Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?

Semmelman

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

1. 1. Ja ska du det?

• Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar

Rekommendera Poster

Alix
7 minuter sedan, boevil säger:

Jag har ofta undrat över såna här siffror, vad betyder de egentligen?

Här utvecklas saken, liksom här, men det är ändå komplicerat. Det viktiga är att ta de fulla doser som rekommenderats.

”In the case of Pfizer, for example, the company recruited 43,661 volunteers and waited for 170 people to come down with symptoms of Covid-19 and then get a positive test. Out of these 170, 162 had received a placebo shot, and just eight had received the real vaccine.

From these numbers, Pfizer’s researchers calculated the fraction of volunteers in each group who got sick. Both fractions were small, but the fraction of unvaccinated volunteers who got sick was much bigger than the fraction of vaccinated ones. The scientists then determined the relative difference between those two fractions. Scientists express that difference with a value they call efficacy. If there’s no difference between the vaccine and placebo groups, the efficacy is zero. If none of the sick people had been vaccinated, the efficacy is 100 percent.”

FYI: Det är inte så att AZ är sämre än de andra. Siffrorna avslöjar inte ”real world scenarios”. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 728
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• Alix

162

• Semmelman

64

• Axelman

59

• Mattiasgbg

58

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

För min del känner jag mig så kränkt att jag inte får köra på vänster sida på vägar som jag vill. Jag vill också kunna köra på gång och cykelvägar och definitivt inte stanna vid rödljus. Men det hindr

Hörde på radion idag att flera av de som ska vaccineras har hotat personalen om de inte får något annat vaccin än Astras. Polisanmälan borde vara obligatorisk. Även om mesarna till poliser och åk

Spruta på tisdag!! 

Uppladdade bilder

boevil
6 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag TROR att det betyder hur stor chans det är att inte bli sjuk om man blir smittad av respektive typ av virus.

(Och om man blir sjuk så blir det förmodligen lindrigare även med Astras vaccin.)

Ja, det är därför man diskuterar en eventuell tredje dos om några månader.

(Och Astra var ju det första vaccinet vi fick. Det hade ju inte varit bra att vänta flera månader på att börja vaccinerna alls.)

Jo du har nog rätt… men vad innebär ”smittad”?

6 minuter sedan, Alix säger:

Här utvecklas saken, liksom här, men det är ändå komplicerat. Det viktiga är att ta de fulla doser som rekommenderats.

”In the case of Pfizer, for example, the company recruited 43,661 volunteers and waited for 170 people to come down with symptoms of Covid-19 and then get a positive test. Out of these 170, 162 had received a placebo shot, and just eight had received the real vaccine.

From these numbers, Pfizer’s researchers calculated the fraction of volunteers in each group who got sick. Both fractions were small, but the fraction of unvaccinated volunteers who got sick was much bigger than the fraction of vaccinated ones. The scientists then determined the relative difference between those two fractions. Scientists express that difference with a value they call efficacy. If there’s no difference between the vaccine and placebo groups, the efficacy is zero. If none of the sick people had been vaccinated, the efficacy is 100 percent.”

FYI: Det är inte så att AZ är sämre än de andra. Siffrorna avslöjar inte ”real world scenarios”. 

Jag är precis på  väg ut på min dagliga promenad. Tack för din länk, läser när jag kommer hem igen.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Telly82
3 minuter sedan, boevil säger:

Jo du har nog rätt… men vad innebär ”smittad”?

Kommer i närkontakt med viruset skulle jag kanske skrivit.

Men som Alix påpekar, siffrorna avspeglar inte det riktiga livet med all dess komplexitet.

Länk till inlägg
Telly82

Märkligt. Artikeln som Alix länkar till har nu en graf med helt andra siffror, där Astra är marginellt sämre än Phizer efter andra dosen.

ca7f0c8e-2e24-4354-b43d-ff31beb797f8.thumb.jpg.bd746f1834d61b7d5a0d33c16c237ad9.jpg

Samma siffror som ovan finns även i andra tidningar.

Länk till inlägg
Alix
24 minuter sedan, Telly82 säger:

Märkligt. Artikeln som Alix länkar till har nu en graf med helt andra siffror, där Astra är marginellt sämre än Phizer efter andra dosen.

ca7f0c8e-2e24-4354-b43d-ff31beb797f8.thumb.jpg.bd746f1834d61b7d5a0d33c16c237ad9.jpg

Samma siffror som ovan finns även i andra tidningar.

Nej, det är andra siffror, det handlar om ”effektivitet mot svår sjukdom (inläggning på sjukhus)”.

