Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska jag köpa för tv?


noname93

Rekommendera Poster

Tja!

 

Lite fel forum kanske men eftersom detta forum är så trevligt och kunnigt så frågar jag här.

 

Jag är ganska(enligt mig) bra på datorer, mobiler etc. TV är dock min svaga punkt då jag knappt kan något om dessa.

 

Det jag vill fråga är vad är viktigt att tänka på vid köp av TV. Jag vet ca två saker:

Att det ska vara så många Hz som möjligt(helst 100?).

Att man ska ha Full HD(vill iaf jag ha)

 

Så berätta mig vad en medelfamilj ska ha för TV om man vill kunna titta på vanliga TV kanaler och se på filmer från DVD och VHS samt ha internet uppkoppling tror jag. För det skulle va grymt att koppla upp den till internet och kunna kolla på filmer från min Mac, går det? Alltså utan Apple TV eller en HTPC dator?

 

Det är frågorna jag kommer på just nu.

 

Kom ihåg att jag knappt kan något om TV så förklara som för en 5åring :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Köp en TV med MPEG4-dekoder, så är den hyffsat framtidssäker för HDTV-sändningar.

 

Ingen TV innehåller en mediaspelare. Du skaffar en lämplig mediaspelare (en HTPC, Apple TV, Popcorn Hour, alternativen är många) och kopplar den till TV:n med HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full HD och HD ready är inget som man direkt ser mycket (någon) skillnad på när tv:n är runt 40-46" eller mindre vid "normalt" avstånd, i princip bara när man går så nära att det blir jobbigt att titta på bilden kan man se någon skillnad. :P

Så Full HD är inget absolut måste, även om det ser trevligt ut på pappret.

Men som föregående skrev så vill du nog ha Mpeg4-dekoder och lite HDMI-ingångar (om du inte har HDMI-växel på en receiver då), Komponent-ingång samt Scart/s-video brukar dom flesta ha för VHS osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju vara lite roligare med Full HD om den är runt 46" OM du ska koppla in en dator väl?

 

Som exempel köpte en kompis till mig en 46" plasma som är HD Ready...men har upplösningen 1366x7xx nånting mot då 1920x1080?

Skillnad måste det ju bli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en med 1920x1080 upplösning så är du säker på att den lätt går att koppla till en tv.

Förstår inte varför man ens vill ha ngt annat i dagens läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson
Köp en TV med MPEG4-dekoder, så är den hyffsat framtidssäker för HDTV-sändningar.

 

Ingen TV innehåller en mediaspelare. Du skaffar en lämplig mediaspelare (en HTPC, Apple TV, Popcorn Hour, alternativen är många) och kopplar den till TV:n med HDMI.

Det där stämmer ju inte alls. Många av Samsungs tv-apparater innehåller en mediaspelare som fungerar hur bra som helst. Där är det bara att koppla in en tp-kabel på baksidan och sedan köra över nätverket.

 

http://m3.idg.se/2.11003/1.226306/samsung-...-ren-perfektion är ju den perfekta om du har tillräckligt med deg.

 

Jag köpte en samsung 40" lcd med full-hd och den fungerar felfritt. Då den inte innehåller en mediaspelare köpte jag en Western Digital mediaplayer som fungerar väldigt bra, den spelar alla format och klarar av undertexter etc.

 

Slutsats: mycket deg - en samsung med inbyggd mediaspelare, mindre deg - en tv + en mediaspelare =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Några allmänna råd:

 

• Välj full hd ifall du vill koppla in dator så smärtfritt som möjligt då det är lätt att få dator och teve att samsas om att köra 1920x1080 som upplösning och med overscan avstängt. Sedan blir datorbilden förbenat pillrig sedd från soffan, men det är ett annat problem. :)

 

• Inbyggd box är både viktigt och på samma gång överspelat. De tekniska förutsättningarna för det marksända nätet kan komma att ändras (politiska beslut) så att man i alla fall kan bli tvungen att köpa en separat box om några år. Samtidigt...

