Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?

Semmelman

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

1. 1. Ja ska du det?

• Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar

Rekommendera Poster

Telly82
8 minuter sedan, Alix säger:

Men sammantaget gissar jag att du helt enkelt inte gillar mina åsikter. Det är okej, men att låtsas debattera blir bara fånigt, i så fall.

Jag försöker faktiskt förstå hur du kan dra så långtgående slutsatser utifrån det som står i artiklen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 728
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• Alix

162

• Semmelman

64

• Axelman

59

• Mattiasgbg

58

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

För min del känner jag mig så kränkt att jag inte får köra på vänster sida på vägar som jag vill. Jag vill också kunna köra på gång och cykelvägar och definitivt inte stanna vid rödljus. Men det hindr

Hörde på radion idag att flera av de som ska vaccineras har hotat personalen om de inte får något annat vaccin än Astras. Polisanmälan borde vara obligatorisk. Även om mesarna till poliser och åk

Spruta på tisdag!! 

Uppladdade bilder

Alix
1 minut sedan, Telly82 säger:

Jag försöker faktiskt förstå hur du kan dra så långtgående slutsatser utifrån det som står i artiklen.

Du avvisar vad jag skriver, hur är det att försöka förstå? Du har inte frågat mig om hur jag resonerar alls. Lägg ned.

Länk till inlägg
Telly82
Just nu, Alix säger:

Du avvisar vad jag skriver, hur är det att försöka förstå? Du har inte frågat mig om hur jag resonerar alls. Lägg ned.

Jag ställer tydligen fel motfrågor.

Jag konstaterar att du inte vill bli ifrågasatt, så då lägger jag ner.

Länk till inlägg
Alix
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag ställer tydligen fel motfrågor.

Jag konstaterar att du inte vill bli ifrågasatt, så då lägger jag ner.

Då får ifrågasätta precis vad du vill, men jag är ointresserad av en skendebatt, precis som jag skrev. Varken mer eller mindre.

Länk till inlägg
Mattiasgbg
23 minuter sedan, Alix säger:

Nya Zeeland har 26 dödsfall, det är drygt 5 per en miljon invånare. Sverige har 14451 döda, vilket är 1419 döda per en miljon invånare.

Vi har huvudsakligen också kustgräns, och landgränsen till Finland utgörs av en bred flod. Landgränsen till Norge är mer bekymmersam, men det landet har å sin sida också huvudsakligen kustgräns. Och Norge tenderar att stänga sin gräns.

Våra möjligheter att utestänga smitta är således inte påfallande mycket sämre än Nya Zeelands. I fysisk mening, alltså.

I politisk mening är skillnaderna enorma.

Nya Zeeland hade ca 13,5 miljoner gränspassager under perioden mars 2019-mars 2020.*

Under 2019 hade Swedavias flygplatser 27771487 utrikesresenärer (ankommande + avresande).**

Och det fanns ca 15200 personer som gränspendlade bara över över Öresund år 2015.***

Men visst, bortsett från norska gränsen är Sverige i stort sett en ö. En viktig skillnad mot Nya Zeeland är att de har ganska långt till närmsta granne, vilket påverkar gränspendlingen. Fysiskt sett bör vi ha samma möjlighet som exempelvis Nordkorea att stänga gränsen.

https://www.stats.govt.nz/topics/tourism

** https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/swedavia_201912.pdf

*** https://www.oresundsinstituttet.org/fakta-pendlingen-over-sundet/

Länk till inlägg
Alix
25 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nya Zeeland hade ca 13,5 miljoner gränspassager under perioden mars 2019-mars 2020.*

Under 2019 hade Swedavias flygplatser 27771487 utrikesresenärer (ankommande + avresande).**

Och det fanns ca 15200 personer som gränspendlade bara över över Öresund år 2015.***

Men visst, bortsett från norska gränsen är Sverige i stort sett en ö. En viktig skillnad mot Nya Zeeland är att de har ganska långt till närmsta granne, vilket påverkar gränspendlingen. Fysiskt sett bör vi ha samma möjlighet som exempelvis Nordkorea att stänga gränsen.

