Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteri, och hur man ska sköta dem.


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

En ständigt återkommande fråga.

Har skapats många trådar av medlemmar under årens lopp, själv skrev jag en tråd om det 5 oktober 2005 under rubriken Batteriskötsel.

Tyvärr blev inte den tråden "nitad" som Viktig.

Försökte mig på att göra det idag, men den hamnade inte där jag ville, Allmänt om Mac, utan under Pensionerade macar, och där syns den inte lika bra.

 

Därför skapar jag en ny tråd, och nitar den under Allmänt om Mac, min gamla tråd är vad jag kan förstå lika aktuell idag.

(Ni får gärna rätta mig om den inte är det)

Min tråd hämtade information från Got-a-Macs artikel om Batteriskötsel, artikeln dök upp igen i deras senaste infoblad.

 

Min förhoppning är att artikeln och dess länkar ska ge många vägledning om hur batteriet ska skötas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överväg att ta ur batteriet ur datorn när man har datorn kopplad till nätström.

Det kan vara därför mitt två år gamla MBP-batteri är i så dåligt skick. Jag plockar aldrig ur det.

 

Numera har datorerna inget utbytbart batteri... men de ska ha bra livslängd ändå som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väldigt bra artikel. tack för den!

 

men kan någon klargöra exakt vad som gäller för att köra på nätström? Uppmärksammat var ju att "ta ut batteriet" men det går ju inte.

 

Min största bry är i exemplet LAN, där man ska köra datorn både länge och hårt. Det kommer krävas mycket energi under en lång tid. Ska man då ladda upp och ur batteriet under hela LANet (dock ej ladda ur fullt) eller ska man köra på nätström hela tiden? Trots att man inte kan ta ur batteriet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara därför mitt två år gamla MBP-batteri är i så dåligt skick. Jag plockar aldrig ur det.

 

Numera har datorerna inget utbytbart batteri... men de ska ha bra livslängd ändå som jag ser det.

 

Inget du ska behöva göra med dagens batterier.. Som sagt, verkar konstigt med tanke på att de nya är inbyggda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tja!

 

Har en lite fråga nu när vi ändå är inne på batterier.

Skulle behöva byta mitt batteri i min kära macbook för det är helt slut.

Hittade ett nytt på batterikungen, stod en massa modeller den ska passa till.

Nu undrar jag, vart jag hittar vilken modell jag har? så jag inte köper ett batteri som inte passar/funkar.

 

Nån som kan göra mig klokare?

 

Batteriet finns här:

http://www.batterikungen.se/batteri/laptop...k-13-svart.html

 

Hannu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar vilken modell du har din MacBook, så gör du det under äpplet i menyraden, Om den här datorn. Mer Info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar vilken modell du har din MacBook, så gör du det under äpplet i menyraden, Om den här datorn. Mer Info

 

Mjo, ok. Har kollat där, där står det macbook 1,1.

Kollar man på sidan för batteriet så står det ju en hel lista med modellbeteckningar.

T.ex

Apple MacBook 13" MA254J/ A

Apple MacBook 13" MA700J/ A

Apple MacBook 13" MA254

Apple MacBook 13" MA700LL/ A

Apple MacBook 13" MA700CH/ A

Apple MacBook 13" MA699B/ A

Apple MacBook 13" MA699*/ A

Apple MacBook 13" MB403B/ A

Apple MacBook 13" MA699

 

Det jag ville hitta var någon av de beteckningarna på min dator för att veta att den passar. Men antar att den ska passa. Finns ju inte så mycket annat att välja på. Tackar för svar iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, ok. Har kollat där, där står det macbook 1,1.

Kollar man på sidan för batteriet så står det ju en hel lista med modellbeteckningar.

T.ex

Apple MacBook 13" MA254J/ A

Apple MacBook 13" MA700J/ A

Apple MacBook 13" MA254

Apple MacBook 13" MA700LL/ A

Apple MacBook 13" MA700CH/ A

Apple MacBook 13" MA699B/ A

Apple MacBook 13" MA699*/ A

Apple MacBook 13" MB403B/ A

Apple MacBook 13" MA699

 

Det jag ville hitta var någon av de beteckningarna på min dator för att veta att den passar. Men antar att den ska passa. Finns ju inte så mycket annat att välja på. Tackar för svar iaf :)

 

 

Sätt in strömkabeln och ta ur ditt batteri och titta, står på batteriets insida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Angående det där med att ta ur batteriet när man kör på nätström, så lästa jag detta:

 

"Attention: Removing the Battery while the power chord is connected results in permanently reduced CPU clock (downto the lowest clock setting possible). According to Apple this is done to prevent overloading the power-supply during heavy load as it needs the assistance of the battery from time to time."

 

http://www.mac-forums.com/forums/windows-c...cbooks-pro.html

 

Är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Ja, på dual core är det så, på tidigare singel core och ännu äldre G4 är det inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

1. Så långt som möjligt efter konsumtion av batteriladdning, skall avgiften vara full av återanvändning: Även om bärbara datorer nu använda litium, och minskad minne, men ohälsosamma vanor kommer att förkorta batteriets livslängd. crossfingers.gif

 

2. Inte för att ladda batteriet i regnet: Regniga dagar är ofta åska, blixtar grund av den aktuella tidpunkten när det gäller påverkan bg på batteriet är extremt dålig. armskeptisk.gif

 

