Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HTC hero som modem


KoktGrus

Rekommendera Poster

Går det att få en HTC hero att agera modem åt en mac utan att behöva roota och greja?

 

Det finns ju USB-tethering inbyggt, men det verkar bara funka för windows och linux =S

Telefonen upptäcks som ett modem i macen, men funkar inte att koppla upp sig med...

 

Bluetooth-modem finns det inget heller...

 

 

Någon som lyckats eller har någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag har fattat det så har man försökt stoppa tethering på android telefoner (antar att Hero är en tethering) vilket kan göra det lite knepigt. Men googlade lite och hittade denna länken, verkar som om man kan få det att fungera med lite tålamod;)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Sätt in USB kabeln, gå in i inställningar och välj "Modem via USB" eller vad det nu står, så jo de går, men inte via Blåtand, utan du måste använda USB kabeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in USB kabeln, gå in i inställningar och välj "Modem via USB" eller vad det nu står, så jo de går, men inte via Blåtand, utan du måste använda USB kabeln

 

 

Och det fungerar i OS X menar du??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har kollat detta med HTC support om alternativ att:

a) Använda HTC Hero som modem

If you have a Mac computer you will need third party software in order to usE your handset with your MAC OS We don’t supply this ourselves but you may find help on this online. Unfortunately we are unable to help with your query as we don not support third party applications. Please refer to the software vendor for further assistance. As far as we know this application may not be compatible. We hope that you will find further assistance with the software developer.

 

B) Använda HTC Hero som wifi

This function is not supported by HTC HERO at the present

 

Således tycks det inte som att går helt enkelt med MAC. Dock fungerar det enkelt med Windows :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

He!

Kolla in denna länk: http://macworld.idg.se/2.1038/1.298058/synka-androidtelefonen-med-os-x

 

Det verkar alltså att med programmen Salling Media Sync samt PdaNet så skall det fungera. Och med USB-kabel alltså! Är själv intreserad av denna fråga, då jag just går och lurar på att köpa en HTC Legend. Har precis kontaktat HTC:s support, och de skulle undersöka saken och återkomma till mig via mail. Möjligen hittar de någon annan väg än den som Macworld har beskrivit i länken ovan. Funkar det med en HTC Legend, som kör Android, så bör det ju funka med alla mobiltelefoner som kör Android. Men vad vet jag? Återkommer alltså, när HTC svarat.

 

Bästa hälsningar

 

// Harry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder PdaNet med min Androidtelefon, vilket fungerar alldeles utmärkt. Det är dock ingen Hero, men jag skulle tro att det funkar på din också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på PDaNet i OS X S.L. (HTC Legend)

Använder inte HTC'n längre dock, tycker Android är för deppigt, känns som att köra nån gammal Linux/KDE-distro på Macen och det pallar jag inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på PDaNet i OS X S.L. (HTC Legend)

Använder inte HTC'n längre dock, tycker Android är för deppigt, känns som att köra nån gammal Linux/KDE-distro på Macen och det pallar jag inte med.

 

Hej igen,

Anledningen att jag inte köper en iPhone (som är en fantastisk lur egentligen) är att jag lyssnar mycket på radio på avlägsna ställen där ingen 3G-täckning finns, och iPhone har ju ingen inbyggd radio, bara hårdvarustöd för en FM-radio, men ingen applikation! Märkligt. Att du tycker Android är deppigt gör mig inte så mycket, då mina användningsområden för min mobil skall vara telefonerande, radiolyssnande, musiklyssnande samt att installera Navigons superba GPS-applikation med Europakartor (och återigen: iPhone har ingen äkta GPS). Men jag respekterar dina synpunkter, för du surfar säkert mycket samt kanske kör mycket appar, spel etc.?

 

Nu till HTC:s eget svar, som följer:

Hej Harry,

 

Tack för din förfrågan om surfingmöjligheter på Legend när man har mac.

 

Följande Bluetooth varianter fungerar med Legend:

Version 2.1, Serial Port Profile (SPP), Headset Profile (HSP), Advanced Audio Distribution Profile (A2DP), Audio/Video Remote Control Profile (AVRCP), Object Push Profile (OPP), File Transfer Profile (FTP), Phone Book Access Profile (PBAP), Generic Access Profile (GAP), Hands-Free Profile (HFP), Service Discovery Application Profile (SDAP).

 

När man vill surfa finns två förslag. Det bästa är nog att skapa en s.k. trådlös surfpunkt (hotspot) via WiFi.

 

Gå till meny, inställningar, trådlösa nätverk och välj WiFi surfpunkt. Bocka automatiskt och skriv in ditt mobila nätverkslösenord.

 

Det andra alternativet är att ladda ner Missing Sync applikation från nätet. Denna är en bra komplettering när man vill surfa med applikationer som inte normalt ingår i en Android telefon.

 

Med vänlig hälsning,

 

HTC

 

Nu skall jag beställa min HTC Legend och hoppas bli nöjd med den för mina syften, på samma sätt som de flesta som har iPhone säkert också är nöjda.

 

Allt gott, folks!

 

// harry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd du inte bor i/nära Helsingborg, du hade gärna fått låna min Legend i nån vecka :P

Den funkar såklart, men jag tycker bara den ser ut som 6 år efter iPhone rent UI-mässigt, plus att det tar 100 år innan alla widgets startar/uppdateras när man startat om den/väckt den ur vila + en massa andra små hangups jag har på Android..

Sedan undrar jag vad du menar med "inte äkta GPS" den är lika äkta som Legends i varje fall.. Kör/har kört Navigon på bägge och funktionen skiljer ingenting, Legends skärm är mindre och sämre i solljus bara, that's it.

Hoppas du blir nöjd med din Legend i vilket fall! Byggkvalitén är fantastisk om inte annat, önskar att Apple också hade använd "unibody" på iPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd du inte bor i/nära Helsingborg, du hade gärna fått låna min Legend i nån vecka :P

Den funkar såklart, men jag tycker bara den ser ut som 6 år efter iPhone rent UI-mässigt, plus att det tar 100 år innan alla widgets startar/uppdateras när man startat om den/väckt den ur vila + en massa andra små hangups jag har på Android..

Sedan undrar jag vad du menar med "inte äkta GPS" den är lika äkta som Legends i varje fall.. Kör/har kört Navigon på bägge och funktionen skiljer ingenting, Legends skärm är mindre och sämre i solljus bara, that's it.

Hoppas du blir nöjd med din Legend i vilket fall! Byggkvalitén är fantastisk om inte annat, önskar att Apple också hade använd "unibody" på iPhone

 

 

Hej,

Tack för tipsen och erbjudandet. Vad jag menade med att inte iPhone har en äkta GPS, är att den använder sig av så kallad "assisted GPS", aGPS, vilket innebär att den använder 3G-basstationerna för att visa din position, och då funkar det ju inte tex ute i storskogen där det oftast inte finns 3G-täckning. HTC Legend har däremot en inbyggd GPS-mottagare och inbyggd antenn för GPS:en, vilket gör att du har positionsbestämning var du än befinner dig, bara du har kontakt med tillräckligt med satelliter. Så enkelt var det.

 

Det du skriver övrigt har du säkert rätt i, vilket är viktigt för dig, men för de ändamål jag skall använda telefonen till kommer nog HTC Legend att funka alldeles utmärkt.

 

Allt gott

 

// Harry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...