Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasig iPhone från fabrik


Swebreeze

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Nu är goda råd dyra... :)

 

Fick min iPhone igår, allt frid och fröjd så långt.

Hade lagt in en lite musik och laddat hem lite program från appstore via iTunes när jag tänkte testa hur det var att skriva på iPhone, drar upp anteckningar och börjar skriva. Då märker jag rätt omgående att bokstäverna E D & Z inte fungera.

 

Efter lite testande inser jag att touchen inte fungerar som den ska, ca 1cm från vänsterkanten är det en "rand" över hela displayen som inte fungera som den ska. Ibland funkar den en lite stund för att sedan lägga av helt och för att sedan plötsligt bli hyperkänslig och reagerar bara jag har fingret 1cm från displayen.

 

Varit i kontakt med företaget i fråga och dom vill att jag skickar in telefonen till dom för reparation... men jag vill hävda att jag har rätt till en ny då den var felaktig från fabrik. Enligt vad jag kan läsa av konsumentverkets hemsida har jag rätt till detta. Vad har ni för åsikt i detta?

 

KO säger:

Fel på Varan

 

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

  • kräva att felet avhjälps,
  • kräva omleverans av en ny, felfri vara,
  • få prisavdrag,
  • få ersättning för reparation,
  • häva köpet och få pengar tillbaka,
  • hålla inne betalning,
  • få skadestånd.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

 

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

 

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny.

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=133

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Antar att du inte köpt den i butik så du kan gå och byta den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du citerar, har återförsäljaren rätt att välja att reparera produkten.

Tror de har tre försök på sig innan du kan begära att få en ny iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du inte köpt den i butik så du kan gå och byta den?

 

Precis, hade det varit i en fysisk butik brukar det alldrig vara någon tal om reparation.

 

Precis som du citerar, har återförsäljaren rätt att välja att reparera produkten.

Tror de har tre försök på sig innan du kan begära att få en ny iPhone.

 

...om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Vad är det för oskälig kostnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i det här fallet vill man ju inte skicka i telefonen på reparation och sedan få tillbaka en annan telefon som är "refurbished". Man borde kunna kräva en helt ny telefon. Han har ju köpt en telefon som är trasig vid leverans.

 

Stå på dig lite och bråka med dom. Kräv att du ska få en helt ny telefon.

 

Var har du köt den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte kräva en ny vara. Säljaren är dock skyldig att ge dig en minst lika bra vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vanliga fall kan man DOA en telefon som är defekt vid leverans, tyvärr funkar det inte så med iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte kräva en ny vara. Säljaren är dock skyldig att ge dig en minst lika bra vara.

 

Hur skoj är det att få en trasig telefon vid leverans och sedan få den utbytt mod en rekonditionerad gammal telefon.

 

Kräv en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vanliga fall kan man DOA en telefon som är defekt vid leverans, tyvärr funkar det inte så med iPhone.

 

Om du har köpt den via webben så har du ju 14 dagars ångertid. Utnytja det och skicka tillbaka och köp sedan en ny på ett annat ställe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i det här fallet vill man ju inte skicka i telefonen på reparation och sedan få tillbaka en annan telefon som är "refurbished". Man borde kunna kräva en helt ny telefon. Han har ju köpt en telefon som är trasig vid leverans.

 

Stå på dig lite och bråka med dom. Kräv att du ska få en helt ny telefon.

 

Var har du köt den?

 

Kollar just nu upp hur man går tillväga för att skicka in en "anmälan" hos ARN...

 

Hos Halebop

 

 

Du kan inte kräva en ny vara. Säljaren är dock skyldig att ge dig en minst lika bra vara.

 

 

Varför kan jag inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vanliga fall kan man DOA en telefon som är defekt vid leverans, tyvärr funkar det inte så med iPhone.

 

Vart står det hos halebops villkor?

