Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa iPhone utomlands.


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag köpte precis en Iphone 4 på Tradera.

Nu skrev säljaren att han skickar den från Paraguay. I annonsen står inget om att den är låst eller så.

Är den troligtvis hackad eller Jailbreakad då?

 

Bör den fungera med ett vanligt Tele 2 sim, eller måste jag låsa upp den på något vis? I så fall hur?

 

Tacksam för svar

Jag har själv ingen aning =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte precis en Iphone 4 på Tradera.

Nu skrev säljaren att han skickar den från Paraguay.

tappahakan.gif

 

 

Frågan är väl snarare om den kommer fram eller om den ens finns...

 

//A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

tappahakan.gif

 

 

Frågan är väl snarare om den kommer fram eller om den ens finns...

 

//A

 

Frågan jag ställer är om det är en piratkopia..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Gjorde beställning på Iphone 4s på Applestore uk via Borderlinx.

 

Bara en snabbfråga - Nu skeppas ju telefonen till Borderlinx. Ska jag höra av mig till Borderlinx innan

eller hör de av sig till mig när de får telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde beställning på Iphone 4s på Applestore uk via Borderlinx.

 

Bara en snabbfråga - Nu skeppas ju telefonen till Borderlinx. Ska jag höra av mig till Borderlinx innan

eller hör de av sig till mig när de får telefonen?

 

Du får ett mail när den ligger på din hylla.

Därefter går du in och betalar frakten till SE, sedan är det klart :citation:

 

// H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde beställning på Iphone 4s på Applestore uk via Borderlinx.

 

Bara en snabbfråga - Nu skeppas ju telefonen till Borderlinx. Ska jag höra av mig till Borderlinx innan

eller hör de av sig till mig när de får telefonen?

 

Vad har du fått för leveransdatum från apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ett mail när den ligger på din hylla.

Därefter går du in och betalar frakten till SE, sedan är det klart :citation:

 

// H

 

Ok, tack.

 

21-28/10. Jag missade att man kunde förbeställa, såg det inte förän på kvällen.

Min erfarenhet (i alla fall från svenska applestore) att det brukar gå snabbare.

Gissar på att jag har telefonen hemma runt den 28/10.

Hade jag beställt i Sverige, så hade jag väl fått den några veckor in i november.

Leveranstid kan nog också påverkas av om du köper vit eller svart och/eller antal gb.

Svart går nog snabbare för vit är populärare.

 

 

 

Redigerad av museo12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ska till USA i november och tänker köpa en iPhone 4s, på apple:s hemsida står följande:

 

The unlocked iPhone includes all the features of iPhone but without a contract commitment. You can activate and use it on the supported GSM wireless network of your choice. The unlocked iPhone 4 or iPhone 4S will not work with CDMA-based carriers. If you don’t want a multiyear service contract or if you prefer to use a local carrier when traveling abroad, the unlocked iPhone is the best choice. It arrives without a micro-SIM card, so you’ll need an active micro-SIM card from any supported GSM carrier worldwide. To start using it, simply insert the micro-SIM card into the slot on your iPhone and turn it on by pressing and holding the On/Off button for a few seconds. Then follow the onscreen instructions to set up your iPhone.

 

Tolkar det som att det är fritt fram att köpa och börja använda här hemma? Vad jag orolig över är att de skriver "supported GSM carrier" och inte med "CDMA-based carriers". Vad har Ni att säga om detta? GSM känns jo ganska 90 tal, jag vill jo kunna få ut max av telefonen så vad händer när hemma i Sverige? Är det bara GSM som gäller?

 

Tacksam för kloka svar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Tolkar det som att det är fritt fram att köpa och börja använda här hemma? Vad jag orolig över är att de skriver "supported GSM carrier" och inte med "CDMA-based carriers". Vad har Ni att säga om detta? GSM känns jo ganska 90 tal, jag vill jo kunna få ut max av telefonen så vad händer när hemma i Sverige? Är det bara GSM som gäller?

 

Tacksam för kloka svar.

 

Du får leta länge innan du hittar ett CDMA-nät i Sverige och det enda (?) som finns använder sig av 450 MHz-bandet (gamla NMT-frekvenserna). För att krångla till det ännu mer stöder Iphone bara CDMA över 800 MHz- och 1900 MHz-banden, dvs den går inte att använda i Sverige.

 

GSM är däremot ett samlingsnamn på en grupp dataöverföringsprotokoll med kanaldelning där bland annat EDGE, UMTS och HSDPA men också CDMA2000 ingår. Det vi i vanliga fall kallar 3G heter egentligen UMTS och HSDPA kallas ibland turbo-3G. Även om CDMA2000 ingår i GSM-standarden är det inte kompatibelt med de övriga utan bygger på andra protokoll.

 

Att Iphone 4S stöder CDMA är alltså en ickefråga i Sverige, det är bara om du reser mycket i USA, Japan, Sydkorea och vissa delar av Asien som du har nytta av det. I hela Europa är det UMTS och HSDPA som gäller (alltså det du kallar GSM).

 

Edit: Nu blir jag faktiskt osäker på om det öht finns något CDMA-nät i Sverige, det verkar isf bara vara för mobilt bredband.

