Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flashplayer, för att kunna se SVT-play och TV4-play?


karins

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kan inte se på svtplay och tv4play på min mac. Hur ska jag göra? jag har laddat ner flashplayer och realplayer och har även flip4mac, men det går ändå inte. O jag e kass på datorer.. Tacksam för tips!! SNälla!

 

Tack!

 

/karin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. För att någon skall kunna hjälpa dig är det bra om du skriver vilket operativsystem du använder, vilken webläsare och vilken version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../ jag har laddat ner flashplayer och realplayer och har även flip4mac, men det går ändå inte. O jag e kass på datorer.

 

Det är alltid svårt att veta hur pass "kass" någon är. Är så subjektivt pga blygsamhet (äkta eller falsk?) eller, tvärtom, överskattning av egna förmågan.

 

Senaste Flash Player har fått fixade problem som ställde till det för många i tidigare versioner och har funkat riktigt bra.

 

Men jag funderar på din formulering "jag har laddat ner"... Har du installerat Flash Player (och de andra applikationerna)? För det görs nämligen inte automatiskt, utan man måste aktivt installera filer/program man laddat ner.

 

Det här blev kanske elementärt, men som sagt, vet ej hur "kass" du är... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är verkligen dålig på riktigt..tyvärr. :(

men har installerat flashplayer med, kommer iaf upp om jag vill installera och jag ska skriva in lösenord och sådär, så det tror jag är rätt.

 

fattar nada varför det inte fungerar..!

 

trevlig kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, okey, verkar som du kan något iallafall :).

 

Vet inte hur man ska börja här...

 

Hur ser det ur på t.ex. http://svtplay.se/ Ser du Oldsberg och menyerna? Vad händer om du klickar på "Trädgårdsfredag: Gurkfest"?

 

Om du ctrl-klickar på ett Flash-fönster, får du upp Flash-Inställningar?

 

Händer ingenting alls, eller får du några meddelanden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om jag går in på svt så ser jag Oldsberg mfl och jag kan välja program. Kommer in på programsidan och då står den och tänker lite, som att den laddar själva programmet. Efter ett litet tag kommer det upp "Den här videon är tyvärr inte tillgänglig" oavsett vilket program jag är inne på. Om jag högerklickar så kommer det fram "inställningar.." eller "om adobe flash player 10.."

 

tack för att du försöker hjälpa till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det är lite tröstlöst att inte kunna snabbt plöja igenom alla dina inställningar och förhoppningsvis upptäcka vad det är som felar. Kan ju vara någon plugin som inte är aktiv eller inte ligger där den ska; kan också vara någon cookie som felaktigt spärrar instickfilernas tillgång till browsern (rensa dessa cookies). Jag vet inte om jag har något bra råd alls, förutom att systematiskt gå igenom inställningar och plugins.

 

I Safari under Hjälp-menyn kan du kolla dina installerade insticksfiler (plugins).

Kolla också Macintosh HD/Bibliotek/Internet Plug-ins att du har ett gäng plugins från de aktuella programmen (Flip4Mac, RealPlayer, Flash Player och QuickTime, m m, behöver inte ha exakt alla dem som på bilden). Se också över dina QuickTime-inställningar (i mappen Systeminställningar).

 

Det bästa vore kanske om du kunde få tips av någon som nyligen haft och löst samma eller liknande problem. Kanske går att hitta några bra trådar på forumet?

Jag har för mej att någon hade tipsat om att slänga några av Internet Plug-in-filer och plist-filer, men jag minns inte nu vilka och varför.

 

Hoppas det inte känns övermäktigt att börja rota i mappar och inställningar; ta det sakta och försök memorera vad du gör (så du kan backa om det blir "fel"), så skaffar du dej lite välbehövlig datorvana på köpet. Det mesta man kan göra är inte farligt :)

post-12618-1252953872.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om jag går in på svt så ser jag Oldsberg mfl och jag kan välja program. Kommer in på programsidan och då står den och tänker lite, som att den laddar själva programmet. Efter ett litet tag kommer det upp "Den här videon är tyvärr inte tillgänglig" oavsett vilket program jag är inne på. Om jag högerklickar så kommer det fram "inställningar.." eller "om adobe flash player 10.."

 

tack för att du försöker hjälpa till!

Du skriver "oavsett vilket program", har du provat alla (eller närmare bestämt rent svenska produktioner)? Jag tänkte att det kanske är så att du befinner dig utomland och därför inte kan se en del program... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men har du dragit flashplayer programmet till din program mapp?

 

Flash Player kommer som ett installationspaket som Installeraren tar hand om. Där finns inget "normalt" program som ska placeras i Programmappen, utan en hel radda filer som smetas ut på diverse mer eller mindre obskyra "gömslen" på hårddisken.

Alltså, bara så att ingen tvekan ska uppstå, Flash Player-paketet ska inte dras till Programmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...