Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EU vill sänka volymen i din iPod ytterligare


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Det är varje persons egna val att vrida upp volymen på sin ipod/iphone. Det kan inte, ska inte några trångsynta politiker bestämma över. Det är bara individen som kan bestämma detta, trots allt.

 

Dessutom kan man ju undra hur de ska kolla hur folk bryter mot denna "eu-lag"?

 

Du verkar inte ha fattat vad det är frågan om. (Det var jäkligt nära att jag skrev: Som vanligt.)

Det förslaget vill göra att man inte skall få sälja produkter med för högt ljudtryck. Man sätter ett gränsvärde.

Sen vad du i din vidsynthet gör med denna produkt är upp till dig.

 

Det är inte mer annorlunda än att man sätter gränser på hur höga halter av skadliga ämnen olika matprodukter får innehålla.

Inte heller värre än att man sätter gränsvärden på olika medel i datorer, kläder, pyrotekniska produkter, bildäck och utsläpp från bilar och industrier etc.

 

Det finns inget som hindrar dig att käka febertermometrar innehållande kvicksilver. Det visar bara att vi behöver vidsynta politiker som kan skydda trångsynta medborgare med korta näsor från att fördärva sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar
Först och främst. Du kommer kunna vrida upp volymen på din musikspelare, bara inte lika idiotiskt högt.

Fråga; Hur fan är man trångsynt om man värnar andras hälsa? Man är otrolig "open minded" om man drar på fullt ös i lurarna så att elementet går sönder och öronen skadas, som alla andra fritänkare och innovatörer.

 

Du kommer fortfarande att kunna lyssna på vrålhög musik. Det våra kära politiker vill med detta är att förhindra dig från att skada dig själv. Jag har själv utav misstag vridit på full volym under en pausning, när jag tryckte play igen så rök mina hörlurar och jag hade vansinnigt ont i öronen, det var en riktig höjdare!

Om du så gärna vill kunna förstöra din hörsel så får du väl importera musikspelare eller flytta till det alltid liberala USA och glassa runt med sjukförsäkring och betalcollege.

 

I Sverige är det tänkt att var man ska få det denne behöver, det kan vara sjukvård, bidrag eller utbildning. Det handlar om trygghet. I den tryggheten ingår det också hastighetsbegränsningar på våra vägar, så att vi inte ska köra ihjäl oss lika lätt, 18 års åldersgräns på skadliga varor som till exempel cigaretter eller alkohol. Nu kommer det även att finnas en gräns på hur hög volym du kan pumpa in i dina öron, så att du inte ska ta skada!

Bara att du argumenterar emot och vill att alla ska kunna paja sin hörsel till höger och vänster är ju ett tecken på att detta behövs!

 

Jag förstår inte riktigt problemet här, ipod och iphone har tom volymlåsning som standard, alltså du kan specificera en lägsta nivå; Om du känner dig osäker.

Hur högt ljudet bli i hörlurarna kommer du aldrig kunna kontrollera iallafall- då det beror på impedans osv i hörlurarna.

 

Eller ska vi lagstadga detta också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du känner dig osäker.

 

Problemet är att den som drar på för mycket aldrig känner sig osäker, denne lever här och nu.

(Dvs kort näsa.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt problemet här, ipod och iphone har tom volymlåsning som standard, alltså du kan specificera en lägsta nivå; Om du känner dig osäker.

Hur högt ljudet bli i hörlurarna kommer du aldrig kunna kontrollera iallafall- då det beror på impedans osv i hörlurarna.

 

Eller ska vi lagstadga detta också?

 

Det har jag också gjort. Den är låst på max 80%, men det har ingenting att göra med hur vida jag känner mig osäker eller ej. Det handlar om att jag vill ha kvar min hörsel och mina hörlurar, samt att för höga volymer helt enkelt inte är behagligt att lyssna till.

 

Jag förstår faktiskt inte, helt ärligt, jag förstår inte vad ni har emot detta? Kan någon vara snäll att förklara vad den riktiga anledningen är till att ni är så anti hälsofrämjande regleringar? Är det något nytt sätt att visa sig stark och manlig, att dra på med fullt ös och skryta om att man har spräckt högtalarna? Det har jag faktiskt hört folk skryta om, med stolthet i rösten.

