Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5 FARA FÖR MORALEN!


Axelman

Rekommendera Poster

I sista stund besinnade jag mig... Att leva på barkbröd och nässelsoppa i tre år blir FÖR tufft.... :D Men när iMacG5 kommer kan ni skicka en direkt hem till mig! Då blir det köp!! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med fara för moralen trodde jag först att du syftade på hur mycket man kommer att skräna om prestandan jämfört med pentium-burkarna.

 

337 fps för G5:an jämfört med 275 fps för Pentium-burken.

 

Härligt Apple! Nu vill vi bara se alla fet spel oxå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Hellre högupplöst och med så mycket fluff som möjligt vid 80 fps än 337 fps med normala inställningar (om det nu var det).

 

Kan tänka mig att Halo, Doom 3 och Half Life 2 kan komma att se riktigt dunderfina ut på G5:orna. Skall bli kul att se nåt spel som utnyttjar det faktum att ATI:s nya teknologier faktiskt gör realtidsrendering i filmkvalitet möjligt (genom att dela upp den på ett antal rutor per ruta, dvs om man har 200 fps så kanske den bli 25 och med 8 varv per rute, vilket ger lika bra bilder som om dom kom direkt från Pixars renderingsfarm... eller nästan iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He-he! Nog är det fara för att moralen blir lidande gentemot pentium åxå! (w00t) Annars var det liasom så att hushållsbudgeten höll på att skrotas (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se om Steve Jobs skaffar mac datorer till produktionen på Pixar nu istället för Sgi datorer :huh:

 

Ibland är det svårt att leva som man lär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla mig. Det blir med 99% en G5 1.6 utan DVD-brännare. Men vilken skärm ska jag välja? Jag är snål så jag fundrar på en CRT 19". Förlorar jag nåt i prestanda mot en 17" TFT? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla mig. Det blir med 99% en G5 1.6 utan DVD-brännare. Men vilken skärm ska jag välja? Jag är snål så jag fundrar på en CRT 19". Förlorar jag nåt  i prestanda mot en 17" TFT?    :D

Då är det bara att gartulera till ögonstenen B)

När det gäller skärmval så är det väl en vanesak...

 

dvs är man van vid 15" så är 15" Ok som

ny skärm... har man däremot haft 19" förrut

så tycker man att 15" är en för liten skärm

 

sedan känner du säkert till att en plattskärm på 17"

har lika stor bildyta som en 19" CRT

 

(Jag väntar 1 år till, och ser om min G3a från -99 fortfarande fungerar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken om barkbröd har slagit mej också, men jag säljer hällre bilen.

Jag kan gå till jobbet - inga problem. Då får jag både en ny dator och

förbättrad kondis. Vilken grej...

 

Till salu: Toyota Camry 2.0 GLI -88 aningen rost här och där, kombi-

modell, ingen vindrutetorkare bak, annars fint skick. Pris: 32 000:-

Kan gå ner till 30 000:- vid snabb affär. Finns på Gotland

 

email:murak@passagen.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns på Gotland

YES!

Jag är inte längre ensam gotlänning i forumet!

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla mig. Det blir med 99% en G5 1.6 utan DVD-brännare. Men vilken skärm ska jag välja? Jag är snål så jag fundrar på en CRT 19". Förlorar jag nåt  i prestanda mot en 17" TFT?    :D

 

Jag blir så gasad att jag inte skriver vad jag menar... :rolleyes: Vad jag tänkte på mera var om den digitala utgången till TFT-skärmar ger snabbare respons och bättre exakthet i bild och färg än CRT-skärmar. Ögat kanske inte hinner med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Och plötsligt blev en begad 1,25 GHz G4 värd max 6000:- på begmarknaden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E d nån som vet hur snabba dom blir om man överklockar dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
E d nån som vet hur snabba dom blir om man överklockar dom?

Ehh - varför då, om jag får fråga?

