Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två externa skärmar på iMac/Macbook/etc.


thåström

Rekommendera Poster

Jag undrar om kan använda två apple cinema displays till en macbook pro unibody och hur man skulle göra det?

 

 

Edit: Frågan är så vanlig och samma svar gäller för flera typer av Macar. Därför flyttar jag tråden till "Skärmar, tv-apparater & projektorer"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör finnas nån typ av växel du kan använda. Typ du kopplar in en sladd från Display Port till en låda, varifrån du kopplar dina två Cinema Displays. Vad detta är för låda eller om den ens finns ve jag inte, men jag skulle gissa på att det finns nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

*Nu är den här frågan så vanlig att jag nitar den*

 

Jag undrar om kan använda två apple cinema displays till en macbook pro unibody och hur man skulle göra det?

Enkelt svar är att nej, det fungerar inte. Du har endast en bildskärmsutgång.

 

Vad du kan göra är att ansluta två skärmar (med identisk upplösning) och få dem att visa exakt samma innehåll genom att använda en separat dvi-splitter/distributionsförstärkare från exempelvis Gefen eller Kramer. Kostnaden är kring 2500 kronor för en 1:2-splitter men det finns billigare märken.

 

Nästa alternativ är att använda en apparat som Matrox Dual head2go och få två skärmar att agera som en enda stor skärm. Det vill säga att med två stycken 24-tummare kan du få dem att fungera som en enda stor 3840x1200-pixlars skärm. Det är förmodligen säkrare ifall du satsar på något annat än Apples skärmar och väljer något med dvi-anslutning istället. Kostnaden för Matrox Dual head2go är kring 2000 kronor.

 

Vad du inte kan göra är att driva två skärmar oberoende av varandra och i valfri(a) upplösning(ar). För det krävs en MacPro eller liknande där du har flera bildskärmsutgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa alternativ är att använda en apparat som Matrox Dual head2go och få två skärmar att agera som en enda stor skärm. Det vill säga att med två stycken 24-tummare kan du få dem att fungera som en enda stor 3840x1200-pixlars skärm. Det är förmodligen säkrare ifall du satsar på något annat än Apples skärmar och väljer något med dvi-anslutning istället. Kostnaden för Matrox Dual head2go är kring 2000 kronor.

 

Det här tycker jag låter som ett "ja".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Det här tycker jag låter som ett "ja".

Ja - med förbehåll som rubben beskriver. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja - med förbehåll som rubben beskriver. :)

 

Fusk, du ändrade :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Fusk, du ändrade :P

Rubriken ändrade för sex dagar sedan när jag första gången klistrade tråden. Så fusk är det inte men en smula slarvig läsning hos någon här... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Nästa alternativ är att använda en apparat som Matrox Dual head2go och få två skärmar att agera som en enda stor skärm. Det vill säga att med två stycken 24-tummare kan du få dem att fungera som en enda stor 3840x1200-pixlars skärm. Det är förmodligen säkrare ifall du satsar på något annat än Apples skärmar och väljer något med dvi-anslutning istället. Kostnaden för Matrox Dual head2go är kring 2000 kronor.

 

 

Nån som har en sån här? Funkar den bra?

 

Tänkte köpa en imac 27" och använda två 20"s i portrait mode som sidomonitorer.

 

Nån som har en liknande set up?

 

Vilken typ av sidomonitor skulle kunna passa? Gärna nån snygg, ej svart,

och som har typ samma höjd i portrait mode som 27" har i normal mode.

 

Ett alternativ är ju att köpa två 20"s apple cinema display.

Men det blir rätt dyrt.

Så nån annan monitor helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
TheSwede86_returns

Har lite frågor ang. Matrox DualHead2Go Displayport Edition:

http://www.dustinhome.se/pd_5010330322.aspx

 

Finns det inget billigare sätt att göra detta på?

 

Hade tänkt köpa en MB eller MBP (13") och köra 2st 24" skärmar i 1920x1080.

Kan man fortf. köra just 1920x1080 eller måste man köra 1920x1200?

Iom. att det står "upp till" borde ju andra upplösningar (ex. 1920x1080) fungera?

