Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag gillar inte dockan!


grodkungen

Rekommendera Poster

Vanligt att människor som använt mac länge säjer att du skall inte ha saker på skrivbordet, då frågar jag varför finns skrivbordet varför kommer man inte in i finder direkt istället?

 

Men du kommer direkt in i Finder därför att Skrivbordet är Finder!

Vilket program du än befinner dig i - tryck på skrivbordet med musen och du hamnar i Finder.

Det är inte som i Windows där skrivbordet och Utforskaren är två olika delar. I Mac är det en och samma del.

Så när du är i Skrivbordet så är du alltid i Finder. Alla program körs från Finder. Finder är alltid aktivt och igång.

Inte som i Windows där man kan skippa att ha Utforskaren igång och bara köra Skrivbordet.

 

Dockan är som start-meny plus aktivitetsfält i ett och samma. Och nog tycker jag det är trevligare med en liten symbol i en docka istället för programmets namn i ett aktivitetsfält och har man många program i Windows så får man ett aktivitetsfält med dubbla rader.

 

Dessutom kan man gömma dockan om man inte vill se den hela tiden...

 

Dockan är bra när man exempelvis vill flytta dokument till olika program.

Som att dra några bilder och släppa på Mail-symbolen och så hamnar de direkt i ett mail.

Det är smidigare och roligare än att högerklicka på dokument och trycka Visa info och där "Öppna med" om man vill öppna med något annat än standardvalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 140
  • Created
  • Senaste svar

Vill du inte ha Skrivbordet så kan du klistra in:

 

defaults write com.apple.finder QuitMenuItem -bool yes

 

i Terminal

 

Starta om Finder, ctr+alt på Finder i Dockan.

Gå till menyn Finder och välj Avsluta Finder,

Återgå med att klicka på Findericonen i Dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar mitt skrivbord och att ha mappar med namn så jag kan orientera mig, sän drar det massa ram minne osv, men vad ska man ha det till om inte för att ha mappar på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar du springa in i vilket sammanhang som helst i verkligheten, börjar kalla människor du inte känner för tillmälen och sedan bli förbannad om någon svarar tillbaka? Hur som, det känns inte särskilt moget.

 

Om jag tycker att nån är ett troll säger jag det ja.

Sen är jag ine förbannad utan jag glömde att lägga till några smilies.

 

Angående Dockan tycker jag den är både på gott och ont.

Det är smidigt att ha programen så man lätt kommer åt dom men blir lätt rörigt om man lägger dit för många.

Så jag håller dockan så ren som möjligt och går genom Finder när jag vill starta ett program.

Men aldrig att jag skulle vilja ha en start meny igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Vad är Camino bra för?

 

Själv kör jag bara Safari, för allting annat utom bankärenden där jag använder Firefox.

Kamino är fantastiskt för långsammare datorer. Speciellt eftersom det finns en lättinställd flashblock-funktion inbyggd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett i stor sätt felfritt OS men som inte har en fungerande startmeny är ju som en bil utan ratt visst styre är minimalistiskt och så men det är inte samma sak

Saknar en fungerande startmeny ...Det gör alla som kör Windows. Startmenyn är ganska korkad och väldigt obegriplig. Jag ser dessutom att du INTE har bytt från Pc. Fattar inte ...

 

Dock är trevlig = Dra o släpp på Dock, inbjudande och enkelt

 

Aktivitetsfältet (Win) = Dra o släpp på Aktivitetsfältet, förbjudet och knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar en fungerande startmeny ...Det gör alla som kör Windows. Startmenyn är ganska korkad och väldigt obegriplig. Jag ser dessutom att du INTE har bytt från Pc. Fattar inte ...

 

Dock är trevlig = Dra o släpp på Dock, inbjudande och enkelt

 

Aktivitetsfältet (Win) = Dra o släpp på Aktivitetsfältet, förbjudet och knepigt.

 

 

du måste läsa hela tråden för att förstå sammanhanget.

 

ang byta eller inte, så förde vi den diskussionen tidigare i denna tråd, för mig betyder byta ha en sak välja bort den för en annan, det har jag inte gjort.

 

och ang dockan så har jag nästan accepterat den nu och försöker använda den så gott jag kan, (då jag inte tycker att något av de alternativ som fanns till osx var något att ha)

 

"Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla andra former som har prövats genom tiderna"

 

så skulle man kunna kalla dockan inget av de jag har kunnat testa har kunnat tillfredsställa mig som startmenyn i win 98 gjorde, men jag har försökt anpassa mig och använda det bästa som finns just nu, dvs dockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby::ThumbsUp:

Det tar sig. Snart kanske du lär dig att älska den också :)

 

Den som lever får se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Shit, har du tævling i vem som installerat flest webblæsare? :D :D :D

 

Han har ju inte så många, jag har 6 st installerade i Mac (Där Chrome är favorit för sin minimalistiska design, Firefox var bättre förr men i jämförelse med Safari, WebKit och Chrome är den ju hur seg som helst), sen har jag ytterligare 4 st i min virtuella Windows-partition och ett par till i min virtuella Ubuntu-partition. Är man webbutvecklare och perfektionist designmässigt så måste man kolla att pixlarna ligger rätt i de flesta operativ och webbläsare. :P

 

 

Jag ser dock inga problem i att trådskaparen använder Netscape, IE och andra äldre. Kanske inte det bästa men fram tills HTML5 ska användas på allvar (som google ska göra nu snart) så överlever man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grodkungen... har du äntligen hittat "Göm och visa Dock automatiskt"? :D

 

(Var väl det allt handla om eller?)

 

Annars är det som Saab och Volvo, Saab har startnyckeln framför handbromsen och det är bara att acceptera, eller så köper du en Saab och bygger om den till Volvo fast då hade jag ju förstås köpt Volvon i första hand. Om du är fena på bordtennis och vill lära dig badminton, skulle du ändra på reglerna och redskapen för att få badminton att likna bordtennis då? Nä. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova.

vågar jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vågar jag inte

 

De är ingen fara, är typ en startmeny syns ju på bilderna på länken också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...