Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svenska MacWorld har gjort världens största fiasko


malen

Rekommendera Poster

Svenska MacWorld har gjort världens största fiaskot.

De har gått på semester, man kan säga dagen innan DET HÄNDE.

Jag kan förstå att alla de ville kanske börja sin semester DÄR DET HÄNDE, men någon skulle stannat kvar och rapporterat den glada nyheten för sina läsare.

ALLA visste att det kommer att hända saker DEN DAGEN!

Det var det dummaste de kunde göra.

Tummen ner, MacWorld!

Svårt att tänka sig större arrogans mot sina läsare.

 

Kan ni tänka er? Pc tidningar kommer att skriva om det långt innan MacWorlds prenumeranter kan läsa det på tidningens hemsida. Där får de läsa det först i Augusti! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar
Svenska MacWorld har gjort världens största fiaskot.

De har gått på semester, man kan säga dagen innan DET HÄNDE.

Jag kan förstå att alla de ville kanske börja sin semester DÄR DET HÄNDE, men någon skulle stannat kvar och rapporterat den glada nyheten för sina läsare.

ALLA visste att det kommer att hända saker DEN DAGEN!

Det var det dummaste de kunde göra.

Tummen ner, MacWorld!

Svårt att tänka sig större arrogans mot sina läsare.

 

Kan ni tänka er? Pc tidningar kommer att skriva om det långt innan MacWorlds prenumeranter kan läsa det på tidningens hemsida. Där får de läsa det först i Augusti! :angry:

Visst är det galet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Håller med. Tittade på 99mac's hemsida och såg följande "pressklipp" där. Peaken till MW är vänlig men bestämd... (längst ned)

 

Den nya processorn gör att Macintosh-datorerna kan hantera dubbelt så mycket data som en traditionell persondator.

SvD: "Apple lanserar nya Macintosh"

 

G5 är en milstolpe i Apples historia som lär hänga med en bra bit in i 2000-talet. Cap&Design: Apple släpper Power Mac G5 med 64-bitars processor

 

"Vi kan utan tvekan säga att vi kommit ikapp PC:n och kört om den"

Expressen: Tre nya Macintosh-datorer

 

Apple lanserar nya Macintosh

DI: Nya Macintosh

 

Vi önskar alla en trevlig sommar

MacWorld: Nu går vi på semester

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unnar nu inte folk semester :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska MacWorld har gjort världens största fiaskot.

De har gått på semester, man kan säga dagen innan DET HÄNDE.

Jag kan förstå att alla de ville kanske börja sin semester DÄR DET HÄNDE, men någon skulle stannat kvar och rapporterat den glada nyheten för sina läsare.

ALLA visste att det kommer att hända saker DEN DAGEN!

Det var det dummaste de kunde göra.

Tummen ner, MacWorld!

Svårt att tänka sig större arrogans mot sina läsare.

Jag var helt övertygad om att de skulle rapportera från WWDC-dagarna trots semestern. Så har de gjort tidigare om åren. Dålig stil att inte kunna uppbringa NÅGON som kunde hålla koll på årets mest förväntade releaser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta klanka! Tror att de flesta kan läsa sig till nyheterna på andra siter än MW...(såtillvida man inte bara lärt sig klicka på bokmärket som pappsen snällt placerade på ens skrivbord... <_< )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta klanka! Tror att de flesta kan läsa sig till nyheterna på andra siter än MW...(såtillvida man inte bara lärt sig klicka på bokmärket som pappsen snällt placerade på ens skrivbord...  <_<  )

Du har nog inte förstått problemmet.

 

Det handlar inte om en uppklockat G4.

Det handlar inte om det kommer att regna imorgon eller inte.

Det handlar inte om SAAB har tappat säljarsiffror.

 

DET HANDLAR OM DEN STÖRSTA HÄNDELSEN I MAC VÄRLDEN SEN POWERMAC KOM TILL.

 

Och svenska MacWorld går på semester dagen innan.

 

Visst, alla har rätt till semester men det ska planeras med förnuft.

