Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken mac pro till Final Cut?


cee08

Rekommendera Poster

Hej på er.

Har en macbook Pro som jag använder till att redigera filmer men det tar väldigt mycket kraft från datorn och min tanke är att köpa en mac Pro för att jag tror att prestandan är avsevärt mycket bättre. Min fråga till er är: Jag har en budget på dryga 35 000 +/- och jag kommer alltså att rendera och arbeta med redigering i allmänhet. Är detta bra?

 

Konfiguration

 

  • En 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon
  • 6GB (3x2GB)
  • 640GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
  • 4x NVIDIA GeForce GT 120 512MB
  • En 18x SuperDrive

  • Apple Wireless Mighty Mouse
  • Apple Wireless Keyboard (Svenskt) & Användarhandbok (Engelska)
  • Final Cut Express förinstallerat (engelsk version)
  • COUNTRY KIT,MAC PRO-INT

Har ni fler tips?

 

Tack på förhand

 

Cee

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en macbook Pro som jag använder till att redigera filmer men det tar väldigt mycket kraft från datorn och min tanke är att köpa en mac Pro för att jag tror att prestandan är avsevärt mycket bättre. Min fråga till er är: Jag har en budget på dryga 35 000 +/- och jag kommer alltså att rendera och arbeta med redigering i allmänhet. Är detta bra?
Såvitt jag förstår så har du valt 4 stycken grafikkort vilket du inte kommer ha någon nytta av om du inte ska ansluta 8 skärmar. Om du behöver det så är det ju bra men annars skulle jag fundera på en kraftfullare grafikkort istället (i vilken omfattning det höjer prestandan i Final Cut vet jag dock inte).

 

I övrigt är 6GB minne väl okej men mer minne skadar inte - men köp till i efterhand istället, Apple är väldigt dyra och det är enkelt att sätta in själv.

 

För att få upp farten på diskarna kanske du vill investera i flera lika stora diskar som du kör i raid, ska tydligen löna sig särskilt vid videoredigering när mycket data forslas.

 

För videoredigering kan det också löna sig med 2 x Quad-modellen, videoredigering sägs vara en av de få uppgifter där fler kärnor verkligen lönar sig (och med Snow Leopard även antagligen kraftfullt grafikkort).

 

Men jag får nog tillägga att jag själv inte sysslar med videoredigering så detta är väl snarast allmänna råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för din info.

 

Är detta bättre då?

 

 

Konfiguration

 

  • Two 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon
  • 6GB (6x1GB)
  • 640GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
  • NVIDIA GeForce GT 120 512MB
  • En 18x SuperDrive

  • Apple Wireless Mighty Mouse
  • Apple Keyboard med numerisk del (Svenskt) & Användarhandbok (Engelska)
  • Final Cut Express förinstallerat (engelsk version)
  • COUNTRY KIT,MAC PRO-INT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för din info.

 

Är detta bättre då?

Definitivt skulle jag säga (utan egen erfarenhet av videoredigering dock). Du har då möjlighet att senare komplettera den med dubbelt så mycket minne (dubbla processorer = dubbelt så mycket minneskapacitet) om du skulle behöva. Eventuellt skulle du kunna satsa på ett dyrare grafikkort men hur mycket mer pang för pengarna det ger är oklart. Om du har råd så satsa dessutom på snabbare processorer.

 

Tycker det verkar vara en bra konfiguration. Senare har du möjlighet att utöka med flera diskar (gärna i raid för hastigheten) och mer minne (vilket du kommer märka om du kan dra nytta av). För egen del beställer jag nuförtiden alltid med engelsk tangentbord eftersom jag ändå har alla applikationer på engelska (smaksak, tangentbordet visar ju bara tecknen och bestämmer inte vilket språk du kan skriva på).

 

Vore ju intressant att också få höra vad någon som faktiskt kör Final Cut tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack!

 

Du är kung och dina råd har nu fått mig på ett bättre spår och i längden blir det bättre hela vägen.

Ett stort tack, jag uppskattar det verkligen!

 

 

Cee

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Snabbare processor än den där lär du väl knappast behöva de närmaste 30 åren ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den senaste specen har du 6 * 1 GB minne. I den första hade du 3 * 2 GB, vilket gör att du för att senare dubbla minnet kan köpa 3* 2 GB istället för att behöva köpa 6 * 2 GB och dessutom få 6 * 1 GB som bara samlar damm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...