 

• ... är analog tevebild via kabelnät urkasst. Det går inte att få bra bild över 32-tum och närmare än fyra meter. Ska du glo på teve, använd den inbyggda digitalmottagaren. Eller ännu hellre, kör med en separat box med inbyggd hårddisk ifall du tittar mycket på teve. Hårddiskfunktioner förändrar och förbättrar ditt tevetittande.

 

• Antalet Hz och liknande är i första hand dekaltrimmning och siffersyndrom. Det går inte att dra några slutsatser om kvaliteten utifrån liknande siffror eftersom tillverkarna använder exempelvis Hz-talen på olika sätt. Det går mode i vilka teknikbegrepp som är viktiga och just nu är det Hertzhysteri.

 

• Detta gäller för övrigt allting annat som står på specifikationen som exempelvis kontrasten. Det går inte att jämföra olika tillverkares värden med varandra då specifikationer sätts godtyckligt. Däremot kan man inom en och samma tillverkares utbud dra slutsatsen att de själva sätter högre siffror på de apparater de anser bättre. Ifall Samsung själva sätter ett högre värde på modellen XXX jämfört med modellen YYY tycker Samsung själva att XXX är en bättre apparat än YYY.

 

• Välj en apparat ur mellan- eller toppskiktet och hoppa över de allra billigaste modellerna. På så sätt undviker du "dolda fällor" och kostnadsbesparande kompromisser som senare kan visa sig vara besvärliga. Rent generellt sätter tillverkarna också in de bästa bildpanelerna i de dyrare modellerna. Tyvärr är det också så att man betalar för alla extrafinesser ifall man vill ha en toppmodell.

 

• De flesta apparater i mellan- och toppklassen är riktigt bra. Det som avgör bildkvaliteten är i första hand bildkällan och hur teven är inställd. De flesta apparater har fabriks- och butiksinställningar som är helt uppåt väggarna fel. Så i kombination med analog teve blir man rätt ofta besviken. Med bra bildkällor, digitalteve, hdtv, dator, Blu-ray och kontrollerade inställningar så är de flesta apparater just riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några allmänna råd:

...

• Inbyggd box är både viktigt och på samma gång överspelat. De tekniska förutsättningarna för det marksända nätet kan komma att ändras (politiska beslut) så att man i alla fall kan bli tvungen att köpa en separat box om några år. Samtidigt...

...

Har sett att det finns TV-apparater men plats för separat "box", alltså en ficka på baksidan där man kan trycka in boxen. Då borde ju tillverkaren i framtiden kunna släppa nya boxar som man kan trycka in. Om nu inte tillverkaren då anser att man ska köpa ny TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Har sett att det finns TV-apparater men plats för separat "box", alltså en ficka på baksidan där man kan trycka in boxen. Då borde ju tillverkaren i framtiden kunna släppa nya boxar som man kan trycka in. Om nu inte tillverkaren då anser att man ska köpa ny TV.

 

Gissa vad tillverkaren tycker. :)

 

"Piggyback"-lösningar är främst till för tillverkarens själv. Det skiljer sig en hel del i sändarnäten mellan olika länder och operatörer och det finns bara i Europa gissningsvis runt hundra olika kombinationer. Så istället för en svindyr (och icke-existerande) megamottagare som fungerar i en hel världsdel hakar man på mottagare anpassade för de lokala förutsättningarna. Det är aldrig tänkt att du som användare ska kunna byta den komponenten på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack allihopa, ska kolla igenom svaren noggrant och därefter hitta en bra TV :) Har ni någon tips på en bra sådan får ni gärna posta en länk här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack allihopa, ska kolla igenom svaren noggrant och därefter hitta en bra TV :) Har ni någon tips på en bra sådan får ni gärna posta en länk här :)

 

