Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svenska MacWorld har gjort världens största fiasko


malen

Rekommendera Poster

Björn Nordström
Jag går liksom inte på Apples försäljningsknep när de jämför en dual G5 på 2 GHz med en Xeleron. Visst den är dyr, dyrare än vad de flesta PC-nissar betalar för en PC och den är hyfsat snabb, men den är INTE den snabbaste PC "money can buy", det är struntprat och falsk marknadsföring. De flesta PC-nissar köper en PC för kring 10-15.000 kr och får en skärm på köpet.... en dator som ÄR snabbare än Apples nya G5.

 

Den dagen Apple släpper en singelprocessor som är snabbare än en singelprocessor i PC, då kommer jag att tycka att det är intressant. Men jag köper inte dessa "programtest"-shower de visar med program som blivit optimerade för G5 för att visas på scen inför en hänförd publik. Det är falsk marknadsföring som tydligen bara äkta Mac-freaks köper men det stora flertalet PC-nissar köper det inte. De kan köpa en Athlon-processor som går mycket snabbare vilken dag som helst, och inte betala 4,000 US dollars för den.

 

När jag roade mig med ett test för att jämföra hastigheten på sin dator med Photoshop så fick jag många klagomål från Macägare som sa att de filter jag använde i testet inte var optimerade för G4 och därför var inte rättvisande. NO SHIT SHERLOCK! Det var ju det som var meningen, det var meningen att visa att det inte går att göra såna tester för att jämföra hastigheten mellan en Mac och en PC för att de tester som visas på scen som show på olika Apple keynotes är enbart anpassade för processorn i Macen. I mitt test så slog PC Macen med hästlängder! Exempel:

 

Min 1 Ghz PowerBook tog drygt 2 minuter på sig (tror det var 2:20) medan en Athlon på 2.5 GHz tog under en minut att göra samma test. Det om något borde väl bevisa att det går att ljuga med tester och att man kan anpassa sina tester så att det passar det man vill "bevisa".

Jag har mycket svårt att tänka mig att Apple ljuger eller fake:ar sina tester. Om Apple visar att en G5 dual 2GHz ör 3 ggr snabbare än en Dell dual 3.06gHz på att rendera pdf-filer så är det så. Med just exakt den utrusningen och just den pdf-filen (som kanske innehöll mest text eller kanske mest bilder). Det man säger och visar är sant.

 

Däremot säger man kanske inte alltid hela sanningen. Man kör tex inga test i After Effects, man talar inte om eller jämför hur bra G5:an är på att tugga java eller rendera webbsidor. Photoshoptestet som utfördes på Keynote använde macron med funktioner där G5 presterar exceptionellt bra osv. Det är mycket möjligta att Apple får pisk i ett annat Photoshoptest och visar sig vara slöare än ovan nämda PC.

 

Man väljer att på Keynote visa test där man är bäst. Det är absolut inte att ljuga eller fake:a test!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

MacWorld är den sajt som, enligt mitt förmenande, har starkaste kopplingen till Apple och borde därför ligga i framkant när det gäller att publicera nyheter av den här digniteten.

Nils bär dock sannolikt inte hela ansvaret för att så inte blev fallet, jag kan bidra med en tjuga/mån för en extra anställd :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer att på Keynote visa test där man är bäst. Det är absolut inte att ljuga eller fake:a test!

Så här gör man ju ofta i företagsvärlden. Ljuger gör de nog inte, men hela upplägget blir lite upp-haussat och man får en grupptrycksstämning som (kanske/förmodligen) förmedlar en falsk totalbild. När Power Mac G4 kom så anspelade Apple på att det var en "superdator"med näst intill exportförbud, men p.g.a. slöa minnen och Mac OS X så blev det inte det... :eeeh:

 

Nja, vänta och se på riktiga, neutrala prestandatester i t.ex. Datormagazin, M3, Mikrodatorn eller Macworld ("Pc för alla" kan vi inte räkna med eller... :devil:).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu handlade det om Nisse och hans semester.... som sagt, så stora nyheter var det inte att inte Nisse lungt kan sussa i hängmattan. Jag är säker på att om något revolutionerande händer så kommer han nog att åka in på kontoret  (som den samvetsgranne chef han är) och isåfall skriva en eller två nyheter. Men då ska det nog vara mer i stil med att Steve Jobs slutar och att Steve Ballmer tar över som chef över Apple. ;)

Om Steve Jobs slutar och Steve Ballmer tar över så är det nog ingen idé att Nils överhudtaget bryr sig om att komma tillbaks till jobbet. För då skulle antagligen de flesta macare säga upp sina prenumerationer i ren protest.