 

Denna typ av portabla musikspelare med de nuvarande möjligheterna för volym och ljudkvalité har inte funnits så länge. Hade man vetat innan att folk skulle missbruka det och förstöra sin hörsel så kan jag lova att man hade reglerat detta från start. Så är det alltid, man reglerar halterna utav skadliga ämnen i varor, precis som Balooba nyss förklarade.

 

Det är ingenting nytt och det är ingenting negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som hindrar dig att käka febertermometrar innehållande kvicksilver. Det visar bara att vi behöver vidsynta politiker som kan skydda trångsynta medborgare med korta näsor från att fördärva sig själva.

Ingenstans får jag respons på det jag säger.. Ni vill inte att folk ska skada sig själva, men ingen av er proklamerar förbud mot alkohol och/eller tobak. :ermm:

 

Att EU-representanter ska hålla på o kosta pengar genom att komma med förslag av detta slaget tycker jag är sjukt. Det finns ju tusen o åter tusen andra saker som är viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är varje persons egna val att vrida upp volymen på sin ipod/iphone. Det kan inte, ska inte några trångsynta politiker bestämma över. ...

Men snälla! Du får vrida upp hur mycket du vill, det införs bara gränsvärde på hur hög output det får vara i musikspelare. Det finns gränsvärden på mycket, till exempel avgaser från bilar. Eller buller från fabriker intill villakvarter. Allt för vår hälsa. Jag antar att du vill att de gränserna ska bort, eftersom inga trångsynta politiker ska få bestämma över sådant?

 

Eller triggade ämnet bara din tokliberala reflex?

 

O hur många promille är dessa hörselskador i jämförelse med t ex rökare som utvecklat cancer och med trafikskadeoffer? :huh: ...

Jag förstår inte hur det ena utesluter det andra. Det finns en lag i Sverige som förbjuder gravida kvinnor att jobba med bly. De är inte många, men lagen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag också gjort. Den är låst på max 80%, men det har ingenting att göra med hur vida jag känner mig osäker eller ej. Det handlar om att jag vill ha kvar min hörsel och mina hörlurar, samt att för höga volymer helt enkelt inte är behagligt att lyssna till.

 

Jag förstår faktiskt inte, helt ärligt, jag förstår inte vad ni har emot detta? Kan någon vara snäll att förklara vad den riktiga anledningen är till att ni är så anti hälsofrämjande regleringar? Är det något nytt sätt att visa sig stark och manlig, att dra på med fullt ös och skryta om att man har spräckt högtalarna? Det har jag faktiskt hört folk skryta om, med stolthet i rösten.

 

Denna typ av portabla musikspelare med de nuvarande möjligheterna för volym och ljudkvalité har inte funnits så länge. Hade man vetat innan att folk skulle missbruka det och förstöra sin hörsel så kan jag lova att man hade reglerat detta från start. Så är det alltid, man reglerar halterna utav skadliga ämnen i varor, precis som Balooba nyss förklarade.

 

Det är ingenting nytt och det är ingenting negativt.

 

För att som jag skrev hur kontrollerar du ljudnivån på en enhet utan att mäta upp den?

Att begränsa effekten kommer enbart göra att vissa hörlurar blir oanvändbara- många kvalitetshörlurar är högimpedans, ska man behöva gå runt med en förförstärkare i fickan också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenstans får jag respons på det jag säger.. Ni vill inte att folk ska skada sig själva, men ingen av er proklamerar förbud mot alkohol och/eller tobak. :ermm:

 

Att EU-representanter ska hålla på o kosta pengar genom att komma med förslag av detta slaget tycker jag är sjukt. Det finns ju tusen o åter tusen andra saker som är viktigare.

 

Men nu är det ju denna regel som är på tapeten, alltså diskuterar vi den.

Det är väl högst troligt att vi så småningom även kan få bukt med rökning och alkohol, men det är en mycket större uppgift som man nog inte kan göra i ett nafs, trots att alla vet deras skadlighet.

