Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EU vill sänka volymen i din iPod ytterligare


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nej, men om du menar att utveckling som leder fram till att man kan bli handikappad, då är det väl frågan om man kan kalla att utvecklingen går framåt?

Jag kan inte ge ett bättre svar än vad Anvil gjort nedan.

 

Individen har ett ansvar också, och jag kan tydligt se att många av er verkar vilja fly detta ansvar och kunna skylla på staten vid olyckor, skador osv; Men det är inte så det fungerar, man gör val i livet och dessa val har konsekvenser.

Möjligheten till dessa val är en rättighet; Att lagstifta bort detta tycker jag är helt sjukt.

:respekt:

 

Jag är kluven... Å andra sidan när man hör vilken volym kidsen har i sina lurar så blir man faktiskt mörkrädd...

 

Sen är det ju faktiskt inte bara ett problem för den som lyssnar för högt, precis som med andra regler vi har (rökförbud, hastighetsgränser osv). Eftersom vi har en sjukvård som finansieras med allmänna medel (gäller väl i hela EU, möjligen med olika nivåer av privata inslag), så får ju faktiskt jag vara med och betala för folks hörselskador, cancer och frakturer efter bilolyckor.

 

Vad gäller konsertproblematiken, så är det nog bra med en begränsning, sen att den nuvarande begränsningen ofta känns omotiverat låg är en annan sak... :rockapa::borstatanderna:

Även här kan jag inte göra annat än att hålla med till 100%. :respekt::rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar

Jag har för mig att bilar på allmänna vägar i alla fall Tyskland stryps till max 250 knyck. När det gäller ljudvolym konstaterar jag att icke myndiga barn och tonåringar går omkring med bärbar musik som till och med jag kan höra. De är omyndiga och lär inte ha tagit del av någon information. I uppfostran av barn ingår väl även sånt här? Som förälder kan jag just nu inte få min tioårige son att acceptera att han ska ha reflexer på sin cykel, än mindre belysning. Det är inte coolt säger han och blir vansinnig. Det skulle som förälder vara bra att få hjälp av myndigheterna, så att bärbara musikspelare får lägre maxvolym, och att cyklar förses med icke avtagbara reflexer. Det är ju ändå lagkrav på det sistnämnda. Förresten får samhället, vi andra, betala för idioterna som förstör sin hörsel, genom sjukvården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lagar och förordningar tillkommer ju sällan utan att en viss företeelse redan skapar problem.

Vi har en lag på maxhöjd på häckar vid gathörn. Vi skulle kunna vara utan den lagen om fotgängare och fordonsförare vid en hög häck skulle vara extra uppmärksamma, men så är ju inte fallet. Alltså inför man en förordning som maximerar häckhöjden i anslutning till gathörn. Är det en form av härskande förmynderi, eller är det så att för att vi är just människor som vi behöver förmyndare?

 

Cyklister är ju en annan kategori som behöver förmyndare och mycket, mycket upplysning. Fatalister hela högen.

 

Fatalism föds vi tydligen med, och den avtar först när man blivit vuxen, dvs äldre trettio.

 

Edit: Tog bort en smiley och la till ett frågetecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som förälder kan jag just nu inte få min tioårige son att acceptera att han ska ha reflexer på sin cykel, än mindre belysning. Det är inte coolt säger han och blir vansinnig. Det skulle som förälder vara bra att få hjälp av myndigheterna, så att bärbara musikspelare får lägre maxvolym, och att cyklar förses med icke avtagbara reflexer. Det är ju ändå lagkrav på det sistnämnda. Förresten får samhället, vi andra, betala för idioterna som förstör sin hörsel, genom sjukvården.

 

Ja men det väl inte lag på cykelhjälm? Och heller inte olagligt för barn under X år att åka utan stödhjul trots det markant ökar risken för att välta med cykeln och skada sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det väl inte lag på cykelhjälm? Och heller inte olagligt för barn under X år att åka utan stödhjul trots det markant ökar risken för att välta med cykeln och skada sig.

