Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antivirusprogram?


Gäst muogir

Rekommendera Poster

Behöver man något antivirusprgram till sin mac?

I så fal, vilket är att rekommendera?

Ett tips till dig om är ny använd sökfunktionen så kommer du se att din fråga redan finns besvarad i tidigare trådar :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man något antivirusprgram till sin mac?

I så fal, vilket är att rekommendera?

 

Det korta svaret är: nej.

Det långa är att de som switchat om till Mac har i allmänhet väldigt svårt att ta till sej det korta svaret. Det verkar för osannolikt och alldeles för enkelt (eller för kort?).

 

Det tredje, personliga svaret blir att jag och min familj har haft våra många Macar på nästan dygnet runt i 15 år, utan virusskydd, utan virus och utan att tänka på virus (annat än när vi diskuterade Windows med våra få PC-vänner). Alla våra Mac-vänner tycks ha gjort ungefär likadant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga virus till Mac så därför behövs inget anti-virusprogram för ditt eget skydd.

Däremot finns det virus till Windows och med anti-virus i Mac så hjälper du till med att begränsa spridningen av virus till Windows eftersom det fortfarande finns Windowsdatorer utan skydd. Nu kan man förstås fråga sig om en Mac-användare verkligen ska betala några hundra kronor enbart för att vara solidarisk och generös mot Windows-användare som inte betalar för ett bra anti-virusprogram...

 

Det som finns till Mac är trojaner.

En trojan är ett program som du själv laddar ner och installerar på din dator och som gör fuffiga saker med din dator.

Skillnaden mot virus är att virus kommer in i datorn utan att man behöver göra något speciellt, och de sprids till program och hårddiskar och system som av sig själva i bakgrunden.

 

Trojaner är därför mycket enklare att undvika.

Trojaner finns främst i program som laddas ner från porrsajter. Det finns även trojaner som är maskerade som piratkopior av köpprogram och florerar då på piratsajter, som används av de som begår en brottslig handling och laddar ner "hackade" köpprogram utan att betala för sig.

 

Och ovanstående sysselsättningar sysslar väl ingen vettig människa med eller hur?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra summerat Raphael. Vill minnas att iAntivirus bara städar undan dessa trojaner, det finner alltså inga Windows virus. (om jag minns rätt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga virus till Mac så därför behövs inget anti-virusprogram för ditt eget skydd.

Däremot finns det virus till Windows och med anti-virus i Mac så hjälper du till med att begränsa spridningen av virus till Windows eftersom det fortfarande finns Windowsdatorer utan skydd. Nu kan man förstås fråga sig om en Mac-användare verkligen ska betala några hundra kronor enbart för att vara solidarisk och generös mot Windows-användare som inte betalar för ett bra anti-virusprogram...

 

Det som finns till Mac är trojaner.

En trojan är ett program som du själv laddar ner och installerar på din dator och som gör fuffiga saker med din dator.

Skillnaden mot virus är att virus kommer in i datorn utan att man behöver göra något speciellt, och de sprids till program och hårddiskar och system som av sig själva i bakgrunden.

 

Trojaner är därför mycket enklare att undvika.

Trojaner finns främst i program som laddas ner från porrsajter. Det finns även trojaner som är maskerade som piratkopior av köpprogram och florerar då på piratsajter, som används av de som begår en brottslig handling och laddar ner "hackade" köpprogram utan att betala för sig.

 

Och ovanstående sysselsättningar sysslar väl ingen vettig människa med eller hur?!

 

Argumentet att man inte ska hjälpa till att sprida virus till Windows är ganska klent. Det finns en enda anledning att ens överväga detta och det är om man har för vana att vidarebefordra exe-filer med okänt ursprung till sina oskyddade Win-bekanta eller om man laddar ned Win-program från osäkra källor och skickar dem vidare till Win-vänner. Fundera en stund på hur många exe-filer du vidarebefordrat de senaste tio åren så får du en indikation på hur mycket nytta du skulle ha av ett virusskydd av den anledningen. Förresten, om du skickar vidare så många okända exe-filer till andra människor kanske du skulle fundera lite över varför.

Att vidarebeforda vanliga mail, med icke exekverbara dokument kan inte göra någon skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iAntivirus annars....

 

 

Det har jag på min..

Men det verkar rätt så onödigt.. Så kanske tar bort, vi får se..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I OS X behöver du inget. Om du kör Windows på din Mac, oavsett om det är i en virtuell miljö i Parallels Desktop/Sun Virtualbox/VMWare Fusion eller om det är i BootCamp, så behöver du samma skydd som på vilken PC med Windows som helst.

