Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?

Semmelman

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

1. 1. Ja ska du det?

• Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar

Rekommendera Poster

Telly82
3 minuter sedan, boevil säger:

Min kommentar var menat som ett skämt… 

Tydligen är jag inte så skojig som jag trodde :(

Det är nog jag som är (extra?) trögtänkt. :( 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 641
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

• Alix

131

• Semmelman

64

• Axelman

55

• Pocahontas

50

Top Posters In This Topic

Popular Posts

För min del känner jag mig så kränkt att jag inte får köra på vänster sida på vägar som jag vill. Jag vill också kunna köra på gång och cykelvägar och definitivt inte stanna vid rödljus. Men det hindr

Hörde på radion idag att flera av de som ska vaccineras har hotat personalen om de inte får något annat vaccin än Astras. Polisanmälan borde vara obligatorisk. Även om mesarna till poliser och åk

Det är mänskligt att vara trögtänkt, själv var jag det på hösten 72. Minns det som igår. 

Posted Images

Axelman
14 minuter sedan, boevil säger:

Min kommentar var menat som ett skämt… 

Tydligen är jag inte så skojig som jag trodde :(

Joddå. Jag smålog på ett trevligt sätt när jag läste din kommentar. :)  Telly är lite seg men har humor... :hihihi:

• Gilla 1
Länk till inlägg
boevil
1 timme sedan, Telly82 säger:

Det är nog jag som är (extra?) trögtänkt. :( 

Det är mänskligt att vara trögtänkt, själv var jag det på hösten 72. Minns det som igår. :kramis:

• Haha 3
Länk till inlägg
Alix

”Region Örebro uppger att de jobbar efter mottot ”ingen dos får förfaras” och hittills inte har behövts slänga några vaccindoser.”

En klok strategi. Fler regioner borde ta efter...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-manga-doser-har-behovt-slangas

Länk till inlägg
boevil

Omröstningen i den här tråden gäller ju inte Corona, det har kanske ingen betydelse? Men de som inte vet trådens ursprung får ju en missvisande uppfattning om viljan till vaccination. Kanske borde tråden delas?

kl. 11.20 idag ska jag vaccinera mig.

Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)
15 minuter sedan, boevil säger:

Omröstningen i den här tråden gäller ju inte Corona, det har kanske ingen betydelse? Men de som inte vet trådens ursprung får ju en missvisande uppfattning om viljan till vaccination. Kanske borde tråden delas? ...

Du menar att en tråd startad 2009 med frågan SKA DU VACCINERA DIG MOT SVININFLUENSA? kan missförstås handla om covid-19? Kanske det. 

Redigerat bort nedsättande kommentar

/ Telly82, moderator

Redigerad av Telly82
Länk till inlägg
Telly82
7 minuter sedan, Alix säger:

Du menar att en tråd startad 2009 med frågan SKA DU VACCINERA DIG MOT SVININFLUENSA? kan missförstås handla om covid-19? Kanske det. 

Texten om svininfluensan är verkligen inte så tydlig som i ditt inlägg och det är också lätt att missa årtalet.

Det som syns mest är ju "Vaccinera eller ej?" och det är ju inte svininfluensan som alla talar om numera.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Alix
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Texten om svininfluensan är verkligen inte så tydlig som i ditt inlägg

Jag vet inte vad du menar med det, men jag kan säga att det är ett citat:

dump.png.6c2978f8a2220ff61a3746cfee683e7d.png

Jag borde väl ha skrivit dit citationstecken kanske?

PS. Du är moderator och kan dela tråden om du anser det vara befogat. Du behöver inte mitt godkännande (= finns ingen anledning att övertyga just mig om det).

Länk till inlägg
Telly82
Postad (redigerade)

Vilken text är störst och tydligast?

2021-04-20_10-18-05.png.0df8f691d2d9c8695b974e346f486c3d.png

Redigerad av Telly82
Länk till inlägg
Telly82
23 minuter sedan, boevil säger:

Omröstningen i den här tråden gäller ju inte Corona, det har kanske ingen betydelse?

Det är just därför man inte längre kan rösta.

Länk till inlägg
Alix
5 minuter sedan, Alix säger:

PS. Du är moderator och kan dela tråden om du anser det vara befogat. Du behöver inte mitt godkännande (= finns ingen anledning att övertyga just mig om det).

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Vilken text är störst och tydligast?

2021-04-20_10-18-05.png.0df8f691d2d9c8695b974e346f486c3d.png

Se ovan.