Länk till inlägg
Telly82
2 minuter sedan, Alix säger:

Nej, det är andra siffror, det handlar om ”effektivitet mot svår sjukdom (inläggning på sjukhus)”.

Aha. Men var fick du din graf ifrån och vad visar den?

Länk till inlägg
Alix
5 minuter sedan, Telly82 säger:

Aha. Men var fick du din graf ifrån och vad visar den?

Den är från TT också och visar ”effektivitet mot infektion av alfa- respektive delta-varianterna”.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Matrix

Om du nyss är vaxad, stämmer det att man kan få en kylskåpsmagnet att fastna på injektionsstället ? Comirnaty (Pfizer) och Moderna.

Länk till inlägg
DittDatt
33 minuter sedan, Matrix säger:

Om du nyss är vaxad, stämmer det att man kan få en kylskåpsmagnet att fastna på injektionsstället ? Comirnaty (Pfizer) och Moderna.

Ja, om du nålar fast den med ett par knappnålar. (Jag förutsätter att du skojar så jag skojar tillbaka)

Länk till inlägg
boevil
17 minuter sedan, Matrix säger:

Det är mycket som är märkligt nuförtiden.
En del tycker tydligen inte om magnetism i covidvax.

https://www.redvoicemedia.com/2021/06/exposed-magnetism-intentionally-added-to-vaccine-to-force-mrna-through-entire-body/

Jag tror att det är en missuppfattning, det handlar om ett sånt här pannband,

BF4D204B-C776-460A-8320-3B1B590996C0.thumb.jpeg.66ccc55c814d192a9ce936b708631f5e.jpeg

fäster man det runt armen blir illusionen maximal.

Länk till inlägg
Matrix
57 minuter sedan, boevil säger:

Jag tror att det är en missuppfattning, det handlar om ett sånt här pannband,

BF4D204B-C776-460A-8320-3B1B590996C0.thumb.jpeg.66ccc55c814d192a9ce936b708631f5e.jpeg

fäster man det runt armen blir illusionen maximal.

Ja, man kan undra vad en hög koncentration av SPION´s kan ställa till med i spegelneuronerna. 🤔

Inget nytt under solen, men SPION´s är inte uppräknade som ingrediens i något av de nödgodkända, rödflaggade fyra vaxen. Anmärkningsvärt, eftersom de inte ska användas på människor enligt tillverkarna.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24715289/

Länk till inlägg
Alix

Västra Götalands-regionen vaccinerar inte vaccinatörer på häkten. Det är enbart de häktade som är prioriterade. Regionen säger sig följa Folkhälsomyndighetens rekommendation. Däremot prioriterar Västra Götalands-regionen asylsökande över 18 år. Det följer inte Folkhälsomyndighetens rekommendation.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sjukskoterskor-pa-haktet-vaccinerar-intagna-men-far-inte-sjalva-vaccin

• Förvirrad 1
Länk till inlägg
Alix

”Risk of COVID-19 hospital admission was approximately doubled in those with the Delta VOC when compared to the Alpha VOC, with risk of admission particularly increased in those with five or more relevant comorbidities.”

Dubblerad risk för sjukhusinläggning alltså vad gäller den indiska varianten (delta) jämfört med den brittiska (alfa). Ännu mer än det för de som tillhör riskgrupper. Och delta är redan här och sprids snabbt som fan. :chock: :excl:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01358-1/fulltext

https://sverigesradio.se/artikel/fordubblad-risk-med-deltavarianten

• Ledsen 1
Länk till inlägg
Alix

Jag har nog faktiskt fått lite extra biverkningar efter andra dosen igår. Jag har lite lätt huvudvärk, är öm i nacken och andra leder. Men inte så farligt.
Inte än i alla fall… :P :crossfingers:

Länk till inlägg
Alix

”Vaccinsamordnaren säger också att Sverige just nu har avtal som innebär att alla svenskar kan vaccineras tre till fyra gånger om året.”

Som vi såg med AstraZeneca innebär inte det att vi faktiskt har eller får det vaccinet... :rolleyes:

https://www.svt.se/nyheter/dystert-resultat-for-tyskt-vaccin-bergstrom-paverkar-inte

Länk till inlägg
Mattiasgbg
2021-06-15 10:56, Alix säger:

vaccin.thumb.jpg.644729203995f38574fd5fab7f82b0a3.jpg

Tegnell oroar sig nu för deltavarianten. Vaccinet hade hög effekt även efter första dosen mot det ursprungliga viruset. Men som synes inte mot det som dominerar idag och särskilt inte mot det som kommer att dominera inom kort. UK stänger ned i en månad till, trots att de har betydligt fler vaccinerade. Det blir inga resor för mig i sommar. 💔

Kan någon förklara hur det här med att nya mutationer verkar jaga bort äldre mutationer?

