Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?

Semmelman

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

1. 1. Ja ska du det?

• Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar

Rekommendera Poster

Alix

”Pfizers vd: Kan behövas tredje dos inom ett år för fullt skydd

Pfizers vd Albert Bourla säger att det är troligt att de som vaccineras mot covid-19 med Pfizers vaccin kommer behöva en tredje dos inom 12 månader för att vara fullt skyddade.

- Det är oerhört viktigt att vi får ner antalet personer som är mottagliga för viruset, säger Bourla till CNBC.

Tidigare i år meddelade Pfizer/Biontech att de testar hur en tredje dos av vaccinet inverkar på människors immunsystem när det gäller mutationerna av coronaviruset.

SVT · Josefin Silverberg”

Hmm, här ska det tjänas pengar eller? :fundersam:

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 641
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

• Alix

131

• Semmelman

64

• Axelman

55

• Pocahontas

50

Top Posters In This Topic

Popular Posts

För min del känner jag mig så kränkt att jag inte får köra på vänster sida på vägar som jag vill. Jag vill också kunna köra på gång och cykelvägar och definitivt inte stanna vid rödljus. Men det hindr

Hörde på radion idag att flera av de som ska vaccineras har hotat personalen om de inte får något annat vaccin än Astras. Polisanmälan borde vara obligatorisk. Även om mesarna till poliser och åk

Det är mänskligt att vara trögtänkt, själv var jag det på hösten 72. Minns det som igår. 

Posted Images

Telly82
6 timmar sedan, Alix säger:

Hmm, här ska det tjänas pengar eller? :fundersam:

Det finns ett antal vaccin (för andra sjukdomar) som måste fyllas på efter något/några år. Vi har ju inte haft COVID-19 tillräckligt länge för att veta om det behövs i detta fallet.

Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, Telly82 säger:

Det finns ett antal vaccin (för andra sjukdomar) som måste fyllas på efter något/några år. Vi har ju inte haft COVID-19 tillräckligt länge för att veta om det behövs i detta fallet.

Jag tänkte närmast på att de redan nu tar fram uppdaterade vacciner för nya varianter av viruset. Hur aktuellt är då en påfyllning efter tolv månader?

Länk till inlägg
Telly82
20 minuter sedan, Alix säger:

Jag tänkte närmast på att de redan nu tar fram uppdaterade vacciner för nya varianter av viruset. Hur aktuellt är då en påfyllning efter tolv månader?

Frågan är hur mycket som skiljer mellan virusvarianterna och om de nya ersätter de gamla eller om de gamla fortsätter att spridas.

Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, Telly82 säger:

Frågan är hur mycket som skiljer mellan virusvarianterna och om de nya ersätter de gamla eller om de gamla fortsätter att spridas.

Ja. De kanske menar att man behöver ett uppdaterat vaccin? Vi får väl se. Jag har inget emot att företag tjänar pengar. Så länge det är välmotiverat att köpa.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Axelman
33 minuter sedan, Alix säger:

Ja. De kanske menar att man behöver ett uppdaterat vaccin? Vi får väl se. Jag har inget emot att företag tjänar pengar. Så länge det är välmotiverat att köpa.

Jag tror inte de kan bluffa in en tredje spruta nu när all medicinsk internationell expertis synar med lupp. Säger de att en tredje spruta är motiverbart så tror jag att det kan förhålla sig så.

Länk till inlägg
Alix
2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag tror inte de kan bluffa in en tredje spruta nu när all medicinsk internationell expertis synar med lupp. Säger de att en tredje spruta är motiverbart så tror jag att det kan förhålla sig så.

Det är nog så att artikeln inte redogör nog i saken.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Alix

”Astra-doser har slängts efter att patienter på sjukhus tackat nej

Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har den senaste tiden tvingats slänga ett fåtal doser med Astra Zenecas vaccin mot covid-19, efter att patienter tackat nej till vaccinet, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Det är en helt vansinnig riskvärdering de gör. 65-plussare löper enormt mycket större risk att bli svårt sjuka och dö i covid-19 än att drabbas av biverkningar av vaccinet, säger Maria Taranger, överläkare på sjukhuset,  till Göteborgs-Posten.

