Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasig iPhone från fabrik


Swebreeze

Rekommendera Poster

Såg du inte mitt tidigare inlägg, eller finns det någon anledning till att du inte vill utnyttja ångerrätten?

 

Varan får inte vara använd (ej heller SIM-kortet) och originalförpackningen skall vara oskadd

 

Är ett av kraven för att kunna utnyttja ångerrätten enligt deras hemsida.. :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar
Varan får inte vara använd (ej heller SIM-kortet) och originalförpackningen skall vara oskadd

 

Är ett av kraven för att kunna utnyttja ångerrätten enligt deras hemsida.. :glare:

Då får de nog läsa på lite om distansköpslagen. Om jag inte minns helt fel så har man rätt att packa upp varan och testa den. Läs på konsumentverkets hemsida!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får de nog läsa på lite om distansköpslagen. Om jag inte minns helt fel så har man rätt att packa upp varan och testa den. Läs på konsumentverkets hemsida!

 

Stämmer bra det.

Frågan är dock om TS vill ha en ny telefon, eller helt enkelt då bara returnera varan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får de nog läsa på lite om distansköpslagen. Om jag inte minns helt fel så har man rätt att packa upp varan och testa den. Läs på konsumentverkets hemsida!

 

Vet ej hur det är om man köpt med ett abbonemang och börjat använda. Satt i SIMkort och startat telefonen. Om man provat med ett annat kort så borde det va OK att returnera. Men har man börja att använda abbonmanget så kan det nog vara svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej hur det är om man köpt med ett abbonemang och börjat använda. Satt i SIMkort och startat telefonen. Om man provat med ett annat kort så borde det va OK att returnera. Men har man börja att använda abbonmanget så kan det nog vara svårt.

 

Ja den är köpt med abonnemang, men jag fick inget nytt kort iom att jag hade halebops kontantkort innan.

 

 

Helst skulle jag vilja ha en ny men jag skickar in så får jag se hur det blir....jag har vad jag läst 14dagar på mig att fundera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har så sköna garanti villkor. Finns ingen tillverkare som har sån begränsad garanti som syndikatet Apple har!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Enligt villkoren för iPhone så finns det inget där som heter DOA såsom det gör med andra telefoner.

Det du måste göra är att skicka in den på lagning. Ang porto så skickar Anovo emballage, skulle de mot förmodan inte göra det så ersätter Halebop givetvis fraktkostnaden.

MVH Jenny, Halebop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Enligt villkoren för iPhone så finns det inget där som heter DOA såsom det gör med andra telefoner.

Det du måste göra är att skicka in den på lagning. Ang porto så skickar Anovo emballage, skulle de mot förmodan inte göra det så ersätter Halebop givetvis fraktkostnaden.

MVH Jenny, Halebop

 

 

Hej!

Detta står på eran hemsidan och står även så i mina köp och leveransvillkor.

Står inget som exkluderar iPhone dock.

 

Om man googlar på uppackningsgaranti så förstår man det handlar om..

http://www.google.se/search?hl=sv&clie...3%B6k&meta=

 

DOA (Uppackningsgaranti - Dead On Arrival)

Skulle du upptäcka att varan är trasig vid leverans, sk uppackningsfel, och att skadan inte beror på transportskada skall detta anmälas till oss inom 2 dagar, från det att du erhållit varan, via www.halebop.se/kundtjanst. Ett service-ordernummer kommer efter anmälan att sändas ut till dig med e-post som skall bifogas varan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ang DOA så är det Apple själva som beslutat om detta.

Vi ska försöka få fram information på hemsidan om att DOA inte gäller iPhone.

MVH Jenny, Halebop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ang DOA så är det Apple själva som beslutat om detta.

Vi ska försöka få fram information på hemsidan om att DOA inte gäller iPhone.

MVH Jenny, Halebop.

 

 

Men han måste ju fortfarande kunna använda sig av ångerrätten och sedan köpa en helt ny telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ang DOA så är det Apple själva som beslutat om detta.

Vi ska försöka få fram information på hemsidan om att DOA inte gäller iPhone.

MVH Jenny, Halebop.

Men det som står i kundens dokumentation och på er hemsida är ju det som gäller. Har ni inte undantagit iPhone, så får ni i detta fall tillämpa DOA och ta kostnaderna själva om nu inte Apple gör det. Kunden har ju köpt telefonen av er med era villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DOA är ju givetvis inget lagfast utan en service vissa tillverkare ger utöver det minimikrav som konsumentreglerna ger.

 

Undersökningsrätten är mycket begränsad och innefattar ingen rätt att bryta förseglingen, stoppa i sitt simkort och använda telefonen.

 

Vad du kan göra i det här fallet är att begära avhjälpande eller omleverans i första hand. Du kan ju givetvis försöka att begära omleverans men det lär troligen vara oskäligt och avhjälpande är väl det aktuella i det här fallet.

 

Beträffande Halebops villkor ska det ju såklart framgå vilka villkor som gäller vid köpet alternativt att det länkas till dessa villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du ute och cyklar...

