Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

köpa mac eller pc för arbete


busan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska snart köpa mig en bärbar dator, för att använda hemma och eventuellt ta med och arbeta på.

Nu är frågan om jag ska köpa en mac eller PC. Jag har gått och sneglat på macar ganska länge men är frotfarande lite tveksam över om det kommer bli onödigt mycket krångel för mig som inte är helt bekväm med installationer av program och omformateringar och liknande procedurer.

 

Saken är den att datorn behöver inte vara extremt snabb, för jag ska inte göra några tunga beräkningar eller liknande. Jag vill dock kunna ha matlab installerat och även kunna ssh:a till mitt arbetskont (unix) och kunna flytta filer obehindrat. Det vore även bra om jag kunde använda usb-minnen och flytta filer till en pc som jag jobbar med. Alltså, hur svårt är det att fixa fram matlab och ssh-liknande program och få dem att fungera på mac-datorer? kan man lägga in så att man har en grafisk unix-operativsystem på sin mac-dator? Jag har för mig att jag har sett det men är osäker. Måste man isåfall göra som på pc, att partitionera hårddisken och ha två olika inloggningar beroende på vad man vill köra?

 

Tacksam för alla svar inom detta område!

vänliga hälsningar :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matlab och SSH finns för MacOS X och eftersom det är en UNIX-klon (*BSD) så ska det inte vara några problem med att samverka med övriga UNIX. Alla UNIX tools finns för MacOS X.

 

Om du vill köra UNIX eller Linux (varför?) på Mac så bör du precis som på PC köra på separata partitioner ja, det är aldrig bra att blanda operativsystem på en och samma partition. Var dock medveten om att Mac är en annorlunda hårvaruplattform (PPC) än PC (x86) så välj rätt version.

 

Ska du köra med USB sticks så tänk på att formatera dom med FAT så att MacOS X kan läsa filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang själva köpet så är det nästan omöjligt att svara på vad du ska köpa, det här är ett macforum så naturligtvis tycker dom flesta att du ska köpa en mac, men det är en smaksak som allting annat, se bara till att du verkligen testar en PowerBook eller iBook med MacOS X innan du köper så att du känner dig säker på att det är rätt för dig, fö kan ex kostnaderna för att köpa en ny licens för MacOS X för Matlab vara en anna sak som spelar in vid ev byte till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Reefer till 100% där, är som han säger, finns ingen anledning till att köra linux eller unix på en mac som klarar av OS X. Saknar man ett unix program, tar man hem källkoden, kompilerar å vips så har man programmet till sin mac, funkar i de flesta fall, troligen flera fall för dig som jobbar i unix miljö. :)

 

Har personligen testat Linux på en Powerbook men bytte tillbaka till Mac OS X rätt så snabbt då det inte kändes riktigt optimerat för hårdvaran som Mac OS X.

 

En annan fördel till med att köra Mac OS X på en Mac istället för bara Unix eller Linux är att kör du Mac OS X har du tillgång till både Unix program och Mac OS X program, klart mer program helt enkelt. Program ifrån Microsoft, Macromedia, Apple och Adobe lyser ju med sin frånvaro i Unix eller Linux världen.

 

 

Vad är det för mac du funderar på att skaffa dig? iBook eller Powerbook?

Nya iBooken med G4 processor är faktist även väldigt prisvärd, även när man jämför prismässigt med PC-laptops.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

tack för de snabba svaren! java script:emoticon('^_^')

ag funderar nog på att köpa en iBook, för skillnaden mellan den och powerbooken verkar mest vara hårddiskstorlek samt grafik/skärm.

Men jag antar att jag bör köpa till ram-minne, eller? för det finns bara 256 till de små 12" som jag tittat på.

 

Angående program så gissar jagb också att det är dyrt att köpa till t.ex. matlab. men även office-paketet är ju dyrt för macen. eftersom jag har tillgång till studenthubbar med fildelning så finns det oftast en massa program som folk har knäckt osv. dvs, ogiltiga licenser. men hur fungerar et med mac iställer för pc? behöver man speciella versioner av de olika programmen?

