Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Anna Muller

Varför krigar PC- och Macanvändare med varandra?

Rekommendera Poster

Jag älskar mina Apple-produkter, att köpa en PC-laptop är t.ex. helt otänkbart. Dock stör jag mig ändå rejält på Mac-fantaster som anser att Apples produkter är HELT ofelbara och att alla features som finns på dessa är guds gåva till människan.

Efter att ha tillbringat mycket tid här på forumet så kan jag inte känna igen den inställningen annat än hos fjunisar med attitydproblem, eller när man vill retas. De flesta som är här frekvent har en hälsosam distans till det hela.....

Själv blir jag glad när jag hittar saker som jag tycker är bra. Om jag tycker saker är bra så delar jag gärna med mig av den kunskapen. Det innebär inte att jag gillar precis allt.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledning till "kriget" är trångsynta Windows användare och Apple fanatiker som aldrig ger sig. Något den här tråden är ett utmärkt exempel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur hade världen sett ut om det bara fanns en typ av varje sak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja datorn med 3 år garanti kostade 24000 utan student rabatt (ca 2400 ca 10% ) plus skärm som kostade 5000 blir summan 29000 Kr minus ca 2400 blir 26600 Kr vilket blir ca 200 kr mer än värsting imac med ATi grafik och 3 års garanti imacen.

Menar ni att Man inte kan jobba med photo & musik m.m. på en sådan maskin som är minst dubbelt om inte 4 gånger så bra som imacen. Eller har jag helt fel för mig för så j*vla dåligt är inte en Windows Pc.

Jag kan faktiskt inte joobba med musik på den där? Jag är beroende av Logic som bara finns till mac och det kan du inte ha på en pc även om den har bättre specs än min Macbook Pro. Sen så har de flesta som jobbar med film Final Cut Studio som filmprogram och vad behöver man för att använda Final Cut? En Mac.

Sen kan man väl använda Adobes filmprogram(vet inte vad det heter) och Pro Tools eller ful-Cubase men man kommer ändå inte i närheten av kvalitén på Apples film och musikprogram. Dessutom kan man också köra Cubase, Pro Tools och Adobes filmprogram på en mac med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har man kanske lyssnat till Allan Edvall månne...... :donjuan:

Det är ju inte Allan Edvall :) Det är Ballad på en soptipp av Cornelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacka vet jag AMIGA!!!!!!!!! De var bättre än både PC och MAC på sin tid. But Amiga wasn't meant to be... :armskeptisk:

Amiga 4-ever :bultandehjarta:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacka vet jag AMIGA!!!!!!!!! De var bättre än både PC och MAC på sin tid. But Amiga wasn't meant to be... :armskeptisk:

Amiga 4-ever :bultandehjarta:

Amiga is teh shit :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Amiga is teh shit :)

Ja, och nu när Hyperian som utvecklar Amiga OS nu fått godkännande från Amiga Inc. att utveckla vidare på AmigaOS i vilken riktining de vill så kommer vi snart se OS:et på x86 platformen, dvs PC och Mac. Hyperian har velat porta till andra processorer än PPC men det har Amiga Inc. tidigare förbjudit!

Men nu har Hyperion fulla rättigheterna till källkoden samt för OS 3.X+ vad jag läst! Så snart inom en snar framtid.... :bultandehjarta:lnr%20(22).gifcelb%20(7).gif

Fast man behöver ju inte slänga ut sin Mac för det ;):galetglad:

Redigerad av datar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PC vs MAC....

Mac mot allt och alla? eller Mac mot Windows?

Eftersom man kan ju inte undvika lägga in linux i sin mac :shifty:

Apple har alltid vart i framkanten på grafiska miljöer. Just nu har ingen annan någon chans, dock kanske Google OS har nån chans nån gång i framtiden (när man kollar på Android är mycket bra och anpassningsbart), men inte idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket enkelt:

Om 5 procent hävdar sig ha "mer rätt" än 95 procent så reagerar naturligtvis några som tillhör de 95 procenten.

Detta även om de 5 procenten verkligen har rätt och fortsätter att hävda detta samtidigt som några som tillhör de 95 procenten...

Kan vi anse frågan besvarad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är ju inte Allan Edvall :) Det är Ballad på en soptipp av Cornelis

Men Allan sjöng den på sin skiva "Allans allra bästa!" Det vet man om man är kulturell. :donjuan:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men Allan sjöng den på sin skiva "Allans allra bästa!" Det vet man om man är kulturell. :donjuan:

Då är det ju en cover:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En del är nog rädsla inför det okända.

Mycket bygger nog på okunskap och illvilliga rykten. :geros:

Det är möjligt att älska alla och allt, som inte är av ondo,

men det kräver en hel del mod och ihärdighet. :kramis:

Sen tycker jag att det är viktigt att kunna respektera andras val,

även om det inte är en eget. :ThumbsUp:

För att återgå till vad tråden verkligen handlar om så tycker jag att ovanstående har mycket rätt! Vi vill rättfärdiga våra egna val, och det är lättast att göra genom att kritisera andras och hävda att de är sämre. Man är rädd för att själv ha valt fel och dumt nog skapar man konflikter kring det.