3. Regelbundna batteri underhåll: Om du inte kan garantera varje gång en grundlig rengöring och ladda batteriet används, så åtminstone en månad att genomföra en standard laddning och urladdning (dvs. efter det att platsen är full av ren och återfyllas) eller regelbundet använder BIOS-batteriet kalibrering funktion för den inbyggda underhåll, och därmed förlänga batteritiden är mycket bra.rockapa.gifcelb%20(7).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Så långt som möjligt efter konsumtion av batteriladdning, skall avgiften vara full av återanvändning: Även om bärbara datorer nu använda litium, och minskad minne, men ohälsosamma vanor kommer att förkorta batteriets livslängd. crossfingers.gif

 

2. Inte för att ladda batteriet i regnet: Regniga dagar är ofta åska, blixtar grund av den aktuella tidpunkten när det gäller påverkan bg på batteriet är extremt dålig. armskeptisk.gif

 

3. Regelbundna batteri underhåll: Om du inte kan garantera varje gång en grundlig rengöring och ladda batteriet används, så åtminstone en månad att genomföra en standard laddning och urladdning (dvs. efter det att platsen är full av ren och återfyllas) eller regelbundet använder BIOS-batteriet kalibrering funktion för den inbyggda underhåll, och därmed förlänga batteritiden är mycket bra.rockapa.gifcelb%20(7).gif

 

Kan du ta det på svenska? Det du har där är bara en massa misshandlad text som saknar kontext och meningsuppbyggnad,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nya datorn har anlänt så vi kollar batteriet.

Allt ser ju bra ut. Nu väntar vi bara att den får något år på nacken

 

 

post-47332-038660100 1285784121_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga:

Har en macbook från aug 2007 med originalbatteri, när jag ställt in menyn från % till tid på fulladdat batteri visar den först typ 3:50 första minuten, sen går den ner till 3:10 under minut 2, sen far det upp till över 4 tim under minut 3 och så håller det på ett bra tag tills den blir någorlunda stabil och hamnar runt 3 tim jämt. Är detta en normal beräkningsprocess eller en indikation på att batteriet börjar må taskigt, just nu har jag 2:48 kvar i tid och i procent anges 63%, då har jag nu suttit i runt 45 min med batteriet utan laddare och kör med c:a 3/4 ljusstyrka och airport på och är på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall ej ha den kopplad till elnätet alls. Endast när den behövs ladda. det är vad som står i Manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall ej ha den kopplad till elnätet alls. Endast när den behövs ladda. det är vad som står i Manualen.

 

Det får du gärna specificera närmare med källhänvisning. Däremot kan man läsa att man bör använda datorn som bärbar och både använda batteriet under kortare och längre stunder.....

 

Har läst igenom manualen utan att finna det du påstår.

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt apple:

 

För att ett litiumbaserat batteri ska hålla sig i gott skick är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Apple rekommenderar inte att du låter datorn vara ansluten till nätadaptern hela tiden. Ett idealiskt exempel på datoranvändare är en pendlare som använder sin MacBook Pro på tåget och sätter den på laddning när hon kommer fram till kontoret. Det gör att batteriet hålls igång. Om du har en stationär dator på jobbet och bara använder din bärbara dator då och då, bör du ladda upp och ladda ur batteriet minst en gång i månaden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Apples lista över hur alla deras batterier genom åren och hur många cykler de ska anses hålla:

http://support.apple.com/kb/HT1519?viewlocale=en_US&locale=en_US

 

Tyvär fick jag inte det dokumentet att visas när jag valde svenska som språk.

 

 

Samt de termer som finns angående batterier:

http://support.apple.com/kb/HT3557?viewlocale=sv_SE

 

Längst ner i detta dokumentet finns fler bra länkar, bland annat kring kalibrering eller som här, hur du får ut maximal kapacitet ur batteriet under drift: http://support.apple.com/kb/HT1446?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

jag har kopplat ur mitt batteri i min mac

pga att jag bara har den hemma och igång nästan hela tiden ,skulle jag däremot ta med min mac ut så sätter jag bara i batteriet i den ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om datorn arbetar långsammare när man endast driver den med ström direkt från laddaren (batteriet demonterat) beror väl på hur man använder datorn. Min mamma har en gammal MacBook 17" från 2007 tror jag, och den fungerar alldeles utmärkt till det hon använder den; FB, lite foton och skriva mail :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Min fru har en ny MacBook Pro. Hon har den ansluten till nätströmmen (vägguttaget) dygnet runt, alla dagar i veckan. Är det alltså dåligt för batteriet?

 

Hennes föregående MacPro (som hon gjorde likadant med) går inte längre att köra utan nätström. Den är c:a 10 år gammal..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Simeon säger:

Min fru har en ny MacBook Pro. Hon har den ansluten till nätströmmen (vägguttaget) dygnet runt, alla dagar i veckan. Är det alltså dåligt för batteriet?

 

Hennes föregående MacPro (som hon gjorde likadant med) går inte längre att köra utan nätström. Den är c:a 10 år gammal..

Ja, som det står längre upp i tråden så är det inte bra. Ta bort laddningen en gång i månaden och kör tills Macen varnar den kommer att stänga av sig. Koppla då in laddaren igen. (Är man inte vid datorn då så går den i vila. Bara anslut laddaren och väck datorn.)

 

En Mac Pro är en stationär dator som aldrig gått att köra utan nätström ;)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina döttrar har varsin identisk MacBook Pro. Jag talade om för dem att de skulle ladda och ladda ur. Den ena dottern gjorde så, medan den andra glömde av det och enbart körde via nätsladd.

Datorn som laddas ur har idag kvar drygt 90 % av ursprungseffekten på batteriet, medan den andra har lite drygt 70 % kvar.

Jag kalibrerade om den sistnämnda datorn men det gjorde ingen skillnad. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly82 och Alix för era svar!

 

Telly; Du har rätt. Den äldre mac:en var också en MacBook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...