 

en liten fråga ang usm, vad fetyder att jag ska formatera dem med FAT? finns det olika versioner av sådana sticks som passar för olika operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

tack för de snabba svaren! java script:emoticon('^_^')

ag funderar nog på att köpa en iBook, för skillnaden mellan den och powerbooken verkar mest vara hårddiskstorlek samt grafik/skärm.

Men jag antar att jag bör köpa till ram-minne, eller? för det finns bara 256 till de små 12" som jag tittat på.

 

Angående program så gissar jagb också att det är dyrt att köpa till t.ex. matlab. men även office-paketet är ju dyrt för macen. eftersom jag har tillgång till studenthubbar med fildelning så finns det oftast en massa program som folk har knäckt osv. dvs, ogiltiga licenser. men hur fungerar et med mac iställer för pc? behöver man speciella versioner av de olika programmen?

 

en liten fråga ang usm, vad fetyder att jag ska formatera dem med FAT? finns det olika versioner av sådana sticks som passar för olika operativsystem?

 

256 Mb är för lite för MacOS X, åtminstone 512 bör du ha.

Piratkopierade program bör du nog inte tala alltför högt om på det här forumet, och ja, det krävs mac-versioner av alla program, Mac och Windows/PC är två helt olika saker, olika hårdvaruplattformar och olika binärformat.

 

FAT är ett filsystem på Windows som alla operativsystem kan läsa så det är det det man brukar använda för att formatera USB sticks mm när man vill flytta filer mellan olika operativsystem/plattformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars finns ju OpenOffice (gratis) eller Nisus Writer.

Andra alternativ är AbiWord (gratis) och Mellel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till exempel när man ska installera ett program så räcker det ofta med att helt enkelt dra det till Program-mappen. Du avinstallerar ett program genom att dra det till papperskorgen och välj Töm papperskorgen. Försök detta på en windows-dator, det lär nästan aldrig fungera så.

 

Formatera lär du aldrig behöva, inte om du kör Mac OS X.

Jag har aldrig förstått varför vissa macanvändare tycker att deras OS är så dåligt att dom måste ljuga för att få folk att börja använda det, eller varför dom prompt måste citera Apples reklam för MacOS X

 

Installation på MacOS X går i dom flesta fallen till precis på samma sätt som i Windows, dvs med installationsprogram, undantaget ett eller annat fjortisprogram, alla Apples egna program ex kör med installationsprogram, och det där med avinstallation på Mac vs Windows har vi redan kommit fram till i en tidigare tråd att MacOS X sätt knappast är idealiskt, mycket kan ligga kvar i dolda mappar om man inte vet hur man ska söka efter och ta bort dom manuellt.

 

Formatera samma sak, du lär formatera/installera om i ung lika mycket/lika lite som på Windows XP, det kan precis som på Windows uppstå situationer i MacOS X där den enda utvägen är att installera om.

Att förneka det är bara löjligt och gör inget för att öka på Macs andel av nya användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått varför vissa macanvändare tycker att deras OS är så dåligt att dom måste ljuga för att få folk att börja använda det, eller varför dom prompt måste citera Apples reklam för MacOS X

 

Installation på MacOS X går i dom flesta fallen till precis på samma sätt som i Windows, dvs med installationsprogram, undantaget ett eller annat fjortisprogram, alla Apples egna program ex kör med installationsprogram, och det där med avinstallation på Mac vs Windows har vi redan kommit fram till i en tidigare tråd att MacOS X sätt knappast är idealiskt, mycket kan ligga kvar i dolda mappar om man inte vet hur man ska söka efter och ta bort dom manuellt.

 

Absolut inget undantag eller "fjortisprogram" som kör utan installationsprogram, sen vad som är att föredra är ju mer en smaksak, köra installation å låta installationen skapa mappar mm. eller köra igång programmet första gången så programmet i sig "installerar sig".

Klart bättre att inte ha en avinstallationsfunktion än en windows-avinstallationsfunktion, windows säger att nu är programmet borta när man har avinstallerat det men 99% av fallen så ligger antingen mappar och filer kvar eller en massa skräp i registret.

