Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svenska MacWorld har gjort världens största fiasko


malen

Rekommendera Poster

Joakim Ågren
Om det du menar det du skriver då kan jag bara säga en sak utan att vara nedlåtande: women!

Om man inte vet vad man pratar om då ska man inte ge sig i såna diskussioner med meterlånga inlägg om ingentig.

Du får ingen G5 med skärm för 15.000 kr inkl moms och skärm.... MÄN!!!!

 

Du får däremot en G5 (billigaste modellen) för 21.000 kr EXKLUSIVE SKÄRM... hmmm.... å då är det inte dubbelpropp med 2GHz.

 

Så, lägg av med dina nedsättande inlägg, det är bara löjligt och chauvinistiskt.

Hej!

 

Orsaken till att AMD inte jäfördes på mässan med G-5'an är nog för att mycket av tekniken är gemensam och att AMD utvecklat mycket av den teknik som sitter i G-5'an men att Apple vill ha äran för den. En annan anledning är att Apple påstår sig vara först med en 64 bit processor i en persondator detta kan debatteras eftersom AMD ju är i färd med att släppa en 64bit processor i Opteron 1.xxx serien och den presenterades redan 2 Juni men släpps först i September. Huruvida om Steve's påstående på mässan stämmer eller ej om att G-5'an skulle vara världens snabbaste Desktop Computer eller ej stämmer återstår att se. Vi får nog veta när Tidningarna däribland MacWorld får sätta tänderna i den. Det blir nog rena Julafton för herr Ytterberg och resten av redaktionen när testexemplaret anländer vem vet kanske lämnar den aldrig redaktionan och bara mystiskt försvinner bara sådär :lol: och Apple får ej tillbaks den! :D

 

Det finns dock en viss debatt om huruvida G'5'an skall tolkas som en desktop computer eller en Workstation vilket somliga menar att den tillhör. Som desktop Computer är den utan tvekan den snabbaste datorn* men som Workstation där bla Opteron serien ingår så kanske den inte är det. Vi får helt enkelt se!

 

*Detta stämmer ej i grundkonfigurationen. För att G-5'an skall få lysa med sina prestanda krävs minst 4GB DDR RAM detta kostar otroliga 20000-30000kr dvs lika mycket som själva datorn. Hiskeligt! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

btw steget för Intel att ta från 32bit till 64bit kanske kan likna steget Motorola tog från 68k till PPC lite grand jag tror och har väl alltid trott att PPC har varit en bättre cpu än x86 teknikmässigt men sen har vi ju blivit frånåkga rätt mkt mot slutet vilket är tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara inflika lit ekort att Apple ljuger som fasen när de påstår att G5 är den första arbetsstationen med 64bitar processor, hur länge har inte SUN levererat sina datorer med 64bitars cpuer som används som workstations liksom.

 

G5 må vara snabb men första persondatorn med 64bitars cpu det är ren och skär lögn.

Apple påstår inte att G5 är en arbetstation utan en desktop elle en personal computer med 64 bitars processor och det är skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det du menar det du skriver då kan jag bara säga en sak utan att vara nedlåtande: women!

Om man inte vet vad man pratar om då ska man inte ge sig i såna diskussioner med meterlånga inlägg om ingentig.

Du får ingen G5 med skärm för 15.000 kr inkl moms och skärm.... MÄN!!!!

 

Du får däremot en G5 (billigaste modellen) för 21.000 kr EXKLUSIVE SKÄRM... hmmm.... å då är det inte dubbelpropp med 2GHz.

 

Så, lägg av med dina nedsättande inlägg, det är bara löjligt och chauvinistiskt.

Det var faktiskt inte illa menat utan jag ville på det sättet påpeka att om man inte vet vad man pratar om (i ditt fall var det hävdande att för ett halva pris vad en G5 kostar får du en snabbare pc inkl. skärm) då ska man hålla tyst och lyssna på vad de som kan saker säger och lära sig någonting.

Istället att komma med kvinnokämpens argument försök då stanna upp i ditt iver och lär dig någonting.

Om man inte har det minsta lilla dos av ödmjukhet då lär man sig aldrig någonting i livet.

Och det kvittar om man är man eller kvinna.

För övrigt så skrev jag också att det jag skriver ska inte uppfattas som nedlåtande men den mening missade du nog.

