Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min Mac styrs utifrån!


mac-in

Rekommendera Poster

Hej,

 

Alla familjemedlemmar delar min Mac, iBook G4. Under de sista två åren styrs Safari och FireFox

av ett annat språk än svenska vilket inte var fallet i början. När jag söker nånting på google,

så får jag meddelande på ett annat språk (på mitt modersmål), och förslagen på alternativ stavning;

"menar du så", blir förslag på det språket. När jag öppnar vissa filer kommer texterna på

svenska. Förr var det inte så. Rätt mystiskt!

Jag har en gång fått ett tips att jag skulle byta språket till svenska från Safari. Men det var förgäves!

Och sedan dess struntade jag i det... Men ändå blir jag rätt irriterad och förbannad av "big brothers"-fenomenet

Jag undrar om cookieserna ger total makt till vem som helst! Ibland glömmer man stänga av cookiesarna...

Jag vill inte installera om hela systemet än gång till; jag vill behålla all information; adresser, mail och

filer. Tredje webläsaren Netscape har inte drabbats av det här än..

Finns det någon rejäl lösning på problemet?

 

Tackar på förhand,

 

mac-in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första föreslår jag att varje familjemedlem får ett eget användarkonto. Då kan alla ha sina egna inställningar och arbeta på det sätt de föredrar.

 

Jag vet inte exakt vad ditt problem beror på, men föreslår att du kontrollerar att du har rätt språk valt i systeminställningar/internationellt/språk. Dra språken i den ordning du önskar att de används. Finns ett visst program inte på det språket som står överst så visas det i språk nr 2 och så vidare.

 

I Google kan man ställa in sökinställningar att söka på vissa språk etc. Kanske är det någon som ändrat där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, Justitia. Det verkar så att modersmålet stod överst. Bytte till

svenskan. Det borde nu lättare ställa in googles sökinställningarna.

Tusen tack..

 

mac-in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, Justitia. Det verkar så att modersmålet stod överst. Bytte till

svenskan. Det borde nu lättare ställa in googles sökinställningarna.

Tusen tack..

 

mac-in

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...