Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska jag köpa för tv?


noname93

Rekommendera Poster

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar
Yes. Du får också digitala ljudingångar för exempelvis en dator, något som sniksystemet saknade helt. Verkar dock sakna analoga ingångar ifall du skulle behöva det.

Okej, kommer nog inte sakna det ändå, för jag vet inte vad det är ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Okej, kommer nog inte sakna det ändå, för jag vet inte vad det är ;)

Vanligt stereoljud från mp3-spelare, ljud ut från en pc eller gammal Mac, videokamera, farsans kassettbandspelare och så vidare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt stereoljud från mp3-spelare, ljud ut från en pc eller gammal Mac, videokamera, farsans kassettbandspelare och så vidare. :)

 

Okej, då förstår jag... :) Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej va bra! Då blir det nog något sådant till slut! :)

 

 

Jag köpte en Samsung LED-TV, UE40B7070 för några dagar sedan och kopplade den till min sprillans nya macbook pro det verkar som att responstiden är lite halvkass vid HDMI-porten då det ser ut som att musen "laggar", den ligger efter. Media som spelas upp på tvn från datorn, DVI->HDMI, 1920x1080i går långsamt, ca 200ms, vilket gör att man får ljudsynca med VLC.

 

Har provat med min gamla macbook också och det är även där samma sak. Skall prova senare med en VGA-kabel och se om problemet kvarstår.

 

Om du var inne på en LED-tv skulle jag ta med min dator till affären och testa först! :)

 

lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Samsung LED-TV, UE40B7070 för några dagar sedan och kopplade den till min sprillans nya macbook pro det verkar som att responstiden är lite halvkass vid HDMI-porten då det ser ut som att musen "laggar", den ligger efter. Media som spelas upp på tvn från datorn, DVI->HDMI, 1920x1080i går långsamt, ca 200ms, vilket gör att man får ljudsynca med VLC.

 

Har provat med min gamla macbook också och det är även där samma sak. Skall prova senare med en VGA-kabel och se om problemet kvarstår.

 

Om du var inne på en LED-tv skulle jag ta med min dator till affären och testa först! :)

 

lycka till.

 

Måste vara fel inställning nånstans. Antingen i datorn eller i tvn. Vad kör du för frekvens?

Prova stäng av alla bildförbättringsfunktioner i tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande funderar på att köpa en separat Bluray-spelare kanske du ska kolla på PS3 Slim. Då får du en Bluray-spelare plus en grym spelmaskin plus möjlighet att spela upp media från din iMac via program som tex: PS3 Mediacenter. Har inte PS3 själv än så jag kan inte svara på hur bra PS3 Mediacenter funkar men det kanske någon annan kan.

 

Ska själv köpa TV och Bluray-spelare snart och har hittills bestämt att det blir en Samsung eller Sony TV och en PS3 Slim som Bluray-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du var inne på en LED-tv skulle jag ta med min dator till affären och testa först! :)

Jag vet inte om jag orkar ta med min iMac till Media markt tex, men vi får se ;)

 

Om du fortfarande funderar på att köpa en separat Bluray-spelare kanske du ska kolla på PS3 Slim. Då får du en Bluray-spelare plus en grym spelmaskin plus möjlighet att spela upp media från din iMac via program som tex: PS3 Mediacenter. Har inte PS3 själv än så jag kan inte svara på hur bra PS3 Mediacenter funkar men det kanske någon annan kan.

 

Ska själv köpa TV och Bluray-spelare snart och har hittills bestämt att det blir en Samsung eller Sony TV och en PS3 Slim som Bluray-spelare.

Jo, fick det tipset av en kompis. Verkar vara bra ide. Den svåra biten blir att övertala mamma! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fick det tipset av en kompis. Verkar vara bra ide. Den svåra biten blir att övertala mamma! :P

 

Säg bara att det är en helt vanlig BluRay-spelare.

Och sen när ni får hem: "Nämen titta! Man kan visst spela spel med den också" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha ;) Den går nog inte.. men ska testa självklart!

 

Vad är det för nackdelar med PS 3 och en seperat blue ray spelare? Dvs tex att man inte kan bränna skivor med PS 3 men några mer kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha ;) Den går nog inte.. men ska testa självklart!

 

Vad är det för nackdelar med PS 3 och en seperat blue ray spelare? Dvs tex att man inte kan bränna skivor med PS 3 men några mer kanske?

Bränna skivor, hur menar du? Man kan väl inte bränna skivor med separata Bluray-spelare heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränna skivor, hur menar du? Man kan väl inte bränna skivor med separata Bluray-spelare heller?

Jo, jag vet inte om alla går men med vissa går det. Vad jag menar är att bränna dvd, tror inte man kan bränna blue ray skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara fel inställning nånstans. Antingen i datorn eller i tvn. Vad kör du för frekvens?

Prova stäng av alla bildförbättringsfunktioner i tvn.

 

Jag har lekt runt lite med alla inställningar i TVn, jag kör 50hz eller 60hz men det spelar ingen roll vilken inställning jag kör på datorn. Det släpar efter ändå. =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag köpte en Samsung LED-TV, UE40B7070 för några dagar sedan och kopplade den till min sprillans nya macbook pro det verkar som att responstiden är lite halvkass vid HDMI-porten då det ser ut som att musen "laggar", den ligger efter. Media som spelas upp på tvn från datorn, DVI->HDMI, 1920x1080i går långsamt, ca 200ms, vilket gör att man får ljudsynca med VLC.

