Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag gillar inte dockan!


grodkungen

Rekommendera Poster

Ennu en fråga om Dockan :)

När jag startar ett program så kommer det upp som en ikon i dockan, när jag har många program igång blir dockan mkt lång... :propellerbaver:

 

Finns det något sätt att ändra så programmet inte blir en ikon i dockan när jag startar det?

 

Har kollat lite i systeminställningar---> personligt--->Dock, men där är det mest om själva dockans utseende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 140
  • Created
  • Senaste svar

Haha jag var tvungen att testa, bara för att.. Har inte sett explorer sen typ 7an eller nåt.. å går i trean nu :P..

 

Tycker det e lite kul att den inte ens kan öppna microsofts egna hemsida korrekt :) Hah

post-11059-1255473452.png

 

Och såklart

 

post-11059-1255473708.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ennu en fråga om Dockan :)

När jag startar ett program så kommer det upp som en ikon i dockan, när jag har många program igång blir dockan mkt lång... :propellerbaver:

 

Finns det något sätt att ändra så programmet inte blir en ikon i dockan när jag startar det?

 

Har kollat lite i systeminställningar---> personligt--->Dock, men där är det mest om själva dockans utseende.

 

För att inte Jonas inlägg ska vara det drivande,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

 

Känns som det är läge att ta till sig lite konstruktiv feedback.

 

 

Å andra sidan känns det som om det trollas rejält i den här tråden, så jag skall kanske sluta mata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har inte testat att använda spotlight/quicksilver så kan du snygga upp docken ännu mera? då behöver du inte ha ngt alls där. Quicksilver tycker jag är bland det bästa som hänt datorerna sedan färgskärmen, lider varenda dag på jobbet för att vi inte får ha det där (windows...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, försök fokusera på frågan nu då <3

 

När jag startar ett program så kommer det upp som en ikon i dockan, när jag har många program igång blir dockan mkt lång...

 

Finns det något sätt att ändra så programmet inte blir en ikon i dockan när jag startar det?

 

Har kollat lite i systeminställningar---> personligt--->Dock, men där är det mest om själva dockans utseende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej som har missats här, det är att de senast använda programmen och dokumenten listas under äpplet!

Ja gå in på äpplet och välj "Senaste objekt". Där finns de 10 senast använda programmen och 10 senast använda dokumenten i en lista. Bara att välja. Du behöver inte söka något.

 

Fast nog tycker jag det är enklare att trycka på exempelvis Mail i dockan direkt, men för den som nu vill ha program i en lista istället för i dockan så är det alltså redan löst i datorn. :)

 

Och vill man ha typ en startmeny så kan man lägga program-mappen i dockan så får man en start-meny.

Tycker man det blir för många program då, ja då kan man ju välja Skapa alias av sina favoriter och sen lägga dessa alias i en mapp och så lägger man denna mapp i dockan. Då har man smidig tillgång till ett urval av sina program på ett enkelt sätt a'la en start-meny som man själv valt urvalet i.

 

Det finns mängder med möjligheter så jag förstår faktiskt inte problemet!

Eller är problemet detta att f d Windows-användare tror att saker och ting måste se ut på ett visst sätt hela tiden och att man inte kan ändra och dona, därför att de är vana vid oflexibla Windows och därmed har mindre lätt för att upptäcka att med Mac OS X så finns det mängder med möjligheter för den som är kreativ i tanken.

 

En anledning till att man samlar program i dockan, det är för att göra det enkelt att öppna dokument och andra filer. Det är ju bara att markera dokumentet i finder-fönstret och dra till programmet i dockan (bra om man vill öppna ett dokument med ett annat program än det som är förvalt). Ligger programmet i en Start-meny är det genast krångligare.

 

Apples docka är som en kombination av Start-menyn och aktivitetsfältet på Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, försök fokusera på frågan nu då <3

 

När jag startar ett program så kommer det upp som en ikon i dockan, när jag har många program igång blir dockan mkt lång...

 

Finns det något sätt att ändra så programmet inte blir en ikon i dockan när jag startar det?

 

Har kollat lite i systeminställningar---> personligt--->Dock, men där är det mest om själva dockans utseende.

 

 

Har egentligen ingen aning, men det känns som att det inte går. Jag menar, vart skulle dina öppna program hamna när du minimerar dom?