SVT · Nils Jönsson”

Förnuft spelar ofta ingen roll när känslor blandas in.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Axelman
14 timmar sedan, Alix säger:

Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har den senaste tiden tvingats slänga ett fåtal doser med Astra Zenecas vaccin mot covid-19, efter att patienter tackat nej till vaccinet, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Det är en helt vansinnig riskvärdering de gör. 65-plussare löper enormt mycket större risk att bli svårt sjuka och dö i covid-19 än att drabbas av biverkningar av vaccinet, säger Maria Taranger, överläkare på sjukhuset,  till Göteborgs-Posten.

SVT · Nils Jönsson”

Samma situation pågår här också. Man tar sig för pannan. Jag skulle åkt nu och fått den sprutan.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Mattiasgbg
14 timmar sedan, Alix säger:

SVT · Nils Jönsson”

Om man tackar nej till vaccin av den anledningen, ramlar man då ner i fas 4 eller kan man boka ny tid direkt och hoppas på annat vaccin?

• Haha 1
Länk till inlägg
Axelman
45 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om man tackar nej till vaccin av den anledningen, ramlar man då ner i fas 4 eller kan man boka ny tid direkt och hoppas på annat vaccin?

Migrationsverket kommer med en enkel biljett.  :policeman:

• Haha 1
Länk till inlägg
sefr
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Citerat från Västra Götalandsregionen: chefläkaren, 12 april (nu pågår fas 2) ...."Det går inte att välja vilket vaccin man ska få. Tackar man nej förlorar man sin förtur i fas 2 och får själv boka in sig fas 4, när allmänheten vaccineras."

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Mattiasgbg
51 minuter sedan, Axelman säger:

Migrationsverket kommer med en enkel biljett.  :policeman:

Att man är ovaccinerad lär nog hindra verkställandet av resan.

6 minuter sedan, sefr säger:

Citerat från Västra Götalandsregionen: chefläkaren, 12 april (nu pågår fas 2) ...."Det går inte att välja vilket vaccin man ska få. Tackar man nej förlorar man sin förtur i fas 2 och får själv boka in sig fas 4, när allmänheten vaccineras."

Tack, det låter vettigt. Egentligen borde man ha en femte fas, "alla över 18 som tackat nej till erbjudet vaccin".

• Gilla 1
Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att man är ovaccinerad lär nog hindra verkställandet av resan.

Som fraktgods.

Redigerad av Axelman
Länk till inlägg
Hassec

Fick dos 2 igår. Sköterskan sa att några regerar starkare på andra dosen.

Lite ömt i armen men annars mår jag bra.

Känns väldigt bra att ha fått båda doserna av Phizers vaccin.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Alix
2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Egentligen borde man ha en femte fas, "alla över 18 som tackat nej till erbjudet vaccin".

Helt klart. Alternativt att det är obligatoriskt med AZ:s vaccin för dem.

Länk till inlägg
Telly82

Hörde på radion idag att flera av de som ska vaccineras har hotat personalen om de inte får något annat vaccin än Astras.

Polisanmälan borde vara obligatorisk. Även om mesarna till poliser och åklagare lägger ner den så finns personerna i alla fall i polisregistret.

I vilket fall så kostar det 300 spänn att utebli från bokad tid. Dit räknas även att vägra ta det erbjudna vaccinet på plats.

Bättre vore om det kostade 3000 spänn, så det sved litet mera i plånboken.

• Gilla 4
Länk till inlägg
Alix

”Expert: Vaccinbokningarna ineffektiva

Regionernas bokningssystem är svaga och kan bli mycket mer effektiva. Det menar Wilhelm Landerholm, expert på kösystem, rapporterar  SR Ekot.

Enligt Landerholm har regionerna inte tagit höjd för att vissa individer inte kommer att dyka upp till sina bokade tider. Han menar att det går att tjäna flera veckor i tid genom att istället börja överboka vaccinationstiderna något.

– Om det är tre personer på hundra och vi ska vaccinera tio miljoner människor, så är det en ganska stor effekt, säger Landerholm

Det kan dock skada förtroendet för vaccinationsprocessen, menar Emma Spak, chef för sjukvårdssektionen på Sveriges kommuner och regioner.

