Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela kalender och kontakter via MoblieMe eller Google?


KenMac

Rekommendera Poster

Jag har en iPhone, en bärbar MBP och en stationär iMac. Nu ska även min fru skaffa en iPhone.

 

Då vill jag att vi ska kunna se varandras kalender och dela vissa kontakter. Bör vi göra detta via ett MobileMe-konto eller via Goolge?

 

För att specificera behovet:

 

Kalender:

Jag vill kunna använda olika kalendrar för arbete hem med olika färger och samtidigt kunna se min frus kalender på min iphone och på datorn. Hon ska även kunna klicka fram min kalender (med både hem och arbete). Det är också önskvärt att det ska gå att komma in på varandras kalendrar via internet (så även våra barn kan se kalendern via en PC).

 

Kontakter:

Jag vill kunna dela kontakter med min fru. Men bara vissa kontakter, de som vi har som gemensamma kontakter. Dessa bör kunna synkas (inte bara kopieras) så om någon av oss ändrar tex ändrar telefonnummer i en kontakt så ändras telefonnumret på den kontakten i både hennes och min iPhone. Vi vill inte ha exakt samma adressbok eftersom vissa kontakter är endast för mig och andra är endast för henne.

 

I övrigt kör jag email via IMAP (redan synkat) och använder Dropbox för att synka dokument.

 

Har läst på olika trådar om MobileMe (familjepaket) och Google Sync eller Goolge Calaboration. Jag är medveten om att MobileMe har en prislapp, vilket är OK om det är en bättre lösning på mitt behov.

 

Tacksam för råd vilket alternativ vi bör välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ute efter lite samma sak när det gäller kalendern, att kunna låta frugan se en kalender (dock via Google Calendar eftersom hon inte har iPhone). Min fråga är väl egentligen om man kan synka mer än en kalender via Google gratis?

 

Adresser kommer jag synka via Palm Desktop, retro som jag är :) Är dock grymt irriterad att man som PC-användare inte kan få över notes/memos till iPhonen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det mesta (google sync, dropbox, sugarsync, nuevasync mfl) men går alltid tillbaka till vårt MobileMe-konto. 1 Mac Mini , 1 Macbook och 2 iPhones. Vi har EJ family-konto då vi vill dela på alla kalendrar/kontakter/idisk. Tror inte man kan det med Family-paketet, då får man egna kalendrar osv. Ett tips är att handla aktiveringsnycklar på ebay för en billig peng. Testa 60 dagar gratis först för att se om det är för dig.

 

Min erfarenhet är att me.com funkar absolut bäst med Chrome på pc och Safari på mac.

 

För att ha olika kontakter på olika telefoner; skapa grupper som heter typ "Min telefon" och "hennes telefon". Dra era kontakter dit och i telefonen går ni in på den gruppen. Alla kontakter synkas alltid (vilket kan vara bra att ha "just in case" men man får alltså gå in i gruppen som är ens egna.

Nummer och allt synkas från mobil till mobil automatiskt.

 

Stort irritationsmoment är att födelsedags-kalendern inte synkas till telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det mesta (google sync, dropbox, sugarsync, nuevasync mfl) men går alltid tillbaka till vårt MobileMe-konto. 1 Mac Mini , 1 Macbook och 2 iPhones. Vi har EJ family-konto då vi vill dela på alla kalendrar/kontakter/idisk. Tror inte man kan det med Family-paketet, då får man egna kalendrar osv. Ett tips är att handla aktiveringsnycklar på ebay för en billig peng. Testa 60 dagar gratis först för att se om det är för dig.

 

Min erfarenhet är att me.com funkar absolut bäst med Chrome på pc och Safari på mac.

 

För att ha olika kontakter på olika telefoner; skapa grupper som heter typ "Min telefon" och "hennes telefon". Dra era kontakter dit och i telefonen går ni in på den gruppen. Alla kontakter synkas alltid (vilket kan vara bra att ha "just in case" men man får alltså gå in i gruppen som är ens egna.

Nummer och allt synkas från mobil till mobil automatiskt.

