Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HTC Hero Vs. Iphone?


Montana87

Rekommendera Poster

Hejsan..

 

Jag har en macbook och har funderat på att skaffa mig en iphone, men nu har ju htc hero kommit som verkar lite intressant.

 

Men vad finns det för några för och nackdelar med respektive, de skiljer ju endå endel i pris??

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min syster köpte en brun HTC Hero i torsdags, och jag har testat den lite. Mitt intryck är att den håller en väldigt hög kvalitet, och menyerna fungerar helt okej. På många sätt känns telefonen mycket modernare än min iPhone. Ett exempel är att du på en av dess sju "hemskärmar" kan placera ett Twitter-program.

 

Skärmen är i samma klass som iPhonen när det gäller responsen anser jag, och bildkvaliteten tycker jag verkar vara riktigt bra. Jag har inte jämfört skärmarna sida vid sida, men första intrycket är att Hero har en betydligt bättre bildkvalitet.

 

Det jag däremot reagerade på är att jag anser att tangentbordet är lite plottrigt, och ger inte samma stilrena intryck som iPhonens dito. Men vem vet, det kanske också går att modifiera tangentbordets utseende?

 

Mitt första intryck är att det är en riktigt stark konkurrent till iPhonen. En del av iPhonens styrka är ju hur väl allt synkroniseras mellan dator-telefon och där vet jag faktiskt inte hur Hero'n presterar. Till stor del synkroniserar den innehållet med Googles alternativ (exempelvis kalender) och då lär det väl fungera bra.

 

Android Market verkar vara riktigt bra också eftersom det inte finns någon form av "censur". Det man kan göra där är att "flagga" olämpliga applikationer och först då kan de plockas bort. Med andra ord kan du installera vilken webbläsare, SMS-klient, eller dylikt på din telefon. Nackdelen är att det eventuellt kan dyka upp skadliga program (kanske virus?). I Apples "App Store" får du enbart förlita dig till deras censurerade alternativ, men kan då också vara lugn med att programmen är ofarliga.

 

Jag har inte testat den så noga, men jag tror nog att det är ett riktigt bra köp och på många sätt är den ju bättre än iPhonen. Att min syster nu kan köra Spotify i bakgrunden medan jag inte kan det med min 3GS gör att jag är väldigt avundsjuk på henne just nu.

 

En av iPhonens triumfkort är ju hur den synkroniseras med iTunes, men med Spotify dess och möjlighet att spara spellistor på telefonen gör att de blir ganska likvärdiga när det gäller musik. I alla fall anser jag det.

 

Jag har alltid trott att det inte skulle komma någon annan telefon än på ett tag som skulle väcka ett ha-begär hos mig, men den här telefonen gjorde det. Bra jobbat HTC! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har känt lite på heron också och den e grym som telefon men det är just användandet med datorn ja funderar på.

 

Syncka den som calender, 3G-modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan jag funderar på de med! Hoppas att det inte bara är massa, "jag älskar min iPhone"-dudes som svarar. Vet liksom inte riktigt vilken jag ska välja:P

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller kalendern borde man kunna synkronisera den med Google Calendar som man även synkroniserar med exempelvis iCal i Macen. Det borde fungera finfint tycker jag, men det är inget jag har testat. Hur Google Calendar fungerar vet jag inte heller eftersom jag inte använder den tjänsten från Google.

 

Hur den fungerar som 3G-modem vet jag däremot inte, men någonting säger mig att den inte fungerar lika smärtfritt som en iPhone, i alla fall om man har en Mac. Jag kör min 3GS som modem, och där var det bara att aktivera Internetdelning och sedan fungerade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör min 3GS som modem, och där var det bara att aktivera Internetdelning och sedan fungerade det.

 

Åå smidigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åå smidigt!

 

Ja det är verkligen helt otroligt vad det kan vara enkelt ibland. :borstatanderna:

 

(Jag glömde att nämna att man också var tvungen att klicka på OK på datorn.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag ser som iPhones främsta fördel är hur väl allting hänger ihop och fungerar, och de mängder av program som finns inom mängder av områden och att programmen också fungerar så väl som de gör, och integrationen med dator och kontakter och iTunes samt Mobile Me.

 

Android, som jag ser det, har en bit kvar. Det saknas många applikationer och det känns fortfarande rätt "nördigt", dvs främst för tekniknissar än vanliga användare som enkelt och smärtfritt vill ha något som fungerar. Programutbudet är idag för dåligt och det finns en hel del Linux-känsla över det, vilket jag ser som en nackdel.

 

Men sen får ju alla testa och prova och se vad de gillar, jag är nöjd med min iPhone och de program jag kör och den integrering med iTunes som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur den fungerar som 3G-modem vet jag däremot inte, men någonting säger mig att den inte fungerar lika smärtfritt som en iPhone, i alla fall om man har en Mac. Jag kör min 3GS som modem, och där var det bara att aktivera Internetdelning och sedan fungerade det.

