Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Tja! det kommer massor med trådar som handlar om när kommer nya macar och vilken ska jag köpa? Vi samlar det här i denna tråden tycker jag!

 

Här är även macroumors byers guide, som hjälper dej att hålla koll på när kommande macar lär dyka upp

http://buyersguide.macrumors.com/ ( detta är inte fakta utan vad världens macnördar tror;) )

 

 

Haade bra!

Redigerad av Landberg
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag funderar på att skaffa mig en iMac. Eftersom jag videofilmar i AVCHD skulle jag gärna veta om det går att bränna AVCHD-filer på DVD skivor med iMac som går sedan att spela upp på en bluray spelare (vilket fungerar bra på en PC-dator med bluray brännare - jag menar bränningen).

Jag misstänker att DVD brännare på en iMac inte kan bränna Bluray men då i så fall skulle gärna vetat hur, på det enklaste och biligaste sättet, skulle man kunnat göra det.

- mvh

JacMiel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte externa brännare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engadget hade en intressant recension av MB där de inte tyckte prisskillnaden var tillräcklig för att inte haffa en MBP (å andra sidan är prisskillnaden $200 i USA): http://www.engadget.com/2009/10/22/unibody...te-2009-review/

 

En del frågor lades upp i tråden på https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=107852 (som stängdes lite i förtid, snålt tyckte jag men det är en annan femma):

 

"Ärligt talat ser jag väldigt få fördelar om man ser till standard utförandet på 13-tums MacBook Pro:n jämfört med den vanliga MacBooken. Minneskortsläsare, Firewire och mindre hårdisk!?!?"

 

MBP har även upplyst tangentbord, är lite mindre i måtten och ett par gram lättare. Ingen radikal skillnad kanske, men om man jämför får man väl jämföra allt... Dessutom tycker jag att aluminium är värt en del över plastkomposit. Men visst, glasklart val är det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus att skärmen anses bättre på MBP, stöd för dubbelt så mycket minne.

 

Den vita får redan kritik för att den gummerade ytan blir riktigt grisig/smutsig, den ännu blankare plasten är tidigare blir ännu mer repig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook eller MacBook Pro?

 

Köpa nu eller vänta?

 

Enligt ryktena så ska en uppgradering komma först tidigt nästa år gällande MBP. Men det är det ingen som vet. Hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa MBP modellen om du nu väljer den.. Macbooken är ju precis uppdaterad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte externa brännare?

 

Jag kommer i alla fall ihåg att jag har sett att det finns interna BD-brännare för gamla MacBook Pro... Det borde med andra ord även finnas en extern brännare att köpa till.

 

 

Edit: Bra initiativ Rickard till tråden! Men jag är fortfarande lite tveksam till att alla nya forumiter kommer att ställa frågorna här... ;)

Redigerad av Douglas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är ytterst tveksam till det med. Men om tråden får lite liv så kan man kanske hänvisa hit i alla fall, enklare för oss som ständigt får ta samma frågor;)

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är ytterst tveksam till det med. Men om tråden får lite liv så kan man kanske hänvisa hit i alla fall, enklare för oss som ständigt får ta samma frågor;)

 

Haade

 

Jag tycker man ska ha en fråga i en tråd samt alla svar ska besvaras i separata nya trådar :borstatanderna:

 

Kanske skriva en lista där det finns renodlade Apple butiker? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ryktena så ska en uppgradering komma först tidigt nästa år gällande MBP. Men det är det ingen som vet. Hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa MBP modellen om du nu väljer den.. Macbooken är ju precis uppdaterad. :)

 

 

precis. apple har faktiskt gått ut officiellt (ovanligt nog) och berättat att det inte dyker upp några nya produkter innan jul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis. apple har faktiskt gått ut officiellt (ovanligt nog) och berättat att det inte dyker upp några nya produkter innan jul.

 

Så ska man köpa MBP så hade åtminstone jag väntat.. Vi är snart där... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade med väntat, spec när det snackas om nya processorer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej gott folk :-)

 

Jag står valet mellan att köpa en Macbook 13 tum, Mac Book Pro 15,4. 2.66 och Imac 27 med quadcore processor.

 

Detta är genom jobbet och det är ovan nämda datorer som är valbara.

 

Datorn kommer att användas till vanlig surfing samt redigering av bilder och video, dock ej super avancerat utan på ett amatörmässigt sätt som dock skall ha möjligheten att kunna utvecklas . Har köpt en digital systemkamera och tar mängder med kort men min nuvarande Sony Vaio( 1g i ram, 1.66 heartz) håller ej måttet. Sparar alla mina kort i RAR och när jag jobbar med dem så tar det en enorm tid att spara bilden och titta på nästa kort, detta gör att man inte får ut det man vill av kameran samt photoshop osv. Även att bara titta igenom korten man precis tagit tar lång tid när de är inlagda på datorn.

 

Spelar jag spel gör jag det på playstation eller Xbox så det är inte ett krav att datorn skall klara detta.

 

Vilken dator tror ni kan passa mina krav?

 

Mvh David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har ju missat den absolut viktigaste punkten. Skulle aldrig tänka mig en MacBook Pro 13" eller MacBook. Finns ju bara i vidriga glossy. Bara det gör att det endast finns ett val. Sitter på en Pro 15 matt:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har ju missat den absolut viktigaste punkten. Skulle aldrig tänka mig en MacBook Pro 13" eller MacBook. Finns ju bara i vidriga glossy. Bara det gör att det endast finns ett val. Sitter på en Pro 15 matt:)

 

Glossy, matt? Är det bilden du menar? Kan man få den i matt bild, de måste missat skriva detta för det stog ingenting om det i den broschyr jag fick hem av jobbet.

