Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad tycks om G5'ans design?


palegolas

Jag tycker att designen på nya G5'an är:  

112 medlemmar har röstat

  1. 1. Jag tycker att designen på nya G5'an är:

    • Snygg, ren design.
      56
    • Ful, tråkig design.
      6
    • Ren design, ja, men gud va tråkig!
      15
    • Jag blir yr i huvudet av att se på de små, små lufthålen i frontpanelen.
      3
    • Jag vägrar bilda mig en uppfattning tills jag känt på en i verkligheten.
      24


Rekommendera Poster

Det verkar vara många åsikter om G5'ans utseende och prestanda. Här är en liten omröstning kring utseendet. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger skalet på Apples G5 som inte redan är sagt, burken är ju fullständigt ointressant. Jag kan inte hitta ett enda litet försök till finess, mervärde eller magi. För mig bjuder strukturen av gjuten betong på en större upplevelse.

 

Okritisk inställning till form minskar efterfrågan på välgörande nytänkande och är en frisedel till Apples designavdelning och dess vidare ansträngning.

 

Apples G5 må vara ett vildjur inombords men företaget försitter helt chansen att signalera detta och en massa andra alldeles nödvändiga varumärkesvärden inför alla oinvigda men tänkbara switchers, med en form som man inte ens orkar gäspa åt.

 

Lek med tanken att G5-burken var en PC från HP eller Dell, vilket den mycket väl skulle kunna vara, hade du gillat den då - knappast. Detta visar bara på att avsändaren är helt avgörande för hur produkten uppfattas. Designen i sig är inte tillräcklig för att övertyga, frånvaron av formidé tär därför på Apples varumärke.

 

En nära parallell är Citroens ängsliga formspråk på senare års modeller, karaktären är som bortblåst, och hade MX varit en Toyota hade ingen enda brytt sig om modellen annat som en bil väderad efter de vanliga torra uppgifterna om bränsleförbrukning, serviceintervall och bromsklosspriser. Vart tog magin vägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tycker uppriktigt sagt den är vrålsnygg. Kanske inte revolutionär som iMacen när den först kom, eller innovativ som TiBooken, men vrålsnygg är den. Och låt mig då dessutom säga att jag har sett flera PC-burkar som har sett riktigt skapliga ut, och erkänt det (!). Inga billiga hem-PC direkt, men det kanske inte Powermac G5 är heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lek med tanken att G5-burken var en PC från HP eller Dell, vilket den mycket väl skulle kunna vara, hade du gillat den då - knappast. Detta visar bara på att avsändaren är helt avgörande för hur produkten uppfattas.

Ackiboa, du har en klar poäng där, något jag själv tänkte på direkt. Det finns gott om folk som är okritiska till det de ser som sitt. Vi kan t.e.x. ta vår debatt om lagar, svenskar kan nästan bli stolta över svenskt regelverk men skrattar åt danskens dito (jo då, de har lika dumma lagar som vi). Macfans köper lätt Apples design med hull och hår om den så är orangerandig och släpps första april. De som bor i Höör tycker att dumt beteende i Höör är fräckt och personligt medan samma beteende i Hörby är "bonnigt" o.s.v. Nu tycker jag inte att jag kan uttala mig om designen ordentligt i ett så tidigt skede. Som med så mycket annat måste jag smälta de, men jag är övertygat om att Apples designer har suttit länge och kämpat för att skapa något nytt och iögonfallande. Kanske har de lyckats, kanske inte, men jag tycker inte man kan såga ett konstnärligt arbete jäms med fotknölarna som du gör. Jag tycker det är orättvist mot de som naturligtvis inte försökt erhålla den effekten du påtalar. Jag tycker man ska vara noga med att visa att det är sin egen referensram man vandrar i när man diskuterar något så godtyckligt som design. Att säga att en design är dålig som om det vore själkvklart, ja, det är inte upp till någon. Någon skrev i en tidning "men varför så ful?" om Sony Ericssons nya telefon. Själkvklart har designern inte avsiktligt menat att telefonen skulle vara ful, varför var då reportern tvungen att vara så spydig, han hade ju själv inte hängt med i utvecklingen om han ännu tyckte om hundbensmodellerna.