Det finns folk som klagar på trafikpoliser och tycker de skall jaga mördare i stället, men i så fall kan vi väl kasta Svea Rikes lag och andra förordningar och bara beta av uppifrån på listan av oegentligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att som jag skrev hur kontrollerar du ljudnivån på en enhet utan att mäta upp den?

Att begränsa effekten kommer enbart göra att vissa hörlurar blir oanvändbara- många kvalitetshörlurar är högimpedans, ska man behöva gå runt med en förförstärkare i fickan också?

 

Hur menar du? Skall iPoddarna dimensioneras efter marknadens mest tungkörda lurar?

De som då bara har råd med billiga lättstyrda kommer ju att få en ihålig kanal genom huvudet mellan öronen. Men visst vore det häftigt den lilla stund det tar innan man går in i tystnaden.

Min egen tinnitus påminner ibland om morsesändningarna på kortvågsradio. Kanske borde lära mig morse för att kanske uppskatta tinnitusen mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att som jag skrev hur kontrollerar du ljudnivån på en enhet utan att mäta upp den?

Att begränsa effekten kommer enbart göra att vissa hörlurar blir oanvändbara- många kvalitetshörlurar är högimpedans, ska man behöva gå runt med en förförstärkare i fickan också?

Det borde väl vara lätt att konstruera ett chip som reglerar output efter hörlurarnas impedans? Kanske räcker med en välplacerad transistor? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar nog också vad som är coolt. Jag har vänt och gått på konserter och i pubar när ljudvolymen har varit hemsk. Mitt sällskap har inte gillat det utan retat mig. Skiter högaktningsfullt i det. Fler borde vårda sina öron, mer än med tops*. :)

 

 

Edit: Oops, det är inte heller bra, kom jag på, och jag gör det givetvis inte längre! :blush: Bevis: Nu kommer det spontant ut små rödbruna pluppar ur öronen... :sick::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar nog också vad som är coolt. Jag har vänt och gått på konserter och i pubar när ljudvolymen har varit hemsk. Mitt sällskap har inte gillat det utan retat mig. Skiter högaktningsfullt i det. Fler borde vårda sina öron, mer än med tops*. :)

 

 

Edit: Oops, det är inte heller bra, kom jag på, och jag gör det givetvis inte längre! :blush: Bevis: Nu kommer det spontant ut små rödbruna pluppar ur öronen... :sick::D

 

Jag kan hålla med om att ljudnivån är fruktansvärt hög på vissa uteställen, öronproppar fungerar dock ganska bra på konserter- på uteställen brukar det vara acceptabel nivå vid bord osv, så man behöver ju inte stå på dansgolvet hela kvällen..

 

Samtidigt förstår jag att ljuddistribution är svårt på stora spelningar utan att dra upp volymen, det är naturligtvis tråkigt för dom närmast högtalarna... Och som sagt folk står och vrålar med osv så musiken måste överrösta...

Men lika tråkigt om man köpt en biljett och inte hör något..

 

Men detta gäller portabla spelare, och jag minns senast apple hade en "volym begränsning" i ipoden som gjorde att högsta volym i mina beyerdynamics (250 ohm) var knappt samtalsnivå. Jag tycker inte det är något som helst problem att justera ljudnivån på andra enheter- mobiltelefoner osv, som många går att skruva upp ganska rejält.

 

Bara för det går att skära av sig hanlederna med en kökskniv behöver man ju inte sälja gummiknivar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för det går att skära av sig hanlederna med en kökskniv behöver man ju inte sälja gummiknivar...

 

Det beror på att de allra flesta utav oss vet om att det är skadligt att skära handlederna av oss, detta är dock inte fallet med ljudvolymen! Många vet att det är skadligt, men det är få som bryr sig om det eller vet vilka volymer som är skadliga!

 

Hade folk vetat om det så hade inte denna gräns kommit på tal!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa grej att reglera är laserljus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Och som sagt folk står och vrålar med osv så musiken måste överrösta...

Bartendrarna brukar höja ljudet en gång i kvarten så att folk dricker i stället för att prata. Så det är tvärtom.

 

Men detta gäller portabla spelare, och jag minns senast apple hade en "volym begränsning" i ipoden som gjorde att högsta volym i mina beyerdynamics (250 ohm) var knappt samtalsnivå. ...

