Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden för alla som väntar på billigare SSD


Ginosso70

Rekommendera Poster

Hur ligger det till med SSD-diskarna? Förväntas priset droppa snart eller ska man slå till redan nu?

 

Här kan vi uppdatera varandra om prisläget på SSD-diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den allvarligaste nackdelen just nu verkar vara begränsat antal skriva/läsa cykler. Det gör att det verkliga priset blir ännu högre eftersom det går förmodligen flera SSD på en HD i livslängd... annars gillar vi SSD. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har verkligen inte stenkoll på läget, men har för mig att jag läst på sweclockers.com att det ska komma en ny generation eller uppdaterad variant av SSD i höst samt att priset väntas falla.

 

Med andra ord som vanligt, finns alltid nått bättre runt hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man när SSD är "slut/sliten" dvs när antalet skrivcykler eller vad man kallar det uppnåtts, vad händer, tappar den bara informationen eller vad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man när SSD är "slut/sliten" dvs när antalet skrivcykler eller vad man kallar det uppnåtts, vad händer, tappar den bara informationen eller vad

 

Tappar prestanda först och främst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har inte en modern ssd samma livslängd som en mekanisk hårddisk i dag? Bara undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppdatera sig sj via prisjakt är ju poänglöst när man inte vet namnet på de nya diskar som släpps och som är kompatibla med macbooken. För "Newbies" som jag kan en tråd av det här slaget vara användbar.

 

Men finns det några egentliga nackdelar med SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att via kategorier klicka sig fram till " 2,5" ssd-diskar" är verkligen busenkelt... man kan jämföra pris inte bara mellan olika försäljare utan även mellan liknande/likadana produkter. Använder man inte produktkategorierna på prisjakt gör den sajten snudd på lika dum som den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow. Kunde inte bry mig mindre. Tycker att det finns ett behov av diskussion kring SSD - diskarna samt vägledning. Din åsikt är ovidkommande. Anser du tråden dum så behöver du inte posta i den =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow. Kunde inte bry mig mindre. Tycker att det finns ett behov av diskussion kring SSD - diskarna samt vägledning. Din åsikt är ovidkommande. Anser du tråden dum så behöver du inte posta i den =)

Håller med dig att denna tråden kan vara bra.Är också sugen på att byta till en ssd sen när jag får min. men är helt newbie på det med SSD diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig att denna tråden kan vara bra.Är också sugen på att byta till en ssd sen när jag får min. men är helt newbie på det med SSD diskarna.

 

+1 :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att diskutera nyttan med en tråd är lika givande som att försöka bestämma vad som är meningen med livet. Folk ha lite olika uppfattning liksom. (Och rätt plats för detta är papperskorgen, där finns trådar som man verkligen kan ifrågasätta - eller starta en ny, helt i onödan.) Prisjakt är toppen men inget plats att diskutera SSDs framtidsutsikter…

 

Min åsikt:

1. SSD är rätt nytt, prestandan ökar rätt snabbt, priserna sjunker. Själv skulle jag vänta.

2. Ingen vet något om SSDs faktiska livslängd eftersom det är så nytt. Men säkert kommer vi med tiden få SSD-diskar som håller mycket längre än vanliga hårddiskar eftersom de inte har några rörliga delar.

3. Det borde rimligtvis ganska snart komma större diskar eftersom det inte handlar om några snurrande magnetiska plattor utan om minneskretsar - som industrin har visat sig vara bra på att göra mindre och mindre.

4. När kretsarna blir mindre och diskarna större så kommer säkert också läs- och skrivhastigheten öka - det är ju något som efterfrågas.

 

Antagligen forskar hårddisktillverkarna stenhårt på detta just nu.

 

Så jag skulle nog säga att behöver man ingen SSD just nu så är det bättre att vänta och följa utvecklingen. Fast det gäller ju all elektronik…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tok för dyrt för lite bättre prestanda. De behöver minst halvera priserna innan det blir intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_karate_kid

Pris borträknat så är byte från en 5400rpm disk till en SSD disk den enskilt bästa uppgraderingen man kan göra. Snacka om att man märker skillnad, och det rejält. Kolla bara denna jämförelse jag gjorde mellan min SSD disk och min 5400rpm disk. Har kört xBench under Snow Leopard så siffrorna i sig är inte helt korrekta, det som är intressant är jämförelsen mellan de båda diskarna (båda visar "fel" men relationen siffrorna och diskarna emellan visar på skillnaden)

 

 

 

post-35349-1252235152.png

 

EDIT: nackdelarna med SSD är väl idag priset, begränsat antal skrivning och avsaknaden av TRIM/GC (många tillverkare e på G eller har redan släppt TRIM stöd i nya firmwares, men det hjälper ju inte oss som kör MacOS) Om det finns eller kommer någon motsvarande TRIM funktion i Snow Leopard har jag inte lyckats googla fram, någon annan som är mer insatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pris borträknat så är byte från en 5400rpm disk till en SSD disk den enskilt bästa uppgraderingen man kan göra. Snacka om att man märker skillnad, och det rejält. Kolla bara denna jämförelse jag gjorde mellan min SSD disk och min 5400rpm disk. Har kört xBench under Snow Leopard så siffrorna i sig är inte helt korrekta, det som är intressant är jämförelsen mellan de båda diskarna (båda visar "fel" men relationen siffrorna och diskarna emellan visar på skillnaden)

 

 

 

post-35349-1252235152.png

 

EDIT: nackdelarna med SSD är väl idag priset, begränsat antal skrivning och avsaknaden av TRIM/GC (många tillverkare e på G eller har redan släppt TRIM stöd i nya firmwares, men det hjälper ju inte oss som kör MacOS) Om det finns eller kommer någon motsvarande TRIM funktion i Snow Leopard har jag inte lyckats googla fram, någon annan som är mer insatt?

 

Vilken ssd har du satt i? (Lite nyfiken...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant jämförelse karate kid. Att en ny och bättre hårddisk skulle kunna förbättra prestandan så mycket var inget jag visste tidigare. Du har en poäng tema. Men ska man hela tiden avvakta uppgraderingar så är det lika bra att inte köpa något över huvud taget. Däremot så kan man slå till mer eller mindre lägligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

the_karate_kid

Japp, det är en Crucial M225 128gb som jag har. Den ligger ju helt ok i pris, 2700 betalade jag och använder enbart för OS och program. Och sen återstår ju givetvis alltid frågan om man ska vänta eller inte. I just detta fall så tyckte jag SSD gav en sån märkbar prestandaskillnad så det var faktiskt motiverande nog att köpa nu och inte sitta och avvakta att priserna skulle droppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...