Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flash krashar och hänger Safari.


96jojaon

Rekommendera Poster

Det verkar vara samma sak som jag redan letat i på svenska.

Så bra. Då behöver du väl inte leta mer.

Btw, det var oväntat knepigt att försöka tankeläsa sej till vad du redan hade gjort och vad som återstod för dej att göra; där är man klart underlägsen den kluriga The Settings Manager ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra. Då behöver du väl inte leta mer.

Btw, det var oväntat knepigt att försöka tankeläsa sej till vad du redan hade gjort och vad som återstod för dej att göra; där är man klart underlägsen den kluriga The Settings Manager ;)

Det borde framgå av resonemanget att jag letar efter det som Ytterberg talar om, nämligen att tömma cache i Flash Settings, eller inställningar som det alltså bör heta på svenska. Men eftersom Ytterberg är en väsentligt mer kunnig person än jag så kände jag mig tvungen att fråga om han talar om samma sak när han ena gången nämner inställningar och andra gången settings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Settings = inställningar.

 

Det är precis det jag länkar till i början av tråden. Sedan ändrar Adobe platser, blandar svenska och engelska och länkar lite som och det hela kräver också en viss tillvänjning eftersom gränssnittet är inte det allra tydligaste.

 

Men där har du alltså Flash Settings manager där du kan tömma mellanlagringen samt också vilka sajter som på något sätt lagrat Flash-innehålla på din dator.

 

http://www.macromedia.com/support/documentation/en/flashplayer/help/settings_manager07.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Settings = inställningar.

 

Det är precis det jag länkar till i början av tråden. Sedan ändrar Adobe platser, blandar svenska och engelska och länkar lite som och det hela kräver också en viss tillvänjning eftersom gränssnittet är inte det allra tydligaste.

 

Men där har du alltså Flash Settings manager där du kan tömma mellanlagringen samt också vilka sajter som på något sätt lagrat Flash-innehålla på din dator.

 

http://www.macromedia.com/support/documentation/en/flashplayer/help/settings_manager07.html

:yeahbaby:

Då har jag varit på rätt ställe och rensat ut inaktuella siter. Antar att det bara är att fortsätta med detta tills man märker att problemen försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Problemen lär inte försvinna förän du slutar använda flash ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hade rejält med strul med Flash efter uppdateringen till 10.6.7 idag, innan jag följde några av råden i denna tråden. Jag valde dock att inte återställa allt som gick att återställa, och det förkryssade räckte tydligen vilket var bra. Formulär, vissa lösenord och annat kan vara bra att ha kvar.

 

post-528-010539300 1308774481_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
lifeisjustaride

Safari har börjat stänga ner när jag öppnar ett spel på facebook (flash), det började kort efter (om inte senare samma dag t om) att jag upptäckte att facebook ändrat om design och funktion för chatten om det kan ha någon betydelse. Länken till spelet som jag trycker på visar sig lite när den känner för det, precis när sidan öppnas är den framme i 1-2 sek, är jag snabb hinner jag trycka innan den försvinner. Men innan spelet har laddat klart så stänger safari ner. Innan dessa chat-förändringar på facebook har det inte varit något problem.

 

Pga andra omständigheter skulle jag precis när detta började hända radera disken och installera om OS X på nytt, allt gick bra - frid och fröjd. Har varit inne lite på facebook och en snabbis på spelet någon gång men nu när jag provade igen så stänger safari ner igen, bums, utan varning. Jag får bara felrapport.

 

Alla vanliga grejer som att återställa safari, reparera behörigheter och ominstallera flash går ju fetbort, datorn är "ny" sedan ett par timmar tillbaka... (då jag genomförde nollskrivning av disken) och allt annat fungerar felfritt.

 

Vad kan detta vara, varför kvarstår detta problem efter nollskrivningen och hur löser jag det? Behöver jag överge safari och använda firefox (som fungerar med spelet)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe Flash är en källa till problem för Mac användarna.

Varför är det problem? För att Adobe inte har anpassat Flash efter Mac utan kör med massa fulkod från Windows-världen kvar i programmet. Dock så blir det lite lite bättre med varje ny Flash-version men fortfarande är det långt ifrån problemfritt. Flash är ett skämt på Mac.

Hur löser du problemet? Genom att ta bort Flash ur din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Flash är ett skämt på Mac.

Hur löser du problemet? Genom att ta bort Flash ur din dator.

 

Men blir inte skämtet ännu större om jag tar bort Flash?

Har du något alternativ för att kunna använda Flashbaserade sidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att ha den sensate versionen av flash installerad. Händer samma sak på andra sidor/spel som kräver flash? Felet kan ju vara isolerat till något specifikt hos facebook som ändrades vid deras uppdatering du nämner.

 

Händer samma sak t ex i Firefox eller Crome? Testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

Se till att ha den sensate versionen av flash installerad. Händer samma sak på andra sidor/spel som kräver flash? Felet kan ju vara isolerat till något specifikt hos facebook som ändrades vid deras uppdatering du nämner.

 

Händer samma sak t ex i Firefox eller Crome? Testa...