 

Vill ha 2st skärmar för att underlätta programmering/webbsidor etc. och helt enkelt kunna se film på en skärmen och hålla på med annat på den andra.

Någon som kör 2st skärmar? Känns lite mycket att investera runt 1800kr x 2 = 3600kr + 2000kr = 5600kr för detta nöje?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du kan köra upp till 1920x1200 per skärm. Titta på tillverkarens spec.

 

http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/dh2go/

 

Billigare? Tycker att priset är rimligt med tanke på lösningen är rätt komplex. Det skulle vara om någon lyckas kringgå Matrox patent och skapa en likadan produkt till ett lägre pris. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kräver en sån matrox-låda att man kör 2st identiska skärmar?

Min setup är en widescreen och en 4:3-skärm, med olika upplösningar..

Skiter det sig då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

De måste köra samma upplösning vilket ligger i sakens natur eftersom när du kombinerar två olika upplösningar har du inte längre en rektangel. Så skärmen med den högsta upplösningen måste alltså sänka sig till den mindre skärmens upplösning och det sällan idealt.

 

http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/dh2go/faq/#7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Inte varje dag man har något att tillföra en tråd men jag hittade just nåt intressant i det här ämnet.

Satt och letade lösningar till det här med dubbla skärmar till laptop (förutom Matrox DualHead2go) och lyckades klicka mig fram till denna;

http://sewelldirect.com/Sewell-Minideck-USB-to-DVI-Display-Adapter.asp

Den jobbar alltså via USB och kan leverera följande upplösningar "Max Resolution: 1920 x 1200 (native 24" resolution), 2048 x 1080 (1080p: Full HD for HDTVs), 2048 x 1152, and all standard smaller sizes"

 

Kostar dessutom endast 100 dollar.

Finns lite olika varianter på den med den här verkade passa mina behov bäst.

Dock verkar det inte gå att beställa utanför USA (har skickat mail med förfrågan)

Någon som vet nåt om den här produkten?

Ni som är kunniga, kan det här va nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den jobbar alltså via USB och kan leverera följande upplösningar "Max Resolution: 1920 x 1200 (native 24" resolution), 2048 x 1080 (1080p: Full HD for HDTVs), 2048 x 1152, and all standard smaller sizes"

 

Någon som vet nåt om den här produkten?

Ni som är kunniga, kan det här va nåt?

Nu har jag inte hört om just den här produkten, men andra USB-anslutna bildskärmskort är riktigt slöa.

USB är 480Mbit/s. Ett "riktigt" grafikkort ansluts i PCI Express 2.0-bussen och når då 16Gbyte/s (128Gbit/s).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte hört om just den här produkten, men andra USB-anslutna bildskärmskort är riktigt slöa.

USB är 480Mbit/s. Ett "riktigt" grafikkort ansluts i PCI Express 2.0-bussen och når då 16Gbyte/s (128Gbit/s).

 

Japp. Jag har en USB->DVI-mojäng och det går segt. Titta på film på extraskärmen är inte att tänka på. Läsa mail funkar däremot bra. Mitt problem är att drivrutinerna (eller hårdvaran -- min mojäng kostade runt tusingen vilket kanske är för billigt) är dåliga och jag får flimmer och färgskiftande fält på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har nu tänkt beställa en Dualhead2go DP-edition till min Macbook Pro (feb 2011)

 

Ska köra 2st Samsung Syncmaster 2333 med 1920x1080 upplösning och undrar om någon har erfarenhet av liknande setup?

Kommer jag att kunna köra båda skärmarna i full upplösning med lika skarp bild som jag har nu när jag bara kör en?

Är lite orolig för att bilden på något vis ska bli förvrängd, strechad eller flimmra.

 

Hur funkar det med menyraden, drar den ut allt över båda skärmarna eller kommer jag kunna välja vilken skärm den ska ligga i?

Sedan verkar det behövas en del extra sladdar och grejer men det framgår inte tydligt exakt vilka. Någon som vet exakt vad som ska köpas till?

Skärmarna har DVI-anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej alla,

Jag letar och letar efter någon lösning för att kunna ansluta ytterligare en extern skärm till Macbooken på jobbet... Den har Thunderbolt, kan det tänkas komma någon lösning för den porten? Man vill förstås fortfarande ha tillgång till det inbyggda grafikkortet, men det går väl att lösa med en inbyggd hub i det externa grafikkortet. Någon som känner till om det är på väg något ecternt grafikkort med Thunderboltanslutning på väg ut på marknaden?