Men visst borde man kunna konstruera en musikspelare som kan anpassa volymoutput efter impedans i hörlurarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst borde man kunna konstruera en musikspelare som kan anpassa volymoutput efter impedans i hörlurarna?

 

Ja, utan tvekan. Det är nog väldigt enkelt skulle jag tro, anpassa signal efter motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, utan tvekan. Det är nog väldigt enkelt skulle jag tro, anpassa signal efter motstånd.

Ja, men då så! Det löser ju problemet! :D Som Anvil har.

 

 

PS. Då borde det ju gå att begränsa volymen ned under skadlig nivå också! :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall en begränsning sätts på primitivt sätt kommer det säkert att gå att låsa upp den precis som tidigare. Själv har jag musik på min iPod som har varierande volym, jag har blandat live-musik med studioinspelat och detta medför att jag aktivt reglerar volymen efter behov. T.o.m med 100dB-begränsningen som används nu så är det för lågt för vissa av live-låtarna eftersom dem är inspelade med hög dynamik (i all ära).

 

Jag använder mer eller mindre sönderspelade 32-ohmshörlurar (som en gång i tiden var ett headset, men som har genomgått en hel del operationer och kan härmed klassas zombie) och dessa är inte allt för effektiva, det är 50mm-element som är ganska tungdrivna för sin sort och därför måste jag även kunna kräma på lite extra med spänning, speciellt när jag sitter på vissa av PestTrafik-bussarna som brakar på värre än en rostig gammal traktor. Jag antar att dessa dB mäts rentav primitivt av Vpp utan att ta hänsyn till andra faktorer. Det är en effektbegränsare vi ska ha isf, inte en spänningsbegränsare.

 

Fritt val i all ära, tinnitus har jag inte fått än, antagligen för att mina lurar klarar ganska exakt det mina öron klarar. 100dB kan jag acceptera, det funkar ju faktiskt för det mesta, men 80dB... det är enligt mig bara löjligt..men visst, det hade kunnat vara värre..50dB hade varit oförlåterligt. Känner man inte av sina gränser tycker jag inte man ska ta risker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Apples in ear-lurar och ofta är det svårt att lyssna på exempelvis På minuten eller Bach på cykelbana intill en 90 väg eftersom trafiken dränker ipoden. Prodigy funkar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som säger att ni inte fått några hörselskador av lyssnandet, hur gamla är ni? Det är ju nämligen så att skadorna kan visa sig långt senare i livet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan sitta fint med lite kunskaper i ämnet (från engelska Wikipedia). Jag har fetat det viktigaste:

 

---

Gradually developing NIHL [Noise-induced hearing loss] refers to permanent cochlear damage from repeated exposure to loud sounds over a period of time. Unlike NIHL from acoustic trauma, this form of NIHL does not occur from a single exposure to a high-intensity sound pressure level. Gradually developing NIHL can be caused by multiple exposures to musical concerts, nightclubs, excessive noise in the workplace, and personal music devices. The U.S. Department of Labor’s Occupational Safety and Health Administration (OSHA) states that exposure to 85 dB(A) of noise, known as an exposure action value, for more than eight hours per day can result in permanent hearing loss (Occupational Health and Safety Administration [OSHA], 2002). Since decibels are based on a logarithmic scale, every increase of 3 decibels SPL results in a doubling of intensity, meaning hearing loss can occur at a faster rate. Therefore, gradually developing NIHL occurs from the combination of sound intensity and duration of exposure.

