Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använd Illustrator till vad det är avsett för...


Grafiker

Rekommendera Poster

Jag blir tokig på alla reklambyråer/hemmapulare som sitter och layoutar och monterar in högupplösta bilder i Illustrator i stället för att göra layouten i Quark/InDesign!!! :evilgrin:

 

När man som kund skickar över en Illustratorfil på 900 MB till ett tryckeri borde man väl inse att det blir orimligt tungarbetat, eller?

 

Har på sistone fått fler och fler jobb där kunden suttit och pulat i Illustrator utan att det finns en enda pryl som inte kunnat göras minst lika bra i Quark/Illustrator. Vid ett tillfälle gick det inte ens att spara som eps eftersom minnet tog slut!!! :tummened:

Jag plockade bort bilden ut Illustrator, monterade in den (enligt kundens bifogade utskrift) i Quark och la slutligen in resterande grejer från Illustrator över bilden i Quark. Reultatet blev en postscriptfil på ett par hundra Mb iställer för 2-3 Gb.

 

Gör era Illustrationer i Illustrator och spara dem som eps, men var snälla och gör layouten i Quark eller InDesign tack.

 

/Grafiker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Illustrator är grymt att göra annonser i, ibland.

Några hundra meg eller mer är vanvett vilket program man än använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med Grafiker.

 

Skillnaden mellan Illustrator och Quark/InDesign är att Quark/InDesign är att de senare programmen kastar bort onödig bildinfo medan Illustrator inkluderar all info plus lite till.

 

Prova att montera in en bild på 100 Mb och beskär den i Illustrator och spara som eps, montera in i Quark/InDesign och skriv ut som postscriptfil, montera därefter bilden med samma beskärning i Quark/InDesign, skriv ut som en ny postscriptfil och jämför filstorlekarna så ser ni vilken skillnad det blir.

 

Mvh

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag erkänner. Jag är en Illustrator-marodör. Jag jobbar i vanliga fall med video, men det händer alltid ett par gånger om året jag motvilligt hjälper folk med enkla tryck för småprojekt. Jag skickar alltid Illustrator eller pdf-format. Tycker att det funkar bra för enkla sidor och omslag. För mig känns det som ekonomiskt vansinne att köpa och lära mig Quark för de få och små jobb jag gör själv.

 

När det handlar om stora serier till utländska lågpristryckare skickar jag alltid iväg jobben till frilansare som får leverera efter konstens alla regler. Av ett dyrt svenskt tryckeri mitt i stan förväntar jag mig däremot betydligt högre servicegrad, det kan ju just handla om att de tar många filformat, tittar igenom dokument och färger, och rättar till om nått är knasigt. Men är ju till stor del den servicen som gör att de kan ta ut ett högre pris.

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Illustrator är grymt att göra annonser i, ibland.

 

Jag har alltid använt FreeHand istället för Illustrator och det är utmärkt att göra layout i. Allt utom tidningar, böcker och andra mångsidiga dokument.

Illustrator använder jag bara för att öppna vissa EPS-filer för redigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att gamla grafiker alltid är sura och har en massa åsikter? Tro mig jag vet, har jobbat lite för länge på tidningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och hur kommer det sig att folk som "har jobbat lite för länge på tidningar", alltid är sura och har en massa åsikter om gamla grafiker?

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi grafiker har varit med om när amatörer har gjort sina alster och får rätta till det efter dom B)B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla grafiker sedan de senaste 10 åren är mest kända för att klanta till det så folket runt omkring får rätta tilld et igen, själv har jag inte haft med dem att göra mer än att jag har varit anställd på samma ställe och alltid undrat var för de är just så sura!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant :lol: Alla gamla grafiker jag mött under 20 år är sura som ättika. Ofta 100% professionella och mycket kunniga - men sura som ättika. Har inte mött ett enda undantag....jo, förresten...för ca. 10 år sen mötte jag en som skulle trycka vhs-omslag åt mig; han var glad och full som en alika :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, frågan är vad man föredrar - glada okunniga amatörer eller kunniga och professionella surkart. Skulle absolut föredra proffsen om det gäller jobb. Möjligen glada amatörer om det gäller att ta en öl på krogen - men det vete fasen...