Jo, barn under 15 måste ha cykelhjälm*. Föräldrarna brukar vara med när barnen lär sig cykla utan stödhjul...

 

 

*Tack och lov har sonen det. Det anses coolt att ha skejthjälm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, barn under 15 måste ha cykelhjälm. Föräldrarna brukar vara med när barnen lär sig cykla utan stödhjul...

 

Jag talar om cykelhjälm för alla, en volymbegränsning gäller alla också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag talar om cykelhjälm för alla, en volymbegränsning gäller alla också.

Jag tycker att det är skillnad på passivt och aktivt risktagande, men det kanske bara är jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är skillnad på passivt och aktivt risktagande, men det kanske bara är jag?

 

Jag är inte riktigt med på detta, Hävdar du att man garanterat får hörselskador av att lyssna på hög musik?

Det tror faktiskt inte jag, jag borde varit hörselskada sedan många år tillbaka om så var fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Hävdar du att man garanterat får hörselskador av att lyssna på hög musik?

Det tror faktiskt inte jag, jag borde varit hörselskada sedan många år tillbaka om så var fallet.

Du är inte särskilt gammal, väl? Runt 30? Du får garanterat hörselproblem när du är gammal om du lyssnar på för hög musik.

 

 

PS. Ett relevant exempel i frågan om förbud/icke-förbud:

 

Ryssland har en i stort sett oreglerad alkoholmarknad. Medellivslängden är cirka 60 år, och befolkningen minskar med 700 000 personer per år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte särskilt gammal, väl? Runt 30? Du får garanterat hörselproblem när du är gammal om du lyssnar på för hög musik.

 

 

PS. Ett relevant exempel i frågan om förbud/icke-förbud:

 

Ryssland har en i stort sett oreglerad alkoholmarknad. Medellivslängden är cirka 60 år, och befolkningen minskar med 700 000 personer per år.

 

Ja jag är runt 30.

 

Rysslands exemplet är ju inte riktigt rättvist heller, det handlar ju inte enbart om att alkoholmarknaden är oreglerad, dom har ett helt annat förhållande till alkohol där också.

 

Och för att göra saken klar, jag förespråkar inte att folk ska lyssna på musik med högvolym- men jag anser fortfarande att det är var och ens ansvar.

Annars får vi börja reglera allt som kan skada i överdosering, vilket innebär att det mesta- även vatten är dödligt om du dricker kopiösa mängder. Dom flesta gör dock inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att göra saken klar, jag förespråkar inte att folk ska lyssna på musik med högvolym- men jag anser fortfarande att det är var och ens ansvar.

 

Fast då ska det också vara var och ens ansvar att betala för de skadar som kan uppstå, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att bilar på allmänna vägar i alla fall Tyskland stryps till max 250 knyck

...

OT:

De har fri fart på vissa vägar. Tydligen så började det diskuteras att ändra det när bilarna blev snabbare, så tyska personbilstillverkare började strypa bilarna vid 250. Porsche och trimfirmor (ex AMG) stryper givetvis inte. Det blev trendigt att begränsa bilar vid 250 så även bilar som "bara" klarar 255 blev ibland begränsade.

Nu ägs AMG av Mercedes men erbjuder ändå fri fart. BMWs M-modeller tillverkas av BMW och de var tydligen länge begränsade, men nu kan man tydligen köra snabbt om man ber snällt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då ska det också vara var och ens ansvar att betala för de skadar som kan uppstå, eller?

 

Ja för hörapparater osv är ju gratis idag eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för hörapparater osv är ju gratis idag eller?

 

Gratis, vi betalr ju dem med vår skatt, gemensamt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis, vi betalr ju dem med vår skatt, gemensamt..

