Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EU vill sänka volymen i din iPod ytterligare


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar

Tycker det är vettigt så länge man kan låsa upp det på ett enkelt sätt. Det är väldigt mycket barn och ungdomar som har iPod och som kanske inte tänker på att väldigt högt ljud i apples kassa lurar kan vara skadligt..

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så djäkla kul är det inte att ha tinnitus eller förstörd hörsel. Har flera bekanta som med åren som fått sin hörsel förstörd.

Frugan har fått sin hörsel nedsatt, trots hörselskydd efter flera år anställning inom förskolan

 

Själv har jag klarat mig hyfsat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så djäkla kul är det inte att ha tinnitus eller förstörd hörsel. Har flera bekanta som med åren som fått sin hörsel förstörd.

Frugan har fått sin hörsel nedsatt, trots hörselskydd efter flera år anställning inom förskolan

 

Själv har jag klarat mig hyfsat

 

Nej, jag säger inte att det är kul med hörselnedsättningar eller tinnitus, och det här är ju ett sätt att med lagar reglera nånting var och en har egen kontroll över. Det du pratar om är någonting man inte har samma kontroll över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Själv har jag sällan över 50% på min Iphone. Blir tokhögt annars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att tänka på;

Sweden rock festival hotar banden med böter.

 

2009 års Sweden Rock Festival blev en stor succé med publikrekord och mängder av lovord från både publik, artister och medier. Brittiska Classic Rock Magazine kallade till exempel Sweden Rock världens bästa utomhusfestival och tyska Rock It! menade att Sweden Rock erbjuder den överlägset bästa festivalupplevelsen i Europa.

 

Att sätta "folkhälsan" i första stolen när det gäller en sån här sak tycker jag tyder på överförmynderi. Vore väl en bättre idé att informera om det viktiga i att använda hörselskydd när man lyssnar på (festivals)konsert? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så med ljud att människor inte har begrepp om när ljud är skadligt.

Bara för att det är möjligt att skruva upp något till max så tror ett antal individer att då är det ok att göra så.

 

Det är som med en bil, går den att köra i 180 km/tim så ska man väl få göra det, eller?

 

Finns en anledning till att det finns säkerhetsbälten i bilar också, en del tycker att det är överförmynderi att tvingas spänna fast det, trots att de bara kör i 50 km/tim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så med ljud att människor inte har begrepp om när ljud är skadligt.

Bara för att det är möjligt att skruva upp något till max så tror ett antal individer att då är det ok att göra så.

 

Det är som med en bil, går den att köra i 180 km/tim så ska man väl få göra det, eller?

 

Finns en anledning till att det finns säkerhetsbälten i bilar också, en del tycker att det är överförmynderi att tvingas spänna fast det, trots att de bara kör i 50 km/tim

Vad är nästa steg? Att få böter om man är på konsert utan hörselskydd? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommendationer hjälper inte alltid, så då återstår det att tvinga arrangörena att sänka ljudnivån. Miljölagen styr det.

 

http://www.ammot.se/hogt.htm

http://www.miljosamverkan.se/upload/Region...?epslanguage=sv

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/876

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommendationer hjälper inte alltid, så då återstår det att tvinga arrangörena att sänka ljudnivån. Miljölagen styr det.

 

http://www.ammot.se/hogt.htm

http://www.miljosamverkan.se/upload/Region...?epslanguage=sv

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/876

Det borde vara en självklarhet att kunna gå på både festivaler och konserter utan att riskera att få hörselskador.

 

Det är ju det jag pratar om! Alla vet att risken att dö om man kör bil utan bälte är mkt högre än om man använder det. Det är samma med konserter/festivaler vs hörselskydd.

 

Det jag menar är att vi inte behöver fler "rekommendationer", påbud eller förbud. Information till alla berörda o en tro på att folket kan ta hand om sig själva räcker långt.

