Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fet räkning


darko0o

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter en månads användning av iPhone 3G fick jag en minst sagt fet räkning.

I min förvåning upptäckte jag att jag ständigt var ansluten via 3G, snabbt som fasen ändrade jag min VPN inställning till inget alls.

Men så fort jag "låser" telefonen och väntar ca 3 min, klickar på homebutton visas en 3G symbol i vänstra hörnet.

 

Är mobilen ansluten via 3G fortfarande?

Så fort jag ska surfa ansluter den automatiskt till Wlan, men varför denna 3G symbol?

(Som operatör står det: SWEDEN 3G)(Telia)

 

Hoppas att detta redan inte finns i forumet, annars ber jag om ursäkt.

 

Ha det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Efter en månads användning av iPhone 3G fick jag en minst sagt fet räkning.

I min förvåning upptäckte jag att jag ständigt var ansluten via 3G, snabbt som fasen ändrade jag min VPN inställning till inget alls.

Men så fort jag "låser" telefonen och väntar ca 3 min, klickar på homebutton visas en 3G symbol i vänstra hörnet.

 

Är mobilen ansluten via 3G fortfarande?

Så fort jag ska surfa ansluter den automatiskt till Wlan, men varför denna 3G symbol?

(Som operatör står det: SWEDEN 3G)(Telia)

 

Hoppas att detta redan inte finns i forumet, annars ber jag om ursäkt.

 

Ha det bra!

Jag gissar att du istället vill vara uppkopplad mot WLAN? Det är ingen bugg eller nåt, det är (troligtvis) bara att när du låst telefonen och väntat en stund går den ner i något slags djupare vila, som då gör att den kopplar ner wlanet (för att spara batteri kanske?). När du sedan låser upp den igen är det bara att vänta ett par sekunder tills du ser att den är uppkopplad mot wlan igen, så kan du tuta och köra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du istället vill vara uppkopplad mot WLAN? Det är ingen bugg eller nåt, det är (troligtvis) bara att när du låst telefonen och väntat en stund går den ner i något slags djupare vila, som då gör att den kopplar ner wlanet (för att spara batteri kanske?). När du sedan låser upp den igen är det bara att vänta ett par sekunder tills du ser att den är uppkopplad mot wlan igen, så kan du tuta och köra!

 

Ja precis, det är WLAN jag vill köra.

 

Jag kör på, det visar sig nästa månad hur det står till annars. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, det är WLAN jag vill köra.

 

Jag kör på, det visar sig nästa månad hur det står till annars. :D

Gör så! Kolla bara en extra gång när du ska surfa/maila att wlan-symbolen är tänd, istället för 3G!

 

Stäng av 3G helt?

Går den inte på EDGE/GPRS istället då? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så! Kolla bara en extra gång när du ska surfa/maila att wlan-symbolen är tänd, istället för 3G!

 

 

Går den inte på EDGE/GPRS istället då? :fundersam:

 

Precis, istället för 3G-ikon dyker en E-ikon upp när jag avaktiverar 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Du kan aldrig stänga av datortrafiken helt...

Vilket skulle vara rätt dumt eftersom då skulle saker som MMS inte fungera.

 

När telefonen är i vila kopplas alltid wifi ner (för att spara batteri) och kopplar upp sig på 3G/Edge/GPRS, däremot så använder den ingen datortrafik (om du nu inte får ett MMS eller har det inställt att den ska kolla mail).

 

Det som drar datortrafik är det man använder telefonen till när man inte är uppkopplad mot wifi... Typ surfar lite på Bussen, Spotify, kollar kartorna osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till:

 

Inställningar - Allmänt - Nätverk - Mobilt datanätverk

 

Och radera det som står som APN för Mobildata.

 

Då kan du fortfarande köra MMS, men all annan datatrafik är spärrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kollade mitt saldo idag, har ringt 3 samtal och sen har jag 35 stycken avgifter för GPRS traffic? Jag har ställt in vpn för skolans wifi. Använder alltid det när jag kollar min mail osv, vad är det som drar pengar? Ska jag stänga av 3G?

 

MVH / Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kollade mitt saldo idag, har ringt 3 samtal och sen har jag 35 stycken avgifter för GPRS traffic? Jag har ställt in vpn för skolans wifi. Använder alltid det när jag kollar min mail osv, vad är det som drar pengar? Ska jag stänga av 3G?

 

MVH / Olle

 

Läs postningen ovanför din (dvs min förra post) och gör som det står där så kommer är det slut på dina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

GPRS används fortfarande för att kolla MMS...

 

Man kan aldrig slippa undan all datortrafik, det är så det funkar. Vill man vara säker att inte använda minsta lilla datortrafik kan jag rekomendera en Ericsson 688 eller Nokia 5110.

Alla nya telefoner använder datortrafik för att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

laddade mitt kontantkort med 400 SEK. jag har ringt 3 samtal, resten är datortrafik. och jag har aldrig anslutit min iphone till något annat än skolans wifi. på 7 dagar???!!?!?!

 

Inställningar (nätverk)

3G: PÅ

 

Mobilt datanätverk: har inte fyllt i någonting (har provat att fylla i falska uppgifter här nu bara satt en bokstav här o där på användarnamn.. kan det hjälpa)?

 

Data roaming: AV

 

Wifi: Skolans

 

VPN: Skolans inställningar

 

detta är helt sjukt. hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...