Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svenska MacWorld har gjort världens största fiasko


malen

Rekommendera Poster

Så alltså G5 är en workstation nu borde malen vara överbevisad, Apple ljuger när de säger att G5 är den första 64bitars processorn i en pc/workstation/desktop/whatever dator.

 

I alla fall så var SUN före (tror det var nångång -99 första Ultran kom), men sen är det ju en helt annan sak att Solaris inte är så himla användarvänligt (jag vet jag har själv kört det) så en mac med en g5 och MacOS X kan inte bli merän bäst :P

 

Jag tror nog att detta sätter fart på AMD att få ut sin 64bitars processor på marknaden och även Microsoft ser till att få ut Longhorn med. Men vi macare åker 64bit nu ett tag och är säkerligen tyvärr redan frånåkta av SUN men vad gör de när man inte kan använda SUN datorn lite vettigt :) Till hösten blir vi säkert frånåkta igen utav både AMD & Intel om vi har rejält med otur.

 

Men inom 12mån så ser vi kanske en Dual 3GHz G5 maskin och då kanske Mac går upp på första platsen när SJ piskat nån stackars Dell i nåt Photoshop test :)

 

Det är en evig dragkamp och jag tror att även i framtiden så kommer vi att större delen vara frånåkta från PC användare men inte är jag ledsen för det, skulle jag vilja ha en pc så köper jag mig en.

Som sagt bevis och bevis. Varje mynt har två sidor och det är likadant med diskuterade här SANNINGAR/BEVIS. För mig spellar inte något större roll vem som har rätt i benämningen ifråga. Vad som var en arbestsstation igår behöner det inte vara idag. Termer och benemningar uppdaderas i o m att utvecklingen har sin lilla gång.

Jag hänvisade bara till ett produktnamn som det står på SUNs maskiner: Sun Blade 150 Workstation.

Tycker du det är en vanligt pc, må vara.

Vill någon kalla Apples G5 för en abetsstation får han göra det om det låter bättre och han kan glänsa inför sina kompisar att han äger en arbetsstation.

En annan sak ingen har bestridit här eller ens tagit upp är att om Apple ljuger i sina tester och reklam så gör alla andra producenter likadant om inte mer.

Här syftar jag på krig mellan Intel och AMD där friseras nog sanningar ännu mer eftersom de har mer att vinna på innehållet i specifikationerna.

Apple i det sammanhanget är en liten spelare, så vem bryr sig?

Hårklyveri med annat ord.

För mig är inte så viktig vem vinner hastighetskriget utan att jag får nu en bättre arbetsredskap i en Apple dator och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar
CyberPet

Om du kände dig förolämpad p g a att jag nämnde können i inlägget så ber jag om ursäkt. Som sagt det var inte menningen att förolämpa varken en kvinna eller en man.

Dat handlade om sakkunnighet inget annat.

Jag ville inte starta en datorkrig och än mindre en man vs kvinna krig.

Det är väl lite för sent för det nu, skadan är redan skedd och du gjorde ett medvetet val när du skrev som du skrev. Du skrev orden av en orsak, och det var att vara nedsättande mot mig och mitt kön. Att du nu paddlar baklänges för att rätta till ditt misstag känns bara patetiskt.

 

Hade intentionen varit att korrigera mina kunskaper hade det inget att göra med mitt kön alls, inte det minsta och då hade den kommentar du gjorde varit helt onödig och obefintlig och vi inte haft denna diskussion just nu. Nu fastnade du med handen i kakburken för jag reagerade på ditt påstående. Givetvis var det din mening att jag skulle reagera på det hela och anses vara hysteriskt fruntimmer, men tyvärr tror jag inte du imponerar på andra här genom att göra nedsättande kommentarer om mitt kön.

 

Var saklig istället, så kanske du får min respekt nästa gång.... ;)

Jag bad om ursäkt i fall du kände dig förolämpad och det gjorde du tydligen.

Men din mindrevärdekomplex som förblindar dig att se verkligen vad innehållet i mina inlägg handlar om tillåter dig inte förlåta.

 

Nej, och det visar bara en sak, nämligen att din respekt är inte värt ett dugg, så jag bryr mig inte.

 

Patetisk är du med din kamp om ingenting, om orden, om att försöka förvränga verklighet för att visa att Jag (vi) kan.