 

Om jag nu får lov att dra en parallell så kan vi börja med rökarna ist. Alla vet att det är dödligt att röka, men ändå gör man det. Inga förbud finns, ev. finns det en risk att få vänta längre i vårdkön om man utvecklar cancer (men jag vet inte hur det gick med det förslaget..)

 

Är det inte värre med rökare som förgiftar sig själva o sin omgivning än med folk som vill kunna utnyttja aktuellt kulturutbud genom att gå på konserter o festivaler, lyssna på o njuta (med hörselskydd!) av musik som man tycker om?

 

(Ja, jag vet att jag sagt att jag ibland kör utan bälte, men jag har ändrat mig nu, det pga att jag kör en nytt fordon med bältesvarnare.) Jag använder hörselskydd när jag är på konsert för att jag vill kunna lyssna på fler konserter efter den jag är på. :ThumbsUp::rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag säger inte att det är kul med hörselnedsättningar eller tinnitus, och det här är ju ett sätt att med lagar reglera nånting var och en har egen kontroll över. Det du pratar om är någonting man inte har samma kontroll över.

Jag fick tinnitus av hörluremusiserande på hög volym i unga år. :(

Inge skoj alls med pip i örat hela dagarna och nätterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att tänka på;

Sweden rock festival hotar banden med böter.

 

 

 

Att sätta "folkhälsan" i första stolen när det gäller en sån här sak tycker jag tyder på överförmynderi. Vore väl en bättre idé att informera om det viktiga i att använda hörselskydd när man lyssnar på (festivals)konsert? :ermm:

Fungerar inte.

Få lyssnar på argumenten. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Ja, jag vet att jag sagt att jag ibland kör utan bälte, men jag har ändrat mig nu, det pga att jag kör en nytt fordon med bältesvarnare.) Jag använder hörselskydd när jag är på konsert för att jag vill kunna lyssna på fler konserter efter den jag är på. :ThumbsUp::rockapa:

Alla har inte din förmågas att förstå och inta information.

Vissa vägrar av princip, andra är tydligen helt kokobello i kolan. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att inläggen här tydligt visar att ibland behövs det förmynderi.

Det finns arbetskyddslagar som reglerar max ljudnivåer då man VET att nivåer över en viss gräns ger hörselskador, och kan ge tinnitus.

Att då säga att det borde få vara upp till var och en att skaffa sig hörselskador och tinnitus!! :chock:

Att säga att bara det finns något sätt att ta sig förbi spärren!??? :chock:

 

Varför är det så höga nivåer på rockkonserter? Jo, för att musikteknikerna redan har hörselskador så att de kompenserar detta genom att höja volymen ytterligare, med resultatet att det blir distorsion i lyssnarnas öron. Att konstruera distorsionfria högtalare går, men inte mänskliga öron.

 

När det gäller hörlurar så är det inga problem med att få full dynamik redan vid måttliga volymer, men se då drar man på lite ytterligare, örat vänjer sig så då drar man på ytterligare till så småningom max.

 

Kommentarerna här visar ju verkligen på att här finns många korta näsor, men livet är inte slut efter trettio, men kanske hörseln!

Och tinnitus kan bli en livslång tortyr.

 

Tänk efter före!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att inläggen här tydligt visar att ibland behövs det förmynderi.

Det finns arbetskyddslagar som reglerar max ljudnivåer då man VET att nivåer över en viss gräns ger hörselskador, och kan ge tinnitus.

Att då säga att det borde få vara upp till var och en att skaffa sig hörselskador och tinnitus!! :chock:

Att säga att bara det finns något sätt att ta sig förbi spärren!??? :chock:

Jag tycker som rickard1234 skriver att rekommendationer är fullt tillräckligt...

 

Men får att ge ett svar på ditt inlägg: vad jag vet så finns det inget företag som lagt ner verksamheten för att jobbet låter för mycket för dom anställda.

Det man däremot har som skyldighet är att erbjuda hörselskydd till dom anställda- Varför ska det vara annorlunda på konserter?