Hon ser hellre kölistor som sätt att fylla upp de lediga platser som uppstår när folk inte dyker upp.

SVT · Johan Juhlin”

Nej, men precis, det är ju inte effektiviteten mitt i en pandemi som är central, utan det väsentliga är att ingen känner sig trampad på tårna, eller, Gud förbjude, att förtroendet för vården skulle rubbas en aning i enstaka fall.

Jag säger som kidsen: ”Asså, jag orkar inte...” ?‍♂️

• Gilla 1
Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Pocahontas säger:

Nu blir man ju fundersam....har fått två doser ...  funkar det?

https://www.dn.se/sverige/pfizers-vaccin-kan-tappa-effekt-vid-minsta-skakning/

Jadå. Det var många förbehåll där. ”Om Comirnaty hanteras fel kan skyddet bli sämre”. Så även om någon klantar sig är det inte säkert att skyddet blir sämre. Israel har tydligen lyckats vaccinera i paritet med de kliniska testerna. Jag tror inte att svensk sjukvård är sämre än den israeliska.

Redigerad av Alix
Länk till inlägg
Mattiasgbg
10 timmar sedan, Alix säger:

”Expert: Vaccinbokningarna ineffektiva

Regionernas bokningssystem är svaga och kan bli mycket mer effektiva. Det menar Wilhelm Landerholm, expert på kösystem, rapporterar  SR Ekot.

Enligt Landerholm har regionerna inte tagit höjd för att vissa individer inte kommer att dyka upp till sina bokade tider. Han menar att det går att tjäna flera veckor i tid genom att istället börja överboka vaccinationstiderna något.

– Om det är tre personer på hundra och vi ska vaccinera tio miljoner människor, så är det en ganska stor effekt, säger Landerholm

Det kan dock skada förtroendet för vaccinationsprocessen, menar Emma Spak, chef för sjukvårdssektionen på Sveriges kommuner och regioner.

Hon ser hellre kölistor som sätt att fylla upp de lediga platser som uppstår när folk inte dyker upp.

SVT · Johan Juhlin”

Nej, men precis, det är ju inte effektiviteten mitt i en pandemi som är central, utan det väsentliga är att ingen känner sig trampad på tårna, eller, Gud förbjude, att förtroendet för vården skulle rubbas en aning i enstaka fall.

Jag säger som kidsen: ”Asså, jag orkar inte...” ?‍♂️

Borde inte vara något stort problem om några uteblir.

Säg att man varje dag får 100 doser.

Dag 1 bokar man in 100 personer och förbereder 70 doser. Vid lunch inser man att 20 personer har avbokat på något sätt. Man förbereder då 10 doser till inför eftermiddagen samt släpper 20 nya bokningstider för dag 2.

Dag 2 har man kvar 20 doser i kylskåpet sedan tidigare och får 100 nya doser. Då man har 120 inbokade personer förbereder man 85 doser på morgonen.

Osv...

Och nu börjar grannfan spela piano!

• Haha 1
Länk till inlägg
Hassec
12 timmar sedan, Pocahontas säger:

Nu blir man ju fundersam....har fått två doser ...  funkar det?

https://www.dn.se/sverige/pfizers-vaccin-kan-tappa-effekt-vid-minsta-skakning/

De två sköterskor som gav mej mina 2 doser var inte darrhänta.

• Haha 2
Länk till inlägg
boevil
42 minuter sedan, Hassec säger:

De två sköterskor som gav mej mina 2 doser var inte darrhänta.

Varför behövde de vara två? Höll den ena fast dig?

• Haha 2
Länk till inlägg
Telly82
9 minuter sedan, boevil säger:

Varför behövde de vara två? Höll den ena fast dig?

Man får ju två doser med några veckors mellanrum och då var det väl inte samma sköterska båda gångerna.

Länk till inlägg
boevil
29 minuter sedan, Telly82 säger:

Man får ju två doser med några veckors mellanrum och då var det väl inte samma sköterska båda gångerna.

Min kommentar var menat som ett skämt… 

Tydligen är jag inte så skojig som jag trodde :(

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...