Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Canon MP640 problem trådlöst i snow leopard


sebastian

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

Jag har precis skaffat multifunktionsskrivaren Canon Pixma MP640.

Jag får scannerfunktionen att funka trådlöst, men inte printern som jag endast lyckats rulla igång via USB.

 

Jag har testat dessa:

http://support.apple.com/kb/DL899

http://www.usa.canon.com/consumer/controll...p;modelid=19218

 

Där jag hittade följande:

 

ICA Driver (Mac OS X 10.6)

icaosx111m.dmg

 

MP640 series CUPS Printer Driver Ver. 10.26.0.0 (Mac OS X 10.5/10.6)

mp640sosxcp102600ea8-2.dmg

 

MP640 series Scanner Driver Ver. 15.4.0 (Mac OS X 10.3/10.4/10.5/10.6)

mp640sosxsd1540ea8-2.dmg

 

Den dyker bara upp som Bonjour-skanner i Lägg till skrivare-listan :(

 

Den är inställd på att få automatisk ip från WPA2, men ska jag testa att mixtra med detta själv?

 

Datorn får:

94.254.85.44

255.255.255.0

94.254.85.1

 

Skrivaren:

79.136.17.110

255.255.254.0

79.136.16.1

 

Bör inte dessa vara hyfsat lika ändå?! Eller ska det inte spela någon roll? Den hittar ju som sagt scannern så.

 

Vad tror ni? Förslag? Är det bara att vänta på en till uppdatering från Canon?

 

Vad betyder det när det står:

MP640 series CUPS Printer Driver Ver. 10.26.0.0 (Mac OS X 10.5/10.6)?

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade denna kommentar i ett forum. Vad tror ni, är det apple eller canon som kommer släppa denna uppdatering och hur lång tid kan det ta? :)

 

Tack!

 

"There aren't transports for Canon's BJNP Protocol yet; which means Canon's new line of Networked Pixma Multi-Functionals (MXxxx, MPxxx, etc) won't print over the network; only over USB.

Interestingly, the scanner components all work using Bonjour now. Either Apple have expanded ZeroConf to support IJNP or Canon have decided that Open Network Standards are better than Proprietary Standards."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För andra med liknande problem. Jag har nu löst det temporärt genom att ladda hem den föregående mjukvaran (7.22.0) som det står bara funkar till 10.5. Jag kopierade ut paket-filen och visade dess innehåll. Sedan raderade jag en fil som hette InstallationCheck för att kunna installera den i SL.

 

Som sagt, en fullösning, men nu funkar det ju så!

 

e/ noteras är även att efter jag installerade den så fick jag valet "fler skrivare" i lägg till skrivare-menyn. Ett val som tidigare inte hade visats. Där kom jag åt den lille rackaren!

 

Kom gärna med bättre lösningar om ni kommer på nåt. Jag tror att detta gäller flera andra canon-skrivare och SL.

 

e2/ hehe, och där kom den smällen. jag märker nu att det är en hel drös med inställningar som jag inte kommer åt i utskriftsmenyn med mina nuvarande drivisar. quality&media, duplex, borderlesss, color options etc. Trist, men det får funka så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hur går det, jag köpte mp640 i dag och får det inte att fungera hellre. Jag får ingen kontakt med skrivaren alls över nätvärket fast skrivaren får kontakt med airport extreme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en CanoniP3600 och den gjorde randiga utskrifter och funkade inte trådlöst först. Sedan kom en uppdatering av drivrutinerna och plötsligt funkade allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Har haft problem med att hitta skrivaren trådlöst men installerade en massa drivrutiner från canon. När jag till slut installerade dessa två gick det vägen.

icaosx111m.dmg

mp640sntosx270ea8-2.dmg

Hoppas det är till någon hjälp.

 

/Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Gammal fråga men jag letade just efter problemet med att ansluta trådlösa Canon Pixma MP640 till hustruns nyinköpta Mac Book Air. Vår Brother HL-2035 gick klockrent att ansluta men inte MP640 förrän jag laddade in drivrutinerna till den, då gick det perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...