För den semestersugna redaktionen skulle inte spela någon större roll om en av de väntat till nyheten presenterades, förmedla den till sina läsare och sen släcka ljuset. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta klanka! Tror att de flesta kan läsa sig till nyheterna på andra siter än MW...(såtillvida man inte bara lärt sig klicka på bokmärket som pappsen snällt placerade på ens skrivbord...  <_<  )

Om du tycker att vi ska läsa nyheter om Macen på andra sajter och andra tidningar, vad har vi MacWorld till?

Ska vi betala vara prenumerationspengar för en tidning som inte är intresserat att förmedla intressanta för oss nyheter och händelser (i Macvärlden)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>malen

Det må vara den största händelsen i Macvärlden för många, men den bevakas av tusentals siter världen över. En prenumerant får säkert ett långt, utförligt reportage i PAPPERSTIDNINGEN MacWorld. Man ändrar varken semester eller utgivningsplan för WWDC. Vilket är sunt. NH har redan innan beklagat sig över bevakningsbristen...

 

Malen, hur stor del av din prenumeration upplever du att macworld.se är? :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när det ändå regnar borde väl någon på MacWorld åka in och uppdatera lite grann...

 

:P

 

/MG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBarometern på MacWorld rapporterar om priserna på de senaste modellerna.

Där hittar ni också sammanfattning av specarna på de olika modellerna, och för fullständiga specar är det bara att klicka sig vidare till Apples sidor.

 

MacBarometern »

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta saknar jag den gamla goda tiden då kommunikationen var funtad så att man kunde vänta utan att få abstinens. Sitter man bara här och läser datanyheter hela sommaren/dygnet missar man lätt den dagen solen tittar fram. Det är lätt att jaga upp sig om man vant sig vid internet men visst är det skönt att skita i att kolla aftonbladet.se till fem på morgonen för att i stället kunna njuta av en rykande färsk morgontidning till kaffet? Med respekt för många trevliga bekantskaper här på forumen måste jag nog ändå säga att det är ju vansinnigt vad ni gnäller hela tiden! Hade inte allt tjafs fått spelrum här hade man kanske kunnat lägga mer tid på relevanta diskussioner och inlägg och ändå få ett normalt däggdjurs mått av dagsljus.

 

Nu släcker jag ned för ett tag, jag bryr mig inte om det kommer en G6:a eller om Steve sägger något coolt elakt om PC, för nu måste jag på skithuset för att sedan gå ut en runda i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men grejen e den att jag kollade igenom dagens industri, expressen och aftonbladet...

 

Bläddrade bara snbbt, men hittade inget.

Inte helelr på aftonbladet.se när jag sökte på apple.

 

Däremot hittade jag expressen-grejen på expressen.se när jag sökte efter apple...

 

Visst var det rätt klantigt av macworld, men ärligt, tror ni inte det komemr stå en del om g5:an i följande nummer...

 

Tycker inte det är hela världen.

Har de semester så har de.

 

Tycker de förtjänar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Jag kan hålla med om att det är olyckligt att MacWorld inte kunde uppdatera nyheterna på webben en dag som igår/idag, som onekligen är en av de största nyhetsdagarna i år.

 

Samtidigt verkar det finnas en missuppfattning om redaktionens resurser och möjligheter. När vissa skribenter pratar om att "någon" på redaktionen borde finnas på plats för att skriva, så handlar det om mig. Vi är en liten redaktion som just nu är mindre än normalt på grund av att en nyhetsredaktör slutat och att vi inte hunnit tillsätta någon ny. Förutom undertecknad finns det alltså ingen annan som kan skriva nyheterna.

 

Någon nämnde frilanslösningen. Av olika och i och för sig obegripliga skäl, är det inte möjligt för MacWorlds frilansskribenter att använda vårt publiceringssystem på distans. Tekniskt går det att lösa, men inte utan att lägga ner en ansenlig summa pengar och ett antal kalenderdagar för att skaffa och testa lösningen. När det stod klart exakt hur komplicerat och kostsamt det var valde vi att avstå tills vidare.