 

Det verkar faktiskt skilja sig mellan landsting,

http://www.hrf.se/templates/FragorochSvar____5120.aspx

 

"I dag varierar kostnaderna för hjälpmedel från landsting till landsting. I vissa delar av landet är hörapparater gratis, på andra platser finns det höga avgifter. Men enligt Hälso- och sjukvårdslagen är det landstingens skyldighet att erbjuda sina invånare de hjälpmedel och den rehabilitering de behöver. Läs mer om HRFs kamp mot hörselvårdens avgifter."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Rysslands exemplet är ju inte riktigt rättvist heller, det handlar ju inte enbart om att alkoholmarknaden är oreglerad, dom har ett helt annat förhållande till alkohol där också.

Nog går det hand i hand, allt.

 

Annars får vi börja reglera allt som kan skada i överdosering, vilket innebär att det mesta- även vatten är dödligt om du dricker kopiösa mängder. Dom flesta gör dock inte det.

De flesta? Finns det ens fler än en handfull (om man bortser från somatisk och psykogen polydipsi förstås)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är skyddsombud på min arbetsplats och jag måste säga att följa lagar är vi inte det duktigaste på och vi vill gärna kringgå lagar och fuska med skyddet som arbetsgivare erbjuder. Jag måste jämt och ständigt påminna visa individer att skyddet är för dem och inte för skoj skull och att dem kan drabbas av skador när de ignorerar att ta på sig skyddet men det funkar bara för stunden för när jag vänder ryggen så tar dem ur hörsel pluggen eller glasögona igen och fortsätter utsätta sig till faror.

Men det verkar också klassbetonad det med att följa lagar, medan de flesta högutbildade följer lagarna så arbetarklassen och lågutbildade struntar oftast att lyda gällande lagar om man inte med tvång begränsar deras möjligheter. Och barnen gör likaså som sina föräldrar i respektive klass så jag anser att ett tvingande lag som gör att producenten sätter en spärr på ljudvolymen i mp3 spelare och ipodar är riktig och det är för att skydda befolkningen från skador och skattebetalarna från onödiga sjukvårdskostnader.

 

Vi i Sverige försöker bekämpa alkoholmissbruk med att monopolisera alkoholförsäljning och det har säkert besparad en hel del ungdomar att trilla över tröskeln till alkoholmissbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar faktiskt skilja sig mellan landsting,

http://www.hrf.se/templates/FragorochSvar____5120.aspx

 

"I dag varierar kostnaderna för hjälpmedel från landsting till landsting. I vissa delar av landet är hörapparater gratis, på andra platser finns det höga avgifter. Men enligt Hälso- och sjukvårdslagen är det landstingens skyldighet att erbjuda sina invånare de hjälpmedel och den rehabilitering de behöver. Läs mer om HRFs kamp mot hörselvårdens avgifter."

 

Kan nog vara så, men vad jag menar, är att inget är gratis, stat och kommun tar in skatter från oss medborgare för att kunna ge skola, sjukvård, äldreomsorg, pensioner, polis, försvar och gud vet allt...så inget är gratis..vi betalar alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar faktiskt skilja sig mellan landsting,

http://www.hrf.se/templates/FragorochSvar____5120.aspx

 

"I dag varierar kostnaderna för hjälpmedel från landsting till landsting. I vissa delar av landet är hörapparater gratis, på andra platser finns det höga avgifter. Men enligt Hälso- och sjukvårdslagen är det landstingens skyldighet att erbjuda sina invånare de hjälpmedel och den rehabilitering de behöver. Läs mer om HRFs kamp mot hörselvårdens avgifter."

 

Det är en bedömningsfråga. Behöver man så får man. Nu kanske vissa landsting har satt ribban högre och alla som inte hör tillräckligt dåligt får betala för sig. Men enligt lagen så ska man få det man behöver i hjälpmedelsväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärp dig. Det är inte snack om att några inte kan hantera höga volymer. Det är snack om att alla löper stor risk för hörselskador vid höga volymer, det handlar inte om att kunna "hantera" det. Det EU vill göra är att ta bort de för höga volymerna, de vill inte hindra dig från att lyssna på musik. De vill bara hindra dig från att inte förstöra din hörsel.