https://www.stats.govt.nz/topics/tourism

** https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/swedavia_201912.pdf

*** https://www.oresundsinstituttet.org/fakta-pendlingen-over-sundet/

Nordkoreas gräns mot Kina är mycket lång (135 mil) och inte alls lika välbevakad som den mot Sydkorea. Tvärtom beskrivs gränsen som ”porous” och att det är landets ”lifeline”. Det torde gälla coronaviruset också.

https://en.wikipedia.org/wiki/China–North_Korea_border

Länk till inlägg
Mattiasgbg
18 minuter sedan, Alix säger:

Nordkoreas gräns mot Kina är mycket lång (135 mil) och inte alls lika välbevakad som den mot Sydkorea. Tvärtom beskrivs gränsen som ”porous” och att det är landets ”lifeline”. Det torde gälla coronaviruset också.

https://en.wikipedia.org/wiki/China–North_Korea_border

Jag vet inte, men jag skulle tro att det mesta är mindre välbevakat än vapenstilleståndsgränsen mellan Koreorna. Så mycket till livlina verkar det inte handla om heller. Gränsen är till stor del en vattengräns och området ser inte särskilt tätbefolkat ut.

Länk till inlägg
Alix
5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet inte, men jag skulle tro att det mesta är mindre välbevakat än vapenstilleståndsgränsen mellan Koreorna. Så mycket till livlina verkar det inte handla om heller. Gränsen är till stor del en vattengräns och området ser inte särskilt tätbefolkat ut.

Naturen frodas enormt i detta ingenmansland. Dock inte coronavirus, de saknar människor att härja i.

Länk till inlägg
lappen71

Tid bokad

7718165B-59AB-40F5-A159-A778E34070D0.thumb.jpeg.022f810f2038d1163812b1918084ec1c.jpeg

Länk till inlägg
boevil
3 timmar sedan, lappen71 säger:

Tid bokad

7718165B-59AB-40F5-A159-A778E34070D0.thumb.jpeg.022f810f2038d1163812b1918084ec1c.jpeg

Ja ni ungdomar står ju sist i kön, jag får min andra dos ungefär när du får din första.:elaktflin:

• Haha 2
Länk till inlägg
Mattiasgbg
2 timmar sedan, Alix säger:

Nej, varför skulle Pfizer och Moderna vara intresserade av att sälja mindre vaccin? :P 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-far-lakaren-fran-laholm-ut-fler-doser-ur-vaccinflaskan-men-den-ar-off-label

Ganska tidigt upptäcktes det att man med vissa nålar kunde få ut en sjätte Pfizerdos ur flaskorna. Jag kanske missuppfattade, men jag har för mig att det ett tag pratades om att det skulle betalas för den dosen.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
iMarc

Fått en allergisk reaktion av Pfizers vaccin i form av röda blåsor på kroppen, blir det fler och allmäntillståndet försämras måste jag in akut direkt. :(

• Ledsen 3
Länk till inlägg
Pocahontas
8 timmar sedan, iMarc säger:

Fått en allergisk reaktion av Pfizers vaccin i form av röda blåsor på kroppen, blir det fler och allmäntillståndet försämras måste jag in akut direkt. :(

Den första jag hör som fått en reaktion...

Länk till inlägg
Alix
9 timmar sedan, iMarc säger:

Hur känns det idag då?

Länk till inlägg
Axelman
10 timmar sedan, iMarc säger:

Fått en allergisk reaktion av Pfizers vaccin i form av röda blåsor på kroppen, blir det fler och allmäntillståndet försämras måste jag in akut direkt.

Det var trist. :( Hoppas det går över fort!

• Tack 1
Länk till inlägg
Axelman

Jag har inte känt någonting efter spruta nummer två. Blev ett knäpp tröttare strax efter nummer ett. Så jag har hittills haft typ 99% problemfritt. 🥁:crossfingers:

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
iMarc

Jag har inte fått fler utslag, dock har jag andningspåverkan sedan i torsdags, och ledvärk samt frossbrytningar. Det var den 24 Maj jag fick sprutan. Jag pratade med min läkare om detta på torsdagen, och hon sa att om det inte blir förbättring i helgen ska jag Covid testa mig. Hon sa vidare att eftersom jag har autoimmun sjukdom så kan vaccinets skydd bli fördröjt flera veckor. Är dock lite tveksam till detta. Men jag ska covid testa mig idag. Om man går in på läkemedelsverket, så finns det inrapporterade biverkningar liknande mina, det är en pdf-fil som uppdateras. Jag är för övrigt extremt biverknings känslig överlag vad gäller läkemedel, det är dokumenterat. Jag får ofta relaterat till Fass, sällsynta/mycket ovanliga/ingen känd frekvens av flertalet läkemedel jag använt. Jag ska hämta mitt Covid-test om en stund. Är det negativt ska jag rapportera in mina biverkningar. 

