Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

Börjar bli tveksam, läste nåt om att tar man vaccin och inte får influensan får man sämre skydd inför nästa influensa och kan dö då, å dö vill man ju inte. Men vad är sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara tagit den "obligatoriska" sprutan, den nya H1N1-sprutan hoppar jag över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en spruta mot den "typ denna vanliga influensan*", den har jag tagit i snart 10 år eller nåt, fick den gratis på jobbet innan. Nu tar jag den på vårdcentralen, kostar väl en hundring eller vad det var, tar den mest för att syrrona på jobbet sa att det var bra. Fan vet. Har inte varit sjuk i influensa heller, så det är möjligt att det fungerat.

 

Men det finns ju flera virusstammar, och ibland har de sagt att vaccinet varit av "fel sort".

 

 

*artikeln är sedan förra året

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska nog traska iväg

Nuvarande sambon som jobbar på IVA har hotat med att jag inte får bo hemma om jag inte vaccinerar mig och blir sjuk: Det räcker med patienterna på jobbet som hon uttrycker det. Efter alla hennes argument var det spiken i kistan för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tror ju, men vågar inte lova, att de som haft "Asiaten -57" är delvis immuna mot Svininfluensan. Likadant ska de som haft "Hong-Kong-65" ha skydd mot B-flunsor. Så att man skulle bli sjuk av "nästa" flunsa låter inte rätt. Snarare som "kafferepssnatter".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer inte att vaccinera mig. Gjorde det inte förra året och denna influensa är ju inte värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillhör den gruppen som haft Asiaten, HongKong och nån annan skit, så jag är nog rätt immun.

Rekommenderat frugan att ta sprutan då hon hade dubbelsidig lunginflammation för några år sedan.

Svininfluensan tycks ju slå mot lungorna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de senaste flunsorna har gått mig mer eller mindre obemärkt förbi trots att "alla" runt mig har hostat och nyst på kapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska nog traska iväg

Nuvarande sambon som jobbar på IVA har hotat med att jag inte får bo hemma om jag inte vaccinerar mig och blir sjuk: Det räcker med patienterna på jobbet som hon uttrycker det. Efter alla hennes argument var det spiken i kistan för mig

hårda ord där ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tycker att det känns som en skrämselgrej. Vad jag har hört så dör det fler i "vanliga" influensan än i marsvininfluensan och jag har aldrig vaccinerat mig mot den vanliga, inte dött heller för den delen..

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli tveksam, läste nåt om att tar man vaccin och inte får influensan får man sämre skydd inför nästa influensa och kan dö då, å dö vill man ju inte. Men vad är sant?

Vad är sant? Ja, inte det du läste i alla fall. Läs något annat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ska jag inte, därför att det har jag redan gjort :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är sant? Ja, inte det du läste i alla fall. Läs något annat. :)

Nja det kan du väl inte säga, eller har du belägg för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lutar nog mot att hoppa över vaccinationen. Dels för att jag aldrig vaccinerat mig tidigare mot influensa (varför börja nu helt plötsligt?), dels för att det här verkar vara en ganska lindrig form. Kanske även för att argumentet om att man får ett bättre immunskydd vid genomgången sjukdom i det fall svininfluensan skulle mutera och återkomma i en betydligt farligare form.

 

Och så är jag alltid skeptisk mot mass-hype/hysteri/mediaflås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej pratade med en kompis, enl honom (va han trodde) så bästa skyddet mot nästa influensa är att få svininfluensan, näst bästa är att ta vaccinet då det bör hjälpa lite grann även mot nästa, det sämsta är att inte ta vaccin och ha turen att inte smittas då får man sämst motstånd inför nästa. Sen då är frågan om chansen att dö i denna influensa, riskerar man det om man är i riskgruppen bör man nog skydda sig mot denna, men då å andra sidan har man inte riktigt lika bra skydd inför nästa och får större risk att dö då. Svårt m a o. Å inte vet jag om jag vill slippa insjukna nu men insjukna ännu värre nästa år. Väldigt svårt tycker jag.

 

Å för å komplicera det hela, ska man vaccinera sig av hänsyn till andra som kan komma smittas av en själv... men å andra sidan om inte smittan förs vidare kommer fler dö nästa omgång istället, ska man ansvara för de oxå... :totaltgalen:

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lutar nog mot att hoppa över vaccinationen. Dels för att jag aldrig vaccinerat mig tidigare mot influensa (varför börja nu helt plötsligt?), dels för att det här verkar vara en ganska lindrig form. Kanske även för att argumentet om att man får ett bättre immunskydd vid genomgången sjukdom i det fall svininfluensan skulle mutera och återkomma i en betydligt farligare form.

 

Och så är jag alltid skeptisk mot mass-hype/hysteri/mediaflås.

 

Håller nog med, känns lite som SMHI:s senaste stormvarningar. I verkligheten lyfter de knappt på ett nerfallet löv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lutar nog mot att hoppa över vaccinationen. Dels för att jag aldrig vaccinerat mig tidigare mot influensa (varför börja nu helt plötsligt?), dels för att det här verkar vara en ganska lindrig form. Kanske även för att argumentet om att man får ett bättre immunskydd vid genomgången sjukdom i det fall svininfluensan skulle mutera och återkomma i en betydligt farligare form.

Men det man skulle vilja veta då är ifall nästa gång då det kanske muterat kommer vi få vaccinering då eller kommer alla som vaccinerat sig idag finna sig stå med svarte petter i hand?

Förmodligen en fråga utan svar men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk till allt vaccin.

Ja, det är bra att man kunnat (nästan) utrota smittkoppor.

Men frågan är väl om vi inte behöver vara lite sjuka då och då för att motionera immunförsvaret?

 

Jag är för ung för att ha haft "asiaten" men hongkong hann jag med samt nåt som gick 95-96.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer inte att vaccinera mig. Gjorde det inte förra året och denna influensa är ju inte värre.

Fast det är den väl lite, fler yngre har väl dött än i de tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma här.

...och här. Jag vill inte smitta min gravida sonhustru som inte tänker ta sprutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma här.

 

...och här. Jag vill inte smitta min gravida sonhustru som inte tänker ta sprutan.

:ThumbsUp: Trevligt att här finns solidariska människor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...