 

F ö låter det som en rätt dålig idé med tanke på hur fläktsystemet är konstruerat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla mig. Det blir med 99% en G5 1.6 utan DVD-brännare. Men vilken skärm ska jag välja? Jag är snål så jag fundrar på en CRT 19". Förlorar jag nåt  i prestanda mot en 17" TFT?    :D

 

Jag blir så gasad att jag inte skriver vad jag menar... :rolleyes: Vad jag tänkte på mera var om den digitala utgången till TFT-skärmar ger snabbare respons och bättre exakthet i bild och färg än CRT-skärmar. Ögat kanske inte hinner med...

Det är lika. Förut så hade tft skärmar en del eftersläpningar men dagens tft är lika bra som CRT och bättre i många avseeenden som t.ex. att de inte avger någon strålning.

Ska själv beställa en G5 till veckan och jag tar nog också en CRT för att spara pengar! ;) Tills den levereras blir det att stå ut med en 500Mhz iMac! :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E d nån som vet hur snabba dom blir om man överklockar dom?

Ehh - varför då, om jag får fråga?

 

F ö låter det som en rätt dålig idé med tanke på hur fläktsystemet är konstruerat...

Tror att flänsarna är ganske överdimensionerade. IBM snubben sa ju att det fanns mer att ta ur G5: orna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vafö man skuller göra d. D va min bror som undrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E d nån som vet hur snabba dom blir om man överklockar dom?

Må nesten minne om at alle PM G4'er med mer enn 1 Ghz prosessor allerede er overklokket. Dette fordi Motorola ikke har levert G4 prosessorer på mer enn 1 Ghz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E d nån som vet hur snabba dom blir om man överklockar dom?

Må nesten minne om at alle PM G4'er med mer enn 1 Ghz prosessor allerede er overklokket. Dette fordi Motorola ikke har levert G4 prosessorer på mer enn 1 Ghz.

Jo, annars hade det suttit 1,42 Ghz:are eller åtminstånde 1,25Ghz i Powerböckerna om det inte hade varit fråga om överklockning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Jo, annars hade det suttit 1,42 Ghz:are eller åtminstånde 1,25Ghz i Powerböckerna om det inte hade varit fråga om överklockning.

Nåja, det hela är också en fråga om kylning och inte minst energiförbrukning när det gäller bärbara datorer.

Å andra sidan så är G5:an betydligt strömsnålare än G4:an, så i framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Tror att flänsarna är ganske överdimensionerade. IBM snubben sa ju att det fanns mer att ta ur G5: orna.

Hela fläksystemet med de nio (!) fläktarna och de fyra kanalerna är ju anpassat exakt efter systemet ifråga. Det är ju det som är själva idéen...

 

Visst kommer det snbbare G5:or i framtiden, men då kommer ju fläktsystemet även vara dedikerat för de specifika processorna som används i dessa. Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er jo for så vidt en fordel med overdimminsjonerte kjøleflenser. Det er jo ingen hemmelighet at prosessorer jobber mer effektive jo kaldere de er (kalde elektroniske komponenter leder elektrisitet bedre enn varme komponenter). Det er jo derfor de skikkelige "Super-Computers" har sine prosessorer ekstremt godt nedkjølt med flytende nitrogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det omoraliskt att sätt ett lysande blått äpple på G5s sidostycke. Det är vad jag kommer att göra när jag köper en. :rolleyes:

 

G5blue.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livet blev för outhärdligt så jag beställde en G5 i måndags... :blush::blush::blush: Det blev en 1.6 med DVD. Tänkte hoppa DVD:n men vaddå?! Ska de va så ska de! Men det blir nog en billig CRT, evt en begad till vidare. Det blev rätt dyrt :blush: men det är snart fyra år sedan jag köpte iBooken och den börjar bli lite VÄL klen på alla bredder. iMacen är inte bättre heller så man får ju ett skapligt lyft (w00t) (w00t) (w00t) Nån som har bra recept på nässelsoppa med barkbröd :blush:

 

Är det fler som har slaktat hushållbudgeten?? Berätta!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Hoppas du är medveten om att skillnaden på superdrive och combo är att superdrive även bränner DVD? Båda kan ju spela menar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...