Verkligen, det är det enda du kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CyberPet

Om du kände dig förolämpad p g a att jag nämnde können i inlägget så ber jag om ursäkt. Som sagt det var inte menningen att förolämpa varken en kvinna eller en man.

Dat handlade om sakkunnighet inget annat.

Jag ville inte starta en datorkrig och än mindre en man vs kvinna krig.

Det är väl lite för sent för det nu, skadan är redan skedd och du gjorde ett medvetet val när du skrev som du skrev. Du skrev orden av en orsak, och det var att vara nedsättande mot mig och mitt kön. Att du nu paddlar baklänges för att rätta till ditt misstag känns bara patetiskt.

 

Hade intentionen varit att korrigera mina kunskaper hade det inget att göra med mitt kön alls, inte det minsta och då hade den kommentar du gjorde varit helt onödig och obefintlig och vi inte haft denna diskussion just nu. Nu fastnade du med handen i kakburken för jag reagerade på ditt påstående. Givetvis var det din mening att jag skulle reagera på det hela och anses vara hysteriskt fruntimmer, men tyvärr tror jag inte du imponerar på andra här genom att göra nedsättande kommentarer om mitt kön.

 

Var saklig istället, så kanske du får min respekt nästa gång.... ;)

Jag bad om ursäkt i fall du kände dig förolämpad och det gjorde du tydligen.

Men din mindrevärdekomplex som förblindar dig att se verkligen vad innehållet i mina inlägg handlar om tillåter dig inte förlåta.

 

Nej, och det visar bara en sak, nämligen att din respekt är inte värt ett dugg, så jag bryr mig inte.

 

Patetisk är du med din kamp om ingenting, om orden, om att försöka förvränga verklighet för att visa att Jag (vi) kan.

Verkligen, det är det enda du kan.

malen jag skäms å dina vägnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som gör skillnaden intressant nu (och gapet mellan Mac och pc enormt).

Än så länge så har ingen av Wintels representanter en 64 bitars processor i pc varianten (desktop pc).

Fel igen:

http://www.hp.com/workstations/itanium/index.html

 

Spelar dock i en annan prisklass men visst finns de, tro inte på allt Apple säger utan undersök gärna saker och ting själv.

Och nej jag använder inte pc till vardags.

maccis,

du har förmodligen rätt om att Apple (likt alla andra i branschen) "friserat" sanningen något i denna fråga.

Men - det som är verkligt intressant är att G5:an i realiteten är den första hemdatorn med prestanda som kan mäta sig med billigare Riktiga workstations. Och detta är inte oviktigt i sammanhanget, för i princip varenda Power user i Sverige på Macsidan kommer snart sitta med en dator som inte ligger långt efter - utan långt före PC prestandamässigt, Särskilt beträffande de applikationer som är intressanta för just pro-använmdarna.

 

Tidigare har Apple inte vågat jämföra t ex rå flyttalsprestanda med Peze-sidan, då de varit alltför usla för att kunna "fixas till" ens på en SJ-keynote, nu är situationen dramatiskt förändrad. Plötsligt ligger Apple återigen i frontlinjen beträffande ny och cool teknik. Jag är helt övertygad om att G5:an kommer betyda extremt mycket för Apples "cred" på proffssidan, och kommer att se till att vi slipper "negativa switchers", utan i stället kanske t o m ökar andelen Macar igen ute på företagen.

 

Apple har den sista tiden varit den mest användarvänliga, snyggaste och stabilaste datorn - men en smula dyr, samt klart efter beträffande prestanda. Med G5 är plötsligt situationen ändrad, alla de goda egenskaperna + Dessutom billigare och snabbare...

 

Nämn en rimligt prissatt PC som har 64-bitarsprocessor, en 1 GHz FSB/processor, 8 GB internminne, datagenomströmning på 6,4 GB/s, optisk in/ut, AGP 8X Pro, Gigabit Ethernet, FW 800, Airport Extreme, Superdrive, PCI-X och dessutom handtag(!) så lovar jag att leta upp en plastpåse vid fruktdisken som går att öppna...

 

Rock´n Roll!

Hej!

 

Powert Mac G-5 kan fortfarande inte räknas som en hemdator utan är förtfarande ett proffsalternativ med tanke på det mycket höga priset.

 

Du nämde i din jämförelse en dator med 8 Gigabyte RAM så mycket RAM får man inte på köpet och köper man en Power Mac Dual med tillhörande 17" LCD skärm samt 7.5GB extra RAM så kostar den konfigurationen hiskeliga 92000kr så knappast är det en hemdator vi talar om!

