Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EU vill sänka volymen i din iPod ytterligare


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Om man har ett jobb (på verkstad, i trafiken eller som konserttekniker t ex) där man vet att det ofta förekommer höga ljudnivåer så använder man ju hörselskydd. Vad säger arbetskyddslagarna om inte annat än att skydda sin hörsel i dessa lägen?

 

Det är ju sunt förnuft (även om det är subjektivt) att ta hand om sig själv. Varför ska musik- och kulturintresserad drabbas hårdare än de som t ex röker? :huh:

 

...Jag utnyttjar ist min kulturella fritid till att njuta av musik på konserter o festivaler, med hörselskydd.

 

Men varför skall man behöva ha hörselskydd?

På en verkstad kan man ofta inte sänka volymen under gränsnivåerna, därför behövs hörselskydd.

På en konsert kan man. Även professionella hörselskydd tar bort en del av dynamik och register, så varför då inte sänka volymen till uthärdlig nivå där du kan uppfatta alla nyanser ofiltrerat. Vad du går miste om med en lägre volym är väl i så fall bastrycket mot kroppen. Det borde väl gå att utveckla en väst som kramar ur skiten på lyssnaren genom ett simulerat bastryck?

 

Är det inte cyniskt att hävda att man skall få ta konsekvenserna av handlingar i aningslös ungdom som oåterkalleligt kommer att drabba en livet ut?

Förmynderiet har ju haft det goda med sig att det är åldersgräns på inköp av tobak.

Det är inte förbjudet att vara korkad, men de som du tycker skall informeras om riskerna är ju för korkade för att vara mottagliga för dylik information. (När man är ung vet man ju alltid bäst?)

 

En cancerlunga kan man opera bort, men att operera bort hörselnedsatta tinnitusöron är inte ens en tillfällig lösning.

 

Som sagt, för mycket korta näsor!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar
Det är så med ljud att människor inte har begrepp om när ljud är skadligt.

Bara för att det är möjligt att skruva upp något till max så tror ett antal individer att då är det ok att göra så.

 

Det är som med en bil, går den att köra i 180 km/tim så ska man väl få göra det, eller?

 

Finns en anledning till att det finns säkerhetsbälten i bilar också, en del tycker att det är överförmynderi att tvingas spänna fast det, trots att de bara kör i 50 km/tim

hur skulle du reagera om eu fick för sig att elektroniskt spärra alla bilar till max 80km/h bara för att några få inte kan hantera högre hastigheter?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag säger är att det ska informeras, inte argumenteras. Det är en stor skillnad.

De lyssnar inte på argumenten i informationen. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur skulle du reagera om eu fick för sig att elektroniskt spärra alla bilar till max 80km/h bara för att några få inte kan hantera högre hastigheter?

 

Skärp dig. Det är inte snack om att några inte kan hantera höga volymer. Det är snack om att alla löper stor risk för hörselskador vid höga volymer, det handlar inte om att kunna "hantera" det. Det EU vill göra är att ta bort de för höga volymerna, de vill inte hindra dig från att lyssna på musik. De vill bara hindra dig från att inte förstöra din hörsel.

 

Att spärra alla bilar till en viss hastighetsgräns låter inte heller tokigt. Man ska inte köra för fort. Enbart när man ska köra om någon. Men en stor del utav dem som kör om gör det för att de vill köra för snabbt och inte hindras utav den eventuella helylle laglydaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur skulle du reagera om eu fick för sig att elektroniskt spärra alla bilar till max 80km/h bara för att några få inte kan hantera högre hastigheter?

 

Det vore en bra åtgärd, skulle rädda många liv och spara mycket bensin .

Finns ingen anledning att åka fortare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför skall man behöva ha hörselskydd?

På en verkstad kan man ofta inte sänka volymen under gränsnivåerna, därför behövs hörselskydd.

På en konsert kan man. Även professionella hörselskydd tar bort en del av dynamik och register, så varför då inte sänka volymen till uthärdlig nivå där du kan uppfatta alla nyanser ofiltrerat.

Det handlar om känsla. Att kunna njuta av musiken man tycker om på (lagom) hög volym men ändå höra rent o veta att man inte riskerar sin hörsel. Det handlar om att kunna känna musiken i kroppen ( o jag menar inte bara bastrycket, för det finns det inte mkt av på en festivalskonsert) o att kunna njuta fullt ut av det man tycker om o som samtidigt inte skadar andra (gissa en gång om jag tänker på rökning!)

 

Det är oxå stor skillnad på öronproppar o hörselskydd.

 

Är det inte cyniskt att hävda att man skall få ta konsekvenserna av handlingar i aningslös ungdom som oåterkalleligt kommer att drabba en livet ut?

Förmynderiet har ju haft det goda med sig att det är åldersgräns på inköp av tobak.