 

En sån nyhet skulle antagligen inte kunna innebära något annat än att MS har köpt hela Apple.

 

(Och Steve Jobs hade antagligen ställt upp som stormrik vicepresidentkandidat åt Al Gore)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag vet att det var lite OT, men jag måste svara på CyberPets inlägg iaf.

 

Processorn i Dell-PC:n var Xeon, vilket är Intels absoluta proffs-processor. Det bästa dom har att komma med. Jag ska låta det vara osagt huruvida den är snabbare än Athlon eller inte, men snabbare än P4 är den iaf.

 

Vidare ska också påpekas att dom funktioner (i Photoshop och andra program) som är optimerade för enskilda processorer ofta är dom mest krävande och/eller mest använda. Vem bryr sig om "mosaik"-filtret i PS är optimerat för G5, G4 eller Xeon? Men om "ändra storlek", "oskärpa" eller att byta från RGB till CMYK är optimerat, då blir proffsen glada.

 

Dessutom tror jag inte du har insett vidden av förbättringar i G5:an. Allt är numera lika bra eller bättre än hos det bästa en PC kan ha. Utom MHz:en då. Systembussen (som dessutom är smartare), minnet, PCI-gränssnittet, hårddiskarna, portarna (USB2 äntligen, Firewire 800 och optisk audio) och grafikkorten. När Panther väl kommer, och programmakarna har kompilerat om sina program för att utnyttja 64-bitarsarkitekturen, då kommer en enkel 1.8 GHz G5 vara lika snabb som en 3.6 GHz PC. På allt utom enkla integer-beräkningar.

 

Jag håller med dig i sak om att man inte ska svälja företags egna test med hull och hår, men nu har dom faktiskt anlitat utomstående testföretag. Och vi får väl se när dom väl har kommit, om fullständigt utomstående tester visar samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika bra eller bättre?? Nä du skojar med mig va? Jag skulle nog velat se en singelprocessor jämfört med en annan singelprocessor, för det är vad de flesta köper på PC-sidan, även de som jobbar som proffs. På mitt jobb där de slängt ut alla Macarna finns det bara singelprocessorer i PC-burkarna till exempel.

 

Jag vet att jag skrev fel, menade Xeon och inget annat... däremot så ljög de på Apple när de sa att det var den dyra datorn de köpte för 4,000 USD var den enda maskin som går att köra dual med. Det finns många fler. Jag får känslan av att det var ett knep att köra en PC som var dyrare mest för att visa att Macs "high-end" dator inte längre är dyraste datorn i Persondatorvärlden. Men den dator de körde är definitivt inte den bästa "money can buy".

 

Jag anser fortfarande att testerna de gjorde är helt optimerade efter G5:an och inte de saker man normalt kör på en dator. Kanske kör du inte Mosaik-filter varje dag, men det är ändå ett filter som är dyngslött på en Mac som ska påstås vara världens snabbaste persondator.

 

Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en G5, när de börjar krypa över 4GHz-strecket och kanske närmar sig PC-datorerna i GHz-tal. DÅ tror jag nämligen PC-nissarna börjar kika mer på Mac och Mac OS X som alternativ till Windows och PC.

 

EDIT: Glömde tillägga att för det priset de betalade för PC:n fick det nog en skärm på köpet också. Det är ju lite av standard inom PC-världen numer när de säljer PC-paket för 10-15.000 kr att det ingår skärm också. Kanske något för Apple att ta efter, inte bara när det gäller eMac och iMac? Hade gärna betalat lite extra för en 20" Cinema Display :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man väljer att på Keynote visa test där man är bäst. Det är absolut inte att ljuga eller fake:a test!

Så här gör man ju ofta i företagsvärlden. Ljuger gör de nog inte, men hela upplägget blir lite upp-haussat och man får en grupptrycksstämning som (kanske/förmodligen) förmedlar en falsk totalbild. När Power Mac G4 kom så anspelade Apple på att det var en "superdator"med näst intill exportförbud, men p.g.a. slöa minnen och Mac OS X så blev det inte det... :eeeh:

 

Nja, vänta och se på riktiga, neutrala prestandatester i t.ex. Datormagazin, M3, Mikrodatorn eller Macworld ("Pc för alla" kan vi inte räkna med eller... :devil:).

