Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safarifönster: "Är du säker på att du vill skicka formuläret igen


mikael

Rekommendera Poster

Är inne på mitt bildarkiv. och varje gång man klickar upp en bild och sedan skall gå tillbaka till översikten kommer fönstret "Är du säker på att du vill skicka ett formulär igen?" upp och man skall klicka på Avbryt eller Skicka. Efter tjugonde gången blir det enerverande, men jag hittar ingen avstängning i inställningar. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på vad du menar med bildarkiv i Safari och kanske finns det bättre lösningar, men funkar det inte att använda fliksurfning och alltså undvika att klicka på tillbaka-knappen? (Alltså att hålla in äpple och klicka på alla länkar/foton man vill se, så att de öppnas i nya flikar, vilket då går att man bara går tillbaka till ursprungsfliken när man tittat färdigt på bilderna i de nya flikarna.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry om jag uttryckte mig dåligt. Detta gäller websidor (är med i bildarkiv på webben, det var bara exempel) det här är någonting som inte fanns i Safari innan, åtminstone inte i samma utsträckning. Har Version 4.0.3 (5531.9). Visst kan jag köra flikar, med då blir det en väldans massa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle väldigt gärna också vilja ha svar på detta. Vissa sidor är så att de kommer upp sånna meddelanden hela tiden, (typ Tradera etc.) Har läst någon förklaring till vad det är. Men inte hört om någon lösning/sätt att kringgå de hela.

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var någon som råkade ut för samma problem i juni i år: https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;#entry1090651

 

Själv har jag aldrig sett meddelandet (varken på tradera.com eller xperteleven.com) och är undrande vilken sorts formulär det är fråga om.

 

Det förefaller snarare vara relaterat till sajten, inte browsern.

Ge gärna exempel på sajt(er), ska jag se om jag får samma meddelanderuta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var någon som råkade ut för samma problem i juni i år: https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;#entry1090651

 

Själv har jag aldrig sett meddelandet (varken på tradera.com eller xperteleven.com) och är undrande vilken sorts formulär det är fråga om.

 

Det förefaller snarare vara relaterat till sajten, inte browsern.

Ge gärna exempel på sajt(er), ska jag se om jag får samma meddelanderuta.

 

Helt riktigt, det har inte ett dugg med Safari att göra!

Om du använder sidans egna navigering så slipper du detta.

 

För övrigt så skulle jag vilja påpeka att rubriken är felaktig. Du kan inte säga "hur stänga av?", det borde stå "Hur stänger jag av?" eller "Hur stänger man av det?".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så skulle jag vilja påpeka att rubriken är felaktig. Du kan inte säga "hur stänga av?", det borde stå "Hur stänger jag av?" eller "Hur stänger man av det?".

Även om det är Off Topic så håller jag med! Jag förstår inte hur man kan formulera sig så. Är det för att spara på ord? :ermm:

 

Ändrar rubriken.

/moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det är Off Topic så håller jag med! Jag förstår inte hur man kan formulera sig så. Är det för att spara på ord? :ermm:

 

Ändrar rubriken.

/moderator

 

 

He he, tja.. det där var ju fruktansvärt - hur göra en rubrik för alla!?

http://www.boverket.se/Om-Boverket/Kalende...-stad-for-alla/

 

Okej gör så här: gå in på http://www.nordicphotos.com/SE/NewImages

scrolla sedan ned och klicka på "Next Page" och klicka upp en bild med safari. Gå sedan tillbaka till översikten.

 

Kommer texten "Är du säker på att du vill skicka ett formulär igen? För att kunna öppna den här sidan igen måste Safari skicka om ett formulär. Det kan leda till dubbletter av inköp, kommentarer eller andra åtgärder."

 

Då är det samma problem som hos mig. Detta händer inte med Firefox. Har prövat flera gånger och startat om Safari och datorn också. Jag har Glims Safari Plugin Version 1.0b20. Kan det möjligen vara den som pökar, f`låt spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha! Jag fick rutan... var det dummaste. Jag har inte Glims, men Saft.

Ingen annan browser jag testat dummar sej så skamlöst.

Kanske läge att ta ett snack med Apple, Mikael?

post-12618-1253137764_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur man kan formulera sig så. Är det för att spara på ord? :ermm:

Ändrar rubriken.

/moderator

 

"Hur göra..."-formen är redan så pass etablerad i skriftspråket att den starka reaktion som dess användning framkallar hos de som håller hårt på traditionell språkanvändning ter sej mer störande, för att inte säga "något extrem".

 

Att göra en rubrik för alla, hur (gör man)?

Hur göra en rubrik för alla?

