Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Dyslexi är ett uppfunnet handikapp"


snowreeler

Rekommendera Poster

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3718307.svd

 

En rektor vid ett gymnasium i Skåne har i en artikel kallat dyslexi och anorexia för uppfunna handkapp och menar de är påhittade av forskare eller staten.

 

Maken till dum rektor finns nog inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att dom inte påhittade sjukdomar. Däremot funderar jag på om sjukdomar som Dyslexi, Anorexi och ADHD är sjukdomar som funnits länge eller om dom uppkommit på senare år. Ser ingen omöjlighet i det, men jag vet inte. Nån som har bättre koll än mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig sett ett ironiskt kåseri innan? Om du läst själva kåseriet så hade du insett ironin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det är min rektor, får kanske läsa artikeln.

 

Edit: Nä det var det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att dom inte påhittade sjukdomar. Däremot funderar jag på om sjukdomar som Dyslexi, Anorexi och ADHD är sjukdomar som funnits länge eller om dom uppkommit på senare år. Ser ingen omöjlighet i det, men jag vet inte. Nån som har bättre koll än mig?

Ja nej de måste ha funnits länge. Dock kan de ju öka men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte så insatt i just hur de här sjukdomarna fungerar, men jag ställer mig ytterst tveksam till att man ska sätta titlar på de som exempelvis är dålig på matematik. Vad är skillnaden mellan att vara dålig på just matematik, och att ha dyskalkyli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte så insatt i just hur de här sjukdomarna fungerar, men jag ställer mig ytterst tveksam till att man ska sätta titlar på de som exempelvis är dålig på matematik. Vad är skillnaden mellan att vara dålig på just matematik, och att ha dyskalkyli?

 

Tycker du att det är lika dumt att sätta namn på andra funktionsnedsättningar som tex synskador eller rörelsehandikapp? Ska vi försöka arbeta bort begrepp som "blind" eller "rörelsehindrad"? Att man har svårt för något kan ha olika orsaker. Poängen med att skapa diagnoser eller beskriva syndrom är ju att man ska kunna skapa lösningar eller behandlingar för problemet. Annars blir det svårt att lösa det. Tex har man svårt att lösa problemen för någon som inte kan läsa om man inte känner till om den bakomliggande orsaken är synskada eller dyslexi. Handlar det om en synskada så kanske blindskrift eller talbok är lösningen, handlar det om dyslexi kanske en pedagog med rätt kompetens är lösningen. Samma sak med matematiken - först fastställa var problemet ligger, sedan åtgärda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja,

jag är lite mer inne på Telly82:s linje att det är ett ironiskt kåseri och ingenting annat...

(källan kan läsas här)

Men det är både svårt och känsligt, kanske för känsligt...

Att skriva i offentligheten blir alltmer av slalomåkning mellan alla ord och

begrepp som ständigt, och av olika skäl, skall, bör eller måste undvikas.

- Ni skulle läsa hur man skriver kåserier i Danmark... :D

 

I det här fallet handlar det ju inte om att racka ner på någon med diagnos,

utan om hur svårt det blir när konsulter och experter kommer med motstridiga

anvisningar för vad som ska göras, hörselskadekonsulten sätter upp gardiner o

textilier som allergikonsulten genast river ner etc...

 

Men visst har han antagligen gjort bort sig,

det påminner bara lite för mycket om Piratens ord:

"Skriver man om en synål så är det alltid nån enögd jävel som tar åt sig"

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färdtjänsten har i stan använder inte ordet "blind". Istället det heter "synskadad", vilket verkar kunna vara allt från kontaktlinser till amputerade ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den bästa av världar (skolor) skulle varje individ få utvecklas utifrån sin egen förmåga. Med väl utbildade pedagoger, tillräckliga materiella resurser och hög lärartäthet skulle antagligen inte diagnoser som dyslexi eller adhd vara intressanta.

Men--- så är det tyvärr inte. Enda chansen att få loss resurse till speciellt materiel och expertpedagoger är att diagnos ställs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att det är lika dumt att sätta namn på andra funktionsnedsättningar som tex synskador eller rörelsehandikapp? Ska vi försöka arbeta bort begrepp som "blind" eller "rörelsehindrad"? Att man har svårt för något kan ha olika orsaker. Poängen med att skapa diagnoser eller beskriva syndrom är ju att man ska kunna skapa lösningar eller behandlingar för problemet. Annars blir det svårt att lösa det. Tex har man svårt att lösa problemen för någon som inte kan läsa om man inte känner till om den bakomliggande orsaken är synskada eller dyslexi. Handlar det om en synskada så kanske blindskrift eller talbok är lösningen, handlar det om dyslexi kanske en pedagog med rätt kompetens är lösningen. Samma sak med matematiken - först fastställa var problemet ligger, sedan åtgärda.