Neutrala tester? Kan man ha det om man som PC-skribent heter Appel i efternamn. Såg att det fanns en sådan på PC för alla :D Fånigt kul tyckte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Men herregud, ska det vara så svårt att inse att dubbelt så mycket data per klockcykel kan ge dubbelt så snabb dator (per MHz)? Det krävs oftast bara en omkompilering för att "optimera" program för 64-bitarsprocessor.

 

Dessutom vinner G5:an väldigt mycket på sin snabbare och bättre moderkortsarkitektur. G4:orna var ju hopplöst efter i fråga om det mesta, från processor, systembuss och minne, till hårddisk, grafikkort och PCI. Men nu är det inte så. G5:an har faktiskt det bästa som finns i dagsläget.

 

Fast sen får man ju lov att erkänna att både Intel och AMD jobbar med nya generationers processorer som säkerligen kommer vara nog så välgjorda, troligen bättre. Men tills dess får vi ändå sola oss en stund i G5:ans glans. Ungefär som vi fick när PowerPC först kom.

 

(när det gäller photoshop - jag har hellre en dator som är snabbara på dom vanligaste funktionerna än en som är det på ovanligare, som mosaik - oavsett om så är fallet med G5 mot Xeon eller inte)

 

Sist men inte minst - allt jag säger bygger på vad jag läser, inte vad jag ser med egna ögon. Så när datorerna väl finns att testa får vi väl se vem som har rätt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesper Landen
Lika bra eller bättre?? Nä du skojar med mig va? Jag skulle nog velat se en singelprocessor jämfört med en annan singelprocessor, för det är vad de flesta köper på PC-sidan, även de som jobbar som proffs. På mitt jobb där de slängt ut alla Macarna finns det bara singelprocessorer i PC-burkarna till exempel.

 

Jag vet att jag skrev fel, menade Xeon och inget annat... däremot så ljög de på Apple när de sa att det var den dyra datorn de köpte för 4,000 USD var den enda maskin som går att köra dual med. Det finns många fler. Jag får känslan av att det var ett knep att köra en PC som var dyrare mest för att visa att Macs "high-end" dator inte längre är dyraste datorn i Persondatorvärlden. Men den dator de körde är definitivt inte den bästa "money can buy".

 

Jag anser fortfarande att testerna de gjorde är helt optimerade efter G5:an och inte de saker man normalt kör på en dator. Kanske kör du inte Mosaik-filter varje dag, men det är ändå ett filter som är dyngslött på en Mac som ska påstås vara världens snabbaste persondator.

 

Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en G5, när de börjar krypa över 4GHz-strecket och kanske närmar sig PC-datorerna i GHz-tal. DÅ tror jag nämligen PC-nissarna börjar kika mer på Mac och Mac OS X som alternativ till Windows och PC.

 

EDIT: Glömde tillägga att för det priset de betalade för PC:n fick det nog en skärm på köpet också. Det är ju lite av standard inom PC-världen numer när de säljer PC-paket för 10-15.000 kr att det ingår skärm också. Kanske något för Apple att ta efter, inte bara när det gäller eMac och iMac? Hade gärna betalat lite extra för en 20" Cinema Display :D

Hej

Jag brukar inte vara inne här så ofta men det är intressant läsning.

Jag gick in på dell.se och byggde en dator lik PM G5 Dual 2 gHz och den blev betydligt dyrare än macen. Jag tror det var 90.000SEK respektive 136.000SEK "give and take". Sen ska man ju alltid se till "cost of ownership"

 

Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar nog ett tag till innan jag köper en G5, när de börjar krypa över 4GHz-strecket och kanske närmar sig PC-datorerna i GHz-tal. DÅ tror jag nämligen PC-nissarna börjar kika mer på Mac och Mac OS X som alternativ till Windows och PC.

 

De så kallade PC-nissarna har _redan_ börjat kika mer på Mac och på Mac OS X. I stort sett hela min vänskapskrets kör PC och är så kallade Powerusers men många är sugna på Mac! En del har att göra med att det bygger på en Unixkärna men framför allt är det OS X som lockar.

