Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur uppkom färgnamnen?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja varför heter gult gult? Kan solen ha hetat för länge sen nåt åt gul-hållet och så sa man soligt om gult å så blev det så? Hette då vatten eller himlen nåt likt blått då och hette träd nåt liknande grönt en gång? Heter färgnamnen nåt liknande på indiska och arabiska/persiska oxå? Latin? Själva orden har ju inte mycket gemensamt heller, skulle man hitta på ord för färgerna idag skulle man ju göra nåt i stil med färgett, färgtvå, färgtre, eller färg, färgare, färgast... eller nåt. Gult, galt, gelt, gölt t ex... eller som jag började med skulle gult heta solt, blått heta himt, grönt heta gräst, rött heta eldt...

 

?

 

Alltså grönsaker > grönt skulle man kunna tro men jag tror det heter grönsaker för att de ofta är gröna... men gräs å grönt å ja det hör ju lite ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Gul" heter på många indoeuropeiska språk saker som verkar låta ungefär som "skel" eller "skjul". Holländarna stavar det "geel" och om man tänker på hur de uttalar "Grolsh" så passar även det, liksom engelskans "yellow". Även ryska verkar funka så.

 

Det stora undantaget i Europa verkar vara spanskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F ö skulle det kunna, med tanke på skel/skjul, va så att när man är sjuk så är man ofta gul i ögonvitor och hud, kanske därav det blev skel/skjul när man var sjuk och gul å så fick det bli ordet för färgen gul sen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva ordet gul hör ihop med saker som vi i forntiden antingen hade med att göra dagligen eller eftertraktade, nämligen sånt som skiner, alltså guld!

 

Ursprungsbetydelsen är blek och många indoeuropeiska språk använder motsvarigheten till gul i betydelsen sjukligt blek, gröngul. Det grekiska ordet khloros, från vilket vi hämtat klor, betyder just gröngul. Ordet kommer från ett indoeuropeiskt ord släkt med glas och betyder skina svagt, blekt ljus.

 

Färgerna är ett kapitel för sej faktiskt. Blå betyder inte blå egentligen utan grå. En sorts mörk stålgrå nyans är vad det betyder från början. Härifrån har vi orden black och bläck. Blå i fornsvenskan betydde just mörkgrå eller t o m svart. Tänk bara på Blåland, vilket var nordmännens namn på Afrika.

 

Grön betyder växande, spirande och är av verbet gro.

 

Svart betyder dock svart, likaså vitt. Svart kan betyda smuts också. Vitt kan betyda skinande, starkt ljus. Grå betyder mörk.

 

Röd är det enda ord som någorlunda spänner över hela den indoeuropeiska språkfamiljen och betyder samma sak överallt, även om huvudordet röd inte alltid betyder just röd. Det kan ha antagit betydelserna blod, ros, solnedgång eller nån form av tyg. Möjligen kommer röd av just blodet i våra kroppar. Det liknar nämligen ord som betyder rinna, ränna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter färgnamnen nåt liknande på indiska och arabiska/persiska oxå? Latin?

 

När du ändå är inne och filosoferar kring språkvetenskap:

De ord som verkar ha äldst gemensamt ursprung (tillsammans med ord för mamma) är faktiskt namn på talen ett till tio. Enligt någon bok jag läste om talvetenskap.

Annars verkar det meningslöst att undra var själva orden kommer ifrån. I vissa fall (tex mamma och pappa) finns ju enkla förklaringar och visst kan det vara kul att härleda släktskap och utveckling, men varför ord en gång blev just det ordet är väl annars hopplöst att reda ut? Om man nu skulle kunna härleda "gul" till att springa ur namnet på solen, varför fick solen det namnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi pratade om tio eller hundra för några år sen här, det kunde tydligen härledas väldigt långt bak, det döpte t o m två olika utvecklingslinjer indoeuropeiskan tog.

Annars så är typ sånt som snowreeler skrev (tack!) som jag typ efterlyser.

Men det är sant, satte man en grupp nyfödda barn på en öde ö nånstans så skulle de säkert efter några år döpa gult till brunt eller dator och mamma till bil o s v. Borde ske en slumpmässig namngivning förutom ord som ska låta som nåt som låter. Men även färger kanske låter lite, de skulle förmodligen döpa rött till nåt ord som är lika hårt som rött, ratt kanske. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svart borde väl ha nåt att göra med natt kan man tänka för länge sen. Om jag såg en svart häst springa förbi och inte hade nåt ord för svart skulle man ju säga att den hästen såg som ut som natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Om man nu skulle kunna härleda "gul" till att springa ur namnet på solen, varför fick solen det namnet?

För att den är gul.

 

Edit: Finns en humlesort som heter amarillo. Dess färg vet jag inget om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att den är gul.

 

I så fall ett av de mest nakna fall av cirkelargumentation jag stött på... :huh: Ordet gul kommer av att färgen liknar solen och solens namn kommer av att den är gul?

För övrigt är väl solen mest gul på barnmålningar? På himlen är den ju lika ofta vit, orange och röd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt det bättre själv. Tyvärr är det absoluta majoriteten av mina historiska förfäder, och deras mödrar, redan döda. Annars kunde jag ju frågat dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vart man ju nyfiken var det kan komma ifrån? :)

 

Spanska amarillo, gul alltså, är av arabiska anbari, gulfärgad.

 

Sportradion spelar just nu "Mellow Yelllow" med Donovan. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi pratade om tio eller hundra för några år sen här, det kunde tydligen härledas väldigt långt bak, det döpte t o m två olika utvecklingslinjer indoeuropeiskan tog.

Annars så är typ sånt som snowreeler skrev (tack!) som jag typ efterlyser.

Men det är sant, satte man en grupp nyfödda barn på en öde ö nånstans så skulle de säkert efter några år döpa gult till brunt eller dator och mamma till bil o s v. Borde ske en slumpmässig namngivning förutom ord som ska låta som nåt som låter. Men även färger kanske låter lite, de skulle förmodligen döpa rött till nåt ord som är lika hårt som rött, ratt kanske. :D

 

Om barnen inte dog utan överlevde alldeles ensamma... :cry: ....så är det ju inte säkert att de kommer på att man ska kommunicera med språk..... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag nog de kommer på att använda rösten för enkel kommunikation. Dock ett mycket grymt men intressant experiment ifall nån gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...