Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp i usa, få svenskt tangentbord.


lilliss

Rekommendera Poster

Hej!

Har läst runt lite på diverse hemsidor men vill kolla så de stämmer här.

Ska köpa mig en macbook pro i usa, någon skrev att man kunde be dem i affären att ta hem en svensk dator åt dig.

Någon annan skrev (mest troligt) att man kan gå till en verkstad och be dem beställa hem ett svenskt tangentbord och byta ut det för runt 2000 :-

 

Stämmer dessa uppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha kvar det amerikanska tangentbordet, du åäö sitter ju på samma ställer. Plus att om man är en van datoranvändare så sitter tangentbordet i muskelminnet;) Ingen stor grej att inte ha svensk tangentbord då;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, är det är väl ca. 9 tangenter som diffar

vad jag kan se på min gamla powerbook som är köpt i USA 2004.

Jag skulle satsa på svenskt tangentbord eller köra externt som jag gjorde med min PB.

Blev hela tiden lite sur på tangenterna eftersom jag tittar lite för ofta om vad jag skriver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med en App store i SF om dom kunde beställa hem en macbook pro med svenskt tangentbord. Dom var inte vidare hjälpsamma. Dvs det verkade inte gå för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag kollade med en App store i SF om dom kunde beställa hem en macbook pro med svenskt tangentbord. Dom var inte vidare hjälpsamma. Dvs det verkade inte gå för sig.

 

Åker på söndag, så tänkte kolla om någon har gått till en apple store i usa och betällt hem en macbook med svenskt tangetbord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åker på söndag, så tänkte kolla om någon har gått till en apple store i usa och betällt hem en macbook med svenskt tangetbord?

 

Menar du att Apple ska skicka hem din dator till Sverige, eller att dem ska ta hem en till deras affär? För om du beställer en till Sverige kommer du att behöva tulla det, och då blir det nog lika dyrt (eller dyrare) än att köpa här i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att Apple ska skicka hem din dator till Sverige, eller att dem ska ta hem en till deras affär? För om du beställer en till Sverige kommer du att behöva tulla det, och då blir det nog lika dyrt (eller dyrare) än att köpa här i Sverige.

 

 

Menar att de i usa ska ta hem en dator med svenskt tangetbord till affären som jag köper där och jag ska bo där i ett år jag jag skattar inte när jag återvänder till lilla landet lagom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar att de i usa ska ta hem en dator med svenskt tangetbord till affären som jag köper där och jag ska bo där i ett år jag jag skattar inte när jag återvänder till lilla landet lagom.

 

Ja givetvis kan du beställa en dator som du vill ha den! Precis på samma sätt som du kan beställa en dator till en butik i Sverige. :D Var i USA ska du bo? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja givetvis kan du beställa en dator som du vill ha den! Precis på samma sätt som du kan beställa en dator till en butik i Sverige. :D Var i USA ska du bo? :)

 

 

Gött! :)

Jag ska bo i McLean som ligger 10 min utanför Washington DC!

Men vad bra, här ska det inhandlas macbook pro! :D

Har inte stor koll på grafikkort och processorer mm. Men jag ska köpa mig en Macbook pro 15" och den "sämsta" måste väl räcka gott och väl då jag bara ska ha den till pluggande och surfande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är nog väldigt beroende på hur hjälpsamma de vill vara i affären där du handlar. Jag fick inte möjligheten att välja något annat än amerikanskt, franskt eller spanskt tangentbord när jag försökte.

 

Men har man tur så kanske de kan kringgå något system om beställa precis så som man vill ha det.

 

Alternativet som jag gjorde det är: Köp av MacBookPro 15" (12000 SEK med studentrabatt) + byte av topcase i Sverige (ca 2000 SEK). Betydligt billgare än de 17000 som datorn kostar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja givetvis kan du beställa en dator som du vill ha den! Precis på samma sätt som du kan beställa en dator till en butik i Sverige.

Skillnaden är att du nog inte kan beställa en Mac i USA med ett svenskt TB. Marknaden är för liten. Logistiken blir för kostsam om du ska plocka en Mac från lastpallen på väg till Sverige och skicka den till USA.