Sen måste jag bara kommentera webbläsaren, även om allt jag vill få sagt redan har sagts. Men att IE skulle vara den bästa webbläsaren måste ju bara vara ett skämt. Jag skulle snygga till min flickväns blogg.se sida för ett tag sedan, inget fancy, utan bara en snygg bakgrund och en ny header. Inte ens detta kunna IE läsa.....

Men jag tyckte att jag läste att du gillar chrome. Och det finns ju numera till mac, så gör dig själv en tjänst och byt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har egentligen ingen aning, men det känns som att det inte går. Jag menar, vart skulle dina öppna program hamna när du minimerar dom?

 

På samma vis som ett minimerat program hamnar till vänster om startmenun så skulle detju kunna bli synligt i dockan när jag minimerar det, men vara osnynligt så länge fönstret är öppet :)

Känner att det blev många felstavningar nu :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte enbart minimerade program som syns till höger om startmenyn (till vänster om startmenyn hamnar aldrig något) utan alla öppna program. Dessutom är det inte helt ovanligt att ett program med flera öppna fönster genererar en knapp i aktivitetslisten per fönster, det är snarare så att det är standard. Med många fönster öppna blir det lite... otympligt... för att uttrycka det försiktigt.

 

Jag förstår dock fortfarande inte varför du konstant kämpar emot att använda OS X - om din enda anledning till att använda OS X är att det är virusfritt så ligger du fel i tänket. Installera Windows Vista eller 7, installera ett bra paket med brandvägg och virusskydd, kör och se glad ut. Visst finns det risker, och de riskerna är något större än med OS X, men de är inte enorma.

 

men plz, jag försöker inte motarbeta OSX bara anpassa det så att det fungerar smidigast möjligt.

Jag modifierar alltid allt kag äger, men osx har massa saker som jag inte kan påverka och det stör mig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ambassadeur5000
men plz, jag försöker inte motarbeta OSX bara anpassa det så att det fungerar smidigast möjligt.

Jag modifierar alltid allt kag äger, men osx har massa saker som jag inte kan påverka och det stör mig :(

 

Hahahaha!!! Sitter här på jobbet och hade tråkigt tills nu:-)

 

Tråden är rolig att läsa, hur alla Mac-Nördar svarar och inte svarar:-) på dina frågor.

 

Jag tycker du skall testa Linux Ubuntu eller varför inte Kubuntu. Det sistnämnda är ganska likt Windows 7 med liknande startmeny, men framför allt!!! Du kan "modda" och laborera med dessa distributioner till dödagar och få dem precis som du vill att det skall se ut och dessutom slippa bli ifrågasatt.

 

Gå in på http://ubuntu-se.org/drupal/ där kan du snacka med andra om din förkärlek till Windows utseende och få hjälp att skapa en nästan exakt Windows-klon under GNU/Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, försök fokusera på frågan nu då <3

 

När jag startar ett program så kommer det upp som en ikon i dockan, när jag har många program igång blir dockan mkt lång...

 

Finns det något sätt att ändra så programmet inte blir en ikon i dockan när jag startar det?

 

Har kollat lite i systeminställningar---> personligt--->Dock, men där är det mest om själva dockans utseende.

Du kan ju rensa i dockan så att i princip bara Finder-symbolen finns där. Då blir förvisso dockan längre när du öppnar program, men eftersom den är kort från början... ja du fattar. Sen kan du ju välja att dockan autogöms, då slipper du ju se att den är lång... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Skippa dockan och använd något av alla ersättare som finns att ladda hem. Själv har jag aldrig använt dockan. I stället kör jag DragThing som erbjuder betydligt större flexibilitet och en massa finesser. Dockan har jag stängt av. DragThing kan man modellera så att den ser ut och fungerar som Windows startmeny, om man nu tycker att det är något att hänga i julgranen (vilket jag inte gör!), men det finns säkert andra tilläggsprogram som är specialdesignade just för att efterlikna startmenyn.

 

Så vad är problemet? En enkel googling ger massor av uppslag på ersättningar. Kör på!

 

http://www.techradar.com/news/computing/ap...acements-609850

http://switchtoamac.com/guides/mac-os-x/do...start-menu.html

http://news.softpedia.com/news/Softpedia-R...008-95992.shtml

 

etc, etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i början var den lite cool men numera e den bara jobbig, jag orkar inte mer ! jag vill ha en enkel och fungerrande sartmeny :irriteradtjej:

Är det möjligt att fixa? utan att sluta använda leopard?