Detta är ett klassiskt symptom på att du har tevens rörelsekompensation aktiverad, alltså den finess som interpolerar fram nya bildrutor för att skapa artificellt och extra mjukt bildflyt. Den är på från början, så stäng av finessen i menyerna, Samsung kallar det "Movie plus" i B7070-modellerna. Alternativt ifall du kan aktivera ett pc-läge (eller spelläget för den delen) då dessa kliver förbi en rad extra bildfinesser för att få ned fördröjning som allt bildprocessande orsakar.

 

Via vga-porten brukar dessa finesser vara avstängda men det kan vara si och se med möjligheterna att köra 1920x1080 då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Skall köpa ny TV och behöver råd!

 

Krav:

En LCD eller LED

Budget: 10 000 Kr

Storlek: minst 46"

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall köpa ny TV och behöver råd!

 

Krav:

En LCD eller LED

Budget: 10 000 Kr

Storlek: minst 46"

 

:)

 

Varför LCD/LED? Vad är det primära användingsområdet?

LED bör du undvika i den prisklassen då de är rätt dåliga allihopa. Kantbelysta LED lider av ojämn svärta och clouding så de bör man undvika som pesten.

 

Den här ska vara helt ok iaf http://www.prisjakt....kt.php?o=855898

 

Annars finns det bra plasmor för ca 10000 också. Tex: http://www.prisjakt....kt.php?p=848213 som nog är det bästa alla kategorier i din prisklass

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför LCD/LED? Vad är det primära användingsområdet?

LED bör du undvika i den prisklassen då de är rätt dåliga allihopa. Kantbelysta LED lider av ojämn svärta och clouding så de bör man undvika som pesten.

 

Den här ska vara helt ok iaf http://www.prisjakt....kt.php?o=855898

 

Annars finns det bra plasmor för ca 10000 också. Tex: http://www.prisjakt....kt.php?p=848213 som nog är det bästa alla kategorier i din prisklass

Har egentligen inte en aning, har bara hört att lcd ska vara bättre för att kolla datorn som skärm + xboxen.

 

http://www.dustinhome.se/lg-47lk530-47-lcd-full-hd/product/5010594365

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Philips LED 40" i helgen på Elgigantos. Bytte från en 20 år gammal tjocktv och kunde konstatera att tjocktv-n har bättre bild generellt..... :utskallning: Ändå spöade Pilslipsen Sonyn som jag tänkte på först..

...

Kan också konstatera att SVT HD ger en tydlig och bra bild medan vanliga SVT är suddigare. Klar skillnad.

...

Trist är att TV-n är tänkt på ett annat sätt än vad jag är van från datorer och gammal tv när det gäller anslutningar och funktioner...

...

Just nu ska jag försöka begripa hur jag ska kunna spela in tv program.....Det är krångligt med platttv........ :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har egentligen inte en aning, har bara hört att lcd ska vara bättre för att kolla datorn som skärm + xboxen.

 

http://www.dustinhom...duct/5010594365

 

Tvärtom. LCD är sämre att spela på då de har högre inputlag än plasmor.

Ska man surfa mycket så är en LCD att föredra för den har skarpare bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tvärtom. LCD är sämre att spela på då de har högre inputlag än plasmor.

 

Det där låter som någon myt från minhembio.com :D

 

Några av absolut snabbaste apparaterna är Sharps där latensen i spelläget kan ligga nära 16 ms, dvs inom en bildruta vid 60 Hz. Har inte sett någon plasma närma sig detta ännu.

 

Det är inte tekniken som avgör utan bildchippen som tillverkarna stoppar in. Finns apparater som hur man än gör inte kommer under 60 ms i latens oavsett teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens fråga är hur man ska göra för att spela in TV. Tidigare hade jag min digitaltvbox men nu sitter ju kortet i tv-n.... :( Brossan har en HD box och erbjöd sig byta med mig, men nu när man har en tv med inbyggd burk känns det motigt att koppla in en extern låda. Men alternativet blir väl att köpa en burk i alla fall................. :ermm: ...jag kan nästan ingenting om modern tv.. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter som någon myt från minhembio.com :D

 

Några av absolut snabbaste apparaterna är Sharps där latensen i spelläget kan ligga nära 16 ms, dvs inom en bildruta vid 60 Hz. Har inte sett någon plasma närma sig detta ännu.

 

Det är inte tekniken som avgör utan bildchippen som tillverkarna stoppar in. Finns apparater som hur man än gör inte kommer under 60 ms i latens oavsett teknik.

 

Du har rätt. Jag generaliserade lite för mycket där. I regel så är plasmor snabbare men det gäller inte alla modeller. Enda sättet är att prova helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En LCD eller LED

Storlek: minst 46"

Är det inte litet äpplen och päron här? ;)

Det finns inga LED-TV som är så stora. Det är också LCD. Skillnaden är bara bakgrundsbelysningen. Du har alla problem med LCD kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens fråga är hur man ska göra för att spela in TV. Tidigare hade jag min digitaltvbox men nu sitter ju kortet i tv-n.... :( Brossan har en HD box och erbjöd sig byta med mig, men nu när man har en tv med inbyggd burk känns det motigt att koppla in en extern låda. Men alternativet blir väl att köpa en burk i alla fall................. :ermm: ...jag kan nästan ingenting om modern tv.. :cry:

 

Har samma problem sedan vi skaffade en Sony 40-tummare förra året. Har inte hittat något vettigt sätt att spela in på. Känns knappast värt att dra fram den gamla videospelaren och spela in HD-program med, för då tappar man ju otroligt mycket i bildkvalité och det var ju inte därför jag skaffade en platt-TV.

 

Otroligt korkat att man inte kan spela in via USB eller HDMI. Verkar enbart som om dessa kontakter enbart är för ingående och inte för utgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...