Så det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

malen, om man skiver som du gjorde så är det verkligen en uppmaning att tas som en förolämpning och kvinnoförnedrande. Hade du inte nämnt något om mitt kön hade jag faktiskt haft mer respekt för dig om du anser att jag inte vet vad jag pratar om, men när du nedlåter dig till såna argument anser jag inte det vara lönt att diskutera med dig.

 

Tycker du ska ta av dig de rosaskrimrande glasögonen och titta lite på PC-marknaden och se vad som finns där och till vilka priser. Om Apple ska vinna respekt inför den stora massan av PC-nissar så måste de också använda bättre argument än de använt hittills.

 

Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt!

 

Marknadsföring är intressant, men när man så uppenbart vänder siffror till sin fördel har jag liten respekt för det, även om jag älskar Apples datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Måste faktiskt hålla med Nils här... jag har kanske inte fattat hur revolutionerande G5 är, eller så tycker jag det är lite "hajpat". Nisse kan gott ligga kvar i hängmattan några veckor till.

 

HADE Apple släppt en singel G5 på 4 GHz hade jag kanske reagerat och tyckt att Macworld missat nåt (men Nils läser nog också ryktessajter och visste nog att ingen sån skulle komma).

 

Jag går liksom inte på Apples försäljningsknep när de jämför en dual G5 på 2 GHz med en Xeleron. Visst den är dyr, dyrare än vad de flesta PC-nissar betalar för en PC och den är hyfsat snabb, men den är INTE den snabbaste PC "money can buy", det är struntprat och falsk marknadsföring. De flesta PC-nissar köper en PC för kring 10-15.000 kr och får en skärm på köpet.... en dator som ÄR snabbare än Apples nya G5.

 

Den dagen Apple släpper en singelprocessor som är snabbare än en singelprocessor i PC, då kommer jag att tycka att det är intressant. Men jag köper inte dessa "programtest"-shower de visar med program som blivit optimerade för G5 för att visas på scen inför en hänförd publik. Det är falsk marknadsföring som tydligen bara äkta Mac-freaks köper men det stora flertalet PC-nissar köper det inte. De kan köpa en Athlon-processor som går mycket snabbare vilken dag som helst, och inte betala 4,000 US dollars för den.

 

När jag roade mig med ett test för att jämföra hastigheten på sin dator med Photoshop så fick jag många klagomål från Macägare som sa att de filter jag använde i testet inte var optimerade för G4 och därför var inte rättvisande. NO SHIT SHERLOCK! Det var ju det som var meningen, det var meningen att visa att det inte går att göra såna tester för att jämföra hastigheten mellan en Mac och en PC för att de tester som visas på scen som show på olika Apple keynotes är enbart anpassade för processorn i Macen. I mitt test så slog PC Macen med hästlängder! Exempel:

 

Min 1 Ghz PowerBook tog drygt 2 minuter på sig (tror det var 2:20) medan en Athlon på 2.5 GHz tog under en minut att göra samma test. Det om något borde väl bevisa att det går att ljuga med tester och att man kan anpassa sina tester så att det passar det man vill "bevisa".

 

OK, nu handlade det om Nisse och hans semester.... som sagt, så stora nyheter var det inte att inte Nisse lungt kan sussa i hängmattan. Jag är säker på att om något revolutionerande händer så kommer han nog att åka in på kontoret  (som den samvetsgranne chef han är) och isåfall skriva en eller två nyheter. Men då ska det nog vara mer i stil med att Steve Jobs slutar och att Steve Ballmer tar över som chef över Apple. ;)

CyberPet,

 

den här gången har du faktiskt fel. Den är inte "hyfsat" snabb, utan fullt i klass med den snabbaste PC som går att få för pengar. Fact. Huruvida PC:n är snabbare eller ej i ett annat test beställt av t ex Dell är mer eller mindre en akademsik fråga, Apple är ikapp och förbi nu, inget snack. Och - prisjämförelsen ÄR relevant i sammanhanget.