 

Så, varför avbröt jag då inte semestern? Brinner jag inte för Mac och Apple? Jo, tio arbetstimmar varje arbetsdag jobbar jag med MacWorld och utöver det använder jag Macen för nöjes skull mellan 10 och 15 timmar i veckan. Men fem veckor om året har jag semester. För att behålla gnistan och föståndet, och för att få en känsla av perspektiv på tillvaron (det verkar finnas människor som är helt ointresserade av datorer, än mindre Mac :o ), disciplinerar jag mig dessa fem veckor per år och gör annat. Fiskar, läser en bok, snickrar på landet - kort sagt, gör annat än att tänka på er kära läsare.

 

Vissa av er uppfattar detta som arrogant. Det blir svårt ;) , men jag får helt enkelt försöka leva med det.

 

En iakttagelse från hängmattan - trots frånvaron av nyhetsuppdatering på macworld.se verkar det inte som att någon missat att Apple släppt nya datorer. Med andra ord verkar de flesta av er känna till andra nyhetskällor... Jag antar att jag får försöka leva även med det (w00t) .

 

På kort besök i verkligheten (?), eder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
DET HANDLAR OM DEN STÖRSTA HÄNDELSEN I MAC VÄRLDEN SEN POWERMAC KOM TILL.

Det här tål att diskuteras. Några andra kandidater till "det största som hänt sen PowerPC":

 

1. Köpet av NeXT i december 1996.

2. Steve Jobs övertagande av Apple 1997.

3. Dödandet av klonerna 1997.

4. Lanseringen av iMac 1998.

5. Releasen av OS X 1.0 2001.

 

Alla dessa händelser ritade om kartan helt. Steve Jobs återkomst och iMacen kan utan vidare sägas ha räddat företaget genom sin tajming - G5:an hade helt enkelt inte existerat om dessa saker inte inträffat. Dödandet av klonerna och releasen av OS X 1.0 var nödvändiga, marknaden hade sett helt annorlunda ut och G5:an hade inte alls haft samma betydelse om de inte inträffat.

 

Med undantag möjligen för iMacen (Gil Amelio påstår att han hade ett finger med i den - tro't den som vill) bygger allt på köpet av NeXT.

 

Inte för att jag förringar betydelsen av G5:an. Den är viktig. [Edit: ofullständigt] Den verkar ha allt som saknats i form av snabbare buss, äkta DDR-minne, USB 2.0 et c. Det står "du kan inte leva utan mig" skrivet över hela specen.[/edit] Men den kommer inte att rita om kartan, och den kommer inte att i grunden förändra förutsättningarna för Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Nils Please dont worry !

 

 

You are a nice guy really!

 

And semester är ju semester,livet är kort men lusten att leva är alltid långt.

 

 

Lev idag med din semester och bryr dig inte om skvallren! du är BARA EN MÄNNISKA.

 

 

Vi är alla olika på denna jorden!

 

och bara några få av oss !

 

är frukstansvärd bortskämda.

 

 

Hade så bra på semester och glöm inte att använda sol skydd!

 

Saludos Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanligt dålig timing av Apple.

 

Att chefredaktören skulle påbörja sin semester denna veckan har ju varit känt sedan länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils,

Jag har alltid stått på svenska MacWorlds sida och det bevisar min 13-års abonnemang på tidningen.

Och jag vet att alla vi har rätt till semester. Något annat kommer inte på fråga.

Vad det handlar om, är tajming. Inget annat.

Alla visste att det komer att hända saker den dagen, jag visste det och du också.

Lite planering, inget mer.

Men det kanske gick inte att skjuta upp semester någon dag. Jag klandrar dig personligen inte för det.

Men du själv vet vad vi Macanvändare som läser svenska Macworld har väntat på i flera år.

En enda mening på sajten: Nyheter 24/6 > Apple introducerar G5.

Sen kunde du släcka ljuset och få en välsignelse av oss alla. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag förstås lite besviken för att du tog ledigt från semestern och började pilla med datorn och gå in här...

 

Stanna i hängmattan och koppla inte upp dig förrän du är tillbaka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt.

 

En VD tar tar inte semester under bokslutsperioden, en jordgubbsodlare tar inte semester veckan innan midsommar, en jultomte tar inte semester på julafton, en glassförsäljare tar inte semester under sommaren.

 

Det känns lite gran som om aktuelltredaktionen skulle ta semester under veckan för EMU valet i höst... med förklaringen "det är ändå så många andra som rapporterar om det".

