avfärd, kan man ordna så en iMac jobbar som en server? Så jag kan komma åt min iMac som står på kontoret överallt med en annan dator? Låt säga min nuvarande Laptop?(om jag inte hunnit köpa 13"MBPn)

 

Känns som jag vill gå på alt.2 men är mest orolig att jag inte ska kunna ha den flexibilitet jag har just nu.

 

Någon som har erfarenhet eller bara tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt 1. 15"MBP 2.8GHz + 24"LED = 30.590,00

Alt 2. 27"iMac 3,06GHz + 13"MBP = runt 30.000

 

Jag sitter på en 15"PC kopplat till 21"LCD just nu. Det har funkat fint eftersom jag reser ca 20% i jobbet. InDesign är mitt hjärteprogram och stora filer med mycket länkningar finns med i det dagliga arbetet.

Sugen på alt.2 men är lite orolig att allt inte "hänger med" när jag drar iväg. Mail, mappar och dokument, kan jag synca sådant?

Går det galant?

 

Isf kommer en följdfråga:

Låt säga att jag drar iväg och inte har syncat datorerna med varandra innan avfärd, kan man ordna så en iMac jobbar som en server? Så jag kan komma åt min iMac som står på kontoret överallt med en annan dator? Låt säga min nuvarande Laptop?(om jag inte hunnit köpa 13"MBPn)

 

Känns som jag vill gå på alt.2 men är mest orolig att jag inte ska kunna ha den flexibilitet jag har just nu.

 

Någon som har erfarenhet eller bara tips?

 

Ja mobile me är väl precis vad du letar efter. kolla på http://www.apple.com/mobileme/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattem: Det behöver ju inte vara 700 olika varianter och det behöver inte vara det dundersenaste vid varje uppdatering. Utan de ska köra som det gör nu men att de erbjuder just bättre grafikkort. Det kan Apple fixa utan att det påverkar upplevelsen, hårdvaruproblemen eller deras affärsidé tror jag. :)

 

Som exempelvis nya iMacen kunde gott haft ett 1024mb kort av lite värre sort som tillval och minst ett 9600 som standard.

 

När nya MBP 13.3" kom så kunde dom gott ha tryckt in något bättre än 9400 kortet. Spelar visserligen inte mig någon roll men åtminstone kunde det varit ett 9600 kort. De värre modellerna kunde ha 9600/9800. Men nu valde dom fortfarande 9400 men då kunde de allt ha ersatt 9600 kortet mot ett 9800 för 15 och 17" modellerna. Då får man ju ett bra grafikkort som håller för de senaste spelen och som även lockar till sig spelare. För så vitt jag vet ska ett 9800 kort klara de senaste spelen och framtida spel galant (eller något motsvarande, behöver ju inte vara just ett 9800 :borstatanderna: ). 9600 klarar man väl sig bra på fortfarande men det börjar ju bli lite inaktuellt tycker då jag.. Är ingen grafikkorts expert. Ni får rätta mig om jag har fel!! :)

 

Så jag tror inte man behöver supporta 700 olika sorters hårdvara för att få lite bättre grafikkort :)

 

Fast jag kan ju ha fel :kaffe: Nu kanske jag går väldigt OT med min grafikkortsdiskussion...

 

Jag tror datar har alldeles rätt i det han skriver om Apples strategi. Nu tror jag att Jobs gjorde ett felval längre tillbaka och det har gjort att Macen inte räknas som speldator. Att då byta strategi kostar pengar och kan riskera varumärket, vilket ingen på Apple skulle vilja. Det går ju bra ändå!

...

Man kommer också till ett praktiskt problem. Om man skulle vilja göra Macen till speldator, vems nivå på prestandan skulle bli gällande? Många som alltid klagar kommer att fortsätta klaga även om Apple biffar upp för man biffar inte upp tillräckligt. I en tid av fristående spelkonsoller tycker jag att Apple kan fortsätta som man gör. Men man har ofta väl klena grafikkort/kretsar med tanke på vad som kan tyckas borde vara åtminstone enkel standard. Ett exempel är ju GMA 450 som var under genomsnittet när den kom och Apple höll fast vid den vääldigt länge i Minin.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det brister kraftigt i informationen på Apples hemsida anser jag.

T ex så talar man inte om huruvida det är 32 eller 64 bit i systemen.

(Core 2 Duo = 64 bit, Core Duo = 32 bit)

Man är också glidande när det gäller hur mycket energi de olika modellerna drar.

Det finns 2 länkar under fliken MILJÖ där man i PDF redogör för standardmodellerna.

Vi ska en ny Imac och har sökt information om effekterna av uppgradering:

RAM MINNE

GRAFIK

PROCESSOR

SKÄRMSTORLEK/TYP

ENERGIÅTGÅNG

 

Vi har fastnat för Imac med 3,33 processor - 9400M grafik och 8 Gb RAM. Detta ger optimal prestanda för pengarna och lägst energiförbrukning i förhållande till prestation.

4670-grafiken är inte nämnvärt bättre på något, förutom krävande spel.

3,33 processorn ger väsentlig förbättring vid tex videoredigering.

8 Gb RAM är optimalt - mer ger minne ger minimal förbättring. (2x2Gb fr Dustin)

21,5" modellen drar avsevärt mindre ström än 27" modellen.