 

Vad det gäller dubbla eller enkla processorer så är det ju helt ointressant för användaren. En high-end datoranvändare vill ha uppgift A utförd med burk B eller C. Och det som är intressant är förhållandet pris/prestanda samt naturligtvis vissa andra aspekter. Till skillnad från G4:an så drar G5:an nytta av de dubbla processorerna på ett helt annat sätt än tidigare, och prestandaförbättringen är avsevärd vid dubbla processorer, vilket inte var fallet tidigare utom vid vissa specifika situationer. Mer kraft till lägre pris - det är första gången på Mycket_Länge Apple levererar något sådant.

 

Denna gång var det ingen vanlig "Applehype" vi såg, likt det ytterligen tveksamma vindtunnel-Photoshoptestet förra sommaren, utan här talar vi om en helt ny typ av arkitektur, vilken sammantaget faktiskt äter PC till frukost.

 

En PC med skärm för 10-15.000 spänn är faktiskt inte närheten av prestandan hos G5:an, sorry. Det handlar om busshastigheter, Hypertransport, 64-bitarsarkitektur och en hel massa annat som någon annan här kan förklara betydligt bättre än jag. Med G4:an var det å andra sidan annorlunda, där kan jag hålla med dig till viss del. Jag misstror inte dina G4-tester, tvärtom. Och visst är det "real-world-tester" som räknas snarare än Steves Keynote-tester, men jag törs lova att Athlon inte spelar i samma liga som IBMs 970 när de "riktiga" testerna väl dyker upp.

 

G5:an är inte något mindre än en revolution. Fact. Nej, du har nog inte fattat hur revolutioneradnde G5:an är...;-)

 

Vad det gäller själva sakfrågan, nämligen redaktionens semester så håller jag å andra sidan med dig helt och fullt.

Klart karln skall ha semester! Herregud, det finns ju tusentals andra sajter att läsa på. Kan inte för mitt liv fatta denna upprördhet över att just MW inte skriver om detta just för tillfället. Är verkligen MW:s läsare sådana totala Internetnybörjare som det framstår som i diskussioner likt denna? Måste all information komma från just MW:s nyhetsrapportering för att folk skall förstå den?

 

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
>>malen

Det må vara den största händelsen i Macvärlden för många, men den bevakas av tusentals siter världen över. En prenumerant får säkert ett långt, utförligt reportage i PAPPERSTIDNINGEN MacWorld. Man ändrar varken semester eller utgivningsplan för WWDC. Vilket är sunt. NH har redan innan beklagat sig över bevakningsbristen...

 

Malen, hur stor del av din prenumeration upplever du att macworld.se är? :devil:

Så sant så. Precis min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Jag vet att det var lite OT, men jag måste svara på CyberPets inlägg iaf.

 

Processorn i Dell-PC:n var Xeon, vilket är Intels absoluta proffs-processor. Det bästa dom har att komma med. Jag ska låta det vara osagt huruvida den är snabbare än Athlon eller inte, men snabbare än P4 är den iaf.

 

Vidare ska också påpekas att dom funktioner (i Photoshop och andra program) som är optimerade för enskilda processorer ofta är dom mest krävande och/eller mest använda. Vem bryr sig om "mosaik"-filtret i PS är optimerat för G5, G4 eller Xeon? Men om "ändra storlek", "oskärpa" eller att byta från RGB till CMYK är optimerat, då blir proffsen glada.

 

Dessutom tror jag inte du har insett vidden av förbättringar i G5:an. Allt är numera lika bra eller bättre än hos det bästa en PC kan ha. Utom MHz:en då. Systembussen (som dessutom är smartare), minnet, PCI-gränssnittet, hårddiskarna, portarna (USB2 äntligen, Firewire 800 och optisk audio) och grafikkorten. När Panther väl kommer, och programmakarna har kompilerat om sina program för att utnyttja 64-bitarsarkitekturen, då kommer en enkel 1.8 GHz G5 vara lika snabb som en 3.6 GHz PC. På allt utom enkla integer-beräkningar.

 

Jag håller med dig i sak om att man inte ska svälja företags egna test med hull och hår, men nu har dom faktiskt anlitat utomstående testföretag. Och vi får väl se när dom väl har kommit, om fullständigt utomstående tester visar samma resultat.

Hoppsan,

 

såg inte ditt inlägg när jag svarade Cyberpet, märkte alltför sent att du redan förklarat det hela betydligt bättre än undertecknad...