 

Baronens erkännande stämmer jag in på, det finns ganska snygga PC-burkar (enligt min referensram). Se bara på de bärbara. Även om en PowerBook är svårslagen finns det många goda konkurrenter. Att det sedan finns modeller som ska rida på Apples designvåg utan att lyckas få finessen med, det är sant. Jag gillar t.ex. inte HP:s(?) IKEA-burkar alls, de är i mina ögon svullna barndatorer. Här kanske finns andra som tycker de är jättecharmiga? Knappast Ackiboa eller Baron Bosse dock, det har ni för god smak för ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad Ackiboa gnäller över, att skapa ett flashigt utseende enbart för utseendets skull är enligt mig totalt värdelöst. Om man däremot kan ge funktionerna ett tilltalande formspråk så är mycket vunnet.

Vad är då lådans funktioner? Jo, först och främst skall den innehålla datorn, den skall medge luftgenomströmning och vara flyttbar, den skall även se bra ut för den tilltänkta målgruppen.

Jag tycker att apple har lyckats med allt detta, man har skapat en låda som rymmer datorn (konstigt vore väl annars), perforerad fram- och baksida för effektiv luftgenomströmning, bärhandtag för lätt flyttning och allt detta med ett formspråk som troligtvis kommer att tilltala bl.a. konservativa IT-chefer och ekonomer (vi andra köper apples datorer i alla fall, ju).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den är snygg och ren. Det är förmodligen ganska svårt att göra en ny "Imac G4"-skräll vad gäller utsseende. Jag har aldrig gillat de klatschiga Teletubbies-datorerna Imac G3 eller gamla Ibook Dasslock. Egentligen borde jag kanske inte diskutera snygg design eftersom jag faktiskt gillar den rena, kantiga, praktiska designen hos Volvo 760/780... :sorry: (Förlåt mig alla designproffs) Powerbook G4 är ju faktiskt lite kantig och oehört praktisk och den gillar jag bäst! Men jag är nog inte helt "rubbad" då jag även gillar Imac G4 samt de flesta bilar som "alla andra" också tycker är snygga, typ Jaguar XK-serien.

 

Förresten, jag kör en några år gammal Hewlett-Packard Workstation C3700 (Unix-dator) på jobbet och om man plockar bort frontplasten/-panelen så blir den väldigt lik nya Power Macen med perforerad plåt. Snyggt stulet , Apple! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inte sagt likadant när den blåvita G3 kom?

G5 är ren och snygg.

Inga flashiga plastgrejer.

De flesta Apple burkar i mitt fall sitter ändå under bordet (om de låter mer än Cube) så färgen på plasten eller metallen spellar ingen roll.

Jag jobbar med grafik och layout så prestanda är allt i mitt fall.

Allt annat spellar inte så stor roll. Försöker undvika att ha i mitt synfält alltför stora klumpar och det kvittar hur de ser ut.

När det gäller datorer så njuter jag hellre av prestanda än deras utseeende, hur snygga de än är.

Man sitter inte och stirrar på de i timmar. Man ska vara kreativ och effektiv under de timmarna.

Så ställ era maskiner under bordet och njut av deras prestanda istället.

iSub högtalare är en annan sak, de ska vara uppe och höras, de stör inte uppmärksamheten från skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är någonting jag gillar med funkisdesignen över hela burken. Och jag kan tänka mig att det är mysigt att låta fingrarna smeka fram över de små lufthålen. Det är just i närbilder som jag inser att jag tycker den ser jäkligt skön ut, på samma vis som jag tycker powerbooken är skön. Det finns nåt tänk bakom luftgallret, och inte bara att det är luftgenomströmning, nej det känns som säkerhetsgaller. Varning, för här innanför vilar ett monster. Det känns som armeringsjärn, en stabil grundstomme att bygga på. Det känns som stålgolv, som håller för vad som helst.

Jag gillar sättet som kontakterna är uppraddade på. Inga konstigheter.

Det är ju funkis rakt av.. och jag har aldrig trott jag var funkiskille. Men nu inser jag att jag är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en blandning av luftrenaren Blueair och rörslutsteget Nagra VPA, kanske. Hmm, man kanske skulle rensa två G5-case och bygga sig ett par PSE 845 rörmonoblock :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Rena snygga linjer. Just så. Jag tror att man kommer att bli impad när man ser den i verkligheten. Apple har gjort det igen, kommer jag förmodligen att mumla i någon butik. Designpris?

 

(men lite småtrist design tyckte jag nog när jag först såg den...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Første gangen jeg så det nye designet tenkte jeg: "Å herre gud, skal dette liksom stå på mitt skrivebord <_< ".