 

Du kan ju, i Sverige, inte beställa en Mac med italienskt, danskt eller norskt TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte plocka loss tangenterna från ett apple alu-tangentbord och sätta fast på en 13" macbook pro? har dem olika fästen eller ngt?

 

då kan man ju köpa ett spanskt tangentbord då dem har exakt samma layout som det svenska (vilket man kan göra i apple store us)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte plocka loss tangenterna från ett apple alu-tangentbord och sätta fast på en 13" macbook pro? har dem olika fästen eller ngt?

 

då kan man ju köpa ett spanskt tangentbord då dem har exakt samma layout som det svenska (vilket man kan göra i apple store us)

 

Efter en googling på 'Spanish Keyboard Macbook' ser man att det inte alls ser ut som det svenska i teckenuppsättning. Inte stor skillnad dock; det jag kan se är att på QWERTY-raden är det en extratangent längst till vänster. Således är returtangenten i samma form som på det Amerikanska. Det gör att den svenska knappen för '*' är borta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att du nog inte kan beställa en Mac i USA med ett svenskt TB. Marknaden är för liten. Logistiken blir för kostsam om du ska plocka en Mac från lastpallen på väg till Sverige och skicka den till USA.

 

Jag kan i alla fall inte tänka mig att en Apple Store inte skulle tillhandahålla en sådan service till sina kunder att man kan beställa en MacBook med ett svenskt tangentbord. Om det är så att detta inte går är deras serviceanda helt enkelt usel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan i alla fall inte tänka mig att en Apple Store inte skulle tillhandahålla en sådan service till sina kunder att man kan beställa en MacBook med ett svenskt tangentbord. Om det är så att detta inte går är deras serviceanda helt enkelt usel.

Som jag skrev tror jag att det skulle bli för dyrt.

 

Jag har bara hört om folk som försökt, men fått nobben. Jag har ALDRIG hört om någon som lyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tror jag att det skulle bli för dyrt.

 

Jag har bara hört om folk som försökt, men fått nobben. Jag har ALDRIG hört om någon som lyckats.

 

Jag ska ringa Anna Anka och be henne gå in dit och testa. ;)

 

Jag skulle bli riktigt, riktigt irriterad om jag inte fick beställa Macen som jag vill ha den när alla andra har den möjligheten. Men jag förstår din tanke, men jag tycker ändå att det borde vara möjligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker ändå att det borde vara möjligt. :)

Där är vi HELT överens. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tydligen så går det inte alltså (ska försöka iaf) vart beställer man ett svenskt td? så jag kan gå till någon verkstad som byter ut skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ska köpa en ny MBP nästa höst när jag har flyttat in med frun

i Bellevue ringde jag och kollade med Apple Store i USA.

Nix, inte alls. Det gick inte på något sätt. :(

 

I Sverige går det att få annat keyboard om man beställer standard Mac,

men inte i USA utom de keyboards som de erbjuder.

Ända sätter är att köra svenskt och byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ska köpa en ny MBP nästa höst när jag har flyttat in med frun

i Bellevue ringde jag och kollade med Apple Store i USA.

Nix, inte alls. Det gick inte på något sätt. :(

 

I Sverige går det att få annat keyboard om man beställer standard Mac,

men inte i USA utom de keyboards som de erbjuder.

Ända sätter är att köra svenskt och byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ska köpa en ny MBP nästa höst när jag har flyttat in med frun

i Bellevue ringde jag och kollade med Apple Store i USA.

Nix, inte alls. Det gick inte på något sätt. :(

 

I Sverige går det att få annat keyboard om man beställer standard Mac,

men inte i USA utom de keyboards som de erbjuder.

Ända sätter är att köra svenskt och byta.

 

Hmm, ja det lät inte alls bra! Helt idiotiskt!

 

Nåväl, man kan väl alltid byta tangentbord i efterhand, men det lär väl kosta en tusenlapp eller mer i arbetskostnad plus själva tangentbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...