 

Respect

 

;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

malen, om man skiver som du gjorde så är det verkligen en uppmaning att tas som en förolämpning och kvinnoförnedrande. Hade du inte nämnt något om mitt kön hade jag faktiskt haft mer respekt för dig om du anser att jag inte vet vad jag pratar om, men när du nedlåter dig till såna argument anser jag inte det vara lönt att diskutera med dig.

 

Tycker du ska ta av dig de rosaskrimrande glasögonen och titta lite på PC-marknaden och se vad som finns där och till vilka priser. Om Apple ska vinna respekt inför den stora massan av PC-nissar så måste de också använda bättre argument än de använt hittills.

 

Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt!

 

Marknadsföring är intressant, men när man så uppenbart vänder siffror till sin fördel har jag liten respekt för det, även om jag älskar Apples datorer.

CyberPet

Om du kände dig förolämpad p g a att jag nämnde können i inlägget så ber jag om ursäkt. Som sagt det var inte menningen att förolämpa varken en kvinna eller en man.

Dat handlade om sakkunnighet inget annat.

Jag ville inte starta en datorkrig och än mindre en man vs kvinna krig.

 

Mördande reklam säljer idag inte bara Apples produkter utan även Dells.

Rosaskimrande glasögon har du i det här fallet och kanske t o m helt svarta, som förhindrar en att se skillnaden mellan en 32 och 64 bitars processor.

Det är det som gör skillnaden intressant nu (och gapet mellan Mac och pc enormt).

Än så länge så har ingen av Wintels representanter en 64 bitars processor i pc varianten (desktop pc).

Du missar även en annan aspekt av skillnader Mac vs pc.

Klockfrekvenser på deras respektive processorer är inte direkt jämförbara eftersom de arbetar på helt olika sätt.

 

Ska man jämföra, då ska man göra det med datorer som är så nära som möjligt identiska/liknande. I det här fallet har pc en viss övertag (pris/prestanda) om man tittar på siffror. Plus programmen är idag optimerade för pc och ej optimerade för OSX.

För trots att det är OSX versioner på de, då är de ej skrivna för OSX utan översatta (det handlar mer om en emulering än renodlat arbete och utnyttjandet av OS potential).

 

Men siffror är inte allt och där har Mac en övertag med OSX som erbjuder en äkta multitasking och flerprocessorstöd.

Jag kan köra Photoshop macro med optimering av 50 bilder för webben + rippa en CD till mp.3 och samtidigt jobba med en stor katalog i InDesign utan att processorer på min G4 storknar. Och jag kan göra det faktiskt på en halvtig vad en pc med högra värden i processor Mhz kan göra. Det har jag kommit fram till med mina kollegor på pc sidan.

 

Bortser här helt från komforten och det roliga med att jobba med Mac där man kan verkligen koncentrera sig på det kreativa delen av arbetet utan att tänka på det tekniska. Något som är inte möjligt med arbete på en pc.

 

Nog med tråkiga eller intressanta (som man vill) detaljer.

Det handlar fortfarande om man vill lära sig någonting eller inte.

Därmed avslutar jag diskussionen med dig i det här ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara inflika lit ekort att Apple ljuger som fasen när de påstår att G5 är den första arbetsstationen med 64bitar processor, hur länge har inte SUN levererat sina datorer med 64bitars cpuer som används som workstations liksom.

 

G5 må vara snabb men första persondatorn med 64bitars cpu det är ren och skär lögn.

Apple påstår inte att G5 är en arbetstation utan en desktop elle en personal computer med 64 bitars processor och det är skillnad.

Ja so? Fortfarande så ljuger de ju, SUN maskiner klassas väl fortf som Personal Computer/Desktop och Apple är inte först oavsett.

 

EOD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara inflika lit ekort att Apple ljuger som fasen när de påstår att G5 är den första arbetsstationen med 64bitar processor, hur länge har inte SUN levererat sina datorer med 64bitars cpuer som används som workstations liksom.

 

G5 må vara snabb men första persondatorn med 64bitars cpu det är ren och skär lögn.

Apple påstår inte att G5 är en arbetstation utan en desktop elle en personal computer med 64 bitars processor och det är skillnad.

Ja so? Fortfarande så ljuger de ju, SUN maskiner klassas väl fortf som Personal Computer/Desktop och Apple är inte först oavsett.

 

EOD

Hårklyveri angående benämning på saker och ting.

