Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad tycks om G5'ans design?


palegolas

Jag tycker att designen på nya G5'an är:  

112 medlemmar har röstat

  1. 1. Jag tycker att designen på nya G5'an är:

    • Snygg, ren design.
      56
    • Ful, tråkig design.
      6
    • Ren design, ja, men gud va tråkig!
      15
    • Jag blir yr i huvudet av att se på de små, små lufthålen i frontpanelen.
      3
    • Jag vägrar bilda mig en uppfattning tills jag känt på en i verkligheten.
      24


Rekommendera Poster

Dessutom så drar G5:an mindre ström än G4:an.

Vid samma hertz, ja. Men så fort du ökar hastigheten så stiger strömförbrukningen ganska rejält. G5:an finns redan, och är stabil upp till 2,5 GHz men är så fruktansvärt varm att det inte går att använda den i en vanlig desktopmaskin.

Topmaskinen drar mer ström och alstrar mer värme än top-G4:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Var inne på MacForum och handlade en pryl, och jag måste bekänna att iMac 17"

fortfarande står högt på min önskelista.

 

Blev förälskad i den vid första ögonkastet, den dag den kom till världen.

När jag nu stod framför den igen, så ser jag att kärleken var bestående.

Dess skönhet gentemot den kala och kyliga design som G5:an utstrålar är himmelsvid.

 

Tyvärr lär väl inte iMacen rasa i pris efter införandet av den senaste G5:an.

 

:eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ingenjör är design för mig betydligt mer än utseende. Jag tycker Apple har lyckats skapa en snygg och stilren dator som kommer att hålla länge med tanke på den ökade värmeutveckling som högre klockfrekvenser och kanske fler än två CPUer kommer att leda till. Det finns ju trots all vissa grundläggande tekniska behov som måste uppfyllas, därefter kan man börja fundera på det estetiska.

 

Metallhöljet med den perforerade framsidan är genialiskt om man effektivt (= tyst) vill transportera bort överskottsenergi. Metall leder ju som bekant bort värmen oerhört mycket bättre än plast, som ju snarare fungerar som isolering. Nackdelen är att det blir dyrare att tillverka om man krånglar till formen för mycket (med dubbelkrökta ytor etc.). Det är troligtvis inte någon slump att de senaste bärbara modellerna med Ti/Al höje är ganska fyrkantiga ...

 

Apples designteam har verkligen tänkt till och lyckats kombinera funktion, utseende och pris.

 

Kanske är jag miljöskadad. Jag är van med en Sun Ultra60 och en skrivmaskin från Dell på jobbet och vad som helst är väl snyggare än det!!!

 

Undrar när de ska kasta ut fläktarna helt och satsa på någon annan typ av kylning. Då kan vi börja prata om innovation ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Undrar när de ska kasta ut fläktarna helt och satsa på någon annan typ av kylning. Då kan vi börja prata om innovation ...

Ja varför inte kombinerat kylskåp och dator.

 

Vattenkyld dator blir lite jobbigt, alla har inte dragit fram vatten till skrivbordet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar när de ska kasta ut fläktarna helt och satsa på någon annan typ av kylning. Då kan vi börja prata om innovation ...

Ja varför inte kombinerat kylskåp och dator.

 

Vattenkyld dator blir lite jobbigt, alla har inte dragit fram vatten till skrivbordet. ;)

hehe... å om man har bärbar så får man ha sån där Gevalia-ryggsäck på ryggen (fast med vatten i) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är nån som faktiskt byggt sig vattenkylning:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=5519307

 

Hoppas länken funkar, annars kolla breven Dodgeviper skrivit.

 

Hmm, var inte äldre stordatorer vattenkylda?

 

Faktum är att jag tror att pocahontas teori om kylskåp i datorn inte är helt uppåt väggarna. Här är ett exempel på något åt det hållet: The Overclocking store

 

Det finns folk som jobbar på andra koncept som verkar ligga närmare vattenkylning, fast på mikro nivå: Micro-Cooling-Systems

 

Vad det här betyder för tex prestanda på bärbara, kompakta datorer kan man ju bara gissa ... I vilket fall som helst lär det väl dröja några år innan det här blir intressant för oss dödliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte designen imponerar så värst när man ser den på bild, men jag tror att den kan vinna mycket när man får en chans att möta den i verkligheten. Design är så mycket mer än bara form och linjer. För mig är materialkänslan väldigt betydelsefull - den ska gen en upplevelse av kvalitet. Där tycker jag att dagens G4:or nästan är bättre på bild, för plasten de har använt ger mig ingen tydlig kvalitetskänsla, och exempelvis sättet att fästa handtagen förlorar på att det blir så stora glapp melan de olika plastbitarna. I det avseendet var de gamla CRT-iMacarna mer gedigna enligt min upplevelse. Det är detaljer som man inte riktigt märker på bilder.

 

Alla som jag har hört som har sett G5:an i verkligheten verkar mycket imponerade över det gedigna intryck som det helgjutna aluminiumchassit ger, och aluminium borde inte kunna kännas billigt på samma sätt som ett plastmaterial kan kännas dyrt eller billigt.

 

Det är i alla fall underbart att de har behållit handtagen, för det är ett utmärkt sätt att låta funktion leda till god design. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5 har PC-design för att sälja till trista människor (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om designen inte vore viktig så skulle denna disskusion inte vara så laddad.

Design är viktig - och mest viktig för image-märken som Apple.

 

Jag har en iBook för att Mac OS är bäst, men också för att det är marknadens snyggaste dator. Den läckra designen återspeglar den innovativa insidan.