Skulle du upptäcka att varan är trasig vid leverans, sk uppackningsfel, och att skadan inte beror på transportskada skall detta anmälas till oss inom 2 dagar, från det att du erhållit varan, via www.halebop.se/kundtjanst. Ett service-ordernummer kommer efter anmälan att sändas ut till dig med e-post som skall bifogas varan. Varan skickas av dig till vår servicepartner:

 

CR-service

Propellervägen 37

392 41 KALMAR

 

Efter godkänd kontroll skickas sedan ersättningsprodukt till dig. För enskild konsument gäller alltid Distans- och hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen.

http://www.halebop.se/halebop_kundtjanst/v...everansvillkor/

 

Och med ersättningsprudukt anser jag det vara en ny telefon...lr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart står det hos halebops villkor?

 

http://www.halebop.se/halebop_kundtjanst/v...everansvillkor/

 

Och med ersättningsprudukt anser jag det vara en ny telefon...lr?

 

Det låter som det inte skulle vara några problem att få en ny telefon. Men se till att Halebop står för frakten. Den ska inte du behöva betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som det inte skulle vara några problem att få en ny telefon. Men se till att Halebop står för frakten. Den ska inte du behöva betala.

 

Nej, konsumenten får själv stå för fraktkostnad till servicestället och servicestället står för fraktkostnaden åt andra hållet sen.

 

Dessutom, så är det ingen idé för trådskaparen att skicka in en anmälan till ARN i det här läget.

De har lagen på sin sida och har rätt att reparera telefonen, dessutom kommer ARN råda dig att vända dig till konsumentvägledaren i kommunen innan du kontaktar ARN.

 

Men som sagt.

Halebop har för närvarande lagen på sin sida och det är bara att försöka gilla läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, konsumenten får själv stå för fraktkostnad till servicestället och servicestället står för fraktkostnaden åt andra hållet sen.

 

Dessutom, så är det ingen idé för trådskaparen att skicka in en anmälan till ARN i det här läget.

De har lagen på sin sida och har rätt att reparera telefonen, dessutom kommer ARN råda dig att vända dig till konsumentvägledaren i kommunen innan du kontaktar ARN.

 

Men som sagt.

Halebop har för närvarande lagen på sin sida och det är bara att försöka gilla läget.

 

Bara att gilla läget jo visst nu är det som det är och jag kanske har helt fel och tolkar det som står på KO och ARN hemsida helt fel. Men du låter väldigt säker på din sak så överbevisa mig varför jag inte har rätt till en ny telefon? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att gilla läget jo visst nu är det som det är och jag kanske har helt fel och tolkar det som står på KO och ARN hemsida helt fel. Men du låter väldigt säker på din sak så överbevisa mig varför jag inte har rätt till en ny telefon? :)

 

Alltså.. det jag kan råda dig till är väl att du ringer till Halebop och förklarar din situation utan att låta otrevlig. De kanske av ren good will ersätter dig med en ny telefon.

Men som sagt, räkna inte med det eftersom de har lagen på sin sida.

 

Självklart är det ju tråkigt att du råkat ut för det.

Men uppskruvade förväntningar kan göra saken värre om du förväntar dig en helt ny telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, konsumenten får själv stå för fraktkostnad till servicestället och servicestället står för fraktkostnaden åt andra hållet sen.

 

Dessutom, så är det ingen idé för trådskaparen att skicka in en anmälan till ARN i det här läget.

De har lagen på sin sida och har rätt att reparera telefonen, dessutom kommer ARN råda dig att vända dig till konsumentvägledaren i kommunen innan du kontaktar ARN.

 

Men som sagt.

Halebop har för närvarande lagen på sin sida och det är bara att försöka gilla läget.

 

Där har du fel. Under garantin ska du inte betala något för att skicka in din trasiga produkt. Det ska säljaren stå för.

 

Väljer du däremot att utnyttja distansköplagen och skicka tillbaka din produkt så får du stå för fraktkostnaden. Men inte när det gäller garantiärenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. det jag kan råda dig till är väl att du ringer till Halebop och förklarar din situation utan att låta otrevlig. De kanske av ren good will ersätter dig med en ny telefon.

Men som sagt, räkna inte med det eftersom de har lagen på sin sida.