Har du sett en SUN pc någonstans på stan att köpa för 15-20 tusen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC = Personal Computer

 

f.ö så har jag aldrig nämt något om prisklasser jag hävdade bara att Apple ljuger när de sa att G5 var den första "desktop" datorn (om du blir nöjd med den benämningen) med 64bitars processor då SUN har levererat 64bitars processorer i sina "desktop" datorer i flera år.

 

[blade 150 $1,395.00]

 

I detta fallet hade det varit bättre att du varit tyst när du inte vet vad du pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som gör skillnaden intressant nu (och gapet mellan Mac och pc enormt).

Än så länge så har ingen av Wintels representanter en 64 bitars processor i pc varianten (desktop pc).

Fel igen:

http://www.hp.com/workstations/itanium/index.html

 

Spelar dock i en annan prisklass men visst finns de, tro inte på allt Apple säger utan undersök gärna saker och ting själv.

Och nej jag använder inte pc till vardags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Det är det som gör skillnaden intressant nu (och gapet mellan Mac och pc enormt).

Än så länge så har ingen av Wintels representanter en 64 bitars processor i pc varianten (desktop pc).

Fel igen:

http://www.hp.com/workstations/itanium/index.html

 

Spelar dock i en annan prisklass men visst finns de, tro inte på allt Apple säger utan undersök gärna saker och ting själv.

Och nej jag använder inte pc till vardags.

maccis,

du har förmodligen rätt om att Apple (likt alla andra i branschen) "friserat" sanningen något i denna fråga.

Men - det som är verkligt intressant är att G5:an i realiteten är den första hemdatorn med prestanda som kan mäta sig med billigare Riktiga workstations. Och detta är inte oviktigt i sammanhanget, för i princip varenda Power user i Sverige på Macsidan kommer snart sitta med en dator som inte ligger långt efter - utan långt före PC prestandamässigt, Särskilt beträffande de applikationer som är intressanta för just pro-använmdarna.

 

Tidigare har Apple inte vågat jämföra t ex rå flyttalsprestanda med Peze-sidan, då de varit alltför usla för att kunna "fixas till" ens på en SJ-keynote, nu är situationen dramatiskt förändrad. Plötsligt ligger Apple återigen i frontlinjen beträffande ny och cool teknik. Jag är helt övertygad om att G5:an kommer betyda extremt mycket för Apples "cred" på proffssidan, och kommer att se till att vi slipper "negativa switchers", utan i stället kanske t o m ökar andelen Macar igen ute på företagen.

 

Apple har den sista tiden varit den mest användarvänliga, snyggaste och stabilaste datorn - men en smula dyr, samt klart efter beträffande prestanda. Med G5 är plötsligt situationen ändrad, alla de goda egenskaperna + Dessutom billigare och snabbare...

 

Nämn en rimligt prissatt PC som har 64-bitarsprocessor, en 1 GHz FSB/processor, 8 GB internminne, datagenomströmning på 6,4 GB/s, optisk in/ut, AGP 8X Pro, Gigabit Ethernet, FW 800, Airport Extreme, Superdrive, PCI-X och dessutom handtag(!) så lovar jag att leta upp en plastpåse vid fruktdisken som går att öppna...

 

Rock´n Roll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Det är det som gör skillnaden intressant nu (och gapet mellan Mac och pc enormt).

Än så länge så har ingen av Wintels representanter en 64 bitars processor i pc varianten (desktop pc).

Fel igen:

http://www.hp.com/workstations/itanium/index.html

 

Spelar dock i en annan prisklass men visst finns de, tro inte på allt Apple säger utan undersök gärna saker och ting själv.

Och nej jag använder inte pc till vardags.

maccis,

du har förmodligen rätt om att Apple (likt alla andra i branschen) "friserat" sanningen något i denna fråga.

Men - det som är verkligt intressant är att G5:an i realiteten är den första hemdatorn med prestanda som kan mäta sig med billigare Riktiga workstations. Och detta är inte oviktigt i sammanhanget, för i princip varenda Power user i Sverige på Macsidan kommer snart sitta med en dator som inte ligger långt efter - utan långt före PC prestandamässigt, Särskilt beträffande de applikationer som är intressanta för just pro-använmdarna.