Länk till inlägg
Telly82

Syns inget om svininfluensan här heller:

2021-04-20_10-27-59.png

Länk till inlägg
Alix

”Män har större risk att slutenvårdas, intensivvårdas och dö i covid-19 än kvinnor. Könsskillnaden är störst i medelåldern och yngre pensionsåldern, och tycks inte förklaras av tidigare sjukdomar eller socioekonomiska faktorer.”

Men jämställdhetsarbetet har sett till att könen vaccineras likvärdigt. Det är således ingen risk att män skulle få företräde till vaccinet. Feministerna kan andas ut.

https://www.folkhalsoguiden.se/rapport-2021-5

• Gilla 1
Länk till inlägg
boevil
30 minuter sedan, Alix säger:

Redigerat bort nedsättande kommentar

/ Telly82, moderator

Tydligen inte bara jag som är en idiot, självklart går det inte att missuppfatta.

2021-04-06 15:42, Pocahontas säger:

Lite förvånad över att enkäten fortfarande visar det är flest som inte tänker vaccinera sig, ( 56,49%)

Kanske gillar de att ligga på IVA med rumpan i vädret ...

• Gilla 1
Länk till inlägg
Alix
31 minuter sedan, boevil säger:

Tydligen inte bara jag som är en idiot, självklart går det inte att missuppfatta.

Jag gav utrymme för att det kan missförstås, och nu avvisar du det ”ironiskt”? :D 

---

Sedan undrar jag @Telly82 hur det alls icke riktade idiomet [platshållare] redigeras bort som nedsättande kommentar i det här forumet där personpåhopp tolereras så länge de inte anmäls (och emellanåt också trots det)?

Sila mygg och svälja kameler. Men du gör som du vill, förstås. Moderatorns prerogativ. Fast misstanken hos mig att det beror på vem som skriver kan ingen ta ifrån mig. Jag ser att en del kommer undan med mer än andra, det torde vara uppenbart för de flesta.

Länk till inlägg
Telly82
2 minuter sedan, Alix säger:

Sedan undrar jag @Telly82 hur det alls icke riktade idiomet [platshållare] redigeras bort som nedsättande kommentar i det här forumet där personpåhopp tolereras så länge de inte anmäls (och emellanåt också trots det)?

Om jag ser det så påpekar jag eller tar bort.

Om jag inte ser det är det förstås svårare att agera.

Sedan är det ofta en bedömningsfråga, där en person tycker att den blivit påhoppad, men andra inte tycker det. Särskilt inte påhopparen.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Axelman

Min åsikt är att det inte är ett problem att diskutera covid i tråden. Den stora grejjen är om man vill vaccinera sig eller inte och den frågan gäller ju än. Det är ju en smal sak att märka att den startade med svininfluensan och fortsätter med covid. Vi har mängder med trådar så varför ska det vara en specifik svininfluensatråd och en covidtråd?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, Telly82 säger:

Syns inget om svininfluensan här heller:

2021-04-20_10-27-59.png

Det är en problematisk indirekt policy att en tråd ska vara begriplig i tid och evighet enbart genom sin rubrik. På Flashback finns vissa krav om plats och datum i vissa ämnen, inklusive att rubriken justeras allt efter att ett visst ärende utvecklas. Bättre rubriker är förstås aldrig fel, men kan vara svårt att genomdriva i praktiken.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Alix
26 minuter sedan, Axelman säger:

Min åsikt är att det inte är ett problem att diskutera covid i tråden. Den stora grejjen är om man vill vaccinera sig eller inte och den frågan gäller ju än. Det är ju en smal sak att märka att den startade med svininfluensan och fortsätter med covid. Vi har mängder med trådar så varför ska det vara en specifik svininfluensatråd och en covidtråd?

Jo, det personliga ansvaret att läsa innantill och förstå bör man inte kunna undgå.

Länk till inlägg
Telly82
Postad (redigerade)
Just nu, Alix säger:

Jo, det personliga ansvaret att läsa innantill och förstå bör man inte kunna undgå.

Det är mänskligt att fela. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till inlägg
Alix
1 minut sedan, Telly82 säger:

Det är mänskligt att fela. :) 

Det är förstås väldigt vänster och politiskt korrekt att ribban ska läggas så lågt som möjligt. Alla ska med, typ. Men det är inte realistiskt i ett forum som är potentiellt elitistiskt till sin natur. (Det är aldrig realistiskt, menar jag, men det är en annan diskussion). Vissa som kan mer hjälper flertalet som kan mindre = solidaritet/medmänsklighet. I den här tråden innebär det för min del att man upplyser den som har missuppfattat. Inte att den som missuppfattar görs till ny norm.