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
iMarc

Testet var negativt, känns skönt! Dock är det inte helt tillförlitligt, men jag tror testet stämmer. Så nu blir det att rapportera in biverkningarna. 

83D258FC-8643-45F6-8E72-A2152E8DF01E.jpeg

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Alix

”Storbritannien har sett en ökning med nära 50 procent av nya fall av covid-19 den senaste veckan. 90 procent av de sjuka uppges ha deltavarianten.

Under de fyra veckor som britterna nu får vänta, ska man snabba på vaccineringstakten. Två sprutor ger ett mycket bättre skydd mot deltavarianten än bara en spruta och antalet fullvaccinerade i Storbritannien behöver därför öka.”

Jahaja, tur att man får spruta nummer två i morgon! Det är bara en tidsfråga innan den indiska varianten (politiskt korrekt omdöpt till deltavarianten) grasserar friskt också här i Sverige (den är redan rapporterad). Vi ligger låååååångt efter UK i vaccineringstakten, så detta blir inte kul framåt hösten... :( 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/oppningen-av-storbritannien-skjuts-upp-en-manad

Länk till inlägg
Alix

vaccin.thumb.jpg.644729203995f38574fd5fab7f82b0a3.jpg

Tegnell oroar sig nu för deltavarianten. Vaccinet hade hög effekt även efter första dosen mot det ursprungliga viruset. Men som synes inte mot det som dominerar idag och särskilt inte mot det som kommer att dominera inom kort. UK stänger ned i en månad till, trots att de har betydligt fler vaccinerade. Det blir inga resor för mig i sommar. 💔

Länk till inlägg
Axelman

Pfiser is da Pfixer!:P

Länk till inlägg
boevil
1 timme sedan, Alix säger:

vaccin.thumb.jpg.644729203995f38574fd5fab7f82b0a3.jpg

Tegnell oroar sig nu för deltavarianten. Vaccinet hade hög effekt även efter första dosen mot det ursprungliga viruset. Men som synes inte mot det som dominerar idag och särskilt inte mot det som kommer att dominera inom kort. UK stänger ned i en månad till, trots att de har betydligt fler vaccinerade. Det blir inga resor för mig i sommar. 💔

Jag har ofta undrat över såna här siffror, vad betyder de egentligen?

Det innebär ju inte att jag löper 40% risk att smittas av delta-varianten efter andra dosen av Astra. Inte heller att risken för mig är 40% om någon smittad flåsar mig i ansiktet under en viss tid. 
Siffrorna kommer väl ifrån labstudier där celler utsatts för en viss mängd  virus under kontrollerade former.

På ett personligt plan påverkas risken av om jag är vaccinerad, hur jag umgås med andra människor, om jag använder munskydd, om jag tvättar händerna… 

Men Pfizer verkar i alla fall effektivare än Astra, som jag och övriga pensionärer fått.😪

Länk till inlägg
Telly82
5 minuter sedan, boevil säger:

Jag har ofta undrat över såna här siffror, vad betyder de egentligen?

Jag TROR att det betyder hur stor chans det är att inte bli sjuk om man blir smittad av respektive typ av virus.

(Och om man blir sjuk så blir det förmodligen lindrigare även med Astras vaccin.)

6 minuter sedan, boevil säger:

Men Pfizer verkar i alla fall effektivare än Astra, som jag och övriga pensionärer fått.😪

Ja, det är därför man diskuterar en eventuell tredje dos om några månader.

(Och Astra var ju det första vaccinet vi fick. Det hade ju inte varit bra att vänta flera månader på att börja vaccinerna alls.)

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...