Nu finns det ett fåtal program till MacOS X som faktist har avinstallation, sen finns det en del som skulle behöva en men de aldra flesta programmen är enkla att "avinstallera" själv genom att bara dra till papperskorgen.

 

Formatera samma sak, du lär formatera/installera om i ung lika mycket/lika lite som på Windows XP, det kan precis som på Windows uppstå situationer i MacOS X där den enda utvägen är att installera om.

Att förneka det är bara löjligt och gör inget för att öka på Macs andel av nya användare.

 

En annan sak som jag tycker gör Mac OS X så bra är att man kan flytta på filer under drift, tex. Du kan kolla på en film undertiden som du ser filmen kan du flytta filen eller döpa om den.

"fjortisprogram" alltså program utan installation går att flytta omkring utan att filer som använder det programmet inte kan hitta programmet.

Funktioner som "öppna med" känner automagiskt av om jag har dragit in något nytt program som förstår sig på filen jag vill öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inget undantag eller "fjortisprogram" som kör utan installationsprogram, sen vad som är att föredra är ju mer en smaksak, köra installation å låta installationen skapa mappar mm. eller köra igång programmet första gången så programmet i sig "installerar sig".

Jag var inte ute efter en för eller emot diskussion, jag bemötte endast några alltför vanliga överdrifter och rena lögner som ev switchers alltid får höra när dom frågar hur saker och ting funkar på mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inget undantag eller "fjortisprogram" som kör utan installationsprogram, sen vad som är att föredra är ju mer en smaksak, köra installation å låta installationen skapa mappar mm. eller köra igång programmet första gången så programmet i sig "installerar sig".

Jag var inte ute efter en för eller emot diskussion, jag bemötte endast några alltför vanliga överdrifter och rena lögner som ev switchers alltid får höra när dom frågar hur saker och ting funkar på mac.

oki. då e ja me.. så e det iofs. oavsätt va det gäller. :)

 

Köpte iofs. min första mac utan att veta något direkt om OS X. :) (körde PC innan eller kör det fortfarande.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till exempel när man ska installera ett program så räcker det ofta med att helt enkelt dra det till Program-mappen. Du avinstallerar ett program genom att dra det till papperskorgen och välj Töm papperskorgen. Försök detta på en windows-dator, det lär nästan aldrig fungera så.

Jag förstår inte varför detta med hur enkelt det är att installera program alltid tas upp av macförespråkare. Hur svårt är det att köra ett installationsprogram respektive ett avinstallationsprogram de gånger man vill installera/avinstallera.

 

En dator som jag använder till arbete vill jag ha så ren som möjligt från allt utom just de program jag använder för arbetet. Antalet installationer och avinstallationer är alltså högst begränsade och installationsförfarandet är därför knappast ett argument för den ena eller den andra plattformen.

 

Vad det gäller hur ofta man behöver rensa disken skulle jag vilja påstå att en arbetsdator som används som jag beskriver ovan inte behöver formateras om mer än i stora undantagsfall vare sig det gäller Windows eller MacOS.

 

Jag älskar MacOSX, men inte på grund av att jag kan installera en del program genom att ra en ikon till en mapp istället för att köra ett enkelt installationsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att enkelheten att installera program är en mindre del av det bra med Mac OS X:s programhantering. Att ha hela programmet (minus personliga filer och dylikt) på samma ställe och oåtkomligt om man inte öppnar "paketet" är mycket trevligt. Och att dom flesta program har alla sina resurser som png-bilder och liknande filer gör det lätt att ändra på saker själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelheten vid av/installation av program är väll inte ensamt en anledning till val av plattform. Utan mer helheten.MacOs X är stabilt, snyggt och enkelt att använda. Det är virusfritt, det medföljer dessutom bättre mjukvara än vad som erbjuds till PC. Dessutom har man valet att "spara som PDF" vid utskrift. Utsökt finess.

 

Har man inget specialintresse som kräver PC, eller att man är ett riktigt spelfreak, varför då köpa en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...