Samsungs LED är bäst just nu. Den här kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=344484. Finns i större storlekar också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar också Panasonics plasma-TV. Speciellt de nya strömsnåla med NeoPDP. Mycket bra svärta, färger, responstid och kontrast. Titta på TX-P42GA11 och G15 som har bra ljud om du inte har separat ljudanläggning. Du kan få en 42" till priset av 40" LED. Jag har själv förra årets 42" PZ85 som ger mycket bra bild med SD-TV och även VHS. VHS i 16:9 eller analoga kanaler blir dock aldrig bra med en så stor bild. Om du ska använda teven som datorskärm, dvs. titta länge på menyer och bokstäver är det bättre med en LED som är vilsammare för ögonen enl. min åsikt. Kolla på filmer från datorn går dock fortfarande bra med plasma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Några LED-tv finns inte såvida man inte talar om OLED vilka existerar i försvinnande liten mängd exklusiva produkter till exempel Sonys 11-tummare XEL-1.

 

Däremot finns det en hel del LCD-teve, vilka likt många av Apples skärmar, har bytt ut lysrören mot LED-belysning. De är strömsnålare och ofta rejält tunnare men är i grund och botten helt vanliga LCD-teve. Att de "LED-tv"-modeller som finns på marknaden är riktigt bra, till exempel Samsungs apparater, handlar främst om att det är bra produkter ur toppsegmentet. Själva LED-belysningen i sig självt ger ingen bildförbättring. Det är bara frågan om en annan slags ljusskälla.

 

Det finns också en handfull riktigt dyra LCD-teve med aktiv LED-matris där belysningen kan justera individuell i zoner och på så sätt ge bättre kontrast. Dessa kan för själva datorbilden ge en del artefakter eftersom LED-matrisen är betydligt större än pixelupplösningen vilket kan ge en slags "aura"-effekt runt datorgrafik när det blandas mörkt och ljust. Givetvis synligt även i film men blir mer uppenbart med statisk datorgrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsungs LED är bäst just nu. Den här kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=344484. Finns i större storlekar också

Okej, men den har ingen nätverksanslutning :(

 

Okej, nu börjar jag mer och mer rikta in mig på samsung, och helst med LED skärm.

 

Så, om jag tar en samsung med nätverksanslutning, kommer jag kunna spela upp video från min imac utan någon extra mjuk- eller hårdvara?

 

För det är faktiskt det jag helst skulle vilja.. att kunna spela upp musik, bild och film från min dator utan att köpa till mjuk eller hårdvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag kollat runt lite. I början lät Samsung riktigt bra, men nu har jag börjat titta på Sony istället

Jag har letat lite och bestämt mig för ett paket(som jag har skapat) bestående av tre saker: TV, Blue-ray spelare och hemmabiosystem.

 

Jag har försökt hålla mig till affären elgiganten så att jag kan köpa allt därifrån, samt för att allt ska vara av samma märke, i detta fall Sony. Detta p.g.a. bästa möjliga funktionalitet(att allt ska funka som det ska och att det ska lira bra ihop).

 

Jag tycker detta ser riktigt bra ut, och eftersom vi inte ska bygga en stor fet hemmabio ser jag helst att folk inte skriver: lägg till x antal kronor så får du något annat/bättre.

 

Så, vad tycker ni alltså om mitt paket som jag byggt och hur ska jag ändra det, utan att lägga ner mycket mer pengar.

 

Sen undrar jag också hur det kommer funka när jag vill spela upp film från min iMac, kommer jag behöva köpa till någon hård- eller mjukvara, om ja, finns det något jag kan göra för att slippa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag kollat runt lite. I början lät Samsung riktigt bra, men nu har jag börjat titta på Sony istället

Jag har letat lite och bestämt mig för ett paket(som jag har skapat) bestående av tre saker: TV, Blue-ray spelare och hemmabiosystem.

 

Jag har försökt hålla mig till affären elgiganten så att jag kan köpa allt därifrån, samt för att allt ska vara av samma märke, i detta fall Sony. Detta p.g.a. bästa möjliga funktionalitet(att allt ska funka som det ska och att det ska lira bra ihop).

 

Jag tycker detta ser riktigt bra ut, och eftersom vi inte ska bygga en stor fet hemmabio ser jag helst att folk inte skriver: lägg till x antal kronor så får du något annat/bättre.

