Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

wwdc 2004


tjorven

Rekommendera Poster

  • Svars 138
  • Created
  • Senaste svar
Sökmotorn blev jag dock inte så impad av, och så ny vet jag inte om den är, bara en utvidgning av nuvarande fast search, som jag uppfattar det åtminstone

Jag ska väl inte säga jag blev impad av dem, men den kan säkert vara mycket användbar...

MEN det relevanta är att; vad apple inte berättade om är att Indexeringen inte lär gå lika fort som sökningarna; och det kommer nog folk märka så småningom =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt att dom har osynlig indexering medans man laddar filer... som defragmenteringen i Panther.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt att dom har osynlig indexering medans man laddar filer... som defragmenteringen i Panther.

 

Nu är det inte ens bekräftat at MacOS X faktiskt har inbyggd defragmentering, det var jag som hittade ryktet på en mailinglista för utvecklare och förde det vidare på http://www.hardmaccafe.com , efter ett par veckor så var det plötsligt uppe som en "nyhet" i macworld

 

Att det finns API för det i Darwin betyder inte att Apple faktiskt har det implementerat, själva tiger dom som muren om sådant här, det skulle juh innebära att dom erkänner att det faktiskt behövs defragmenteras även på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16" har jag aldrig hört talas om menar du inte 17"?

 

Eller du kanske menar användbar yta!

Ja, synlig yta - eftersom vi jämför med LCD-skärmar där man pratar om synlig yta när man pratar tum, så tyckte jag det var bäst.

 

Jag sitter på knappt armlängds avstånd, men har dåligt närseende (något långsynt alltså), så jag har glasögon för att se skarpt och det gör att jag inte bara kan vrida på ögonen.

Nu är det inte mycket jag rör på huvudet - nästippen rör sig väl 1-1.5 cm i sidled...

 

Jag kan inte flytta skärmen längre bak, det har jag inte plats till, och då passar heller inte glasögonen lika bra...

Sitter i samma båt som du. Översynt. Visst är det jobbigt att behöva vrida huvudet.. =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte ens bekräftat at MacOS X faktiskt har inbyggd defragmentering,

Man lär sig något nytt varje dag! :P Trodde det var bekräftat... Nåväl, det är ju inte omöjligt att det stämmer, även om det inte är bekräftat.

 

 

Och hursomhelst är det irrelevant. Apple kan ju ha en liknande funktion för indexering, även om dom inte har en för defragmentering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt att dom har osynlig indexering medans man laddar filer... som defragmenteringen i Panther.

Visst kan dom ha det; men det hjälper ju inte om du letar efter filer som du aldrig öppnat; eller dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt att dom har osynlig indexering medans man laddar filer... som defragmenteringen i Panther.

 

Nu är det inte ens bekräftat at MacOS X faktiskt har inbyggd defragmentering, det var jag som hittade ryktet på en mailinglista för utvecklare och förde det vidare på http://www.hardmaccafe.com , efter ett par veckor så var det plötsligt uppe som en "nyhet" i macworld

 

Att det finns API för det i Darwin betyder inte att Apple faktiskt har det implementerat, själva tiger dom som muren om sådant här, det skulle juh innebära att dom erkänner att det faktiskt behövs defragmenteras även på Mac.

Inte bekräftat ?

Det är fullt dokumenterat att panther gör automatisk defragmentering, hotfile clustering osv.

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668 <--- kan du läsa lite om det om du är intresserad.

 

Fragmentation was often caused by continually appending data to existing files, especially with resource forks. With faster hard drives and better caching, as well as the new application packaging format, many applications simply rewrite the entire file each time. Mac OS X 10.3 Panther can also automatically defragment such slow-growing files. This process is sometimes known as "Hot-File-Adaptive-Clustering."

 

 

Och förövrigt om du misströstar att apple inte skulle använda dom tekniker som finns i darwin, är det bara att ladda hem det du vill ha kompilera och ersätta det i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN det relevanta är att; vad apple inte berättade om är att Indexeringen inte lär gå lika fort som sökningarna; och det kommer nog folk märka så småningom =)

Och det vet du hur? :devil: Har ju mycket svårt att tänka mig att Apple skulle släppa ett system som blev segare och segare med tiden. Den sortens produkt har nämligen Microsoft patent på. (w00t)

 

Själv tror jag att Tiger blir suveränt. Jag kan förstå de som inte är jätte imponerande dock. Det skulle inte jag heller vara, om jag hade sådana förhoppningar att inte ens Gud fader allsmäktig skulle kunnat göra dem verkliga. Man kan ju börja med att prova det, innan man sågar. Samma sak som jag burkar säga till Windows-användare ang. mac alltså.

 

-- Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag iofs inte vilken definition som du har på "tillgängligt" men 97% av alla datoranvändare skulle åtminstone jag vilja definera som "tillgängligt"  ^_^

Med tillgängligt menar jag att dom är bra på att göra det tillgängligt och lätt att använda för utvecklare. Så himla fina utvecklingsverktyg dom gör, och alla sina teknologier är prima smidigt att komma åt för utvecklarna. Vet inte om microdoft är lika bra på det. Sen tycker jag det var intressant att dom lägger bildprocessingen på grafikkortet. Det har jag alltid förespråkat.