 

Jag orkar inte läsa igenom alla sidor med svar du fått, så med risk att upprepa andras råd kommer här mitt. I dockan lägger du de program du oftast använder. Dra sen programmappen till dockan och den blir som startmenyn i Windows och där har du omedelbar tillgång till alla dina program. Eller så har du bara programmappen i dockan och använder den som startmeny, välj själv - vilket är ett av MacOS adelsmärken.

 

bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Skippa dockan och använd något av alla ersättare som finns att ladda hem. Själv har jag aldrig använt dockan. I stället kör jag DragThing som erbjuder betydligt större flexibilitet och en massa finesser. Dockan har jag stängt av. DragThing kan man modellera så att den ser ut och fungerar som Windows startmeny, om man nu tycker att det är något att hänga i julgranen (vilket jag inte gör!), men det finns säkert andra tilläggsprogram som är specialdesignade just för att efterlikna startmenyn.

 

Så vad är problemet? En enkel googling ger massor av uppslag på ersättningar. Kör på!

 

http://www.techradar.com/news/computing/ap...acements-609850

http://switchtoamac.com/guides/mac-os-x/do...start-menu.html

http://news.softpedia.com/news/Softpedia-R...008-95992.shtml

 

etc, etc...

 

Bästa inlägget i den här tråden.

Hur menar du att man kan stänga av dockan?

har letat men inte hittat någon sådan knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På samma vis som ett minimerat program hamnar till vänster om startmenun så skulle detju kunna bli synligt i dockan när jag minimerar det, men vara osnynligt så länge fönstret är öppet :)

Känner att det blev många felstavningar nu :S

 

Det är ju precis vad som händer när du minimerar ett fönster?! Det blir litet och lägger sig i stacks, mellan dina mappar och papperskorgen?

 

Om du sitter med en äldre variant utav Os X rekommenderar jag att du byter upp dig till Snow Leopard, där finns massa nya finesser i Dock som du kommer att älska!

post-37897-1255802584.jpg

post-37897-1255802599.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst samtliga inlägg men jag anar ugglor i mossen.

Kollar man in "info" för grodkungen.

-------------------

 

Inlägg: 1 477

Medlem sedan: 2007-11-15

Stad/plats: Långtbortistan

Macanvändare sedan: 01/04-2008 Hade Pod långt nnan men det räknas äl inte :)

Mac(ar): iMac, MacBook, PowerMac, iBook.

Bytt från pc: Nej

 

---------------

 

Jag behöver väl inte säga så mycket, det talar för sig själv. Han har haft flera Macar under sin tid samt att det står att han inte har gått från PC till Mac. Vilket vore väldigt märkligt om han saknar "startmenyn". Känns som en fet bluff där någon får för lite uppmärksamhet hemma.

 

Har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag fel?

 

Kanske. Man måste väl inte byta? Själv använder jag WinXP och Debian i stort sett dagligen, men jag har inte bytt från Mac eftersom jag använder det ännu oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst samtliga inlägg men jag anar ugglor i mossen.

Kollar man in "info" för grodkungen.

-------------------

 

Inlägg: 1 477

Medlem sedan: 2007-11-15

Stad/plats: Långtbortistan

Macanvändare sedan: 01/04-2008 Hade Pod långt nnan men det räknas äl inte :)

Mac(ar): iMac, MacBook, PowerMac, iBook.

Bytt från pc: Nej

 

---------------

 

Jag behöver väl inte säga så mycket, det talar för sig själv. Han har haft flera Macar under sin tid samt att det står att han inte har gått från PC till Mac. Vilket vore väldigt märkligt om han saknar "startmenyn". Känns som en fet bluff där någon får för lite uppmärksamhet hemma.

 

Har jag fel?

 

Det står att jag inte har BYTT från PC till mac, jag använder nämligen systemen parallellt. Byte enligt mig är när man väljer bort en sak för en annan, inte när man börjar använda flera olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att jag inte har BYTT från PC till mac, jag använder nämligen systemen parallellt. Byte enligt mig är när man väljer bort en sak för en annan, inte när man börjar använda flera olika saker.

 

Den där frågeställningen är helt idiotisk egentligen. I och med att om man:

 

  • svarar Ja på frågan har man bytt från PC till Mac.
  • svarar Nej på frågan kan det antingen betyda att man enbart har haft Mac eller att man fortfarande har PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...