Hur (bör man) göra en rubrik (som låter rätt) för alla?

 

I talspråket känns formen fel. I skrift, däremot, är den redan okej, iaf i "mindre högtidliga sammanhang".

Det finns många exempel på betydligt värre språkliga fenomen på forumet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jag får också ofta detta meddelande. Är inte säker, men innan jag uppgraderade till Safari 4.0.3 slapp jag detta.

Jag har också Glims.

Jag har fortfarande inte uppgraderat till SL.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget med browser att göra, det handlar om hur sidan är kodad/programmerad (hur data skickas).

 

Snabb förklaring är att när ett data "postas" (tex inloggning/mailformulär) skickas detta via ett formulär från browsern till servern. Det finns automatiska spärrar/varningar för reposting i alla (??) moderna browser, så man inte ska råka posta samma data två gånger.

 

Jag måste säga att använda den teknik för ett bildgalleri inte är jättesmart eller väl utvecklat, men använder du sidans navigering istället (home/next/previous) eller som någon nämnde, använder flikar, så är problemet ur världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget med browser att göra, det handlar om hur sidan är kodad/programmerad (hur data skickas).

 

Snabb förklaring är att när ett data "postas" (tex inloggning/mailformulär) skickas detta via ett formulär från browsern till servern. Det finns automatiska spärrar/varningar för reposting i alla (??) moderna browser, så man inte ska råka posta samma data två gånger.

 

Jag måste säga att använda den teknik för ett bildgalleri inte är jättesmart eller väl utvecklat, men använder du sidans navigering istället (home/next/previous) eller som någon nämnde, använder flikar, så är problemet ur världen.

 

 

OK, jag förstår vad du säger, men i mitt fall är det i alla fall så att det fungerar med Firefox och inte med Safari. Prövade nu igen och det är samma sak. Första sidans bilder fungerar med safari, men så fort man klickar upp en ny sida med bilder och sedan går in på en enskild bild och sedan tillbaka så kommer skylten. Detta händer inte i Firefox. Den sidan är inte upplagd med (home/next/previous) så det funkar inte. Kollar jag hundra bilder så är flikar inget alternativ. Det får bli Firefox tills vidare..

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ställa in så att nya flikar hamnar "överst" i Safari. Alltså:

  • Kommando-klick för att öppna bilden i en ny flik (eller Kommando-shift-klick beroende på hur Safari är inställt)
  • Kommando-W stänger fliken och vips är du tillbaka på ursprungssidan

Borde inte detta vara ett smidigt alternativ till att använda bakåtknappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ställa in så att nya flikar hamnar "överst" i Safari. Alltså:

  • Kommando-klick för att öppna bilden i en ny flik (eller Kommando-shift-klick beroende på hur Safari är inställt)
  • Kommando-W stänger fliken och vips är du tillbaka på ursprungssidan

Borde inte detta vara ett smidigt alternativ till att använda bakåtknappen?

 

 

Jodå, visst - det där funkar helt klart. Tack. Litet mycket klickande fram och tillbaka när man är ovan, men visst är det där ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur göra..."-formen är redan så pass etablerad i skriftspråket att den starka reaktion som dess användning framkallar hos de som håller hårt på traditionell språkanvändning ter sej mer störande, för att inte säga "något extrem".

 

Att göra en rubrik för alla, hur (gör man)?

Hur göra en rubrik för alla?

Hur (bör man) göra en rubrik (som låter rätt) för alla?

 

I talspråket känns formen fel. I skrift, däremot, är den redan okej, iaf i "mindre högtidliga sammanhang".

Det finns många exempel på betydligt värre språkliga fenomen på forumet ;)

 

Nej!

 

Dålig grammatik är aldrig ok. Speciellt inte i offentliga sammanhang och ett internetforum är offentligt. När andra läser, tar in och lär sig utav det man skriver så har man ett ansvar att det man själv skriver är korrekt. Vi lär oss att skriva genom hela grundskolan, så hur man misslyckats med att snappa upp någonting är ingenting mindre än ett mirakel, ett bakvänt mirakel, så att säga.

 

Det är helt ok att man med tiden myntar nya uttryck och fyller ut språket med försvenskningar på utländska ord vi inte har eller hittar på nya ord vi saknar. Men dessa måste också vara korrekta, även om de är nya. Vi kan inte bara slopa stora delar utav en mening och säga att det är ok så länge texten inte är viktig. All text är viktig, speciellt när dem kan läsas utav miljontals människor.

 

Punkt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://lmgtfy.com/?q=%22Hur+g%C3%B6ra%22

 

 

Så göra vi, när vi tvätta våra kläder, tvätta våra kläder, tvätta våra kläder.