 

Jag gillar keynoten. Men tycker det är synd att dom inte säljer en billig 17" widescreenskärm. Nu ser 20"aren rätt liten ut iofs. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN det relevanta är att; vad apple inte berättade om är att Indexeringen inte lär gå lika fort som sökningarna; och det kommer nog folk märka så småningom =)

Och det vet du hur? :devil: Har ju mycket svårt att tänka mig att Apple skulle släppa ett system som blev segare och segare med tiden. Den sortens produkt har nämligen Microsoft patent på. (w00t)

 

Själv tror jag att Tiger blir suveränt. Jag kan förstå de som inte är jätte imponerande dock. Det skulle inte jag heller vara, om jag hade sådana förhoppningar att inte ens Gud fader allsmäktig skulle kunnat göra dem verkliga. Man kan ju börja med att prova det, innan man sågar. Samma sak som jag burkar säga till Windows-användare ang. mac alltså.

 

-- Patrik

Jag sa aldrig att produkten blir segare med tiden; jag sa att innan allt är indexerat så kommer inte "Spotlight" fungera, så indexering är ett måste....

Det är möjligt att dom indexerar allt på hårddisken när du installerar, eller när du startar första gången; eller efter hand som du öppnar dokumenten

Saken är bara den att indexering tar tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig gjort en hel indexering! det tar ju så himla lång tid.... 10-12timmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ändå att det är bättre att testa det själv först, innan man sågar. Klart det tar tid att indexera, men vad är det som säger att inte Tiger gör detta i bakgrunden när datorn inte belastas särskilt hårt t.ex.? Finns säkerligen en bra metod de använt, eller tror ni att de släpper Tiger och skiter i om det är segt?

 

-- Patrik

 

PS. Ursäkta om jag trampat någon på tårna, det är inte min avsikt. Jag är snäll. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GuitarFreak

Har ni sett Steves svar på Konfabulators anklagelser?

Excuse me, but Mac OS 9 had desktop Widgets long before Konfabulator did. Apple was the first to use the term Widgets as well. We never complained when the Konfabulator guys "ripped off Apple" and I think its a bit unfair for them to be claiming we ripped them off now.

 

Steve

 

http://www2.konfabulator.com/forums/viewto...opic.php?t=3966

 

 

EDIT: Inlägget kan raderas då det redan fanns en tråd angående ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni sett Steves svar på Konfabulators anklagelser?

Excuse me, but Mac OS 9 had desktop Widgets long before Konfabulator did. Apple was the first to use the term Widgets as well. We never complained when the Konfabulator guys "ripped off Apple" and I think its a bit unfair for them to be claiming we ripped them off now.

 

Steve

Jag postade det i en ny tråd, men det kanske borde hamnat här?

 

-- Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bekräftat ?

Det är fullt dokumenterat att panther gör automatisk defragmentering, hotfile clustering osv.

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668 <--- kan du läsa lite om det om du är intresserad.

 

Så trevligt att Apple äntligen gick ut och bekräftade det, om du tittar på "created" datumet i botten av sidan så ser man att Apple skapade dokumentet 20031203, jag skapade tråden om ryktet om att Panther hade inbyggd defragmentering 20031101 på hardmaccafe, och det kan kontrolleras här;

 

http://hardmaccafe.com/viewtopic.php?t=372

 

Det var således inte bekräftat av Apple när jag skapade tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bekräftat ?

Det är fullt dokumenterat att panther gör automatisk defragmentering, hotfile clustering osv.

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668 <--- kan du läsa lite om det om du är intresserad.

 

Så trevligt att Apple äntligen gick ut och bekräftade det, om du tittar på "created" datumet i botten av sidan så ser man att Apple skapade dokumentet 20031203, jag skapade tråden om ryktet om att Panther hade inbyggd defragmentering 20031101 på hardmaccafe, och det kan kontrolleras här;

 

http://hardmaccafe.com/viewtopic.php?t=372

 

Det var således inte bekräftat av Apple när jag skapade tråden.

Det brukar iregel ta ett tag innan "knowledgebase" filerna är skrivna, det betyder inte att Apple varken döljer; maskar eller inte använder teknikerna.

Det som finns i darwin används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ändå att det är bättre att testa det själv först, innan man sågar. Klart det tar tid att indexera, men vad är det som säger att inte Tiger gör detta i bakgrunden när datorn inte belastas särskilt hårt t.ex.? Finns säkerligen en bra metod de använt, eller tror ni att de släpper Tiger och skiter i om det är segt?