 

Tomgång 21,5" ca.90 watt jmfr. 27" ca.150 watt - betydligt större skillnad vid prestandakonfiguration i kombination med tungt arbete. Det kan handla om 250 watt för en 27" och 130 watt för en 21.5" ca. Detta skulle jag vilja att ngn. mätte upp. Grafikkort kan bli riktiga strömtjuvar.

 

SSD hårddiskar ger störst vinst vid tungt arbete.

Annars ger mer RAM och snabbare processor mer.

 

Här kommer våra bästa länkar:

miljörapport 21,5 tum: http://images.apple.com/environment/report...Report_2009.pdf

miljörapport 27 tum: http://images.apple.com/environment/report...Report_2009.pdf

tester av RAM i alla modeller: http://eshop.macsales.com/shop/apple/memor...mory_Benchmarks

Reveiw samt datatest i tabell i slutet: http://www.macworld.com/article/143575/200...cs_oct2009.html

rammine hos dustin: http://www.dustinhome.se/pd_5010206356.aspx

 

Vår tänkta Imac 21,5 är nästan dubbelt så snabb som en Ny Mac Mini 2,53.

Mac Mini är annars den perfekta Mediadatorn/2:a datorn till TFT-Tv´n!

Tyst...snabb...säker...och framför allt energisnål!

 

Studentrabatt ger ca 10% hos Apple och Office.

Mecenatkort ger ytterligare några hundra.

 

Garantier ska man också jämföra!

Redigerad av happyworld
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....glömde säga att jag har tänkt 3 olika paket/alternativ:

 

ENERGISNÅLT: Mac Mini 2,26 4 Gb RAM 9400M proc (min 12w - max ca 35w) + 22" Eco-skärm (ca 25W) = 60 Watt och ca 8000:- (IPS-skärm kan också fås fr. 45 - 100w)

SNABBARE O BÄTTRE: Imac 21,5 3,33 8Gb 9400M ca 14000:-

SNABBAST OCH ENERGITÖRSTIGAST: Imac27" "med allt" - ?30 000:- ....

 

Energi är inte oviktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur stor anser ni chansen vara att det kommer sitta Arrandale (i3/5/7) proppar i nästa uppdatering av MBP? Om du bedömer chansen som stor, kommer dessa då sitta i alla varianter eller bara i värstingen?

 

Rykten, rykten och gissningar, jag vet, men vill ändå få en liten uppfattning om det är fullkomligt osannolikt eller om det finns en chans :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Nu gäller inköpet av en iMac 27" 2.8.

 

MEN, jag e inte så insatt och dålig på trådarna, då jag säkert använder sökfunktionen dåligt?

Tyckte dock denna tråden verkade bäst.

 

Ska jag se upp och vänta ett tag på att inhandla en sådan, ngt nytt på G inom snar framtid?

 

Tack grabbar/tjejer!

 

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada,

 

Ville bara passa på att få lite allmänna intryck om vad som är bättre/passande för mig!

 

Har länge haft en vit imac 20" kommer ej ihåg version osv! Hur som haver så har jag länge suktat på en ny iMac och pratar då om 27" quad coren den som kostar 19495:- har suktat och väntat sedan innan jul och nyår! och idag stötte jag på en Mac Pro för 20 000 istället! Fulla garantier osv! Den har varit ett demoex men ser fin fin ut efter en avdammning!

 

Vilken skulle ni tycka var ett bra köp? Jag lutar åt Mac Pro iom att den är mer uppgraderingsbar ! Och visst det blir något dyrare med tanke på att jag måste köpa en skärm! Men det rör sig om ett par tusen !

 

berätta gärna vad ni tycker varför osv !?

 

Ps sysslar en hel del med musik och spelar ibland :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Nu gäller inköpet av en iMac 27" 2.8.

 

MEN, jag e inte så insatt och dålig på trådarna, då jag säkert använder sökfunktionen dåligt?

Tyckte dock denna tråden verkade bäst.

 

Ska jag se upp och vänta ett tag på att inhandla en sådan, ngt nytt på G inom snar framtid?

 

Tack grabbar/tjejer!

 

^_^

iMacen bleb updaterad för inte alls länge sedan, så kör på. Man kan kolla på denna sidan också: http://buyersguide.macrumors.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tänkte fråga en sak angående Mac mini, nu när jag är nära föreståeende att köpa en macbook pro, tänkte jag som present till mina föräldrar köpa en mac mini. Och min fråga är räcker den att använda till att betala räkningar och slösurfa på, och spara bilder på?

Redigerad av Ztrodel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen bleb updaterad för inte alls länge sedan, så kör på. Man kan kolla på denna sidan också: http://buyersguide.macrumors.com/

 

Tack för hjälpen, såg inte ditt inlägg förrän nu. Ska hålla koll på den sidan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga till, om jag förstått det rätt så verkar det som om det finns rykten att apple kommer uppdatera Macbook Pro, min fråga är att om det lönar sig att vänta eller att bara köpa nu, det jag tänker använda datorn till är: musik, enkel fotoredigering, skriva arbeten, och slösurfande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen finns att det presenteras en ny version av MBPro på onsdag så det kan man ju vänta lite med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...