 

Stort irritationsmoment är att födelsedags-kalendern inte synkas till telefonen.

 

Tusen Tack för rådet! :respekt:

 

Jag var in på MobileMe man backade när jag skulle ange en ny E-mailadress. Jag vill ju fortsätta använda min gamla med egen domän. Den synkas ju ändå via Imap. Kan man gå runt detta på något sätt och använda sin gamla adress? Hur gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iTunes väljer man vad som ska synkas med iPhone och det är fullt möjligt att där välja synka viss grupper av kalendrar och kontakter. En bra idé är att ha särskilda grupper för det som man vill ha gemensamt och pilla i.

 

Jag saknar erfarenhet av Googles applikationer. Använder Mobile me och det fungerar utmärkt för mig.

 

Mobile Me utgår från en @me.com-adress. Du kan inte ha andra adresser istället för @me.com via Mobile Me. Det du kan göra är att vidarebefordra breven från tidigare adresser till Mobile Me. Mobile Me är ju som en webmail också, och precis som Hotmail, mail.com, yahoo och de andra så använder man tjänstens egna e-postadress med tjänsten.

 

Vill du ha kvar din gamla e-post så kan du fortfarande ha det via din dator och din iPhone, du behöver inte ha det via Mobile me. iPhone och macen synkar andra adresser ihop med varandra om de också är IMAP, så för synkning av e-post så behövs inte Mobile Me egentligen. Ja, det behövs inte ens för kalender och kontakter heller för det synkas ju när du kopplar in iPhone i Macen, även utan Mobile me.

 

Det som Mobile Me gör är att den uppdaterar automatiskt allt med internet, dvs du får en webblösning som är uppdaterad efter dina ändringar i iPhone eller macen, och du kan nå den från vilken dator som helst. Kommer en ändring in till din kalender från Macen så görs samma ändring i iPhone, utan att du behöver koppla ihop datorn och iPhone med en kabel emellan.

 

Du kan koppla Mobile Me till din tidigare domän, eller det du egentligen gör är att gå in på ditt existerande webbhotell och styra om trafiken till Mobile me genom att ändra i dess namnservrar/DNS-servrar. Det finns instruktioner på Mobile Me hur man gör detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iTunes väljer man vad som ska synkas med iPhone och det är fullt möjligt att där välja synka viss grupper av kalendrar och kontakter. En bra idé är att ha särskilda grupper för det som man vill ha gemensamt och pilla i.

 

Detta gäller endast om du synkar med USB-kabel till iTunes och inte med MobileMe. MM synkar alla kontakter och du kan inte välja enstaka grupper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då faller lite av finessen med att att ha MobileMe om vi måste ha samma kontakter för att kunna synka. Min tanke var att vi skulle ha olika kontakter kontakter men vissa gemensamma kontakter. Exempel vi har 200 kontakter var. 50 av dessa är gemensamma kontakter. Om jag tex ändrar ett telefonnummer på en av de gemensamma kontakterna i min iphone så ändras telefonnumret även i hennes iphone när. Om det sker via USB eller trådlöst är inte så viktigt.

 

 

Kan man synka kontakter via google?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte direkt samma problem som dig men liknande. Hoppas verkligen Apple arbetar lite på möjligheterna med MobileMe.

 

Jag skulle absolut vilja kunna välja vilka kalendrar jag synkar till min iPhone med MobileMe eftersom jag har ett gäng i datorn för olika ändamål, men enbart ett par som jag faktiskt behöver i telefonen. Det som gör det jobbigt med många kalendrar i telefonen är att man enbart kan välja att se alla samtidigt eller en åt gången. Jag har en kalender för varje kund jag har och skulle vilja enkelt kunna se alla jobb- och mötesrelaterade kalendrar på en gång men inte de övriga.

 

Dessutom hade det även varit bra om man kunnat ställa in att ha vissa saker gemensamt inom ett familykonto. Ni kan ju prenumerera på varandras kalendrar, men jag har inte provat hur det funkar med synkning till telefonen, vet inte om de följer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...