Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filmvisning med utökat skrivbord.


Slipstream

Rekommendera Poster

Funderar om det finns någon inställning i QuickTime, Dvd-spelaren, VLC eller annan spelare som gör det möjligt att välja att helskärmsläget ska vara på det utökade skrivbordet alltså på projektorn/storbilds tvn eller vad man nu har kopplat. Alltså på samma sätt som föredragshållarvy fungerar i PowerPoint. Har letat, men utan resultat.

 

Ska kanske tilläggas att jag har Snow Leopard så jag har nya QuickTime.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lägger in Quicktime 7 från Snow Leopard skivan så kan du välja vilken skärm filmen skall visas på.

 

I VLC funkar det också, dra ut fönstret till den skärm du vill visa på och tryck upp fullskärm (cmd + f)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Får testa med QuickTime 7. VLC är inte aktuellt isf, det viktiga är att start/stop av filmen sker "bakom kulisserna". Vill inte att några reglage eller något knåpande syns på det utökade skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte gått över till Snow Leopard än men i Quicktime Player 7 finns det i programinställningarna. Har man dessutom huvudskärmen (den med menyraden) som förval så hamnar fullskärmen på det andra skrivbordet om du drar fönstret dit innan du går över till fullskärm.

 

Planerar du att kolla mycket film på projektor/TV så är Plex att rekommendera, det är gratis och laddas ner från http://www.plexapp.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att kunna köra en PowerPoint/Keynote/pdf presentation i föredragshållarvy och kunna gå in och köra filmen "ovanpå". Dvs att jag startar filmen från min skärm och sedan hamnar filmen ovanpå presentationen (i helskärmsläge) på det utökade skrivbordet och när filmen är slut så försvinner filmen och allt som har med den att göra och man är tillbaka i presentationen. Detta för att få det att se snyggare ut i växlingarna presentation/film. Anledningen till att jag inte integrerar filmen i presentationen är av olika anledningar. Dels att det är på en konferensanläggning det ska användas så det är sällan en egen producerad presentation som ska köras. Integreringen har mer än en gång strulat och ibland är det helt enkelt dvd skivor som ska spelas upp. Det bästa hade naturligtvis varit att ha en bildmixer men det är inte aktuellt, tyvärr.

 

Ska kolla på det med QuickTime 7.

 

Tusen tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pga att jag har SL och QuickTime X installerat kan jag inte installera QuickTime 7 så jag är tillbaka på ruta ett...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...