Brukar man som hemanvändare behöva 8gig ram? :blink::sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bad om ursäkt i fall du kände dig förolämpad och det gjorde du tydligen.

Men din mindrevärdekomplex som förblindar dig att se verkligen vad innehållet i mina inlägg handlar om tillåter dig inte förlåta.

 

Nej, och det visar bara en sak, nämligen att din respekt är inte värt ett dugg, så jag bryr mig inte.

 

Patetisk är du med din kamp om ingenting, om orden, om att försöka förvränga verklighet för att visa att Jag (vi) kan.

Verkligen, det är det enda du kan.

Jag har aldrig under min tid på Macworld's diskussionsforum (snart 2 år) känt att en diskussion spårat ut eller att någon betett sig ohövligt och dumt åt. I och med detta inlägg, malen, har du fått bägaren att rinna över!

 

Inte nog med att du förnedrar CyberPet i början av denna tråd. Du FORTSÄTTER dessutom göra det! För mig ett helt oförståligt och oförlåtligt sätt att argumentera!

 

CyberPet besitter en enorm kunskap och att trycka ner henne och hennes kompetens på det sättet du gör här ovan, är enligt mig förd*ävligt! (nu kom svordomen också, den jag hoppades klara mig utan).

 

Jag hoppas innerligen att vi slipper se fler exempel på det här i framtiden. Både i forumet OCH i vår övriga vardag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Brukar man som hemanvändare behöva 8gig ram? :blink:  :sorry:

Inte idag, mest beroende på priset. Å andra sidan fanns det en tid då ett 64MB:s minne kostade uppåt 10000 spänn... Skillnaden är att i Apples burk så går det om man vill, medan det i Dells traktor är omöjligt...

Denna diskussion handlar väl i slutändan om vem som levererar riktigt modern teknik till ett rimligt pris, och det är som sagt bara att läsa specifikationerna för att förstå att svaret varken är Dell eller Sun...

 

Jag personligen tänker fortsätta gotta mig åt att G5:an ligger steget före på alla väsentliga punkter beträffande tekniken, alltifrån busshastighet till minnesstorlek, dataöverföringskapacitet, i/o-specar, trådlös kapacitet och en hel del annat. Och allt till ett Väsentligt_Lägre_Pris än konkurrenterna.

 

Lägger man till detta Macens alla standardfördelar; genomtänkt design, den högsta användarvänligheten, världens snyggaste och bästa operativsystem, stabiliteten, kompatibiliteten, helhetstänkandet beträffande mjuk- och hårdvara samt de makalöst bra bundlade programmen så är det Riktigt_Roligt att vara Macfreak igen!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit moderator, hade den här tråden stängts för länge sedan. Att ni orkar...

Hade jag varit moderator hade inte malen fått hålla på sådär mot Cyberpet!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med "malen" helt och hållet att MacWorld borde rapportera från USA. Själv tycker jag att det är dålig stil att man inte kunde vara flexibel lösa problemet. Konkurrens brukar hjälpa i sådana fall men tyvärr har vi bara en Mac tidning i Sverige. Jag hoppas att en ny tidning kan komma på Svenska marknaden som kan röra om lite så att det blir bättre.

 

 

Till dom andra mac nördarna som vill diskutera om andra saker skapa en ny tråd iställe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst var det rätt klantigt av macworld, men ärligt, tror ni inte det komemr stå en del om g5:an i följande nummer...

 

 

Visst kommer MW 6 med braskande rubriker om G5:an när den kommer den 29 augusti - två MÅNADER efter presentationen.

 

"Bastuträsk veckoblad" m.fl. slår MW med två månader om att presentera största mac-händelsen på 4 år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från SvMW 5/03 sid. 112:

Nyhetsspäckad sommar

I slutet av juni har Apple sin årliga World Wide Developer Conferece. Den mässan har gått från att vara en angelägenhet för personer med töntiga T-shirts och penhållare i bröstfickan till att bli en av Apples största lanseringstillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del sladdar är väldigt fiffiga.

De har olika kön i olika ändar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen missunnar Nils Holmlöv en semester. Alla som på något vis arbetar heltid känner till behovet av att ha en lång, hälsosam, sammanhållen semester!