 

 

Men så enkelt gör jag det med min Sony ericsson C902 idag, tycker inte de borde vara ett problem med hero´n.

Är det ingen som har testat??

 

Jag tror att utbudet på apps till android kommer i lika snabb fart som de gjorde för iphone, och idag finns det ju faktiskt rätt mycket!

 

Vaaad ska man välja??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennylorentzon

Jag äger en iPhone 3G och bara knappat på Hero, jag känner att Android och HTC kommer att kunna utmana iPhone i framtiden men inte nu. Inte om man har en mac.

 

Lycka till.

 

Mvh

Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen här på forumet som har en Hero och kan ge en bild av hur den är att ha under en längre tid?

 

Jag har en Hero. Bytt från en iPhone 3G. Har haft den sen den kom ut.

Jag är nöjd med mobilen och den är trevlig, men, Det blir seg efter ett tag. Jag använder mig inte av alla hemmaskärmar för det slöar ner den som tusan efter ett tag, och det är drygt att behöva vänta i 2-3 sec innan man kan byta till nästa skärm (efter den väntan så är den snabb och segar inte mellan bytena).

Några trevliga saker med den är att man kan hämta kontaktbilder från facebook och bläddra på ens kompisars fotoalbum på facebook eller flicker utan att behöva lämna telefonboken.

 

Tangentbordet är lite svårare att skriva på än på en iPhone för det är mindre skärm, att den inte har ÅÄÖ går att fixa via att ladda ner ett nytt tangentbord som har ÅÄÖ och svensk ordlista. Än så länge så finns det inte svenska i menyer utan allt är på engelska, men det blir man van vid och inget som stör.

 

 

Jag skulle lätt kunna rekommendera en Hero om man vill ha öppenheten som inte finns i iPhone, om man inte bryr sig så mycket om det så skulle jag nog tagit en iPhone på grund av snabbheten. Jag sneglar själv på en 3Gs, men väntar nog på nästa :)

 

Vill ni veta något specifikt så bara fråga.

 

 

Mvh Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så enkelt gör jag det med min Sony ericsson C902 idag, tycker inte de borde vara ett problem med hero´n.

Är det ingen som har testat??

 

Jag tror att utbudet på apps till android kommer i lika snabb fart som de gjorde för iphone, och idag finns det ju faktiskt rätt mycket!

 

Vaaad ska man välja??

 

iPhone.. När det sedan är dax för nästa generation iPhone nästa sommar *då* kan man se hurpass Android mognat och vart vinden blåser. Kommer nästa gen. iPhone identiskt lik 3G och 3Gs (utseende, storlek och form) kommer jag troligen att byta av ren leda :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone.. När det sedan är dax för nästa generation iPhone nästa sommar *då* kan man se hurpass Android mognat och vart vinden blåser. Kommer nästa gen. iPhone identiskt lik 3G och 3Gs (utseende, storlek och form) kommer jag troligen att byta av ren leda :P

 

Blir det inga större förändringar på nästa iPhone kommer jag definitivt inte att byta. Kommer man inte heller att kunna köra program i bakgrunden då kommer jag verkligen inte att byta! När jag testade min systers Hero insåg jag att man kan köra bakgrundsprocesser och ändå ha bra batteritid. Apples begränsningar på iPhone kommer definitivt inte att vara hållbart nu när Android är på krigsstigen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Hero. Bytt från en iPhone 3G. Har haft den sen den kom ut.

Jag är nöjd med mobilen och den är trevlig, men, Det blir seg efter ett tag. Jag använder mig inte av alla hemmaskärmar för det slöar ner den som tusan efter ett tag, och det är drygt att behöva vänta i 2-3 sec innan man kan byta till nästa skärm (efter den väntan så är den snabb och segar inte mellan bytena).

Några trevliga saker med den är att man kan hämta kontaktbilder från facebook och bläddra på ens kompisars fotoalbum på facebook eller flicker utan att behöva lämna telefonboken.

 

Tangentbordet är lite svårare att skriva på än på en iPhone för det är mindre skärm, att den inte har ÅÄÖ går att fixa via att ladda ner ett nytt tangentbord som har ÅÄÖ och svensk ordlista. Än så länge så finns det inte svenska i menyer utan allt är på engelska, men det blir man van vid och inget som stör.

 

 

Jag skulle lätt kunna rekommendera en Hero om man vill ha öppenheten som inte finns i iPhone, om man inte bryr sig så mycket om det så skulle jag nog tagit en iPhone på grund av snabbheten. Jag sneglar själv på en 3Gs, men väntar nog på nästa :)

 

Vill ni veta något specifikt så bara fråga.