Så göra vi, när vi tvätta våra kläder, tidigt en måndagsmorgon.

tisdag: Så göra vi när vi skölja våra kläder

onsdag: Så göra vi när vi hänga våra kläder

torsdag: Så göra vi när vi mangla våra kläder

fredag: Så göra vi när vi stryka våra kläder

lördag: Så göra vi när vi skura vårt golv

söndag: Så göra vi när till kyrkan vi gå

(ev. ”Så göra vi när vi hemåt gå…”)

 

 

:armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://lmgtfy.com/?q=%22Hur+g%C3%B6ra%22

 

 

Så göra vi, när vi tvätta våra kläder, tvätta våra kläder, tvätta våra kläder.

Så göra vi, när vi tvätta våra kläder, tidigt en måndagsmorgon.

tisdag: Så göra vi när vi skölja våra kläder

onsdag: Så göra vi när vi hänga våra kläder

torsdag: Så göra vi när vi mangla våra kläder

fredag: Så göra vi när vi stryka våra kläder

lördag: Så göra vi när vi skura vårt golv

söndag: Så göra vi när till kyrkan vi gå

(ev. ”Så göra vi när vi hemåt gå…”)

 

 

:armskeptisk:

 

Det är inte ett tecken på att det är ok, det är ett tecken på att det är fler än du som sovit sig genom grundskolan. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaa... och så finns det de som inleder med rött "Nej!" och avslutar med "Punkt slut."

Off topic, dessutom. Mitt framför ögonen på miljontals läsare.

 

Hellre kognitiv dissonans än social konsensus? Tecken på bristfällig grundläggande social anpassning?

 

Ja, se... alla har vi missat något i skolan.

Och det trots att skolan inte har lyckats hindra den som ville lära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej!

 

Dålig grammatik är aldrig ok. Speciellt inte i offentliga sammanhang och ett internetforum är offentligt. När andra läser, tar in och lär sig utav det man skriver så har man ett ansvar att det man själv skriver är korrekt. Vi lär oss att skriva genom hela grundskolan, så hur man misslyckats med att snappa upp någonting är ingenting mindre än ett mirakel, ett bakvänt mirakel, så att säga.

 

Det är helt ok att man med tiden myntar nya uttryck och fyller ut språket med försvenskningar på utländska ord vi inte har eller hittar på nya ord vi saknar. Men dessa måste också vara korrekta, även om de är nya. Vi kan inte bara slopa stora delar utav en mening och säga att det är ok så länge texten inte är viktig. All text är viktig, speciellt när dem kan läsas utav miljontals människor.

 

Punkt slut.

 

Det är svårt att vilja ta till sig åsikter från en erkänd - men säkert trevlig - pessimist. Speciellt när åsikterna har hål i logiken som är stora nog att köra Kanye Wests ego genom; "korrekta" nyförsvenskningar och liknande bestämmer man inte, det är saker som växer fram och genom Darwins lag överlever om det fungerar. Poängen med forum, som med all kommunikation, är att göra sig förstådd - något mikael gjorde, du följde upp med och förhoppningsvis även jag lyckas med. Annars dör inlägget och saken lämnas därhän. Simple as that. I vart fall som jag ser det.

 

Varken du eller jag eller sannolikt någon annan här inne är en perfekt människa som dedikerar den största delen av sin dag till att skriva perfekt dialog. Jag säger sannolikt, då om så hade varit fallet hade vi haft bättre saker för oss än att spåra ur den här tråden. Serious business.

 

Vad det gäller ämnet ifråga äger jag ännu ingen Mac eller Safari. Har du testat att googla frågan på engelska? På frågan ARE YOU SURE YOU WANT TO SEND A FORM AGAIN? får jag blandade resultat som ser relaterade ut. Svaret nedan är lite extra intressant. Tydligen har de, ironiskt nog, dessutom en diskussion liknande vår om att göra sig förstådd.

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...8&tstart=-1

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att vilja ta till sig åsikter från en erkänd - men säkert trevlig - pessimist. Speciellt när åsikterna har hål i logiken som är stora nog att köra Kanye Wests ego genom; "korrekta" nyförsvenskningar och liknande bestämmer man inte, det är saker som växer fram och genom Darwins lag överlever om det fungerar. Poängen med forum, som med all kommunikation, är att göra sig förstådd - något mikael gjorde, du följde upp med och förhoppningsvis även jag lyckas med. Annars dör inlägget och saken lämnas därhän. Simple as that. I vart fall som jag ser det.