Det är inte förbjudet att vara korkad, men de som du tycker skall informeras om riskerna är ju för korkade för att vara mottagliga för dylik information. (När man är ung vet man ju alltid bäst?)

Nu är vi ute på området för stora, djupa diskussioner, men jag säger som jag brukar; varför ska alla bli straffade för att några få inte inser sitt eget bästa? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar tanken att någon talar om för mig vad som är bra för mig... :lol:

 

Ja, det är faktiskt jätte bra! Annars skulle vi ju gå omkring och tro att heroin är nyttigt, eller kanske till och med bra för hälsan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar tanken att någon talar om för mig vad som är bra för mig... :lol:

Det har pågått läänge.. ta de tio budorden t ex.. bli troende o allt är löst. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur skulle du reagera om eu fick för sig att elektroniskt spärra alla bilar till max 80km/h bara för att några få inte kan hantera högre hastigheter?

 

Det är bara en tidsfråga, då det finns alltför många som tror sig kunna hantera sitt fordon i högre hastigheter! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar tanken att någon talar om för mig vad som är bra för mig... :lol:

Har du funderat på att kanske ta och gifta dig? :fundersam:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att kanske ta och gifta dig? :fundersam:

 

:hihihi:

Redan gjort...1991 typ....:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om känsla. Att kunna njuta av musiken man tycker om på (lagom) hög volym men ändå höra rent o veta att man inte riskerar sin hörsel. Det handlar om att kunna känna musiken i kroppen ( o jag menar inte bara bastrycket, för det finns det inte mkt av på en festivalskonsert) o att kunna njuta fullt ut av det man tycker om o som samtidigt inte skadar andra (gissa en gång om jag tänker på rökning!)

 

Det är oxå stor skillnad på öronproppar o hörselskydd.

 

 

Nu är vi ute på området för stora, djupa diskussioner, men jag säger som jag brukar; varför ska alla bli straffade för att några få inte inser sitt eget bästa? :armskeptisk:

 

Känsla, ja! Men jag kommer ihåg min första transistorradio. Underbart ljud, dansk tillverkning i teak.

Nästa blev en begagnad förstärkare med hyfsade högtalare. Om denna skulle vara referensen så lät nu min gamla transistor tunt och dåligt.

 

Går man in i en butik som säljer förstärkare och högtalare finns det alltid en dyrare anläggning som låter bättre.

Om man struntar i att lyssna på värstingmaskinen så kan man gå hem med ett billigare alternativ och vara helt nöjd.

 

Och så är det med konsertvolymer, hörlursvolymer etc, om vi har en hälsosam referensnivå så saknar vi inte det vi inte vet om.

Hörselproppar resp hörselskydd. Ja, men den grundläggande funktionen är att skydda mot för höga volymer, sen vad det kallas är bara ordmärkning.

 

(När jag tog körkort var det fri fart på vägarna i Sverige, även på små grusvägar. Visst var det en känsla att köra med spiken i botten, att lägga upp i sladd i 160. I den åldern är man ju ensam, oövervinnelig och gud på vägen! Men sen kom förmyndarna och reglerade. Det är faktiskt bättre nu.

 

Var bland de första på en olycksplats, och i framsätet satt en blond tjej. Nu är jag kanske inte bra på att ta pulsen, men jag hittade ingen. Men det gjorde inte brandmannen som tog över heller.

Den unge manlige föraren i bilen gjorde en imponerande tuff omkörning, han var kung på vägen. Men vad hjälpte det?

Han fick skylla sig själv, även hans tjej och även tvåbarnsmamman i den mötande bilen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känsla, ja! Men jag kommer ihåg min första transistorradio. Underbart ljud, dansk tillverkning i teak.

Nästa blev en begagnad förstärkare med hyfsade högtalare. Om denna skulle vara referensen så lät nu min gamla transistor tunt och dåligt.

 

Går man in i en butik som säljer förstärkare och högtalare finns det alltid en dyrare anläggning som låter bättre.

Om man struntar i att lyssna på värstingmaskinen så kan man gå hem med ett billigare alternativ och vara helt nöjd.

 

Och så är det med konsertvolymer, hörlursvolymer etc, om vi har en hälsosam referensnivå så saknar vi inte det vi inte vet om.

Hörselproppar resp hörselskydd. Ja, men den grundläggande funktionen är att skydda mot för höga volymer, sen vad det kallas är bara ordmärkning.

Allt utvecklas framåt.. inte vill du väl vara en bakåtsträvare? :ermm:

 

Jag kan nog inte mer utveckla mitt resonemang i detta ämne, jag har sagt vad jag tycker, men jag hittade dessa länkar, det är stor skillnad på olika typer av hörselskydd.