 

Etter å ha sett stadig flere bilder av burken, har jeg så smått begynt å ane den rene og stilfulle linjen i designet. Som PowerBookene har vist, så er det aluminium som skal identifisere Apples proffmodeller, og PowerMac er jo den aller "proffeste".

 

Jeg kommer dog ikke til å ta endelig stilling til om jeg liker designet eller ikke, før jeg faktisk ser en i virkeligheten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer Apples linje med PowerBook G4 och metalic i panther. Snygg och ren. Utstrålar kraft. Fast vid en första anblick kändes den bara tråkig…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att designen på G5:an är häftig och ger intrycket med sina styvare former att de är vassare än G4:orna... Att Apple har en rundare och mjukare design på konsumentburkarna hjälper ju till att locka nya kunder inom den kretsen av datoranvändare. Med hjälp av den nya designen på Powermacarna och Powerböckerna så skiljer Apple genom de olika designstilarna av konsument och proffsdatorerna från varandra. Apple har därmed på gott och ont övergett den färgglada designen som förut genomsyrade hela modellprogrammet. Det ser ut så här i dagsläget...

 

Vitt:

eMac

iMac

iBook

 

Aluminium/metall:

PowerMac

PowerBook

Xserve/Xserve Raid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utseendet tycker jag kanske inte är det näst viktigaste ens, men det bidrar, men som svar på frågan tycker jag att den ser asful ut. Jag ser på min gamla G4 och tycker den ser as-snygg ut, varför försämra, varför inte låta bli om man inte kan bättre och behålla den erkänt uppskattade gamla lådan? Jag är kille och jag gillar av naturen lite runda former! Aluminiumlooken känns lite 90-tal.

Nåja, den kanske blir snyggare sedd i verkligheten. Det är bra att de löst ljudproblemet, det är kanske viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Ja design ja!

 

Nya Power Mac G-5'ans design är bland den bästa designen som skådats på någon produkt överhuvudtaget. Den är ett mästerverk av ingenjörskonst. Den är byggd och designad utifrån och in. Om man tittar på innandömet så är det väldigt snyggt och kraftfullt och inte ens en sladd ser man. Dessutom extra kul att man kan köra den med ena sidan bortagen och visa innehållet samt å blir det enkelt att göra en Case Mod om man vill det. Genom genomströmmningsgallren ser man sedan fläktarna bakom som man kan se arbeta när man sätter på datorn riktigt coolt och ger ett kraftfullt utryck och lite superdatorkänsla. I stil och renhet har man inte sett maken till om man inte räknar med Bang O Olufsen. Om man tittar i många Sci-fi filmer och serier så ser mycket utrustning i dessa filmer ut att vara i lite grann i samma stil som nya G-5'an tex Star Wars, Matrix. kanske kan G-5'an få agera i någon Sci Fi film ;)

 

Nu har man visserliggen inte sett G-5'an i verkligheten men min erfarenhet har alltid varit att Mac datorer så gott som alltid har överraskat mig när det gäller design. En annan sak som är regel är att Mac datorer må va snygga på bild men är alltid snyggare i verkligheten då man får se i riktig 3-D miljö dvs In Real life :lol:

 

Ser att några är negativa till nya G-5'ans design. Jag skulle vänta med att uttrycka min besvikelse om jag skulle känna så!. Jag kommer ihåg ett inlägg som jag gjorde på Apple Discussions då nya Fp iMac lanserades där jag sa att den var jätteful och tråkig jämfört med CRT iMac i Fruit serierna och att jag verkligen hoppades att Apple skulle få bättre ideer till nästa uppgradering!. Nu kan man säga att man grovt ångrar detta uttalande och idag tycker jag att iMac Fp är bland det snyggaste som skapats på teknikfronten. Man måste ibland låta ögonen få vänja sig vid en ny design för att upptäcka dess finesser och charm!. Såg att någon liknade nya G-5.an vid en PC's design! Visserliggen finns det numera rätt snygga Pc datorer på marknaden men G-5'an är inte PC lik utan är något helt nytt. Den renhet och stilfullhet som G-5an har finns inte maken till på PC sidan endast iBook kan konkurrera i det avseendet!. Man brukar ju säga form före funktion i många samanhang eller funktion före form men i detta fall måste jag säga att Apple lyckats synnerligen väl med att kombinera funktion och design utan att göra avkall på ingetdera. Den är designad inifrån och ut för att få bra funktion men samtidigt så har man lyckats att få denna funktion i snygg tappning mycket bra gjort måste jag säga!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle være kult å montere blått lys inne i Mac'en. På en slik måte at mån ikke ser selve lysene, men at maskinens innside kan ses (opplyst i blått) gjennom den perforerte framsiden B)