Men det finns en aspekt till: Minoritetspositionen. När man är i minoritet så är ens minoritetsval med eller mindre konstant hotat. Det är mycket värt om man kan få med sig några fler i sin nisch, så att den håller lite bättre. Håller man helt truten med varför man gjort ett udda val så blir man inte så lätt fler på det.

Tyvärr drabbas man då ofta av glirningar eller rent skäll från majoriteten. "Varför kan du inte göra som alla andra?" "Vad jobbig du är." tills man når nivån "Måste du envisas med den där skiten?" - och vem kan undvika att skälla tillbaka då? Och majoritetsväljarna, konformisterna, känner sig förstås hotade. De tycker att de där som är annorlunda är otäcka, krångliga och snobbiga.

Enda vägen ut är tolerans, ömsesidig respekt, att hålla igen med sina angrepp och till varje pris inte göra dem personliga. Så fort det blir person i stället för sak så spårar det ur helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För att återgå till vad tråden verkligen handlar om så tycker jag att ovanstående har mycket rätt! Vi vill rättfärdiga våra egna val, och det är lättast att göra genom att kritisera andras och hävda att de är sämre. Man är rädd för att själv ha valt fel och dumt nog skapar man konflikter kring det.

Men det finns en aspekt till: Minoritetspositionen. När man är i minoritet så är ens minoritetsval med eller mindre konstant hotat. Det är mycket värt om man kan få med sig några fler i sin nisch, så att den håller lite bättre. Håller man helt truten med varför man gjort ett udda val så blir man inte så lätt fler på det.

Tyvärr drabbas man då ofta av glirningar eller rent skäll från majoriteten. "Varför kan du inte göra som alla andra?" "Vad jobbig du är." tills man når nivån "Måste du envisas med den där skiten?" - och vem kan undvika att skälla tillbaka då? Och majoritetsväljarna, konformisterna, känner sig förstås hotade. De tycker att de där som är annorlunda är otäcka, krångliga och snobbiga.

Enda vägen ut är tolerans, ömsesidig respekt, att hålla igen med sina angrepp och till varje pris inte göra dem personliga. Så fort det blir person i stället för sak så spårar det ur helt.

Livet blir mer berikat om man väljer andra spår än den massan går! Man blir tvungen att tänka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Livet blir mer berikat om man väljer andra spår än den massan går! Man blir tvungen att tänka till!!!

Oh ja. Men livet är lättare om man följer flocken. Människor är olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var själv väldigt skeptisk till Mac tidigare i mitt liv och tyckte mest det verkade krånligt.

Sen praktiserade jag på en reklambyrå i runt år 2001 där jag då blev tvungen att lära mig mac men blev aldrig riktigt lycklig av det. Mycket på grund av att jag inte ville lära mig och eller vilje ge det en chans.

Nu för 1,5år sen köpte jag min första Mac på grund av att jag gick utbilding som var i macmiljö. Det blev en iMac 24" och nu satte jag mig verkligen in i macen för att jag ville det och blev helt förälskad.

Nu har ju mycket med att man växlade från Vista med saken att göra där verkligen allt strulade.

Men hos mac fick jag inga problem mer än att vissa saker jag var van vid från Windows inte fungerade som vanligt, men detta störde mig inte då jag inte gick över till mac för att ha det likadant.

Men har idag även Windows 7 via Bootcamp då jag spelar en del, men det är också det ända jag gör i Windows just nu.

Men tycker inte det ena är sämre än det andra. Båda har sina för- och nackdelar.

Det är som att köpa ett kök. Antingen köper du ett färdigt paket där allt är anpassad till max för att fungera ihop men kostar oftast lite mer.

Eller så köper du allt separat och kanske spara lite pengar men du får det du behöver.

Problemet jag ser hos många förespråkare för de olika sidorna är att det förväntar sig att det ska vara likadant på andra sidan.

Man måste som med allt gå in en ny värld utan förväntingar och utan gamla vanor. Man måste lära sig det nya system själv och låta det ta tid.

Vi har blivt vana vid hur saker och ting är och ser de saker som krav i våra liv och accepterar därför inte skillander.

Det är så människar fungerar och alltid kommer att göra.

Saker du gillade i din gamla mobil kommer du kräva att din nya kan, och finns inte de funktioner så letar du ofta vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datoranvändare kanske blir hjärntvättade i ovetenskap ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag var själv väldigt skeptisk till Mac tidigare i mitt liv och tyckte mest det verkade krånligt.

Sen praktiserade jag på en reklambyrå i runt år 2001 där jag då blev tvungen att lära mig mac men blev aldrig riktigt lycklig av det. Mycket på grund av att jag inte ville lära mig och eller vilje ge det en chans.

Nu för 1,5år sen köpte jag min första Mac på grund av att jag gick utbilding som var i macmiljö. Det blev en iMac 24" och nu satte jag mig verkligen in i macen för att jag ville det och blev helt förälskad.

Nu har ju mycket med att man växlade från Vista med saken att göra där verkligen allt strulade.

Men hos mac fick jag inga problem mer än att vissa saker jag var van vid från Windows inte fungerade som vanligt, men detta störde mig inte då jag inte gick över till mac för att ha det likadant.