 

Är det mycket spegelkänsla annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. en del bara vägrar inse att dom med glossy är fullt användbara och inget man stör sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en Mac Mini för mig snart, funderar på att vänta tills nästa vår/sommar med den och slita ut min Macbook (Late '08) helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående glossy som nämnts i tråden (tycker detta inlägg har en intressant frågeställning angående matt vs glossy skärmar).. Själv tycker jag det funkar utmärkt. Grym skärpa och färger. Har provat den bärbara i lite olika miljöer och ibland kan man få lite spegel effekt men SÅ illa är det inte. Jag undrar kring dem som absolut inte gillar glossy, är det för att dessa har BESTÄMT sig eller anser dessa att dom faktiskt UPPLEVER/MÄRKER nackdelar med glossy? :)

 

Jag vill hävda att det säkerligen finns folk som upplever/märker försämring med glossy, men merparten tror jag bara har bestämt sig! Det har alltid varit matt och ska alltid så förbli. Ungefär som att en bil alltid ska ha en ratt, även om 2000 år ;):borstatanderna: Det är mina egna tankar vare sig dom är rätt eller fel. :)

 

Nej jag har inget emot matta skärmar, men jag älskar glossy! Har inga som helst problem med reflexer osv och min nästa externa skärm ska lätt bli med glossy :bultandehjarta::galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har extrema problem med glossy. Min far har en Sony Vaio med glossy och jag orkar nästan inte använda den på grund av alla reflektioner. Jag ser mig själv i den hela tiden, antagligen är det min hjärna som har ställt in sig på det.

 

Jag tycker också att externa ljuskällor i ett mörkt rum förstör mycket när man sitter med en glossy. Man måste hela tiden anpassa datorns och skärmens vinkel för att inte störas av det. jag upplever också glossyskärmarna som sämre i soliga inomhusmiljöer på sommaren, men det kan vara Sony Vaions dåliga skärm som spelar in där.

 

Sen ur ett rent estetiskt perspektiv är glossy betydligt snyggare - dock är matta produkter i allmänhet något att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall köpa macbook pro 13" (den med 4 gig ram) och undrar hur priset har paverkats av prissänkningen pa macbooken?

Redigerad av polisen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Mitt namn är Douglas och jag funderar på att köpa en iMac... Är det någon ny på gång eller kan jag köpa en nu? :fundersam:

 

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall köpa macbook pro 13" (den med 4 gig ram) och undrar hur priset har paverkats av prissänkningen pa macbooken?

 

Ingenting.

 

MacBook Pro gick ner typ en tusenlapp för en vecka sen - beroende på den allt svagare dollarn

Redigerad av muki
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sneglar på MBP 13" men har också hört rykten och Apples pressrelease.

 

Priserna börjar sjunka hos ÅF vilket jag tycker är en tydlig signal.

 

Men var kan jag läsa "VAD" det är för uppgradering/uppdatering som kommer göras? Är det bara nåt kosmetiskt eller blir det fetare grejjer under skalet?

 

Priset lär väl öka efter uppgraderingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sneglar på MBP 13" men har också hört rykten och Apples pressrelease.

 

Priserna börjar sjunka hos ÅF vilket jag tycker är en tydlig signal.

 

Men var kan jag läsa "VAD" det är för uppgradering/uppdatering som kommer göras? Är det bara nåt kosmetiskt eller blir det fetare grejjer under skalet?

 

Priset lär väl öka efter uppgraderingen?

 

Vilken pressrelease pratar du om? Om att de inte släpper nya något nytt innan nästa år?

 

Sen vet jag inte om priset har börjat sjunka hos ÅF/APR. De håller samma priser som apple, så justerar apple priset så justeras deras priser. Det enda som blir billigare hos APR är att man kan köpa utgående modeller till bra priser när nya lanseras.

 

Man kan aldrig läsa om vad som kommer att uppdateras, det finns bara rykten, som oftast ändå inte stämmer, finns dussintals amerikanska sidor och en handfull svenska som rapportera om detta dagligen. Folk och media bygger upp drömslott om vad de vill att apple ska uppgradera och blir besvikna när det inte blir så.

 

Något kosmetiskt är säkerligen tveksamt, har apple hittat en design så kör de den länge. Vad man kan vänta sig är lite mer klös under huven på framförallt MBP med en ny processor, kanske bättre grafikkort. Ibland så gör de en tyst lansering och plötsligt är de bara där för beställning på applestore, ibland så drar de igång ett event och gör världens release runt en ny funktion eller produkt. Oftast det förstnämnda när det bara handlar om just mindre justeringar i hårdvaran.

 

Nyss släptes ju både ny iMac och ny Mac Mini och Mac Mini Server helt utan förvarning eller releaseparty. De var bara där för beställning.

 

En uppdatering är på inget sätt en garanti för varken prishöjning eller sänkning. Apple har sitt eget lilla sätt att ta fram en valutakurs som sedan står sig tills de tycker det är dags att ändra den igen. Så nu senast så sänkte priset något på iMac/Mac Mini

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...