 

Självklart är det ju tråkigt att du råkat ut för det.

Men uppskruvade förväntningar kan göra saken värre om du förväntar dig en helt ny telefon.

 

Ja hade dom haft ett telefonnr som man kunde ringa så hade jag redan ringt... ;) Endas mailkontakt med deras kundtjänst är tillgänglig.

 

Känner mig fortfarande inte överbevisad...lagen säger du...vilken lag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. det jag kan råda dig till är väl att du ringer till Halebop och förklarar din situation utan att låta otrevlig. De kanske av ren good will ersätter dig med en ny telefon.

Men som sagt, räkna inte med det eftersom de har lagen på sin sida.

 

Självklart är det ju tråkigt att du råkat ut för det.

Men uppskruvade förväntningar kan göra saken värre om du förväntar dig en helt ny telefon.

I detta fall tror jag dock att TS har ett par möjligheter.

Någon citerade tidigare i tråden Halebops köpevillkor. Om TS inom 2 dagar från erhållandet av telefonen har anmält att den är trasig, så skall han få en ersättningsprodukt (sen får man väl se om det innebär en ny eller en refurbished). Den andra möjligheten är att utnyttja ångerrätten enligt distansköpslagen och helt enkelt returnera telefonen och sedan beställa en ny. (Detta måste vara det säkraste sättet att få en helt ny telefon.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, konsumenten får själv stå för fraktkostnad till servicestället och servicestället står för fraktkostnaden åt andra hållet sen.

 

Dessutom, så är det ingen idé för trådskaparen att skicka in en anmälan till ARN i det här läget.

De har lagen på sin sida och har rätt att reparera telefonen, dessutom kommer ARN råda dig att vända dig till konsumentvägledaren i kommunen innan du kontaktar ARN.

 

Men som sagt.

Halebop har för närvarande lagen på sin sida och det är bara att försöka gilla läget.

 

I konsumentköplagen § 26 står följande:

 

"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter

det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller

väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

 

 

 

Alltså ska du inte betala för att skicka tillbaka telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I konsumentköplagen § 26 står följande:

 

"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter

det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller

väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

 

 

 

Alltså ska du inte betala för att skicka tillbaka telefonen.

 

Detta syftar till att reparationen inte får kosta pengar.

Det finns inget krav från återförsäljaren att stå för fraktkostnader vid garantireparation, men de flesta företag är schyssta och bjuder på denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I konsumentköplagen § 26 står följande:

 

"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter

det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller

väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

 

 

 

Alltså ska du inte betala för att skicka tillbaka telefonen.

 

Dom skickar emballage och fraktsedel till kunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom skickar emballage och fraktsedel till kunden.

 

Perfekt.

Ett problem mindre och närmare lösning :)

 

Alltså.

Jag vill inte låta som en sur gubbe, och jag hoppas ju såklart att du får en ny telefon.

Det skulle vara bra för Halebop om de lyssnade på sina kunder och avhjälpte problemet så smidigt som möjligt. Bra reklam helt enkelt om de ansträngde sig lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt.

Ett problem mindre och närmare lösning :)

 

Alltså.

Jag vill inte låta som en sur gubbe, och jag hoppas ju såklart att du får en ny telefon.

Det skulle vara bra för Halebop om de lyssnade på sina kunder och avhjälpte problemet så smidigt som möjligt. Bra reklam helt enkelt om de ansträngde sig lite mer.

 

Nackdelen med att handla över nätet helt enkelt. Att få en ny vara när man köper i en fysik butik brukar vara mer regel än undantag. Känner lite att jag ångrar köpet hos halebop..."överdiskservice" är något man gärna kan betala när man tänker efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med att handla över nätet helt enkelt. Att få en ny vara när man köper i en fysik butik brukar vara mer regel än undantag. Känner lite att jag ångrar köpet hos halebop..."överdiskservice" är något man gärna kan betala när man tänker efter.

Såg du inte mitt tidigare inlägg, eller finns det någon anledning till att du inte vill utnyttja ångerrätten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...