Men har idag även Windows 7 via Bootcamp då jag spelar en del, men det är också det ända jag gör i Windows just nu.

Men tycker inte det ena är sämre än det andra. Båda har sina för- och nackdelar.

Det är som att köpa ett kök. Antingen köper du ett färdigt paket där allt är anpassad till max för att fungera ihop men kostar oftast lite mer.

Eller så köper du allt separat och kanske spara lite pengar men du får det du behöver.

Problemet jag ser hos många förespråkare för de olika sidorna är att det förväntar sig att det ska vara likadant på andra sidan.

Man måste som med allt gå in en ny värld utan förväntingar och utan gamla vanor. Man måste lära sig det nya system själv och låta det ta tid.

Vi har blivt vana vid hur saker och ting är och ser de saker som krav i våra liv och accepterar därför inte skillander.

Det är så människar fungerar och alltid kommer att göra.

Saker du gillade i din gamla mobil kommer du kräva att din nya kan, och finns inte de funktioner så letar du ofta vidare.

Fantastiskt bra sagt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sen när blev det Mac vs. PC?

För mig har det alltid varit både Mac och PC, båda är bra, fast på olika sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En god vän har en Acer Aspire med en 2.6Ghz 6mb L3 cach 4GB ddr3 minne 9600GT kort 320 GB 7200 vars HD 16 Tums Full HD,blue-ray, TVkort, HDMi, eSATA, Firewire, m.m. och mycket bra design och finish på datorn.

DDR3-minnen fanns väl knappt för ett år sedan?

Eller det kanske precis började komma då...

Modell på datorn?

Klart Apple tar lite mer betalt för sina grejor, men att de skulle ta ut dubbla priset känns märkligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske häller lite bensin på brasan, men det är ett fenomen jag inte förstår.

Standard 1A-argumentet för Windows kontra andra OS har alltid varit "det finns flest program" och så upphör resonemanget där. Det som då talat för övriga alternativ såsom Mac OS har varit kvaliteten på programmen och fokus har mer legat på vad programmen verkligen kan erbjuda etc - inte kvantiteten.

Men nu har argumentet "flest program" även nått Macen. Inte datorn då utan den fickvänliga, avlägsna släktingen - iPhone.

Ett tungt vägande argument för den är nämligen "flest program". Det är alltså helt legitimt som Mac-användare idag att såga alla andra mobila plattformar med olika argument, inte minst "det finns flest program till iPhone"-argumentet.

För min del är antalet program helt ointressant, det intressanta är kvaliteten och därför går "det finns xx program" bort.

Som jag ser på saken har dagens Mac som är 100% Windows-kompatibel den stora fördelen att man kan köra dubbla OS och skräddarsy miljön för respektive behov. Windows är ett bra komplement beroende på vad man vill utföra.

Även om jag gillar Apple skarpt när det gäller datorer/OS har jag inte blivit frälst av dem på mobilfronten, detta då jag anser att en handdator med datorstil är det som gäller för min del. Inkl fysiskt tangentbord m.m. iPhone har inte övertygat mig, "det finns flest program" håller inte, behovet av jailbreaking är ett problem, gränsnittet är för "dumt" (strikt enhandsnavigerat). Apple har gjort en mycket bra produkt i sin kategori - det är inget fel på iPhone när man betraktar den som iPod Phone.

Problemet uppstår när man inte är ute efter en iPod Phone utan en handdator. Där vore det fint om Apple konkurrerade men då krävs en PocketMac - alltså en kraftigt förminskad MacBook med formfaktor à la HTC Touch Pro och ett gränsnitt identiskt med Mac OS X på Macen. D.v.s ett datorgränsnitt med rullgardinsmenyer och som är öppet för modifiering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Windows är helt klart inte mer "vuxet" än Mac OS X. Det är mer Svensson, det mest Svensson-aktiga i datorväg som går att uppbringa är en Compaq Presario som kör Windows Home Edition.

Enligt min uppfattning har Windows sina fördelar inom en del områden, för min del gäller det allt nallepyssel eftersom verktygen finns där.

Det som talar för en Mac idag är helt klart att den kan köra både Mac OS X och Windows på ett bra sätt. Arbetet utför man i Mac OS X med hög stabilitet och pyssel med olika saker gör man i Windows. Alltså sådant som kräver program i kategorier som inte är så vanliga för Mac OS X.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Steve Ballmers uttalanden (http://pfa.idg.se/2.1054/1.271711/ballmer-mac-ar-for-kids---windows-for-vuxna) kan nog sätta igång både en och annan macanvändare. Åtminstone blir jag irriterad på honom och försöker kommer på argument till varför man ska använda Mac...

Så säger han bara för att du SKA bli irriterad. Det är bara att garva åt honom. Eller strunta i honom. Eller inse vilken smart kille som driver Apple..... :totaltgalen:

Eller så kollar man på

och minns att jag kände precis på samma sätt när jag körde Windows. GAaaaAAAAaaaAAaAaaA!!!!!!!!!!!!!!!!

:totaltgalen: :totaltgalen: :totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...