Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
malen

Svenska MacWorld har gjort världens största fiasko

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Här är vad jag kan bidra med i diskussionen (fast folk har väl tröttnat på den här tråden för länge sen :) )

Skillnaden mellan workstation och desktop i mina ögon är:

workstation: burk på ett stordatornätverk. Det finns processor i den givetvis, men den stora arbetslasten dras av de centrala processorerna.

desktop: dator som klarar sig fint på egen hand. Dessa kan ju dock kopplas samman i kluster och blir väl då nån sorts workstation.

Skillnaden är kanske hårfin men det var så vi använde orden på skolan iaf men uppenbarligen kan de användas på andra sätt så det spelar kanske ingen roll :)

De har uppdaterat beräkningservrarna på skolan ser jag nu, när jag läste parallellprogrammering hade vi bara 12 processorer att leka med, man kunde lätt få dem att jobba för fullt i en kvart med att bara invertera en 100x100 matris. Här är i alla fall den aktuella konfigurationen:

http://www.it.uu.se/datordrift/maskinpark/...gsservers.shtml Jag kan inte hitta någon uppgift om G5:ans teoretiska gigaflop så det blir svårt att jämföra. Helt klart är iaf att i tunga beräkningar är antalet processorer (och arkitekturen där emellan) viktigare är MHz-talet.

Redigerad av lasson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tror ni han pestar folk med lappar i tvättstugan oxå?

Konflikter i tvättstugan är tydligen vanligt...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,329010,00.html

Fantastiskt att lösningen på problemet är internet! Tvätta och häng ut på nätet för torkning!!!

Är jag helt ensam om att tycka att det är dags att lägga ned denna tråd?? :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är jag helt ensam om att tycka att det är dags att lägga ned denna tråd??

Nej... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...