Brunsmetardisclaimer: Nej, bara för att jag är ”höger” (mer TAN än GAL) hatar jag inte invandrare, feminister, HBTQIA-folk, EU, WHO, Greta Thunberg eller någonting annat som kan upplevas som progressivt och därmed heligt. Jag nöjer mig med att vara kritisk när jag känner att det är påkallat.

Länk till inlägg
Telly82

Coronapandemin har bara börjat

"I Sverige lever vi i villfarelsen att pandemin snart är över, bara vi fått våra sprutor.

I själva verket har den precis börjat.

När jätteländer som Indien slår nya smittrekord innebär det att pandemin förlängs och riskerar bli farligare."

"I Indien har smittspridningen nått sådana rekordnivåer att man inte längre klarar av att upprätthålla sjukvården. Särskilt i storstäder som Mumbai och New Delhi. Svårt covidsjuka körs runt mellan redan överfulla sjukhus.

För att rädda sjukvården från total kollaps stänger 20-miljonerstaden New Delhi ner i minst en vecka. Men nedstängningen i sig riskerar att bli en superspridarhändelse när hundratusentals människor utan jobb ska bege sig till sina hembyar på överfulla bussar och tåg. Väl hemma kan de smittade föra sjukdomen vidare.

I ett land med 1 400 miljoner invånare blir talen i det närmaste ofattbara med över en kvarts miljon smittade per dag.

Världshälsorganisationen WHO varnar för att smittan i världen nu ökar exponentiellt. I klartext innebär det okontrollerat.

– Antalet smittade och döda ökar med oroande hastighet, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus.

WHO hävdar att världen befinner sig vid en avgörande punkt. För ett år sedan rapporterades 500 000 nya fall varje vecka. Den gångna veckan rapporterades 44 miljoner fall.

Även om man tar hänsyn till att testningen numera är mycket mer omfattande så är det en våldsam ökning."

Länk till inlägg
Mattiasgbg
4 timmar sedan, Telly82 säger:

Coronapandemin har bara börjat

"I Sverige lever vi i villfarelsen att pandemin snart är över, bara vi fått våra sprutor.

I själva verket har den precis börjat.

När jätteländer som Indien slår nya smittrekord innebär det att pandemin förlängs och riskerar bli farligare."

"I Indien har smittspridningen nått sådana rekordnivåer att man inte längre klarar av att upprätthålla sjukvården. Särskilt i storstäder som Mumbai och New Delhi. Svårt covidsjuka körs runt mellan redan överfulla sjukhus.

För att rädda sjukvården från total kollaps stänger 20-miljonerstaden New Delhi ner i minst en vecka. Men nedstängningen i sig riskerar att bli en superspridarhändelse när hundratusentals människor utan jobb ska bege sig till sina hembyar på överfulla bussar och tåg. Väl hemma kan de smittade föra sjukdomen vidare.

I ett land med 1 400 miljoner invånare blir talen i det närmaste ofattbara med över en kvarts miljon smittade per dag.

Världshälsorganisationen WHO varnar för att smittan i världen nu ökar exponentiellt. I klartext innebär det okontrollerat.

– Antalet smittade och döda ökar med oroande hastighet, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus.

WHO hävdar att världen befinner sig vid en avgörande punkt. För ett år sedan rapporterades 500 000 nya fall varje vecka. Den gångna veckan rapporterades 44 miljoner fall.

Även om man tar hänsyn till att testningen numera är mycket mer omfattande så är det en våldsam ökning."

Även i Sverige, som sett till befolkningsantal kan jämföras med indiska storstäder, transporteras svårt sjuka runt bland regioner i Sverige. Och en kvarts miljon smittade indier motsvarar, sett till befolkningsmängd, ca 2000 smittade svenskar. Nu hittar vi runt 5000-6000 smittade per dygn i Sverige. Jag misstänker dock att testningen på den indiska landsbygden är sämre än på den svenska.

Men det är nog ingen bra idé att gruppbada i Ganges i år. 

Länk till inlägg
Telly82
47 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Men det är nog ingen bra idé att gruppbada i Ganges i år. 

Det är nog ingen bra idé någonstans. :) 

Länk till inlägg
Alix

0,5 promille av världens befolkning har alltså fått covid-19 på typ 16 månader?

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...