 

Jag misstänker dock att den erfarne publicisten och journalisten Nils Holmlöv känner i ryggraden att det har begåtts ett misstag angående G5:an. Det har han erkänt både en och två gånger. Det skulle inte förvåna mig att det kommer att det kommer en lösning på problemet att skriva nyheter på MacWorlds webb utifrån efter semestern.

 

Jag tycker det är dags att släppa MacWorlds G5-misstag. Shit happens. MacWorld får väl vara först med den absolut största Mac-nyheten som kommer i framtiden i stället: När Apple officiellt tar 51 procent av datormarknaden :D

 

Så, Nils, om du inte har släppt den här diskussionen redan, gör det och slappna av. Det behöver vi alla.

 

/Simon

(som börjar arbeta efter sin semester på fredag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Ingen missunnar Nils Holmlöv en semester. Alla som på något vis arbetar heltid känner till behovet av att ha en lång, hälsosam, sammanhållen semester!

 

Jag misstänker dock att den erfarne publicisten och journalisten Nils Holmlöv känner i ryggraden att det har begåtts ett misstag angående G5:an. Det har han erkänt både en och två gånger. Det skulle inte förvåna mig att det kommer att det kommer en lösning på problemet att skriva nyheter på MacWorlds webb utifrån efter semestern.

 

Jag tycker det är dags att släppa MacWorlds G5-misstag. Shit happens. MacWorld får väl vara först med den absolut största Mac-nyheten som kommer i framtiden i stället: När Apple officiellt tar 51 procent av datormarknaden  :D

 

Så, Nils, om du inte har släppt den här diskussionen redan, gör det och slappna av. Det behöver vi alla.

 

/Simon

(som börjar arbeta efter sin semester på fredag)

Du tog orden ur min mun, Simon.

 

Alla har rätt till semester, så även Nils H och MW. Har mycket svårt att förstå upprördheten över detta när det finns tusentals andra ställen på nätet att läsa allt om G5:an på. MW är i första hand en tidning, i andra hand en nyhetsrapportör på webben, varför inte istället lägga ned krutet på att kolla upp vilka sajter som har blixtsnabb nyhetsrapportering som sin huvuduppgift?

 

Nu skall jag ut till landet, ajö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha insett att MW är en mycket liiten tidning och har lite personal skulle jag vilja vända på diskussionen och säga att " Det var tusan vad mycket de hinner med och klarar av på så lite folk! " Klart som korvspad att det blir fel ibland!! Sluta nu! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CyberPet

Om du kände dig förolämpad p g a att jag nämnde können i inlägget så ber jag om ursäkt. Som sagt det var inte menningen att förolämpa varken en kvinna eller en man.

Dat handlade om sakkunnighet inget annat.

Jag ville inte starta en datorkrig och än mindre en man vs kvinna krig.

Det är väl lite för sent för det nu, skadan är redan skedd och du gjorde ett medvetet val när du skrev som du skrev. Du skrev orden av en orsak, och det var att vara nedsättande mot mig och mitt kön. Att du nu paddlar baklänges för att rätta till ditt misstag känns bara patetiskt.

 

Hade intentionen varit att korrigera mina kunskaper hade det inget att göra med mitt kön alls, inte det minsta och då hade den kommentar du gjorde varit helt onödig och obefintlig och vi inte haft denna diskussion just nu. Nu fastnade du med handen i kakburken för jag reagerade på ditt påstående. Givetvis var det din mening att jag skulle reagera på det hela och anses vara hysteriskt fruntimmer, men tyvärr tror jag inte du imponerar på andra här genom att göra nedsättande kommentarer om mitt kön.

 

Var saklig istället, så kanske du får min respekt nästa gång.... ;)

Jag bad om ursäkt i fall du kände dig förolämpad och det gjorde du tydligen.

Men din mindrevärdekomplex som förblindar dig att se verkligen vad innehållet i mina inlägg handlar om tillåter dig inte förlåta.

 

Nej, och det visar bara en sak, nämligen att din respekt är inte värt ett dugg, så jag bryr mig inte.

 

Patetisk är du med din kamp om ingenting, om orden, om att försöka förvränga verklighet för att visa att Jag (vi) kan.

Verkligen, det är det enda du kan.

malen jag skäms å dina vägnar.