 

Så, vad tycker ni alltså om mitt paket som jag byggt och hur ska jag ändra det, utan att lägga ner mycket mer pengar.

 

Sen undrar jag också hur det kommer funka när jag vill spela upp film från min iMac, kommer jag behöva köpa till någon hård- eller mjukvara, om ja, finns det något jag kan göra för att slippa detta?

 

Ser ok ut. Du blir säkert nöjd. Har själv en Sony LCD från 2006 och den håller fortfarande ganska bra tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej va bra! Då blir det nog något sådant till slut! :)

 

Smart att du köper alla prylar från Sony. De borde rimligtvis fungera bra tillsammans ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag skulle då absolut sumpa det ljudsystemet du kollar in. En riktig gris i säcken. Dels låter sådana sällan bättre än motsvarande datorhögtalare, dels köper du dubbla funktioner eftersom Blu-rayspelaren du väljer redan fixar dvd, cd etc. Där är jag också rätt bombis att BDP-S360 ger bättre bild.

 

Men framför allt, enligt Sony finns inga ljudingångar på biosystemet och därmed kommer du inte kunna få ut surroundljudet från Blu-ray-spelaren eller något annant som exempelvis datorn. Ett sniksystem helt utan möjlighet till expansion. Dessutom tar Sony själva mindre betalt... Tycker jag ser fler och fler fällor varje gång jag tittar på smäcket. :)

 

Vill du få full valuta med Blu-ray behöver du ett system som hanterar de nya ljudformaten som dts-hd Master Audio. Då kan du komma längre med ett färdigt paket som exempelvis detta system. Kostar kring 7000+ men då bygger systemet på just BDP-S360 som du då kan stryka från inköpslistan.

 

Systemen är dock rätt nylanserade så det dröjer troligen ett tag innan de kommer ut i handeln. Men då får du något som fungerar med din teve och har fler ingångar för framtida expansion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå. Biosystemet tittade jag inte på. Antog att det iaf skulle ha optiskt ingång så han iaf får ut 5.1 men tydligen inte.

Håller med dig. KÖP INTE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle då absolut sumpa det ljudsystemet du kollar in. En riktig gris i säcken. Dels låter sådana sällan bättre än motsvarande datorhögtalare, dels köper du dubbla funktioner eftersom Blu-rayspelaren du väljer redan fixar dvd, cd etc. Där är jag också rätt bombis att BDP-S360 ger bättre bild.

 

Men framför allt, enligt Sony finns inga ljudingångar på biosystemet och därmed kommer du inte kunna få ut surroundljudet från Blu-ray-spelaren eller något annant som exempelvis datorn. Ett sniksystem helt utan möjlighet till expansion. Dessutom tar Sony själva mindre betalt... Tycker jag ser fler och fler fällor varje gång jag tittar på smäcket. :)

 

Vill du få full valuta med Blu-ray behöver du ett system som hanterar de nya ljudformaten som dts-hd Master Audio. Då kan du komma längre med ett färdigt paket som exempelvis detta system. Kostar kring 7000+ men då bygger systemet på just BDP-S360 som du då kan stryka från inköpslistan.

 

Systemen är dock rätt nylanserade så det dröjer troligen ett tag innan de kommer ut i handeln. Men då får du något som fungerar med din teve och har fler ingångar för framtida expansion.

 

Så du menar att om jag köper detta system så slipper jag köpa blue-ray spelare och har både surroundljud system och spelare i ett. För ca 6k enligt prisjakt.

 

Ajdå. Biosystemet tittade jag inte på. Antog att det iaf skulle ha optiskt ingång så han iaf får ut 5.1 men tydligen inte.

Håller med dig. KÖP INTE!

Okej, då vet jag, bra att ni säger det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Så du menar att om jag köper detta system så slipper jag köpa blue-ray spelare och har både surroundljud system och spelare i ett. För ca 6k enligt prisjakt.

Yes. Du får också digitala ljudingångar för exempelvis en dator, något som sniksystemet saknade helt. Verkar dock sakna analoga ingångar ifall du skulle behöva det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...