 

Cheers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag kunde bidra med min upplevelse av Dualhead2go DP edition.

Testade den till min Macbook Pro och för mig fungerade det inte tillfredsställande.

 

Efter mycket pillande i inställningarna (inget macigt upplägg, känns mer windows) lyckades jag få mina två 23" samsungskärmar att fungera på 1920x1080-upplösning (dvs 3840x2160 då det blir en enda stor skärm).

Dock ballade den ena skärmen ur efter ca 10 min och började flimra, något som jag inte kom tillrätta med. Tippar på att det är nåt strul med just min Dualhead2go eftersom skärmarna utmärkt var för sig. Orkade inte gå djupare in på att få ordning på detta sen jag beslutat att lösningen inte passade för mig.

 

Största anledningen till det var att de två skärmarna agerar som en stor skärm. Dvs menyraden dras ut över hela ytan samt att docken hamnar lite kontigt.

Mjukvaran som följer med är tänkt att avhjälpa dockproblemet men funkar inte riktigt. Man kan ha den i nederkant på en av skärmarna (valfri) men den blir förskjuten ut mot kanten. Ett alternativ är att ha den mitt i men då hamnar den på båda skärmarna. Det enda alternativ som inte gav någon förvrängning var att ha den på någon av sidorna.

 

Det uppstår även problem att maximerna fönster eftersom den räknar allt som en skärm. Man får alltså sitta och dra till rätt storlek vilket är irriterande för mig som jobbar i Logic 9 (där fönstermaximering annars fungerar utmärkt)

Ett härligt i-landsproblem är oxå att det är väldigt svårt att hitta ett vettigt skrivbordsunderlägg som stödjer denna upplösning.

Summa sumarum beslutade jag alltså att inte använda två externa utan kör nu bara en 23" med Macbook Pro-skärmen bredvid.

Om någon ändå känner att det passar deras behov kan man få köpa min Dualhead2go till ett förmåligt pris :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tlyckades jag få mina två 23" samsungskärmar att fungera på 1920x1080-upplösning (dvs 3840x2160 då det blir en enda stor skärm).

Hur gick det till? Du kan väl antingen få 3840x1080 eller 1920x2160 med bara två skärmar, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

Jag letar och letar efter någon lösning för att kunna ansluta ytterligare en extern skärm till Macbooken på jobbet... Den har Thunderbolt, kan det tänkas komma någon lösning för den porten? Man vill förstås fortfarande ha tillgång till det inbyggda grafikkortet, men det går väl att lösa med en inbyggd hub i det externa grafikkortet. Någon som känner till om det är på väg något ecternt grafikkort med Thunderboltanslutning på väg ut på marknaden?

 

Cheers!

 

Du kan koppla in en skärm med mini displayport i thunderboltutgången -- den har multipla funktioner, så att säga. Köp en 27"-skärm från Apple för att vara på den säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det till? Du kan väl antingen få 3840x1080 eller 1920x2160 med bara två skärmar, eller hur?

 

Det gick lite för snabbt. Jag menade naturligtvis 3840x1080 :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hittade denna tråden lite sent, sökte mest på engelskspråkiga forum.

Hittade denna videon också som kanske kan vara intressant för vissa;

Tänkte först köpa en sådan burk som han har i videon, men den verkar inte finnas att få tag på i Europa men Kensington har en liknande produkt som jag beställde istället. Det bästa vore naturligtvis om vi fick externa grafikkort med Thunderbolt-gränssnitt, men jag tror ännu att det ligger minst ett år fram i tiden.

Sonnet har väl inte ens lyckats få fram sin Thunderbolt / Firewire 800-adapter ännu.

Diamond BVU195:

http://www.diamondmm.com/BVU195.php

Kensington Universal Multi-Display Adapter:

http://www.kensington.com/kensington/us/us/p/1422/K33928US/universal-multi-display-adapter.aspx

Min lär komma på onsdag så i slutet av veckan kanske jag kan ge ett liten recension av hur den fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...