 

Precis som jag skrev, allt är nytt. Senaste flash är installerad och spelet fungerar i firefox. Känns då som att det här ligger hos facebook och inte hos mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det kom ut en ny uppdatering av Flash player for OS X precis. Automatisk uppdatering för dom som har det förbockat i systeminställningar.

 

Förhoppningsvis så kommer denna fungera felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox fungerar i allmänhet bättre med Flash, vilket kan bero på att Firefox - precis som Flash - inte drar nytta av Macens speciella kodbibliotek vilket däremot Safari nyttjar till bristningsgränsen. Safari förväntar sig alltså en korrekt programmering, vilket Flash inte erbjuder. Det blir lite bättre med varje ny version av Flash, men visst kan man tycka det är erbarmligt dåligt att Adobe fortfarande inte har lyckats ordna detta. De anser tydligen det kostar dem för mycket att specialskriva kod för Mac, de vill ju återanvända så mycket kod som möjligt från Windows-versionen och det blir inte bra på Mac.

 

Detta är en stor anledning till att Apple stöttar utvecklingen av HTML 5 så man i framtiden förhoppningsvis slipper Flash och därmed inte behöver bry sig om Adobes inkompetens gällande Mac plattformen.

 

Och detta i sig är en tragedi för Adobe började på Mac plattformen, men när Apple gick över till Mac OS X från Mac OS 9 så började Adobe utveckla på Windows först och där började deras nedgång i Mac-kompetensen.

 

Enda försvaret är att Flash ursprungligen togs fram av Macromedia och alltså inte är ett original Adobe-program, men Adobe har haft många år på sig för att göra det bra på Mac och fortfarande inte lyckats med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag testar Google Chrome istället för Safari för stunden och måste säga att jag är imponerad. Suger hälften så mycket minne, inget Flashstrul, inga badbollar som dyker upp titt som tätt...funkar klockrent =))

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Antingen att Adobe skriver om Flash spelaren eller så får man ta till ett annat alternativ.

 

Vad vi vet så är det allt för många säkerhetshål, fortfarande i Lion, vilket gör att jag inte valt installerat det operativsystemet. Men SL har även likvärdiga problem, skulle jag tro med Safar + Flash. Det märks även på Javan, vilket jag tror har att göra med vad som uppkommer i reparation av skivbehörigheter. Apple säger sig vara så bra, men glömt mycket under många år utan att åtgärda felen. Bl.a. remote manager.

 

Om Apple säger sig vara så bra, varför gör dom då inte ett eget program som gräns-överskriver flash & html 5. Jag tror inte problemen med vare sig html 5 eller flash kommer att lösa sig. Då Adobe, som flera säger, går i god för MS systemet än Mac användare.

Vet inte om Linux användarna (Ubuntu mfl.) använder ett annat system än flash, men om det finnes, Skulle det då inte vara kompatibelt med OS X som också är uppbyggt på linux kod. Kanske någon vänlig själ kan uppdatera Apple utvecklare om saken i fråga.

 

Det som trycker på mest är att Flash+Safari använder mer minne och processorkraft, vilket kräver att användarna uppgraderar sina mac:ar. Gäller även de som sitter med 1gb minne och vill installera Lion som kräver minst 2gb minne (vilket står i felmeddelandet av installationen och systemkraven). Inte alla som har ekonomiska resurer i dagens läge för sådant.

 

SL fungerar osedvanligt bra, jämfört med vad jag fått läsa om Lion på diverse forum. Så vida att Apple skriver om lite kod för Safarin. Men det låter mindre trovärdigt i dagsläget.

 

Har själv haft problem under många dagar med Flash i sig, men valt att inte skriva om det, då jag använder mig av Onyx som rensningsprogram. Det fungerar ett par dagar, sen återigen.

Troligen ligger det en konflikt någon stans i kodsystemet som gör att OS X in fungerar med Adobe som det ska. Jämfört med Mjuksoft.

 

Det finns f.n. en ny uppdatering *7 av flash player på adobes hemsida, men det verkade inte ha löst sig. Det märkte jag på youtube och facebook spelen.

 

Jag har varken gillat firefox, google chrome eller andra läsare då jag tycket att Safari fungerat bra i sig när man inte använder sig av webbsidor med flash. En smakfråga helt enkelt.

 

Något som man får ha i åtanke är att ibland så krånglar nätuppkopplingen, vilket också kanske har å göra med hur mycket flash cachar och buffrar. Jag vet inte men det är en ren hypotes.

 

Nåja, det här kan diskuteras i otaliga timmar.

 

---

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple kan inte släppa en egen Flash-visare eftersom det är Adobe som har copyright på Flash och inte tillåter andra att släppa Flash-visare hur som helst. Istället satsar Apple på att försöka få HTLM 5 till en accepterad standard på internet, och Safari stödjer HTLM 5 bättre än konkurrenterna. Tyvärr finns det inte så många hemsidor med HTML 5 än.

 

Flash blir lite lite bättre för varje uppdatering... Men regelbundna starter med säker-start hjälper Flash på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...