 

Orkar inte leta reda på någon lagtext, men en länk kan jag ju bjuda på

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=505400

 

Ok jag var otydlig i min text. Normalt torde en plombering av plasten runt förpackningen inte bryta ångerrätten, däremot innebär det inte att du har rätt att sätta i ditt simkort och prova runt telefonen några timmar. Jag kan kika på lite praxis i det här när jag kommer hem från seminariet men kan ju länka lite snabbt till propen:

 

"Av bestämmelsen i paragrafens första mening följer att en konsument som har tagit emot en vara och inte håller den i väsentligen oförändrat skick i princip är skyldig att fullgöra sin del av avtalet, även om han till näringsidkaren har gett ett meddelande om att ångerrätten utnyttjas. Till förändring av varan bör normalt inte hänföras det förhållandet att konsumenten har brutit emballaget till den. Har t.ex. konsumenten bara brutit förpackningen kring en bok, har han normalt kvar sin ångerrätt. Kostnaden för en ny förpackning måste anses ingå i de kostnader för varans återtagande som näringsidkaren har att svara för. Kravet på väsentlighet innebär att återgång kan ske om varans skick har ändrats i endast obetydlig grad."

 

Det jävliga är ju att Halebop säkert inte ens accepterar en emballagebrytning. Då får han vända sig till konsumentombudsmannen som kanske utför en rekommendation till Halebop men med all säkerhet skiter Halebop fullständigt i en sådan. Konsumenträtten känns lite överkörd tyvärr :/

 

(lagtexten är ju givetvis Distans- och hemförsäljningslagen 2:12)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt faktiskt när sånt här händer. Apple är ju inte kända för sin garanti i Sverige. I USA går du in i Applestore och får en ny därifrån MED en GÅNG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma fel som du har swebreeze på min 3GS köpt hos halebop. Gjorde felanmälan hos halebop och fick embalage hemskickat. Skickade in telefonen till Anovo och det tog exakt en vecka sen fick jag en splitter ny hemskickad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Anovo kommer antagligen att skicka honom en ny telefon, verkar ju som att iPhones är ett helsike att reparera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det som står i kundens dokumentation och på er hemsida är ju det som gäller. Har ni inte undantagit iPhone, så får ni i detta fall tillämpa DOA och ta kostnaderna själva om nu inte Apple gör det. Kunden har ju köpt telefonen av er med era villkor.

 

Exakt min poäng...

Fått emballage och fraktsedeln nu och ska åka ner med den nu...

Då bör jag få en ny då Fritzyr fick en ny... :)

 

Förresten hur vet du att du fick en ny och inte en reparerad? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ny" i brun kartong är ju en refurbad enhet. Ny är den endast om den levereras i svart kartong. Alltså, samma som den du fick från Halebop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det ordnade sig för dig!

 

MVH Jenny, Halebop

 

Som jag skrev på Facebook...

1-3 veckor för en telefon som var trasig ur kartong?

Känns inte helt ok måste jag säga, plus att man har skaffat ett abonnemang som man inte har användning för dom första veckorna. =( Sen att förstöra hela "upplevelsen" med packa upp ny sak och inse att den inte fungerar som den ska. Vet att det inte är ditt fel Jenny men just nu är jag inte direkt nöjd med servicen jag fått.

 

Jo jag har en servicelänk, är inne på 6:e dygnet nu som den varit hos Anovo...

 

Så än har det inte väl inte ordnat sig... ;)

Efter allt strul, mailande, rännande till posten fram å tillbaka, tusen lapparna man lagt ut för telefonen och tecknande av abonnemang som jag inte kan använda så tycker jag åtminstånde jag kunnat få 200kr lr nått att ringa för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev på Facebook...

 

 

Så än har det inte väl inte ordnat sig... ;)

Efter allt strul, mailande, rännande till posten fram å tillbaka, tusen lapparna man lagt ut för telefonen och tecknande av abonnemang som jag inte kan använda så tycker jag åtminstånde jag kunnat få 200kr lr nått att ringa för.

 

Hej!

 

Tråkigt att det strulat så mycket.

 

Maila till relation@halebop.net och beskriv ditt ärende där. En kompensation ska nog inte vara omöjlig i ditt fall tycker jag.

Skriv med telefonnummer och personnummer för snabbare hantering av ditt ärende.

 

Trevlig helg på er alla!

 

Mvh/Lars L

Halebop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tråkigt att det strulat så mycket.

 

Maila till relation@halebop.net och beskriv ditt ärende där. En kompensation ska nog inte vara omöjlig i ditt fall tycker jag.

Skriv med telefonnummer och personnummer för snabbare hantering av ditt ärende.

 

Trevlig helg på er alla!

 

Mvh/Lars L

Halebop

 

Hej Lars! Tack för mailadressen!

 

Fortfarande har det inte dykt upp någon telefon... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en telefon som ska skickas till reparation (Halebop). Inte f*n vill jag skicka iväg min telefon och vänta ytterligare två veckor när jag redan väntat över FYRA veckor på att få den levererad i första taget. Jag har haft nu i knappt en vecka och det känns inget kul alls.

 

Förstås inte Halebop's fel utan felet ligger i hur hanteringen av defekta iPhone's är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte kul att få en ny telefon reparerad. Tyvärr så står DOA inte inskrivet i lagen. Det finns endast krav att fel skall avhjälpas. DOA kan endast åberopas om tillverkaren är schysst och står för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...