 

Att rapportera nyheter inom macvärlden är trots allt tidningens och även nätupplagans huvudsyfte, att då ta semester under dom dagarna man VET att det kommer hända stora saker på området är för mig obegripligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt.

 

En VD tar tar inte semester under bokslutsperioden, en jordgubbsodlare tar inte semester veckan innan midsommar, en jultomte tar inte semester på julafton, en glassförsäljare tar inte semester under sommaren.

 

Det känns lite gran som om aktuelltredaktionen skulle ta semester under veckan för EMU valet i höst... med förklaringen "det är ändå så många andra som rapporterar om det".

 

Att rapportera nyheter inom macvärlden är trots allt tidningens och även nätupplagans huvudsyfte, att då ta semester under dom dagarna man VET att det kommer hända stora saker på området är för mig obegripligt.

Man kunde inte sagt det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils!

 

Har du bara 5 veckor? ;)

 

/MG

 

ps. självfallet ska du ha semester. Inget livsviktigt kommer att hända i sommar. Det viktiga händer när G5-orna kommer ut på marknaden och vi kan testa dessa och behöver lite mer info om datorerna. Men nu är det viktigt att njuta av sommaren (solen skiner idag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanligt dålig timing av Apple.

 

Att chefredaktören skulle påbörja sin semester denna veckan har ju varit känt sedan länge.

He, he! Macus är i farten! Nils semester borde Steve ha vetat om...

:D :D :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste faktiskt hålla med Nils här... jag har kanske inte fattat hur revolutionerande G5 är, eller så tycker jag det är lite "hajpat". Nisse kan gott ligga kvar i hängmattan några veckor till.

 

HADE Apple släppt en singel G5 på 4 GHz hade jag kanske reagerat och tyckt att Macworld missat nåt (men Nils läser nog också ryktessajter och visste nog att ingen sån skulle komma).

 

Jag går liksom inte på Apples försäljningsknep när de jämför en dual G5 på 2 GHz med en Xeleron. Visst den är dyr, dyrare än vad de flesta PC-nissar betalar för en PC och den är hyfsat snabb, men den är INTE den snabbaste PC "money can buy", det är struntprat och falsk marknadsföring. De flesta PC-nissar köper en PC för kring 10-15.000 kr och får en skärm på köpet.... en dator som ÄR snabbare än Apples nya G5.

 

Den dagen Apple släpper en singelprocessor som är snabbare än en singelprocessor i PC, då kommer jag att tycka att det är intressant. Men jag köper inte dessa "programtest"-shower de visar med program som blivit optimerade för G5 för att visas på scen inför en hänförd publik. Det är falsk marknadsföring som tydligen bara äkta Mac-freaks köper men det stora flertalet PC-nissar köper det inte. De kan köpa en Athlon-processor som går mycket snabbare vilken dag som helst, och inte betala 4,000 US dollars för den.

 

När jag roade mig med ett test för att jämföra hastigheten på sin dator med Photoshop så fick jag många klagomål från Macägare som sa att de filter jag använde i testet inte var optimerade för G4 och därför var inte rättvisande. NO SHIT SHERLOCK! Det var ju det som var meningen, det var meningen att visa att det inte går att göra såna tester för att jämföra hastigheten mellan en Mac och en PC för att de tester som visas på scen som show på olika Apple keynotes är enbart anpassade för processorn i Macen. I mitt test så slog PC Macen med hästlängder! Exempel:

 

Min 1 Ghz PowerBook tog drygt 2 minuter på sig (tror det var 2:20) medan en Athlon på 2.5 GHz tog under en minut att göra samma test. Det om något borde väl bevisa att det går att ljuga med tester och att man kan anpassa sina tester så att det passar det man vill "bevisa".

 

OK, nu handlade det om Nisse och hans semester.... som sagt, så stora nyheter var det inte att inte Nisse lungt kan sussa i hängmattan. Jag är säker på att om något revolutionerande händer så kommer han nog att åka in på kontoret (som den samvetsgranne chef han är) och isåfall skriva en eller två nyheter. Men då ska det nog vara mer i stil med att Steve Jobs slutar och att Steve Ballmer tar över som chef över Apple. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...