Ja, det är verkligen pinsamt! Varför slänga in ordet "women" om det inte har någonting med kön att göra? Vet malen inte själv vad han skriver? För plötsligt påstår han att ordet "women" inte har någonting alls med kön att göra. Hur ska jag få ihop detta till någonting logiskt? :unsure:

 

I övrigt kan man nog instämma med de som hävdar att G5:an verkligen är revolutionerande. Här kan man för övrigt ladda ned en pdf från VeriTest som är det oberoende testlabbet som gjorde SPECtesterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.... lite lustigt är det i allafall att Macworld inte ser detta som en så stor nyhet värd att offra ett par semesterdagar eller en vikarie på när 99macs hemsida tydligen invaderats av surfare från hela världen när de visat exklusiva bilder på G5an... Nyhetsvärdering?

 

http://99mac.com/forum/showthread.php?threadid=25719

 

Be IDG att lägga ned ett par tre fyra PC tidningar så att sveriges enda mactidning kan anställa en till reporter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt med en liten vardagsfight, Cyberpet och Malen har som en svårslagen duett satt lite fart på debatten i sommarstiltjen. Detta måste ses som en skänk från ovan. Det är bara när man tänjer en aning på gränserna som man kommer någon vart. Om Cyberpet skulle känna sig överkörd lovar jag att ge lite tröst.

 

Underbart!

 

Alla rop på moderatorer är dagisfasoner, det är mycket mer utvecklande att lösa konflikter än att lägga bort dem och låtsas som att de aldrig funnits. Rädslan för konflikter är inget att slå vakt om.

 

Chereoo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martyparty

Satans mensande...

Klart folk ska få ta ledigt. MacWorld är dessutom inte den enda nyhetssajten på nätet som tar upp macgrejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag skulle som längst kunna sträcka mig till att helt enkelt tycka synd om Nils, det är ju inte varje sommar man råkar va bokat semestern precis när Apple släpper sin största nyhet på många år. När han ser statistiken från 99mac så kan det väl inte annat än svida lite åt minstone?

 

Vi får ju iaf se fram emot ett höjdarreportage med vackra, högupplösta bilder och tester från verkligheten i Macworld nr 6 B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte se det som positivt då, att när Nils tar semester så kommer Apple med något nytt! Typ som när John Pohlman tar semester så ska man ta semester för då regnar det aldrig. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte se det som positivt då, att när Nils tar semester så kommer Apple med något nytt! Typ som när John Pohlman tar semester så ska man ta semester för då regnar det aldrig.  :lol:

Då har vi tur! Han har väl gått i pension? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan att ha orka läsa igenom allt...

är det samma malen som i vintras gapa om att han aldrig ner vare sig besöka macworld.se eller läsa tidningen nåt mer?

tror ni han pestar folk med lappar i tvättstugan oxå? skriver insändare i lokalpressen på våren som börjar med:"efter snö kommer tö..." :D

chill man, chill!

/pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan att ha orka läsa igenom allt...

är det samma malen som i vintras gapa om att han aldrig ner vare sig besöka macworld.se eller läsa tidningen nåt mer?

tror ni han pestar folk med lappar i tvättstugan oxå? skriver insändare i lokalpressen på våren som börjar med:"efter snö kommer tö..." :D

chill man, chill!

/pelle

Jodå, malen har nog inte gjort sig känd för någon överdrivet positiv attityd direkt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är vad jag kan bidra med i diskussionen (fast folk har väl tröttnat på den här tråden för länge sen :) )

Skillnaden mellan workstation och desktop i mina ögon är:

 

workstation: burk på ett stordatornätverk. Det finns processor i den givetvis, men den stora arbetslasten dras av de centrala processorerna.

 

desktop: dator som klarar sig fint på egen hand. Dessa kan ju dock kopplas samman i kluster och blir väl då nån sorts workstation.

 

Skillnaden är kanske hårfin men det var så vi använde orden på skolan iaf men uppenbarligen kan de användas på andra sätt så det spelar kanske ingen roll :)

 

De har uppdaterat beräkningservrarna på skolan ser jag nu, när jag läste parallellprogrammering hade vi bara 12 processorer att leka med, man kunde lätt få dem att jobba för fullt i en kvart med att bara invertera en 100x100 matris. Här är i alla fall den aktuella konfigurationen:

http://www.it.uu.se/datordrift/maskinpark/...gsservers.shtml Jag kan inte hitta någon uppgift om G5:ans teoretiska gigaflop så det blir svårt att jämföra. Helt klart är iaf att i tunga beräkningar är antalet processorer (och arkitekturen där emellan) viktigare är MHz-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...