 

Att spärra alla bilar till en viss hastighetsgräns låter inte heller tokigt. Man ska inte köra för fort. Enbart när man ska köra om någon. Men en stor del utav dem som kör om gör det för att de vill köra för snabbt och inte hindras utav den eventuella helylle laglydaren.

Det är varje persons egna val att vrida upp volymen på sin ipod/iphone. Det kan inte, ska inte några trångsynta politiker bestämma över. Det är bara individen som kan bestämma detta, trots allt.

 

Dessutom kan man ju undra hur de ska kolla hur folk bryter mot denna "eu-lag"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är varje persons egna val att vrida upp volymen på sin ipod/iphone. Det kan inte, ska inte några trångsynta politiker bestämma över. Det är bara individen som kan bestämma detta, trots allt.

 

Dessutom kan man ju undra hur de ska kolla hur folk bryter mot denna "eu-lag"?

Då tycker du att det är fel att ha lag på bilbälte också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..Förresten får samhället, vi andra, betala för idioterna som förstör sin hörsel, genom sjukvården.

O hur många promille är dessa hörselskador i jämförelse med t ex rökare som utvecklat cancer och med trafikskadeoffer? :huh:

 

Rickard1234: Du har väl inte Genius påslaget i iTunes? Du vill väl välja själv? ;)

Självklart använder jag inte Genius! :armskeptisk:

 

Fast då ska det också vara var och ens ansvar att betala för de skadar som kan uppstå, eller?

Inte som det är i dagsläget.

 

Ska en viss ljudvolym förbjudas i tillverkning av musikspelare så ska, som sagt, andra saker hamna på samma lista, men innan ens egen kulturnjutning drabbas! :byrakrat: (Ja, att köra bil fort o att röka kan vissa oxå säkert kalla kulturnjutning..) :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är varje persons egna val att vrida upp volymen på sin ipod/iphone. Det kan inte, ska inte några trångsynta politiker bestämma över. Det är bara individen som kan bestämma detta, trots allt.

 

Dessutom kan man ju undra hur de ska kolla hur folk bryter mot denna "eu-lag"?

 

Först och främst. Du kommer kunna vrida upp volymen på din musikspelare, bara inte lika idiotiskt högt.

Fråga; Hur fan är man trångsynt om man värnar andras hälsa? Man är otrolig "open minded" om man drar på fullt ös i lurarna så att elementet går sönder och öronen skadas, som alla andra fritänkare och innovatörer.

 

Du kommer fortfarande att kunna lyssna på vrålhög musik. Det våra kära politiker vill med detta är att förhindra dig från att skada dig själv. Jag har själv utav misstag vridit på full volym under en pausning, när jag tryckte play igen så rök mina hörlurar och jag hade vansinnigt ont i öronen, det var en riktig höjdare!

Om du så gärna vill kunna förstöra din hörsel så får du väl importera musikspelare eller flytta till det alltid liberala USA och glassa runt med sjukförsäkring och betalcollege.

 

I Sverige är det tänkt att var man ska få det denne behöver, det kan vara sjukvård, bidrag eller utbildning. Det handlar om trygghet. I den tryggheten ingår det också hastighetsbegränsningar på våra vägar, så att vi inte ska köra ihjäl oss lika lätt, 18 års åldersgräns på skadliga varor som till exempel cigaretter eller alkohol. Nu kommer det även att finnas en gräns på hur hög volym du kan pumpa in i dina öron, så att du inte ska ta skada!

Bara att du argumenterar emot och vill att alla ska kunna paja sin hörsel till höger och vänster är ju ett tecken på att detta behövs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...