Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska jag köpa för tv?


noname93

Rekommendera Poster

Har samma problem sedan vi skaffade en Sony 40-tummare förra året. Har inte hittat något vettigt sätt att spela in på. Känns knappast värt att dra fram den gamla videospelaren och spela in HD-program med, för då tappar man ju otroligt mycket i bildkvalité och det var ju inte därför jag skaffade en platt-TV.

 

Otroligt korkat att man inte kan spela in via USB eller HDMI. Verkar enbart som om dessa kontakter enbart är för ingående och inte för utgående.

Om jag förstått saken rätt kan jag ansluta en USB-hårddisk och pausa i direktsändning MEN inte spela in....... :stjarnsmall: Jag fattar inte hur de tänker.

...

Jag hade tänkt att kunna spela in TV-program, köra DVD och använda mina hifi-högtalare. Jag är inte så intresserad av att ha ett hemmabiosystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Det beror helt på vad det är för tv om det går att spela in med dem. Läs manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nya apparater, dock inte i budgetklass, har möjlighet att para ihop sig med en usb-hårddisk (hårddisken "binds" till teven, innehållet krypteras) för att spela in och få paus-funktioner. Detta är dock begränsat då det endast sitter en mottagare och du kan endast spela in det du tittar på. Det är också en hel del bekymmer med pairingen av CA-moduler och HD-utbudet vilket gör att det i dagsläget inte är en helt fungerande alternativ.

 

Den bästa lösningen är att göra som förut, att lösa det hela med en separat box där man får de finesser man efterfrågar.

 

Tyvärr är trenden att gå tvärtom där varenda finess på planeten ska tryckas in i den stackars teven. Du betalar för en lång rad halvt fungerande funktioner du sannolikt inte behöver eller vill använda i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya apparater, dock inte i budgetklass, har möjlighet att para ihop sig med en usb-hårddisk (hårddisken "binds" till teven, innehållet krypteras) för att spela in och få paus-funktioner. Detta är dock begränsat då det endast sitter en mottagare och du kan endast spela in det du tittar på. Det är också en hel del bekymmer med pairingen av CA-moduler och HD-utbudet vilket gör att det i dagsläget inte är en helt fungerande alternativ.

 

Den bästa lösningen är att göra som förut, att lösa det hela med en separat box där man får de finesser man efterfrågar.

 

Tyvärr är trenden att gå tvärtom där varenda finess på planeten ska tryckas in i den stackars teven. Du betalar för en lång rad halvt fungerande funktioner du sannolikt inte behöver eller vill använda i vilket fall.

TAppar man något i kvalitet om man kör en HD-box i stället för den inbyggda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kvaliteten skiftar åt båda hållen. Men ska man hålla någon tumregel så torde den vara att en bättre box också ger bättre bild än den genomsnittliga mottagaren som sitter i teven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just upptäckt efter frenetiskt bläddrande i menyer mm att min Pilslips visst kan spela in! Om jag kopplar den mot nätverket kan den via nätverket/internet på nåt sätt som jag inte riktigt förstod spela in program. Det låter ju lovande. Är det någon som vet nåt om sådant? Då skulle det räcka att häkta på en USB-hårddisk och en nätverkssladd..... hmmm... det lät för enkelt. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten skiftar åt båda hållen. Men ska man hålla någon tumregel så torde den vara att en bättre box också ger bättre bild än den genomsnittliga mottagaren som sitter i teven.

JO.. det misstänkte jag men det känns ju hoppfullt om det GÅR att få en bättre bild så det inte är ett automatiskt nedköp. Jag skulle kunna leva med att ha en digitalbox ( helst inte ) om den ger samma bildkvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Fördelen med en separat digitalbox är att du kan kringå den extremt processade bilden hos Philips inbyggda mottagare, det som gör att morgonprogrammen ser ut som det sitter armatur på 1 miljon Watt i studion med effekt att blonda hårsvall glöder som brinnande magnesium. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pilslips är inte din favvo eller.......? :totaltgalen:

...

Mja.... det känns inte som ett problem. Det är mera ett problem att hantera soliga/skuggiga bilder. De ljusa partierna blir urfrätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Del 234 i serien "Jag köpte mig en platt-TV" avsnitt Wifi-dongel och hårddisk.

...

Jag tog mig samman och investerade i en tv-dongel och kastade dit en hårddisk och upptäckte att det bara fanns ett USB-uttag. :utskallning: så jag fick åka ner på stan en gång till för att köpa en USB-hubb.

...

För att göra en lång historia kort så installerade jag alltihopa och började prova mig fram. Eftersom man nu kör via nätet och har Philips programtablå så snappar den inte upp att jag har HD-kanaler...... så vill jag spela in så kan jag inte spela in HD-kanaler.... samt att det är ett infernaliskt menyblippande där jag förr med Boxerboxen bara tryckte på en knapp.... DESSUTOM upptäckte jag att jag inte kan spela in en kanal utan är låst till den jag spelar in..... självklart egentligen eftersom den bara har en mottagare......

...

Så ogenomtänkt och oanvändarvänligt så jag nästan längtar efter Windows. :fane::tyst: Mossan och fassan har fått en nästan likadan tv av syrran och hennes man och de är minst sagt frusterade och de kan jag förstå, jag som är våldsamt mycket mer tekniskt begåvad och får slita mitt hår det lilla som är kvar...... Å andra sidan kan de ringa mig så kan jag lista ut lösningen.... hurra. :pinch:

...

När man slår på programtablån så ska den vakna till liv och hämta hem info från internet och det kan ta en bra stund innan den har ruskat färdigt på sig.... :glare:

...

Just nu känns det som ett mindre fiasko. Men jag får väl ta mig samman och bestämma mig för en lösning. Det lutar åt att köpa brorsans HD-box och köra externt eftersom man kan spela in och titta på olika kanaler plus att det inte är så osmidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...