 

Tidigare har Apple inte vågat jämföra t ex rå flyttalsprestanda med Peze-sidan, då de varit alltför usla för att kunna "fixas till" ens på en SJ-keynote, nu är situationen dramatiskt förändrad. Plötsligt ligger Apple återigen i frontlinjen beträffande ny och cool teknik. Jag är helt övertygad om att G5:an kommer betyda extremt mycket för Apples "cred" på proffssidan, och kommer att se till att vi slipper "negativa switchers", utan i stället kanske t o m ökar andelen Macar igen ute på företagen.

 

Apple har den sista tiden varit den mest användarvänliga, snyggaste och stabilaste datorn - men en smula dyr, samt klart efter beträffande prestanda. Med G5 är plötsligt situationen ändrad, alla de goda egenskaperna + Dessutom billigare och snabbare...

 

Nämn en rimligt prissatt PC som har 64-bitarsprocessor, en 1 GHz FSB/processor, 8 GB internminne, datagenomströmning på 6,4 GB/s, optisk in/ut, AGP 8X Pro, Gigabit Ethernet, FW 800, Airport Extreme, Superdrive, PCI-X och dessutom handtag(!) så lovar jag att leta upp en plastpåse vid fruktdisken som går att öppna...

 

Rock´n Roll!

Hej!

 

Powert Mac G-5 kan fortfarande inte räknas som en hemdator utan är förtfarande ett proffsalternativ med tanke på det mycket höga priset.

 

Du nämde i din jämförelse en dator med 8 Gigabyte RAM så mycket RAM får man inte på köpet och köper man en Power Mac Dual med tillhörande 17" LCD skärm samt 7.5GB extra RAM så kostar den konfigurationen hiskeliga 92000kr så knappast är det en hemdator vi talar om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC = Personal Computer

 

f.ö så har jag aldrig nämt något om prisklasser jag hävdade bara att Apple ljuger när de sa att G5 var den första "desktop" datorn (om du blir nöjd med den benämningen) med 64bitars processor då SUN har levererat 64bitars processorer i sina "desktop" datorer i flera år.

 

[blade 150  $1,395.00]

 

I detta fallet hade det varit bättre att du varit tyst när du inte vet vad du pratar om.

 

Om du kan läsa så står det svart på vitt SUN Blade 2000 Workstation/SUN Blade 150 Workstation

Sun

Lägg en link där det står att det är desktop/pc SUN säljer.

Lägg en link där det står att en G5 är en arbetstation.

Läser gärna fakta och lär mig, men det gör kanske inte du?

Jämför liknande produkter, gärna tack.

 

Om jag har fel i det her fallet så kom med argument som håller, innan du ber någon hålla tyst.

 

PS. Jag jobbar inte på eller för Apple.

Jag jobbar med design, layout och foto.

Det vad Apple presenterade i veckan kan jag kommentera med orden:framtiden är här.

Alla petiteter huruvida tester hit och tester ditt stämmer är ovidkommande för mig.

Jag valde Apples datorer att jobba med för länge sen och jag gjorde ett medvetet val.

Jag gjorde det inte p g a prestanda och dyl. Jag gjorde det eftersom det enda humana verktyget när jag började med datorer det var en Apple. En dator skapad av kreativa människor till kreativa människor.

Du kan tycka det är en klysché men jag gjorde mitt val och alla som tycker att det är bara Apple som fifflar med sina siffror, eller att en pc för runt 10 tusen kronor inkl. skärm är bättre, snabbare än vad Apple har någonsin åstadkommit, ja - de kan gå och köpa den pc.

 

Tack för ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CyberPet

Om du kände dig förolämpad p g a att jag nämnde können i inlägget så ber jag om ursäkt. Som sagt det var inte menningen att förolämpa varken en kvinna eller en man.

Dat handlade om sakkunnighet inget annat.

Jag ville inte starta en datorkrig och än mindre en man vs kvinna krig.

Det är väl lite för sent för det nu, skadan är redan skedd och du gjorde ett medvetet val när du skrev som du skrev. Du skrev orden av en orsak, och det var att vara nedsättande mot mig och mitt kön. Att du nu paddlar baklänges för att rätta till ditt misstag känns bara patetiskt.