I UK smittas nu varje dag ca 100 personer/miljon invånare, en tydlig uppgång sedan 2-3 veckor, i Sverige är siffran ca 80 och kraftigt sjunkande.

För några dagar sedan hörde jag att deltavarianten står för runt 90% av fallen i UK. Innebär det att det bara hade smittats ca 10 personer om dagen där om inte deltavarianten hade existerat?

Hur kan en variant tränga undan en annan? Alfavarianten blir väl inte snällare eller mindre smittsam bara för att deltavarianten dyker upp, utan borde fortsätta att smitta lika mycket som tidigare? Eller smittas folk av båda varianterna nu, men deltavarianten är den som driver själva sjukdomen i den drabbade patienten?

Länk till inlägg
Alix

Jag antar att eftersom den är mer smittsam så hinner den före varje gång… :fane:

Länk till inlägg
Öland 4ever

Är inte så där väldigt mycket för injektionssprutor. Höll på i över ett år att dagligen genomlida dessa dagliga injektionstester efter att jag fått lungemboli (blodproppar i lungorna) för många år sedan. Så jag står över.

• Förvirrad 1
Länk till inlägg
Alix
5 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Är inte så där väldigt mycket för injektionssprutor. Höll på i över ett år att dagligen genomlida dessa dagliga injektionstester efter att jag fått lungemboli (blodproppar i lungorna) för många år sedan. Så jag står över.

Pfizers känns inte alls. Jag blev förvånad och nämnde det för sjuksköterskan. Hon sa att det är just den typen av vaccin.

Länk till inlägg
Axelman
16 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Både förstår och inte förstår. Utan vaccin är risken för stor. Den vill inte jag ta. Kramade barn och barnbarn i helgen första gången på länge och det riskfritt pga två vaccinsprutor.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Öland 4ever
1 minut sedan, Alix säger:

Pfizers känns inte alls. Jag blev förvånad och nämnde det för sjuksköterskan. Hon sa att det är just den typen av vaccin.

Jag kanske inte menade att jag aldrig någonsin tänker ta ett Covid-19 vaccin utan mer att jag står över lite grann tills vidare. Hörde att något läkemedelsföretag håller på att ta fram ett vaccin som räcker med en enda injektion och som ska stå pall mot alla "varianter" i 10 år. Men jag får väl överväga att ta vaccinet till hösten... kanske 😃

Länk till inlägg
Öland 4ever
Postad (redigerade)
19 minuter sedan, Axelman säger:

Både förstår och inte förstår. Utan vaccin är risken för stor. Den vill inte jag ta. Kramade barn och barnbarn i helgen första gången på länge och det riskfritt pga två vaccinsprutor.

Om man ser ur kroppens synpunkt så är det bästa att man blir smittad så kroppen självmant får skapa antivirus. Det är ju så kroppen skyddar sig mot alla andra virussjukdomar och har gjort ända sedan människan kom till jorden för flera hundra tusen år sedan. Problemet är ju med dom som redan bär på en allvarlig sjukdom vars immunsystem inte har kraft att för egen hand skapa antivirus.

Redigerad av Öland 4ever
Länk till inlägg
Telly82
1 minut sedan, Öland 4ever säger:

Om man ser ur kroppens synpunkt så är det bästa att man blir smittad så kroppen självmant får skapa antivirus.

Säg det till alla som hamnat på sjukhuset eller bårhuset. Covid-19 är i många fall en sällsynt allvarlig sjukdom och jag tar mycket hellre vaccin än utsätter mig för smittan.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Öland 4ever
4 minuter sedan, Telly82 säger:

Säg det till alla som hamnat på sjukhuset eller bårhuset. Covid-19 är i många fall en sällsynt allvarlig sjukdom och jag tar mycket hellre vaccin än utsätter mig för smittan.

Det är självfallet superbra att det finns vaccin och ännu bättre är det att det är FRIVILLIGT att ta det!

Att 9309 svenskar dog i Covid-19 förra året (2020) är naturligtvis fruktansvärt. Men å andra sidan dör 6600 människor per år i Sverige av tobak och knappt 2000 människor per år av alkohol så man kanske ändå inte ska förvånas över att svenskar med underliggande sjukdomar dör av ett globalt virus som vi inte sett sedan 1920-talet.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...