Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro & hårdvarouppgradering


lööl

Rekommendera Poster

Här har ni en PC kille som har kikat in på apple.se i ett halvår nu (ska handla nästa veckan :)).

Det lutar åt Mac Pro. En av anledningar till at det blir en Mac Pro är hårdvarouppgraderingen.

 

Fråga 1

När tiden kommer, kan jag stoppa in vilken SATA/VRaptor/SSD som helst eller måste det vara en HD anpassad till Mac?

Fråga 2

Kan jag ha vilka minnen som helst eller måste det vara minnen anpassade till Mac?

Fråga 3

Jag har en 8800GTS 640MB från MSI, med två DVI portar (i en PC).

* Ett alternativ är GT 120 och eventuellt byta ut det mot min 8800GTS (om det är bättre alltså, och om 8800GTS är kompatibel med Mac).

* Det andra alternativet är att beställa HD 4870 men så nu läste jag här på forumet att det inte fungerar så bra med alla skärmar. Jag har en 22" Lenovo 220x (DVI) och använder ofta min BRAVIA (DVI till HDMI) för att titta på film. 8800GTS fungerade bra till detta med två st DVI. Kommentera gärna här kring vad som är bättre/sämre, möjligt/omöjligt :)

* Det tredje alternativet slog mig nu men vet inte alls om det är relevant vad det gäller mina behov = 2st GT 120...

 

Ska användas till grafiskt arbete med högupplösta bilder i PS & LR eller Aperture. Inte så mycket spelande men det vore trevligt att kunna spela ibland om man känner för det :). Sedan så måste jag nästan ha datorn kopplad till TVn för filmer och dylikt...

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har ni en PC kille som har kikat in på apple.se i ett halvår nu (ska handla nästa veckan :)).

Det lutar åt Mac Pro. En av anledningar till at det blir en Mac Pro är hårdvarouppgraderingen.

 

Fråga 1

När tiden kommer, kan jag stoppa in vilken SATA/VRaptor/SSD som helst eller måste det vara en HD anpassad till Mac?

Fråga 2

Kan jag ha vilka minnen som helst eller måste det vara minnen anpassade till Mac?

Fråga 3

Jag har en 8800GTS 640MB från MSI, med två DVI portar (i en PC).

* Ett alternativ är GT 120 och eventuellt byta ut det mot min 8800GTS (om det är bättre alltså, och om 8800GTS är kompatibel med Mac).

* Det andra alternativet är att beställa HD 4870 men så nu läste jag här på forumet att det inte fungerar så bra med alla skärmar. Jag har en 22" Lenovo 220x (DVI) och använder ofta min BRAVIA (DVI till HDMI) för att titta på film. 8800GTS fungerade bra till detta med två st DVI. Kommentera gärna här kring vad som är bättre/sämre, möjligt/omöjligt :)

* Det tredje alternativet slog mig nu men vet inte alls om det är relevant vad det gäller mina behov = 2st GT 120...

 

1. Ja, i princip kan du ansluta vilka sata-diskar som helst.

2. Nej, (eller kanske nja), minnen till Mac Pro bör du köpa "anpassade för Mac". (Det finns långa trådar här om det.)

3. Nej, du kommer inte kunna använda 8800-kortet, eftersom det kräver EFI och drivrutiner. Möjligtvis går det att "hacka" och trixa sig fram men det går inte utan vidare. Ati 4870 är lite hopplöst eftersom det som sagt har någon slags bug (i drivrutinen), förhoppningsvis så fixar Apple detta men det är långt ifrån säkert. Sitter själv med ett 4870-kort som jag inte använder eftersom det hackar. Två 120-kort ger dig inte mer prestanda bara möjlighet att ansluta mer skärmar. Jag skulle välja 120-kortet och kanske senare köpa ett bättre kort när det kommer. Med 120-kortet kommer du kunna spela även fast inte på max kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har ni en PC kille som har kikat in på apple.se i ett halvår nu (ska handla nästa veckan :)).

Det lutar åt Mac Pro. En av anledningar till at det blir en Mac Pro är hårdvarouppgraderingen.

 

Fråga 1

När tiden kommer, kan jag stoppa in vilken SATA/VRaptor/SSD som helst eller måste det vara en HD anpassad till Mac?

Fråga 2

Kan jag ha vilka minnen som helst eller måste det vara minnen anpassade till Mac?

Fråga 3

Jag har en 8800GTS 640MB från MSI, med två DVI portar (i en PC).

* Ett alternativ är GT 120 och eventuellt byta ut det mot min 8800GTS (om det är bättre alltså, och om 8800GTS är kompatibel med Mac).