 

Hade intentionen varit att korrigera mina kunskaper hade det inget att göra med mitt kön alls, inte det minsta och då hade den kommentar du gjorde varit helt onödig och obefintlig och vi inte haft denna diskussion just nu. Nu fastnade du med handen i kakburken för jag reagerade på ditt påstående. Givetvis var det din mening att jag skulle reagera på det hela och anses vara hysteriskt fruntimmer, men tyvärr tror jag inte du imponerar på andra här genom att göra nedsättande kommentarer om mitt kön.

 

Var saklig istället, så kanske du får min respekt nästa gång.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan läsa så står det svart på vitt SUN Blade 2000 Workstation/SUN Blade 150 Workstation

Sun

Lägg en link där det står att det är desktop/pc SUN säljer.

Lägg en link där det står att en G5 är en arbetstation.

Läser gärna fakta och lär mig, men det gör kanske inte du?

Jämför liknande produkter, gärna tack.

 

Om jag har fel i det her fallet så kom med argument som håller, innan du ber någon hålla tyst.

desktop.jpg

Där står det att SUN är en Desktop.

 

Okej nu verkar det som om jag har gett mig ut på djupt vatten eller så är jag bara dum men du malen som verkar kunna det här förklara varför en Mac inte är en arbetsstation (workstation).

 

Jag har alltid sett min dator som en workstation och servrar som just servrar men finns det en annan syn på det så skulle jag jättegärna vilja veta skillnaden.

 

Sen så varför jämför Apple G5an med Dell Precision Workstation 650 borde de inte då jämfört med "icke" workstations då? Eftersom det tydligen är två olika typer av datorer och fått ännu bättre resultat?

 

Apple har fortf inte gjort den första datorn med 64bitars processor avsedd för desktop/workstation/pc/whatever det är fortf ren och skär lögn och säga så men visst det är klart det säljer ju datorer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Workstation = "A sophisticated standalone computer used for a specific purpose, such as imaging."

 

Source: The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

OK,

 

roade mig att försöka tråckla ihop en liknande PC på Dells sajt (2 x 3,06 GHz), men FSB-hastigheten blir dessvärre bara hälften av G5:ans, Firewire 800 existerar inte, icke heller Bluetooth, Airport extreme lär vi inte se på någon Peze de närmsta åren, PCI-X samt Serial-ATA lyser med sin frånvaro och antalet bitar processorn hanterar samt en del andra små detaljer bör vi nog lämna därhän för att inte genera PC-ägarna...

 

Beträffande minnet så lät jag det förbli vid de standardmässiga 512 MB på båda burkarna, eftersom stora minnesmoduler är lika dj-la dyra oavsett plattform. Å andra sidan hittade jag inget alternativ med 8 GB internminne på Dells sajt, unmdrar varför...? ;-)

 

Jag har tyvärr inga siffror att tillgå, men jag tvivlar faktiskt starkt på att denna Dell-burk nöjer sig med 35 dB i ljudnivå.

 

Delldatorn kostar 46 304 kr (inkl. moms) - och det Utan bildskärm, Pet...

 

Apples motsvarande top-of-the-line-G5 med ATI Radeon 9800 Pro, Bluetooth och Airportkort kostar 36240 kr. Inkl moms.

 

Till sist; Dell är ett budgetmärke jämfört med Apple, som ju måste räknas som ett prestigemärke, så prisskillnaden blir med detta i åtanke ju än mer anmärkningsvärd.

 

(För mina 10.000 kr jag tjänar på att välja en riktig plattform köper jag nog en iBook, tror jag.)

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Då tycker jag väl att en mac absolut är en workstation.

Skillnaden mellan begreppen Workstation och Desktop är för min del obefintlig. Och tämligen oviktig. Det verkar mest vara ett diffust begrepp i stil med "Pro series" eller "Business edition", det betyder ju inte ett dugg.

 

Så jag håller med om att man kan jämföra Mac med vilken PC som helst, Workstation eller Desktop i förhållande till pris/prestanda. Och - vilket definitivt är något nytt - denna gång är det Vår plattform som springer cirklar kring the Bad Guys...