 

Both NIHL caused by acoustic trauma and gradually developing NIHL can often be characterized by a specific pattern presented in audiological findings. NIHL is generally observed to affect a person’s hearing sensitivity in the higher frequencies, especially at 4000 Hz. "Noise-induced impairments are usually associated with a notch-shaped high-frequency sensorineural loss that is worst at 4000 Hz, although the notch often occurs at 3000 or 6000 Hz, as well" (Gelfand, 2001, p. 202). Doctoral students at the University of Iowa have termed this notch, specific to a noise-induced etiology, a "muna." The symptoms of NIHL are usually presented equally in both ears (Gelfand). Not all audiological results from patients with NIHL match the above description. Often a decline in hearing sensitivity will occur at frequencies other than at the typical 3000–6000 Hz range. Variations arise from differences in people’s ear canal resonance, the frequency of the harmful acoustic signal, and the length of exposure (Rösler, 1994). As harmful noise exposure continues, the commonly affected frequencies will broaden and worsen in severity (Gelfand). "NIHL usually occurs initially at high frequencies (3, 4, or 6 kHz), and then spreads to the low frequencies (0.5, 1, or 2 kHz)" (Chen, 2003, p. 55).

 

---

100 decibel? Hmm... Jaja, det är era öron... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man kan göra ett speciellt utformat intelligenstest, resultate av denna

får sedan ligga till grund för en personlig skattesats. Är man så dum att man spelar för högt -

dricker för mycket - cyklar utan hjälm - sover för lite - äter onyttigt - bor i radon eller vad du vill, så belastar man ju sannolikt samhället extra... inte mer än rätt alltså :borstatanderna::P:):huh::byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det viktigaste är att faktiskt informera användaren om HUR mycket man egentligen stoppar i sina öron i dB(A) och inte i fåniga staplar. Men det är ju lite svårt eftersom man kan ha olika lurar. För det enda som egentligen är intressant är hur många dB(A) som man får i sig. Jag tror att det är oerhört många som inte är medvetna om hur mycket 80 dB(A) eller 100 dB(A) låter. Vissa som får dB(A) infromationen (tillsammans med vad som forskning säger är skadlig dB(A) för öronen) kommer med all säkerhet att frivilligt skruva ner volymen medan andra kommer att strunta i det. Men då har konsumenten iaf blivit informerad.

 

80 dB(A) är fullt tillräcklig volym, förutsatt att detta är mätt efter hörlurarna. Ljudgränsen för tunga fordon vid fullgasacceleration och 10 meter från forodnet är 80 dB(A). (Prova att stå 80 dB(A) från ett tungt fordon när det accelererar... du kommer inte höra något annat än det fordonet. 25 dB(A) är däremot upplevs som ett knäpptyst (nästan tryckande tystnad).

90 dB(A) brukar de flest människor uppleva som en fördubbling av 80 dB(A). Så jag förstår i ärlighetens namn inte vad man ska med 100 dB(A) till. (100 dB(A) skulle i sin tur vara en fördubbling av 90 dB(A)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man kan göra ett speciellt utformat intelligenstest, resultate av denna

får sedan ligga till grund för en personlig skattesats. Är man så dum att man spelar för högt -

dricker för mycket - cyklar utan hjälm - sover för lite - äter onyttigt - bor i radon eller vad du vill, så belastar man ju sannolikt samhället extra... inte mer än rätt alltså :borstatanderna::P:):huh::byrakrat:

 

 

Jag tycker det viktigaste är att faktiskt informera användaren om HUR mycket man egentligen stoppar i sina öron i dB(A) och inte i fåniga staplar. Men det är ju lite svårt eftersom man kan ha olika lurar. För det enda som egentligen är intressant är hur många dB(A) som man får i sig. Jag tror att det är oerhört många som inte är medvetna om hur mycket 80 dB(A) eller 100 dB(A) låter. Vissa som får dB(A) infromationen (tillsammans med vad som forskning säger är skadlig dB(A) för öronen) kommer med all säkerhet att frivilligt skruva ner volymen medan andra kommer att strunta i det. Men då har konsumenten iaf blivit informerad.

Håller med. :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Apples in ear-lurar och ofta är det svårt att lyssna på exempelvis På minuten eller Bach på cykelbana intill en 90 väg eftersom trafiken dränker ipoden. Prodigy funkar bättre.

 

En liten diskret ringklocka från ifattkommande cyklister lär du väl inte höra, inte heller det varnande rop som talar om att cykelbron har rasat?

Man kunde ju i alla fall ha önskat att de som kör med ipoden i örat åtminstone kunde använda cykelljuset när det är mörkt, ..., men icke då, och att gina i cykeltunnlar och runt hörn och häckar tillhör väl också livsstilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...