Redigerad av zarkov
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zarkov, stort tack till dig för bra svar.

 

Hur är det med garantin då? Har hört att garantin på inhandlade apple produkter från USA inte gäller här i Sverige. Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en iPad i somras i San Diego och försäljaren på Apple försäkrade att garantin gäller world wide.

Men jag köpte den hos en Apple Store vet inte om det blir strul om man köper den hos Best buy eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Zarkov, stort tack till dig för bra svar.

 

Hur är det med garantin då? Har hört att garantin på inhandlade apple produkter från USA inte gäller här i Sverige. Stämmer det?

 

Garantin gäller World Wide. Har själv fått en iPad inköpt i USA utbytt på MacForum i Göteborg utan problem.

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En kollega till mig funderar på att skaffa en låst iPhone 4S i USA, men han undrar om den går att låsa upp här hemma i Sverige? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kollega till mig funderar på att skaffa en låst iPhone 4S i USA, men han undrar om den går att låsa upp här hemma i Sverige? :ermm:

 

nej det går inte i dagsläget, eller nja, läste nån artikel idag om lite hokus pokus nästan. men de har ju börjat sälja olåsta i usa nu så bäst är att köpa det ju

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det går inte i dagsläget, eller nja, läste nån artikel idag om lite hokus pokus nästan. men de har ju börjat sälja olåsta i usa nu så bäst är att köpa det ju

Jag nämnde det men kollegan har sin dotter i USA, o enligt uppgift därifrån så är en låst iPhone 4S ~500 dollar billigare än en olåst.

 

Tack för svar iaf. ^_^

Redigerad av rickard1234
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..men de har ju börjat sälja olåsta i usa nu så bäst är att köpa det ju

Så en olåst iPhone som köps i Usa fungerar i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hallå! Jag ska åka till usa nu i dec och tänkte köpa en olåst iPhone 4S. Är det bara att gå in i en apple store och köpa en olåst eller den funkar inte i sverige?

 

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hallå! Jag ska åka till usa nu i dec och tänkte köpa en olåst iPhone 4S. Är det bara att gå in i en apple store och köpa en olåst eller den funkar inte i sverige?

 

Tacksam för svar :)

 

Jag undrar också exakt samma sak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå! Jag ska åka till usa nu i dec och tänkte köpa en olåst iPhone 4S. Är det bara att gå in i en apple store och köpa en olåst eller den funkar inte i sverige?

 

Tacksam för svar :)

 

Olåsta funkar i Sverige också ja.

Verkar inte som Apple store säljer olåsta i USA dock. Det märker du.

http://www.apple.com/retail/iphone/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Dags att ta upp tråden igen, eftersom det den 20 september släpps, inte bara en ny iPhone, utan två - iPhone 5S och iPhone 5C. Dock får Sverige vänta lite längre...

 

Jag befinner mig i Kina och har tänkt att köpa mig en iPhone 5S. Jag kommer bara bo här i ca 5 månader till, sen flyttar jag tillbaka till Sverige. Eftersom iPhone 5S kommer vara anpassad till det svenska 4G-nätet, vill jag såklart kunna använda 4G när jag är hemma i Sverige igen. Kan vara värt att nämna att Kinas 4G-nät är nästintill obefintligt, så att kunna använda 4G i Kina är ingen prioritet.

 

Som jag ser det har jag tre alternativ:

  1. Köpa den här i Kina, när den har släppts
  2. Beställa en svensk version online, via AppStore
  3. Köpa den när jag kommer tillbaka till Sverige, i mitten av februari

Mina funderingar är:

  • Om jag köper den i Kina, vad skiljer? Kommer 4G funka i Sverige?
  • Om jag köper en "svensk version" via AppStore, kommer den finnas olåst så jag kan använda den i Kina?

Om det redan finns diskussion gällande detta så ber jag om länkar, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man köper en original Iphone t:ex USA, funkar då garantin i Sverige? Inom Eu borde det inte vara något problem men frågan är vad det finns för reglar utanför EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på Apple Store nyss och frågade. Det är såhär. Pga att det är olika modeller som säljs i Europa och i övriga världen så kan man inte ta hand om trasiga telefoner som inte är köpta i EU. Detta gäller Ipads och Iphone med 3G/LTE. Alla andra Apple produkter har worldwide support/garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande 5S så verkar den ju finnas i fem modeller ( http://www.apple.com/iphone/LTE/ ) med olika LTE-stöd.

 

Frågan är vilken man ska ha för Sverige och isf vilka länder säljer den modellen, prismässigt ligger ju USA bäst till, följt av UK. Euroländerna som Frankrike och Tyskland ligger förhållandevis högt.

 

USA-telefonen verkar vara det sämsta alternativet men bör inte UK-telefonen funka?

 

OM man nu skulle köpa en i USA, hur stor skillnad är det egentligen, känns mest relevant om man använder telefonen som modem, vid mail/surf osv bör skillnaden vara mindre viktig, dessutom är man ju ofta på Wifi då kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UK modellen är exakt samma som kommer säljas här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Space Gray 5S 64GB från ebay.co.uk igår :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...