 

Vad är nästa steg förbjuda att folk står och vrålar med i låtarna? Detta ger nog minst lika mycket hörselskador i mångafall som själva musiken i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten grupp människor i min lillebros gymnasieklass tyckte att det var riktigt roligt att dra på max i megalurarna de för att se vem som klarade ljudnivån längst. Han som klarade av det längst slet av sig lurarna tillslut, höll sig för öronen och sprang hem. Han stannade hemma i några dagar och idag hör han inte lika bra.

 

Överförmynderi eller ej, det behövs en lägre maxgräns. Det finns en grupp människor som måste dra på max. Det finns också dem som drar på för mycket utan att veta riskerna.

 

Balooba har redan sagt det andra jag ville säga! :):yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte.

Få lyssnar på argumenten. :chockadskeptisk:

Vad jag säger är att det ska informeras, inte argumenteras. Det är en stor skillnad.

 

Alla har inte din förmågas att förstå och inta information.

Vissa vägrar av princip, andra är tydligen helt kokobello i kolan. :totaltgalen:

En liten grupp människor i min lillebros gymnasieklass tyckte att det var riktigt roligt att dra på max i megalurarna de för att se vem som klarade ljudnivån längst. Han som klarade av det längst slet av sig lurarna tillslut, höll sig för öronen och sprang hem. Han stannade hemma i några dagar och idag hör han inte lika bra.

 

Överförmynderi eller ej, det behövs en lägre maxgräns. Det finns en grupp människor som måste dra på max. Det finns också dem som drar på för mycket utan att veta riskerna.

Då kan man väl, krasst nog, säga att de får ta konsekvenserna av sitt handlande. Sätt dom i samma kö som de cancerdrabbade som rökt hela livet. :byrakrat:

 

Tycker att inläggen här tydligt visar att ibland behövs det förmynderi.

Det finns arbetskyddslagar som reglerar max ljudnivåer då man VET att nivåer över en viss gräns ger hörselskador, och kan ge tinnitus.

Att då säga att det borde få vara upp till var och en att skaffa sig hörselskador och tinnitus!! :chock:

Att säga att bara det finns något sätt att ta sig förbi spärren!??? :chock:

 

Varför är det så höga nivåer på rockkonserter? Jo, för att musikteknikerna redan har hörselskador så att de kompenserar detta genom att höja volymen ytterligare, med resultatet att det blir distorsion i lyssnarnas öron. Att konstruera distorsionfria högtalare går, men inte mänskliga öron.

Det är till att dra förhastade slutsatser o alla över samma kam.. :armskeptisk:

 

Om man har ett jobb (på verkstad, i trafiken eller som konserttekniker t ex) där man vet att det ofta förekommer höga ljudnivåer så använder man ju hörselskydd. Vad säger arbetskyddslagarna om inte annat än att skydda sin hörsel i dessa lägen?

 

Det är ju sunt förnuft (även om det är subjektivt) att ta hand om sig själv. Varför ska musik- och kulturintresserad drabbas hårdare än de som t ex röker? :huh:

 

Jag tycker som rickard1234 skriver att rekommendationer är fullt tillräckligt...

 

Men får att ge ett svar på ditt inlägg: vad jag vet så finns det inget företag som lagt ner verksamheten för att jobbet låter för mycket för dom anställda.

Det man däremot har som skyldighet är att erbjuda hörselskydd till dom anställda- Varför ska det vara annorlunda på konserter?

 

Vad är nästa steg förbjuda att folk står och vrålar med i låtarna? Detta ger nog minst lika mycket hörselskador i mångafall som själva musiken i sig.

Precis så. Jag gåt t ex inte ut på krogen längre. Hög volym där man måste, i de allra flesta fall, gapa o skrika för att göra sig hörd när man samtalar med den som står precis brevid. Jag utnyttjar ist min kulturella fritid till att njuta av musik på konserter o festivaler, med hörselskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...