 

(Grunnen til valg av blått lys skyldes at det matcher produkter som iMate, IceCube, og iSub m.fl. som alle er utstyrt med blått lys)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle være kult å montere blått lys inne i Mac'en. På en slik måte at mån ikke ser selve lysene, men at maskinens innside kan ses (opplyst i blått) gjennom den perforerte framsiden  B)

 

(Grunnen til valg av blått lys skyldes at det matcher produkter som iMate, IceCube, og iSub m.fl. som alle er utstyrt med blått lys)

Jag såg en PC som hade det.

47598_shl_s.jpg

 

De kan inte vara så svårt att sätta in, det är ju öppet och fint ordnat inne i G5an. Om man är skicklig med sticksågen, kunde man såga ur äpplet och sätta en plastskiva innanför.

indexopensideanim06232003.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smaken är klöven liksom ....., jag tycker den ser gräsligt ful ut med den perforerade fronten, nu vet

jag inte om det är plåt eller plast, men det ser simpelt ut, likt ett hemmabygge.

Ska det vara "Superdriven" som sitter på överst?....ser trist ut den med.

 

Den designern säljer inte, innanmätet är något annat, det är ju det som jobbar, så de som har datorn som arbetsredskap

lär inte bry sig om hur burken ser ut, den hänger man under bordet, utom synhåll.

Nä, jag blev inte sugen på den, utseendemässigt...

 

Jag kan ana att maskinen nu fungerar mer som en värmefläkt, än som en hårfön.

Processorn måste avge en hiskelig värme eftersom det är så många hål i front och baksida.

Bör kanske inte placeras för nära brännbara föremål som gardiner och dylikt.

 

På arbetsplatser blir den kanske ett miljöproblem under varma sommardager. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att den blir speciellt mycket varmare än tidigare macar. Snarare tvärtom. Genom denna konstruktion med 9 fläktar som snurrar långsamt och ett välperforerat chassi så får man en tyst dator som inte behöver avge mer värme eftersom luftgenomströmmningen är större och datorn blir därmed svalare eftersom det inte bildas en "varmluftsugn" inne i lådan som på tidigare burkar. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom denna konstruktion med 9 fläktar som snurrar långsamt och ett välperforerat chassi så får man en tyst dator som inte behöver avge mer värme eftersom luftgenomströmmningen är större och datorn blir därmed svalare eftersom det inte bildas en "varmluftsugn" inne i lådan som på tidigare burkar. :o

9 fläktar :lol:

Oj oj, kan undra vad strömförbrukningen kan vara nu då....1kW (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte smartare att låta hela chassit vara processorns kylfläns liksom?

 

(jag skrev fel förut, jag tycker den ser ut som 80-tals design!) :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom denna konstruktion med 9 fläktar som snurrar långsamt och ett välperforerat chassi så får man en tyst dator som inte behöver avge mer värme eftersom luftgenomströmmningen är större och datorn blir därmed svalare eftersom det inte bildas en "varmluftsugn" inne i lådan som på tidigare burkar. :o

9 fläktar :lol:

Oj oj, kan undra vad strömförbrukningen kan vara nu då....1kW (w00t)

Behöver inte heller vara mer än tidigare fem fläktar eftersom varje fläkt körs på låg effekt. :lol:

Men vem vet, kanske dags att sätta i starka säkringar i proppskåpet? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite småtråkig i första anblicken. Rätt snygg och gedigen när man väl får se den i verklighet. Då förstår man också enhetligheten i utformningen bättre. Snyggast är dock insidan. Allt är så prydligt uppställt: luftig men ändå förnuftigt utnyttjat utrymme. Så långt från råttboet man kan komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Tror inte att den blir speciellt mycket varmare än tidigare macar. Snarare tvärtom. Genom denna konstruktion med 9 fläktar som snurrar långsamt och ett välperforerat chassi så får man en tyst dator som inte behöver avge mer värme eftersom luftgenomströmmningen är större och datorn blir därmed svalare eftersom det inte bildas en "varmluftsugn" inne i lådan som på tidigare burkar. :o

Dessutom så drar G5:an mindre ström än G4:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...