 

Två av mina "hårdaste" PC-användare till vänner har nyligen switchat till Mac och OS X. Flera är på väg och detta helt utan min inblandning. Den allmänna åsikten hos PC-folk verkar vara att Apple jagar Intel, AMD, Microsoft mfl. så att det brinner i rumpan på dom.

 

Ghz-talen tror jag spelar mindre roll. Att blåsa ifrån en P4 3.5 ghz med en G5 2 ghz är MYCKET mer imponerande än att göra det med samma Ghz-tal. Det är ungefär som att segla om någon i lä, att springa förbi sin polare baklänges eller att vinna i tennis trots att man spelar med "fel" hand.

 

Respekt! Det är något PC-användarna nu börjar få för Apple. Detta oavsett om Ghz-talen är likvärdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Bengtsson

Jag tycker att logiken haltar. Som systemadministratör så bör jag helst inte ta min semester under loppet av någon tidsrymd när det kan hända något extraordinärt i serverrummet? Jag har förvisso inga barn att ta hänsyn till, och jag har med mig mobilen på mina semestrar, men jag skulle också uppskatta om jag fick gå på semester utan att få kritik för det. Tillfället KAN ALLTID vara illa valt, men det vet man ju aldrig innan man planerar sin semester. Alla människor behöver ladda sina batterier då och då, och om det råkar sammanfalla med ett ovanligt rikt och viktigt expo, then so be it! Kan inte vara kul att vara på semester och få höra att man sannerligen borde ha varit på jobbet istället -trist! Jag hoppas att Nils med familj, leker med barnen, skickar in en laguvalin då och då och tar några feta öringar på fluga istället. Livskvalitét omfattar fler saker än arbetet.

 

MVH Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller delvis med Mattias. Det finns viktigare saker här i livet än att bevaka ett Apple-expo.

 

Men att MacWorld inte rapporterar från expot förrän i augusti kan innebära problem för tidningen. Frågan läsarna i förlängningen ställer sig är varför ska man överhuvudtaget läsa tidningen och besöka hemsidan om de bara rapporterar "yesterdays news"?

 

Men någon brist på information är det väl ingen som lider, när det finns så mycket att inhämta på nätet. Dessutom så har vi ju möjlighet att diskutera nyheterna här på MacWorlds eminenta forum. Senaste numret av papperstidningen var också rejält välmatat.

 

Så egentligen finns det väl ingen anledning att klaga.

 

Fortsätt du din semester Nils. Det är du väl värd.

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Att rapportera nyheter inom macvärlden är trots allt tidningens och även nätupplagans huvudsyfte, att då ta semester under dom dagarna man VET att det kommer hända stora saker på området är för mig obegripligt.

Hade jag vetat att Apple skulle släppa stora nyheter när jag planerade min semester hade jag förlagt den en vecka senare. Men min semesterplanering var klar i mitten på april... då var det faktiskt inte så mycket snack om G5:or på WWDC.

 

Efter att ha följt Apple i tio år varav de senaste sju på MacWorld, kan jag även konstatera att det kan vara rätt vanskligt att planera utifrån ryktesfloden inför en mässa. "Allt tyder på att Apple lanserar G5:an på mässan" är något vi fått höra i ett par år nu.

 

Som sagt, med facit i hand hade jag planerat annorlunda. Tyvärr så planerar man definitionsmässigt aldrig med facit i hand. We goofed :angry::( men det visste vi inte i april...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå megahertz, så är AMDs XP3200 +-processor "endast" på 2,2 GHz (barton). Saken är ju den att AMD namngivning gör att man tror att det handlar om 3,2 GHz. Visserligen är den säkerligen lika snabb som en 3,2 Ghz P4, och kanske är det den vägen Apple oxå ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av egen initiativ beställer jag Macworlds tidningen bara för att vara informerad och har ngt att läsa då jag sitter på skithuset.

 

P.g.a. det Macworlds tidningen erbjuder mig deras website för att läsa vidare om mycket annat.

 

Den kompromisslösa erbjudandet (449 kr) binder inte mig att kräva att Nils ska göra det han måste göra OM han inte kan eller vill ,jag prenumerera på tidningen och därför har jag tillgång till website.

 

Han är bara en människa ,som vi alla med rätt att (göra fel eller som man vill).

 

Att du eller Ni tycker si eller så (om Nils eller Macworlds tidningen om -San Francisco show etc. ) det står inte på nån Lag bok att du eller Ni har rätt !

 

Visst lever vi i ett demokratiskt land och seger vi vad vi vill eller hur?