 

 

Mvh Kenny

 

Jag har nyss skaffat en Hero. Min kom med svenska menyer, dock ej svenskt qwerty-tangentbord så det laddade jag ner. När det gäller att den segar ner för dig kanske det kan vara att du har många processer igång i bakgrunden. Skaffa TasKiller eller advanced task manager så kan du avsluta alla processer som inte behövs i bakgrunden. Det finns någon annan (kommer inte ihåg vad den heter) där man kan ställa in att den automatiskt ska avsluta vissa program när man går tillbaka till homescreenen.

Jag stod i valet och kvalet mellan Hero och iPhone men till slut blev det en Hero för att jag tyckte användargränssnittet var mycket bättre på Hero:n. Att ha 7 olika hemskärmar är perfekt. Jag har några favoritprogram i en skärm, väder i en, kalender i en, musikspelare i en annan osv.

När det gäller att synka kalender osv så synkar jag först iCal med googlecalender som sedan synkas med telefonen.

 

Hittils är jag väldigt nöjd med den. Dock önskar jag att den kunde användas som 3g-modem till datorn. Jag har inte provat ännu men av vad jag hört så går det inte med standardinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en iPhone för mig, just nu känns det rätt.. Men hoppas inte jag ångrar mig;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyss skaffat en Hero. Min kom med svenska menyer, dock ej svenskt qwerty-tangentbord så det laddade jag ner. När det gäller att den segar ner för dig kanske det kan vara att du har många processer igång i bakgrunden. Skaffa TasKiller eller advanced task manager så kan du avsluta alla processer som inte behövs i bakgrunden. Det finns någon annan (kommer inte ihåg vad den heter) där man kan ställa in att den automatiskt ska avsluta vissa program när man går tillbaka till homescreenen.

Jag stod i valet och kvalet mellan Hero och iPhone men till slut blev det en Hero för att jag tyckte användargränssnittet var mycket bättre på Hero:n. Att ha 7 olika hemskärmar är perfekt. Jag har några favoritprogram i en skärm, väder i en, kalender i en, musikspelare i en annan osv.

När det gäller att synka kalender osv så synkar jag först iCal med googlecalender som sedan synkas med telefonen.

 

Hittils är jag väldigt nöjd med den. Dock önskar jag att den kunde användas som 3g-modem till datorn. Jag har inte provat ännu men av vad jag hört så går det inte med standardinställningar.

 

Atusan, undra om jag kan uppgradera så jag med får svenska menyer då. Ska prova de programmen se om det fungerar bra. Jag kan passa på att rekommendera en mycket bra sms app chompSMS Tycker den är mycket bätte än den som följer med.

 

 

Mvh Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Atusan, undra om jag kan uppgradera så jag med får svenska menyer då. Ska prova de programmen se om det fungerar bra. Jag kan passa på att rekommendera en mycket bra sms app chompSMS Tycker den är mycket bätte än den som följer med.

 

 

Mvh Kenny

 

Det fanns uppgradering, så lagt in denna nu och telefonen är sjukt mycket snabbare!

 

 

Mvh Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderingar har kommit från min syster angående sin HTC Hero, och några är dessa:

 

  • Hur uppgraderar man HTC Hero?
  • Kan man inte avsluta programmen? Alltså om man har startat Spotify och vill avsluta det, hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderingar har kommit från min syster angående sin HTC Hero, och några är dessa:

 

  • Hur uppgraderar man HTC Hero?
  • Kan man inte avsluta programmen? Alltså om man har startat Spotify och vill avsluta det, hur gör man?

 

Gå in på htc.com och välj suport sen klicka dig vidare till hero och där är den nya ROM:en (måste ha Windöz för att installera :angry: )

Jo.. spotify så så bara trycker du tillbaka tills den frågar om du vill avsluta. annars så får du skaffa taskiller för att stänga vissa program.

 

 

Mvh Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att synka kalender osv så synkar jag först iCal med googlecalender som sedan synkas med telefonen.

 

Du menar väl inte att man måste göra så?

Verkar ju otroligt meckigt att behöva nyttja en extern tjänst för att kunna synka tfn med kalendern på sin dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan..

 

Jag har en macbook och har funderat på att skaffa mig en iphone, men nu har ju htc hero kommit som verkar lite intressant.

 

Men vad finns det för några för och nackdelar med respektive, de skiljer ju endå endel i pris??

 

Tack för svar!

Jag tycker att HTC:n verkar riktigt lovande, men jag skulle sakna synkroniseringen som iPhone har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar väl inte att man måste göra så?

Verkar ju otroligt meckigt att behöva nyttja en extern tjänst för att kunna synka tfn med kalendern på sin dator :)

 

Det kan tyckas vara en "omväg" men jag gör också så och jag tycker det funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner en som har en HTC och han har redan behövt rengöra styrkulan för att den slira, drar genast paralleller med Mighty Mouse. + Har man Mac är det iPhone som gäller för mig, trött på att inte kunna uppgradera min lur för att jag inte vill ha Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...