 

http://tinnituskonsulten.blogspot.com/2009...weden-rock.html

 

http://www.earstore.se/kategori44-Horselsk...ranvandbara.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns, vad jag vet, inga gränser i EU för hur starka cigaretter får vara, eller hur snabbt bilar avsedda för allmän väg får kunna köras, eller hur högt en bilstereo eller inbyggd högtalare till en telefon får kunna spela.

Allt nämnt ovan är saker som kan ge njutning och glädje åt användaren, men också både störa och vara farligt för omgivningen.

Men hörlurarna i en bärbar musikspelare, som inte stör andra vid vettig användning, krävs det mycket regler för :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns, vad jag vet, inga gränser i EU för hur starka cigaretter får vara, eller hur snabbt bilar avsedda för allmän väg får kunna köras, eller hur högt en bilstereo eller inbyggd högtalare till en telefon får kunna spela.

Allt nämnt ovan är saker som kan ge njutning och glädje åt användaren, men också både störa och vara farligt för omgivningen.

Men hörlurarna i en bärbar musikspelare, som inte stör andra vid vettig användning, krävs det mycket regler för :ThumbsDown:

:respekt::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt utvecklas framåt.. inte vill du väl vara en bakåtsträvare? :ermm:

 

Nej, men om du menar att utveckling som leder fram till att man kan bli handikappad, då är det väl frågan om man kan kalla att utvecklingen går framåt?

Angående hörselskydd har jag aldrig menat Apotekets. ;) ( <- Smiley!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hörlurarna i en bärbar musikspelare, som inte stör andra vid vettig användning, krävs det mycket regler för :ThumbsDown:

 

Men där har vi ju pudelns kärna. Med ett ljudtryck på över 80dB är det ju inte fråga om vettig användning. Alltså gör det ju inte något om man inför en elektronisk spärr, ingen vettig kör ju starkare än så?

Spärren kommer ju inte att drabba de vettiga, utan bara de med huvudet under armen och med korta näsor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men där har vi ju pudelns kärna. Med ett ljudtryck på över 80dB är det ju inte fråga om vettig användning. Alltså gör det ju inte något om man inför en elektronisk spärr, ingen vettig kör ju starkare än så?

Spärren kommer ju inte att drabba de vettiga, utan bara de med huvudet under armen och med korta näsor.

Med "vettig användning" syftar jag på folk som inte går omkring med jättelurar runt halsen och snackar med kompisar samtidigt som lurarna spyr ut oljud över hela socknen.

 

Tycker att all ammunition till skjutvapen skulle ha skumgummikula och 20 m/s som begränsad mynningshastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmynderifasoner och diktatur är det säkerligen några som anser om Förbud mot hajfiske för att ta en jämförelse...inte få fiska som man vill...jag som älskar rökt haj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är helt i sin ordning att vid behov förbjuda jakt på haj, men om hajen förbjuds jaga sig själv så är det något som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(När jag tog körkort var det fri fart på vägarna i Sverige, även på små grusvägar. Visst var det en känsla att köra med spiken i botten, att lägga upp i sladd i 160. I den åldern är man ju ensam, oövervinnelig och gud på vägen! Men sen kom förmyndarna och reglerade. Det är faktiskt bättre nu.)

 

Det kanske är bättre nu, men det körs fortfarande som när du tog lappen, den ungdomliga odödligheten finns likaså. Regleringen till trots.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte förbjuda bilar med mer än 75 bhp? Mer lär ju inte behövas för dom flesta...

Precis som bärbara musikspelare absolut inte bör klara mer än 80dB.- eller?

 

Kraftkommer med ett ansvar- skulle ni bli lika glada om EU helt plötsligt beslutar att ingen dator får köras snabbare än 1.6Ghz för att strömförbrukningen blir för hög annars, och alla vet ju vilket problem elförsörjningen är idag...

 

Individen har ett ansvar också, och jag kan tydligt se att många av er verkar vilja fly detta ansvar och kunna skylla på staten vid olyckor, skador osv; Men det är inte så det fungerar, man gör val i livet och dessa val har konsekvenser.

Möjligheten till dessa val är en rättighet; Att lagstifta bort detta tycker jag är helt sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är kluven... Å andra sidan när man hör vilken volym kidsen har i sina lurar så blir man faktiskt mörkrädd...

 

Sen är det ju faktiskt inte bara ett problem för den som lyssnar för högt, precis som med andra regler vi har (rökförbud, hastighetsgränser osv). Eftersom vi har en sjukvård som finansieras med allmänna medel (gäller väl i hela EU, möjligen med olika nivåer av privata inslag), så får ju faktiskt jag vara med och betala för folks hörselskador, cancer och frakturer efter bilolyckor.

 

Vad gäller konsertproblematiken, så är det nog bra med en begränsning, sen att den nuvarande begränsningen ofta känns omotiverat låg är en annan sak... :rockapa::borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...