 

Det låter lite granna som Ni vill att Nils ska hänga sig !

 

För det lilla beloppet av 31244 Kr inklusive moms som kostar G5

 

Kära

 

Människor att ha medlidandet är framför allt ett humanist beteendet!

 

Ingen har dött här ! tänk på vad Hitler har fixat ! det var någon som behövde hängas! Utan tvekan.och lite till........

 

MVH

 

C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neutrala tester? Kan man ha det om man som PC-skribent heter Appel i efternamn. Såg att det fanns en sådan på PC för alla  :D  Fånigt kul tyckte jag.

Ja, att Martin(?) Appel heter som han heter har han nog blivit påmind om många gånger... ;) Men jag tycker nog att man ska ta "neutrala" pc-tester i s.k. pc-tidningar på allvar och inte bara vifta bort dem som falska och partiska. Om en Apple-dator ÄR slö i ett visst test-moment så ÄR den det! Har den dålig batteritid så har den det, oavsett vem som testar. Ska Apple överleva så MÅSTE de ta andelar och det betyder ÖVERVÄLDIGANDE SNABBA och naturligtvis mer prisvärda än s.k. pc-maskiner för att de ska vara ett alternativ och då MÅSTE de vinna tester på den "mörka" sidan på deras villkor. Så är det bara. (Ibook gjorde ju det i M3 i vintras!) Detta ser alla pc-ansvariga och kanske kan de då tänka sig en Mac OS-maskin om den är "bättre" om det ska vara värt att komplettera eller ev. byta en hel plattform...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver CyberPet: "...De flesta PC-nissar köper en PC för kring 10-15.000 kr och får en skärm på köpet.... en dator som ÄR snabbare än Apples nya G5..."

Vad ska man säga?

Om det du menar det du skriver då kan jag bara säga en sak utan att vara nedlåtande: women!

Om man inte vet vad man pratar om då ska man inte ge sig i såna diskussioner med meterlånga inlägg om ingentig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

malen på den punkten håller jag dig inte fan får man en dubbelpropp för 15 tusen för då hade jag köpt det istället för mitt singel moderkort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara inflika lit ekort att Apple ljuger som fasen när de påstår att G5 är den första arbetsstationen med 64bitar processor, hur länge har inte SUN levererat sina datorer med 64bitars cpuer som används som workstations liksom.

 

G5 må vara snabb men första persondatorn med 64bitars cpu det är ren och skär lögn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn i Dell-PC:n var Xeon, vilket är Intels absoluta proffs-processor. Det bästa dom har att komma med.

Nej Xeon är det bästa Intel har att komma med utan det är Itanium. Men de spelar kanske inte riktigt i samma liga ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det du menar det du skriver då kan jag bara säga en sak utan att vara nedlåtande: women!

Om man inte vet vad man pratar om då ska man inte ge sig i såna diskussioner med meterlånga inlägg om ingentig.

Du får ingen G5 med skärm för 15.000 kr inkl moms och skärm.... MÄN!!!!

 

Du får däremot en G5 (billigaste modellen) för 21.000 kr EXKLUSIVE SKÄRM... hmmm.... å då är det inte dubbelpropp med 2GHz.

 

Så, lägg av med dina nedsättande inlägg, det är bara löjligt och chauvinistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmmmm.... om alla nu har sagt de de ville säga så kanske vi skulle återgå till ordningen ;) och hetsa upp oss över nå´t annat, eller... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det diskuteras om Apple har fuskat eller inte, se dessa länkar: Apple fuskade på G5-testerna? Apple svarar på G5-fusket

Mer uttalande om G5 finns på www.maccentral.macworld.com/news/2003/06/26/analysts/

 

Analysts, press react to G5 systems

 

"When you do the math, almost every specification comes in equal or faster than the Pentium 4," said Tim Bajarin,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Det diskuteras om Apple har fuskat eller inte, se dessa länkar: Apple fuskade på G5-testerna? Apple svarar på G5-fusket

Mer uttalande om G5 finns på www.maccentral.macworld.com/news/2003/06/26/analysts/

 

Analysts, press react to G5 systems

 

"When you do the math, almost every specification comes in equal or faster than the Pentium 4," said Tim Bajarin,

Hej!

 

Korrekt länk:

 

http://maccentral.macworld.com/news/2003/0...06/26/analysts/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...