 

-- Patrik

 

PS. Ursäkta om jag trampat någon på tårna, det är inte min avsikt. Jag är snäll.  B)

Det är inte frågan om att vara snäll/såga eller inte; om du någonsin skrivet ett program så vet du kanske att saker och ting inte är så "magiska" som dom kan verka; det finns inget magiskt sätt att ta reda på vad en fil innehåller innan man läst och indexerat den; och innan det är gjort kan man alltså inte söka på alla filer med andra ord är funktionen värdelös innan allt är indexerat.

 

Nu kanske det inte är meningen att spotlight ska söka på alla filer på datorn utan endast dom du jobbar med regelbundet eller dyl. Jag vet inte än (har inte fått mitt utvecklingsexemplar av Tiger än)

 

Jag ska höra mig för bland dom USA utvecklare jag känner som var på mässan; om någon installerat Tiger och provat spotlight närmare.

 

Förövrigt är det inte säkert att någon av dem har installerat Tiger; tro det eller ej jag känner iallafall en utvecklare som skriver ett relativt välkänt Mac program som fortfarande använder MacOS X 10.2 (Och Xcode 1.1); Själv är jag tvärt om jag föredrar att ligga i startfältet och satsa på nya produkter, och anser Panther är lägsta systemet jag vill stödja. (För övrigt använder jag Panther 10.3.4 och CodeWarrior Pro 9 för tillfället)

Men ivilket fall, jag återkommer när jag har mer detaljer så får vi se hur väl det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar iregel ta ett tag innan "knowledgebase" filerna är skrivna, det betyder inte att Apple varken döljer; maskar eller inte använder teknikerna.

Det som finns i darwin används.

Det kan man tro om man vill...det tar knappast flera mån att skriva en KB artikel, om man räknar från det att Darwin 7 släpptes tills artikeln kom till.

 

Det var mer troligt så att ryktena om defragmentering på mailinglistorna blev för många och Apple var tvungna att skriva om det i KB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det brukar iregel ta ett tag innan "knowledgebase" filerna är skrivna, det betyder inte att Apple varken döljer; maskar eller inte använder teknikerna.

Det som finns i darwin används.

Det kan man tro om man vill...det tar knappast flera mån att skriva en KB artikel, om man räknar från det att Darwin 7 släpptes tills artikeln kom till.

 

Det var mer troligt så att ryktena om defragmentering på mailinglistorna blev för många och Apple var tvungna att skriva om det i KB.

KB artiklarna är till för slutanvändare; dom är alltid dom som får reda på nya teknologier sist.

Ivilketfall du kan fortsätta argumentera med det; apple har trots allt "bekräftat" det; vilket var vad svaret handlade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte än (har inte fått mitt utvecklingsexemplar av Tiger än)

Exactly my point! ;) Men visst ska det bli kul när vi får veta, istället för att bara spekulera?

 

-- Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövright har jag nu svaret på indexeringen; det var som jag befarade, spotlight indexerar HELA tiden; samt hörde jag att det förnärvarande uppenbarligen är väldigt opålitligt, i addressboken tillexempel så hittar den bara person X i en del sökningar (alltså om man söker på samma namn flera gånger i rad); detta är förhoppningsvis åtgärdat tills Tiger släpps.

Indexeringen var tydligen även märkbar (framförallt iform av konstant hårddisk snatter; men även viss prestanda påverkan).

 

Förövrigt så fick jag indikationer på att Tiger ska vara betydligt snabbare än jaguar (personen jag pratade med hadde ingen panther maskin med likvärdigt hårdvara i närheten förtillfället.); kan också säga att han stängde av spotlight (pga ovannämda anledningar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövright har jag nu svaret på indexeringen; det var som jag befarade, spotlight indexerar HELA tiden; samt hörde jag att det förnärvarande uppenbarligen är väldigt opålitligt, i addressboken tillexempel så hittar den bara person X i en del sökningar (alltså om man söker på samma namn flera gånger i rad); detta är förhoppningsvis åtgärdat tills Tiger släpps.

Indexeringen var tydligen även märkbar (framförallt iform av konstant hårddisk snatter; men även viss prestanda påverkan).

 

Förövrigt så fick jag indikationer på att Tiger ska vara betydligt snabbare än jaguar (personen jag pratade med hadde ingen panther maskin med likvärdigt hårdvara i närheten förtillfället.); kan också säga att han stängde av spotlight (pga ovannämda anledningar.)

Tänkte på det sista du skrev om att stänga av det, borde väl vara lika enkelt som att stänga av "indexeringstjänsten" i Win XP, eller hur verkar det? För min egen del är jag inte så där jätteintresserad av spotlight, utan mer av Core Image och Core Video...

 

-- Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KB artiklarna är till för slutanvändare; dom är alltid dom som får reda på nya teknologier sist.

Ivilketfall du kan fortsätta argumentera med det; apple har trots allt "bekräftat" det; vilket var vad svaret handlade om.

 

Tack för att du berättar det jag redan vet Anvil, fö är jag betalande ADC medlem, och det fanns ingen developer information om detta från Apples sida, då i höstas, och någon större lust att glo igenom Darwins källkods-dokumentation hade jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...