 

Som layoutare och teknikansvarig etc etc (egentligen journalist, men uppgifterna har dragit iväg) har jag träffat på diverse glada amatörlayotare och annonsformgivare som samtidigt tror sig vara superproffs för att de kan göra kursiva typsnitt med äpple-I - från annonsformgivaren som gör annonser i Claris Works till mannen som kom med en annons gjord i Powerpoint och som blev helt bestört när han hörde att vi inte kunde använda filen; "Använder ni inte Powerpoint? Men hur gör ni tidningen då???"

 

Undra på att grafikerna blir sura...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ringt kunder och frågat efter deras logotyp som en eps och fått det underbara svaret:

 

-Är det ok om vi faxar över den?

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar dom faxa sin betalning i kontanter till dig med :rolleyes:

 

 

Vi grafiker är ganska tåliga ändå man får ofta lära samma kunder samma sak hela tiden och ändå le

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he.. nope... än så länge har jag klarat mig ifrån det.... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar sura proffs framför glada amatörer. Kan också tillägga att det inom videobranchen också finns en överrepresentation av surkartar. Jag tror det har - precis som i grafiska branchen - med arbetsbelastning och deadlines att göra. Jag störs i alla fall inte av surkartar - bara dom levererar och det gör dom. Ofta kan t.o.m. graden av surhet vara en garant för god leverans. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt spontana påstående om sura grafiker tog visst skruv, det var inte det jag menade....Men visst jag kan också förstå att man blir lite grinig med åren, fast å andra sidan ringde jag upp ett tryckeri häromdagen för att höra vilken upplösning pågrafik de ville ha för att trycka ett gäng tshirtar och fick svaret.......J,o vi vill ha det i ESP. -(jag) Jag tror du menar EPS? Men det var inte det jag ville veta utan i vilken upplösning!

Resten av samtalet förflöt med bara frågetecken, snubben jag pratade med som jobbar på tryckeri hade aldrig hört talas om upplösning, hur nu detta är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj aj. Ja tidigare när man jobbade på "grafiskt serviceföretag" så fick man alla varianter. Original i PowerPoint eller Word, lågupplösta bilder, saknade teckensnitt, saknade bilder, men en av de bästa varianterna var när vi fick en diskett med ett alias till originalet... kunden hävdade bestämt att det funkade på hennes dator...

 

Fast nu har vi visst kommit ifrån ämnet lite...

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt spontana påstående om sura grafiker tog visst skruv, det var inte det jag menade....Men visst jag kan också förstå att man blir lite grinig med åren, fast å andra sidan ringde jag upp ett tryckeri häromdagen för att höra vilken upplösning pågrafik de ville ha för att trycka ett gäng tshirtar och fick svaret.......J,o vi vill ha det i ESP.  -(jag) Jag tror du menar EPS? Men det var inte det jag ville veta utan i vilken upplösning!

Resten av samtalet förflöt med bara frågetecken, snubben jag pratade med som jobbar på tryckeri hade aldrig hört talas om upplösning, hur nu detta är möjligt.

en vektoriserad eps behöver ingen speciell upplösning, det var kanske därför han blev lite konfunderad :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses da. och jag som jobbat på krogen nästan hela livet.

 

Gästjävlarna skall sitta still och spendera pengarna , köpa massa brännvin utan att bli fulla.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kände jag en ...hrrm..grafiker( mycket trevlig och snäll, men inte speciellt kunnig), han gjorde stora tjusiga original i sin fina Illustrator 88, och när han var riktigt nöjd med sitt alster gjorde han en stor och fin skärmdump och lämnade det till tryckeri...

 

Fick själv ett original mailat till mig som var 200meg stort...och jag sitter bakom modem. Fick ringa telia som raderade det åt mig. Annars brukar det inte alls vara ovanligt med powerpointdokument med bilder på 72dpi och så vill de att man ska göra 4färgstryck

 

Den där tshirten jag skulle trycka, det var en bild och int grafik, så det var inte en vekoriserad grafik. Men han skulle visst vara experten på företaget som inte visste vad upplösning är. Inte heller att det heter eps, och inte esp.

 

Men aliaset på disketten var bäst hittils! Kanske skulle vi göra en best of-tråd med roliga missar man vart med om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast ere ju inte själva Illustrator som e boven, om man gör simpla layouter...utan en onödigt högupplöst bild :)

 

Folk därute skenar och skickar monsterbilder, riktiga grrrrisar som käkar upp minnet för en...och sen får man öppna upp bilderna och ändra upplösningarna till dom rätta.

Och vips, så har man bantat ner bilden maximalt utan att förlora kvalité/info :)

 

Kör hårt grabbar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...