* Det andra alternativet är att beställa HD 4870 men så nu läste jag här på forumet att det inte fungerar så bra med alla skärmar. Jag har en 22" Lenovo 220x (DVI) och använder ofta min BRAVIA (DVI till HDMI) för att titta på film. 8800GTS fungerade bra till detta med två st DVI. Kommentera gärna här kring vad som är bättre/sämre, möjligt/omöjligt :)

* Det tredje alternativet slog mig nu men vet inte alls om det är relevant vad det gäller mina behov = 2st GT 120...

 

Ska användas till grafiskt arbete med högupplösta bilder i PS & LR eller Aperture. Inte så mycket spelande men det vore trevligt att kunna spela ibland om man känner för det :). Sedan så måste jag nästan ha datorn kopplad till TVn för filmer och dylikt...

 

Tackar!

 

Du kan använda vilken SATA disk du vill. Du kan använda vilket minne du vill, så länge det passar specifikationerna.

 

Grafikkorten måste ha speciell firmware för Mac. Därför kan du inte använda ett PC-kort.

 

Vissa PC-kort kan flashas eller på annat sätt fås att fungera. Mer om det här:

http://forums.macrumors.com/forumdisplay.php?f=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... HD och minnen låter bra...

Grafikkortet - not so much hehe

 

En dator som kostar 26000+ borde väl kunna ha grafikkort med två DVI utgångar...

Eftersom jag har både TVn och skärmen inkopplade hela tiden, får detta mig att tvivla. Om jag ska byta från en 15000:- till en 26000:- konfiguration så borde jag väl byta upp mig utan kompromisser, tycker man...

 

Vidare så verkar supporten på Apple inte riktigt ha koll. För jag ringde de också och där fick jag höra att min 8800 ska kunna stoppas in i Mac Pro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator som kostar 26000+ borde väl kunna ha grafikkort med två DVI utgångar...

Eftersom jag har både TVn och skärmen inkopplade hela tiden, får detta mig att tvivla. Om jag ska byta från en 15000:- till en 26000:- konfiguration så borde jag väl byta upp mig utan kompromisser, tycker man...

Jo, du har ju två bildskärmsportar, så visst kan du ansluta båda två samtidigt. Du behöver bara en adapter från Mini Display Port till DVI. Kostar ett par hundralappar - och visst är det synd att inte Apple skickar med en sådan på en gång. Annars så finns ju ett grafikkort med två dvi-portar.

 

Vidare så verkar supporten på Apple inte riktigt ha koll. För jag ringde de också och där fick jag höra att min 8800 ska kunna stoppas in i Mac Pro...
Det verkar inte som supporten någonstans har någon vidare koll om man inte ställer frågor med helt uppenbara svar. Du får säkert bättre svar här än på supporten. Vad dom menar är att Apple sålde en specialversion av 8800-kortet som är anpassad till Mac. Ditt kort som inte är anpassat för EFI lär dock inte fungera utan vidare (men jag kan ha fel).

 

Men Mac Pro är en bra maskin så förhoppningsvis avstår du inte bara på grund av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tackar för svaren...

 

Fstn, Mini Display Port till DVI - Är det inte buggigt? Tyckte att jag läste det här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Fstn, Mini Display Port till DVI - Är det inte buggigt? Tyckte att jag läste det här på forumet.

 

Det tror jag inte.

 

Det som är buggigt är MDP till dual-link DVI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, GeForce 120 borde prestera ungefär som ditt 8800-kort skulle jag tro.

 

Du tror, men du tror fel. GT120 är ett budgetkort. Ett 9400 om jag minns rätt, som är samma hårdvara som ett 8400.

 

 

Det dom på supporten menade är att ett Apple 8800 funkar bra att använda i en Mac Pro.

 

Dock så kan du ju använda ditt PC 8800GTS om du bara ska boota Windows.

 

 

 

Om du vill ha ett kort med två DVI kan du köpa ett Apple 4870 för snuskmkt pengar, eller köpa ett XFX PC-4870 och flasha. Mer om det i forumet jag länka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom: tack - lättad :)

 

Penna_ha: Försöker du säga är att gt120 (eg. 8400) är sämre än min 8800GTS (PC)?

 

 

Jag klickade på beställ för några timmar sen :)

Blev gt120 - får uppgradera sen när det blir fler valmöjligheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom: tack - lättad :)

 

Penna_ha: Försöker du säga är att gt120 (eg. 8400) är sämre än min 8800GTS (PC)?

 

 

ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickade på beställ för några timmar sen :)

Blev gt120 - får uppgradera sen när det blir fler valmöjligheter...

Berätta gärna hur prestandan känns när du fått igång den. Särskilt hur dina spel känns med grafikkortet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...