 

Det måste firas med en GlenMorangie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,

 

roade mig att försöka tråckla ihop en liknande PC på Dells sajt (2 x 3,06 GHz), men FSB-hastigheten blir dessvärre bara hälften av G5:ans, Firewire 800 existerar inte, icke heller Bluetooth, Airport extreme lär vi inte se på någon Peze de närmsta åren, PCI-X samt Serial-ATA lyser med sin frånvaro och antalet bitar processorn hanterar samt en del andra små detaljer bör vi nog lämna därhän för att inte genera PC-ägarna...

 

Beträffande minnet så lät jag det förbli vid de standardmässiga 512 MB på båda burkarna, eftersom stora minnesmoduler är lika dj-la dyra oavsett plattform. Å andra sidan hittade jag inget alternativ med 8 GB internminne på Dells sajt, unmdrar varför...? ;-)

 

Jag har tyvärr inga siffror att tillgå, men jag tvivlar faktiskt starkt på att denna Dell-burk nöjer sig med 35 dB i ljudnivå.

 

Delldatorn kostar 46 304 kr (inkl. moms) - och det Utan bildskärm, Pet... 

 

Apples motsvarande top-of-the-line-G5 med ATI Radeon 9800 Pro, Bluetooth och Airportkort kostar 36240 kr. Inkl moms.

 

Till sist; Dell är ett budgetmärke jämfört med Apple, som ju måste räknas som ett prestigemärke, så prisskillnaden blir med detta i åtanke ju än mer anmärkningsvärd.

 

(För mina 10.000 kr jag tjänar på att välja en riktig plattform köper jag nog en iBook, tror jag.)

 

:-)

Vill helst inte gå in i denna diskusion, för man ska inte jämföra olika system med varandra, för vi har skilnader hur vi än försöker skilja dessa åt, även inom PC-världen, jag använder dagligen PC-burkar och så även Macintosh....tyvärr mest PC :huh:

Jag använder Macintosh för att den passar mina behov till fullo, och detta gör att jag kanske får betala lite mer för produkten den dagen jag inhandlar den, men om vi ser till hur länge en person med en Macintosh har i sin ägo, så är det f#n så mycket längre än en PC-nisse(sorry), jag har en G3:a idag och den tänker jag behålla, fast en G5 kommer att antagligen att beställas inom en mycket snar framtid(om(en) någon månad).

 

Tummen upp Rasta :D

 

Cyberpet.......stå på dig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Hittade en liten länk till en mycket intressant artikel hos ExtremeTech

 

(Jodå, maccis - de kallar G5:an också för en Workstation... ;-) )

 

Några intressanta citat ur denna artikel:

 

With the recent announcements, Apple has tied it's fortunes very closely to these questions. And it could well be the case that Apple will be the company which brings 64-bit computing to the mainstream.
In principle, the G5 processor allows 32-bit applications to run natively, without taking a performance hit linked to emulation. By comparison, Intel's 64-bit Itanium processor can run 32-bit applications only in emulation mode, and thus more slowly than on a Pentium platform. This in turn limits the processors' usefulness in desktop environments which rely heavily on exisiting software applications. 
the Power Macintosh G5 should at any rate be the Photoshop Dream Machine, especially if Adobe recompiles the program to support the 64-bit architecture. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alltså G5 är en workstation nu borde malen vara överbevisad, Apple ljuger när de säger att G5 är den första 64bitars processorn i en pc/workstation/desktop/whatever dator.

 

I alla fall så var SUN före (tror det var nångång -99 första Ultran kom), men sen är det ju en helt annan sak att Solaris inte är så himla användarvänligt (jag vet jag har själv kört det) så en mac med en g5 och MacOS X kan inte bli merän bäst :P

 

Jag tror nog att detta sätter fart på AMD att få ut sin 64bitars processor på marknaden och även Microsoft ser till att få ut Longhorn med. Men vi macare åker 64bit nu ett tag och är säkerligen tyvärr redan frånåkta av SUN men vad gör de när man inte kan använda SUN datorn lite vettigt :) Till hösten blir vi säkert frånåkta igen utav både AMD & Intel om vi har rejält med otur.

 

Men inom 12mån så ser vi kanske en Dual 3GHz G5 maskin och då kanske Mac går upp på första platsen när SJ piskat nån stackars Dell i nåt Photoshop test :)

 

Det är en evig dragkamp och jag tror att även i framtiden så kommer vi att större delen vara frånåkta från PC användare men inte är jag ledsen för det, skulle jag vilja ha en pc så köper jag mig en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...