 

Nu vrider du lite på vad jag skrev... ;) Det jag menade var enbart att det ibland verkar som att alla som är mindre språkbegåvade klassificeras som dyslektiker, och att de som är sämre på matematik nu sägs lida av dyskalkyli.

 

Jag ifrågasätter inte att dessa handikapp existerar, utan det jag menar är att det ibland verkar ges en felaktig bild av handikappet. För att återkoppla till ditt exempel skulle man kunna säga att det är som att de med nedsatt syn skulle klassificeras som blinda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med väl utbildade pedagoger, tillräckliga materiella resurser och hög lärartäthet skulle antagligen inte diagnoser som dyslexi eller adhd vara intressanta.

Men--- så är det tyvärr inte. Enda chansen att få loss resurse till speciellt materiel och expertpedagoger är att diagnos ställs.

 

För att nämna ett exempel kan jag berätta att jag hörde att rektorn vid min gamla gymnasieskola nu undervisar i filosofi. Med det vill jag säga att det är ofta som mindre pedagogiskt begåvade börjar undervisa i svåra ämnen.

 

Vi hade en lärare i kemi a- och b-kursen i gymnasiet som också undervisade vid Umeå universitet. Man kan väl lugnt konstatera att det inte fanns några brister gällande kunskapen, men desto större brister fanns det i pedagogiken och detta är inte bra. Det var många som inte klarade den kursen eftersom han inte lyckades förmedla kunskapen tillräckligt pedagogiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hel del med ADHD kommer tyvärr senare i livet att fastna i riskbeteenden och missbruk (till stor del pga självmedicinering). Med tidig diagnos och stöd, och kontrollerad medicinering, kan man förhindra att många av dem hamnar snett. Det sparar mycket mer än vad åtgärderna/insatserna kostar, men eftersom det är olika budgetar, och lång tid mellan insats och effekt (många år, kanske decennier), så är det svårt att satsa det som krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vrider du lite på vad jag skrev... ;) Det jag menade var enbart att det ibland verkar som att alla som är mindre språkbegåvade klassificeras som dyslektiker, och att de som är sämre på matematik nu sägs lida av dyskalkyli.

 

Jag ifrågasätter inte att dessa handikapp existerar, utan det jag menar är att det ibland verkar ges en felaktig bild av handikappet. För att återkoppla till ditt exempel skulle man kunna säga att det är som att de med nedsatt syn skulle klassificeras som blinda.

 

Ok, jag uppfattade ditt inlägg som att du tyckte att snack om dyslexi bara var larv. Att diagnosen används slarvigt kan jag hålla med om, men för dem som verkligen lider av tex dyslexi är det fullt allvar. Inget roligt handikapp alls - ganska stor risk att man känner sig (och beter sig) som en tredje klassen medborgare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skolan var mer inkluderande i sitt upplägg än exkluderande, skulle många fler ha mindre med problem. Jag får det oundvikliga intrycket att skolan är en byråkratfabrik som ratar mer eller mindre de som inte är starkt teoretiskt begåvade, fast på ett diskret sätt. Det är en smal fyrkantig värld som man alldeles för lätt slår i kanten och gör illa sig på om man inte är "rätt" begåvad dvs att man har hög teoretisk inlärningsnivå.

...

Som någon sa: Nu har läkarvetenskapen kommit så långt att det inte finns en enda frisk människa mer. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elöverkänslighet anser många vara ett påhittat handikapp...vilket det inte är...2% av befolkningen i Sverige anses drabbade hörde jag nu i Kunskapskanalen på TV, handlar om elektromagnetisk strålning på biologiska varelser.

 

 

Många anser elöverkänslighet vara "kollektiv paranoia"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elöverkänslighet anser många vara ett påhittat handikapp...vilket det inte är...2% av befolkningen i Sverige anses drabbade hörde jag nu i Kunskapskanalen på TV, handlar om elektromagnetisk strålning på biologiska varelser.

 

 

Många anser elöverkänslighet vara "kollektiv paranoia"

 

För att dra en parallell... när jag var sisådär tio bast så tyckte jag morsan, moster och mormor var knäppa som ojjade sig över väderben å sånt. Nu är man där själv... det värker inne i benen när det blir väderomslag... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är som att vara vänsterhänt, det vill säga ett påhittat fenomen som kan tränas bort i skolan. Särskilt när det gäller handstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant om

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Gl...app-2006-02.pdf

 

samt denna om blod hjärnbarriären

http://www.vagbrytaren.org/medlemsblad.htm

 

forskningen visade att mobilstrålning perforerade barriären :w00t:

 

Tror framtiden kommer att utvisa att många "funktionshinder" är en följd av vår teknik.

Att DNA-kedjorna idag slås i sönder av elektromagnetisk strålning är redan påvisbart.

DNA.kedjorna har en viss självläkning, men inte till 100%...vad sker med vår arvsmassa och våra avkommer, det vet vi inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...