 

När Apple geggade ihop innovativt på 90-talet första hälft så blev också burkarna fulare och fulare.

 

Följdaktligen är det oroande att G5:an ser så astråkig ut. varenda fantasilös arkitekt som någonsin ritat ett dött förortstorg har skyllt på "rena" linjer. Men det lurar ingen.

 

/Popboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja grabbar. Nya G5an är skitful. Jag är designer sen 9 år och kan inte svälja G5ans design. Vad tänkte de på? enda ordet som dyker upp i mina tankar är SKOKARTONG (av plåt och med handtag) Why???? Mac ska vara snygg. har ni sett nya OSX (Panther)??? den är skitsnygg. Hursomhelst älskar jag burken ändå. den är grymsnabb och det är allt som spelar roll för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle være kult å montere blått lys inne i Mac'en. På en slik måte at mån ikke ser selve lysene, men at maskinens innside kan ses (opplyst i blått) gjennom den perforerte framsiden  B)

 

(Grunnen til valg av blått lys skyldes at det matcher produkter som iMate, IceCube, og iSub m.fl. som alle er utstyrt med blått lys)

Jag såg en PC som hade det.

47598_shl_s.jpg

 

De kan inte vara så svårt att sätta in, det är ju öppet och fint ordnat inne i G5an. Om man är skicklig med sticksågen, kunde man såga ur äpplet och sätta en plastskiva innanför.

indexopensideanim06232003.gif

Så här

G5blue.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här

G5blue.jpg

(w00t) Snyggt Macigen!

 

Når jeg kjøper meg en G5 skal jeg huske å også kjøpe ny metallfres til min Dremel Multi (slik at jeg kan frese ut Apple logoen).

 

Men jeg vil også ha blått lys som lyser opp Mac-ens innside, så det går an å se den gjennom den perforerte fronten :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jeg vil også ha blått lys som lyser opp Mac-ens innside, så det går an å se den gjennom den perforerte fronten  :D

Joakim Ågren har lösningen på detta problem, se längst ner i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren har lösningen på detta problem, se längst ner i denna tråd.

Vakkert :) Dette ser jo ut som et fremtidig prosjekt for meg når min trofaste G4 skal pensjoneres B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar när de ska kasta ut fläktarna helt och satsa på någon annan typ av kylning. Då kan vi börja prata om innovation ...

Ja varför inte kombinerat kylskåp och dator.

 

Vattenkyld dator blir lite jobbigt, alla har inte dragit fram vatten till skrivbordet. ;)

hehe... å om man har bärbar så får man ha sån där Gevalia-ryggsäck på ryggen (fast med vatten i) :D

Vatten och elektronik -NÄ tack! Jag kan inte se att vattenkylning skulle vara en inovation. Det skulle iofs kanske tillåta ännu högre farter än luftkylning, men till vilken energiförbrukning? Innovation är när man klarar sig UTAN kylning! Världen behöver inte datorer som slukar mer energi utan tvärtom, drar så lite som möjligt. Åtgärda skadan i stället för att fixa ett schysst plåster! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst ja...

Det var ju G5 design det handade om :blush: . Har inte sett den i reality men alla bilder tyder på att Apple flirtar hårt med PC-nissarna. Den är inte snygg. Punkt. Den kanske är funktionalistisk, industridisignskolad, produktionsvänlig, men den är inte snygg :( . Men det skiter jag i för jag ska ha en!!!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag såg G5'an vart man lite besviken, den såg lite för "lätt" ut och hade liksom inget extra över sig.

Men efter att fått se den "live" och ha klämt lite på den så ter den sig lite bättre.

Dock var det bestående intrycket ~"Braun-rakapparat".

Men kvalitetstänkandet verkade finnas där, grejerna satt stadigt ihop och hade inga "fula vinklar" eller baksidor.

Jag jobbar en del med design och går för tillfället på designutbildning och tycker apple hade kunnat gjort det hela en aning lekfullare, men de får godkännt för tillfället, vem vet, det kan ju komma tillbehör som börjar rama in den här G5an på ett snyggt sätt i samma stuk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jeg vil også ha blått lys som lyser opp Mac-ens innside, så det går an å se den gjennom den perforerte fronten  :D

Joakim Ågren har lösningen på detta problem, se längst ner i denna tråd.

Man kan också få en blålysande mus, kolla här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5:an är snygg... men utan skärm, mus och tangentbord som matchar den nya designen känns det inte lika intressant. Känns lite lustigt att iSight blev det första tillbehöret som gick i samma stil.

 

Jag köper G5:an då skärm, mus och tangentbord ser lika fräcka ut som själva datorn. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efter att ha sett G5:an live så kan jag lugnt säga att de gamla "plastiga" G3:orna och G4:orna ser ut och känns som leksaksdatorer i jämförelse! Det rör sig om samma kvalitetskänsla som i Titanen och 17:aren. Den ser inte så "simpel" ut som man kan tro. Aluminiumlådan som är gjord i endast ett par stycken plåtar. Väldigt snyggt i min mening!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jeg vil også ha blått lys som lyser opp Mac-ens innside, så det går an å se den gjennom den perforerte fronten  :D

Joakim Ågren har lösningen på detta problem, se längst ner i denna tråd.

Man kan också få en blålysande mus, kolla här.

Dom hade monterat in en lysdiot i musen

(fast första bilden såg ut som om någon hade plåtat en polisbil från taket :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Då jag får min G5:a ska jag stoppa i extra ram, installera nåt blaffetunggrafikspel och lire järnet (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...