 

Varken du eller jag eller sannolikt någon annan här inne är en perfekt människa som dedikerar den största delen av sin dag till att skriva perfekt dialog. Jag säger sannolikt, då om så hade varit fallet hade vi haft bättre saker för oss än att spåra ur den här tråden. Serious business.

 

Vad det gäller ämnet ifråga äger jag ännu ingen Mac eller Safari. Har du testat att googla frågan på engelska? På frågan ARE YOU SURE YOU WANT TO SEND A FORM AGAIN? får jag blandade resultat som ser relaterade ut. Svaret nedan är lite extra intressant. Tydligen har de, ironiskt nog, dessutom en diskussion liknande vår om att göra sig förstådd.

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...8&tstart=-1

 

Lycka till!

 

 

Kunde inte sagt det bättre själv. Intressant tråd för övrigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att vilja ta till sig åsikter från en erkänd - men säkert trevlig - pessimist. Speciellt när åsikterna har hål i logiken som är stora nog att köra Kanye Wests ego genom; "korrekta" nyförsvenskningar och liknande bestämmer man inte, det är saker som växer fram och genom Darwins lag överlever om det fungerar. Poängen med forum, som med all kommunikation, är att göra sig förstådd - något mikael gjorde, du följde upp med och förhoppningsvis även jag lyckas med. Annars dör inlägget och saken lämnas därhän. Simple as that. I vart fall som jag ser det.

 

Varken du eller jag eller sannolikt någon annan här inne är en perfekt människa som dedikerar den största delen av sin dag till att skriva perfekt dialog. Jag säger sannolikt, då om så hade varit fallet hade vi haft bättre saker för oss än att spåra ur den här tråden. Serious business.

 

Vad det gäller ämnet ifråga äger jag ännu ingen Mac eller Safari. Har du testat att googla frågan på engelska? På frågan ARE YOU SURE YOU WANT TO SEND A FORM AGAIN? får jag blandade resultat som ser relaterade ut. Svaret nedan är lite extra intressant. Tydligen har de, ironiskt nog, dessutom en diskussion liknande vår om att göra sig förstådd.

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...8&tstart=-1

 

Lycka till!

 

Att strö på med sarkasm, länkar till humorsidor och att använda uppenbara överdrifter är, tro det eller ej, ingenting som gör ditt inlägg trovärdigare. I själva verket tvivlar jag på om du faktiskt läste mitt inlägg. Jag skrev aldrig att man helt sonika tar ett beslut om vilka försvenskningar och liknande som får stanna i språket. Jag skrev, precis som du, att de växer fram med tiden. Det jag skrev var att bara för att många inte lärt sig vårt språk och begår samma misstag, så blir inte deras misstag automatiskt en del utav språket.

 

Jag har inte heller påstått att vi ska vara perfekta människor som spenderar all vår tid med att skriva perfekt dialog. Grammatik lär man sig i grundskolan. Du behöver varken vara perfekt eller spendera speciellt lång tid med själva skrivandet för att få någorlunda acceptabel grammatik. Du behöver heller inte vara någon allvetande professor eller studerat på universitet. Allt som behövs är att du spenderat några vakna timmar i skolans lektioner i svenska.

 

Språket är ett verktyg för att göra sig förstådd. Alla förstår korrekt eller acceptabel grammatik, men alla förstår inte usel grammatik. Nu var Mikales inlägg långt ifrån det värsta, det var begripligt. Men faktum är att vi borde ta hand om vårt språk. Det är vårt arv och vårt verktyg. Svenskan är ett minoritetsspråk som kanske inte kommer finnas kvar hur länge som helst. Därför borde vi inte vanvårda det.

 

Macen har dessutom inbyggd svtavningskontroll.

 

Ingenting är omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så göra vi, när vi tvätta våra kläder, tvätta våra kläder, tvätta våra kläder.
Din länk ger ju närmast patetiska exempel på hur fel man kan skriva - ingen tycker väl "Hur göra man en ankätundersökning" låter rätt? Det är helt enkelt fel.

 

Vad det gäller visan så handlar det om pluralformer av verbet som inte för så länge sedan obligatoriska - var glad att du slipper denna grammatiska finess!

 

Gammal svenska:

Vi göra vad vi kan.

Vi äro goda vänner.

Obehöriga äga ej tillträde.

 

Modern svenska:

Vi gör vad vi kan.

Vi är goda vänner.

Obehöriga äger ej tillträde.

 

Hur som helst, nu skolen I väl icke i detta forum därom strida!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen har dessutom inbyggd svtavningskontroll.
Håller helt med dig. Däremot kan jag i sammanhanget inte motstå frestelsen att notera stavningen av svtavningskontroll:borstatanderna:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...