 

Men jag får väl bara virus på windows-partitionen då va? De virusen kan väl inte skada min mac-partition och de filer som finns på den, eftersom windowsvirus antaligen är skrivna för att fungera i en windowsmiljö? eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argumentet att man inte ska hjälpa till att sprida virus till Windows är ganska klent. Det finns en enda anledning att ens överväga detta och det är om man har för vana att vidarebefordra exe-filer med okänt ursprung till sina oskyddade Win-bekanta eller om man laddar ned Win-program från osäkra källor och skickar dem vidare till Win-vänner. Fundera en stund på hur många exe-filer du vidarebefordrat de senaste tio åren så får du en indikation på hur mycket nytta du skulle ha av ett virusskydd av den anledningen. Förresten, om du skickar vidare så många okända exe-filer till andra människor kanske du skulle fundera lite över varför.

Att vidarebeforda vanliga mail, med icke exekverbara dokument kan inte göra någon skada.

 

Det finns ju virus som skickar vidare sig självt till alla kontakter i adressboken, osv. Skickar meddelanden via msn, facebook, osv. Samt många virus använder ju den infekterade datorn som en värd för att utföra attacker osv. Så det är inte enbart farligt om man själv vidarebefordrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är skrivna för att fungera i Windows-miljö, men kör du virtualiseringsprogramvara så finns funktionen att integrera ditt skrivbord i Macen med skrivbordet i Windows, och Mina Dokument i XP pekas på Dokument i OS X osv. Windowsvirus kan inte smitta dina OS X-program, men dina filer kan gå åt pipsvängen.

 

Okej, men om man inte delar dokument osv så är man rätt safe med andra ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En virtuell hårddisk är ju bara en (eller flera) fil(er) på din hårddisk. Om du isolerar miljön kan du strunta i antivirus i Windows och bara återställa din säkerhetskopierade virtuella hårddisk om du får in skräp på den.

 

 

Ja, rätt smidigt. Men om jag partionerar och installerar med boot camp, hur fungerar det då? Om jag använder mig av Parallels, är den partionen lika "oisolerad" som att enbart installera parallels utan boot camp och egen partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju virus som skickar vidare sig självt till alla kontakter i adressboken, osv. Skickar meddelanden via msn, facebook, osv. Samt många virus använder ju den infekterade datorn som en värd för att utföra attacker osv. Så det är inte enbart farligt om man själv vidarebefordrar.

 

Helt fel! Om det är Win-virus så kan de inte exekvera under MacOS. Alltså finns det inga Win-virus som kan sprida sig själva från MacOS till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fel! Om det är Win-virus så kan de inte exekvera under MacOS. Alltså finns det inga Win-virus som kan sprida sig själva från MacOS till Windows.

 

Jag syfta iof på att de sprider sig vidare när man använder windowsen i mac. Därför behöver man antivirus till sin Windows menade jag, Men förstår att jag var otydlig i mitt skrivande och inte påpekade det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ställa säkerhetsnivån i Parallels. Har du högsta säkerhet så kommer inte Windows åt något av din Mac. Har du installerat Windows på en BootCamp-partition är den isolerad från din Mac-partition, men jag är osäker på om det finns virus som kan skrota bootbarheten på disken. Det fanns förr till Win (Tjernobyl kommer för mig) i alla fall.

 

Ansluter du din BootCamp-partition till Parallels så är det säkerhetsnivån du sätter i Parallels som avgör kontakten mellan OS X och Windows.

 

Okej, Bo_H. Tack för all hjälp (även om det inte var jag som startade tråden). Nu är allt mycket klarare :) Ska nog installera boot camp och ha hög säkerhetsnivå. Om jag sen behöver föra över filer till OS X så får jag använda FAT32-partionerat USB-minne.

 

Jag är nästan aldrig inne i Windows, tycker inte om när program kraschar, datorn blir seg, behöva oroa sig för virus, osv, :stjarnsmall: men vill ändå ha det installerat för de gånger jag är så illa tvungen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syfta iof på att de sprider sig vidare när man använder windowsen i mac. Därför behöver man antivirus till sin Windows menade jag, Men förstår att jag var otydlig i mitt skrivande och inte påpekade det :)

 

Ok, då är vi nog överens. I Windows är det nog klokt att köra virusskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske ska tilläggas att inget antivirusprogram skyddar mot phising och kapade kontokort, så för folk som envisas med att klicka på "wow du är 10,000e besökaren du får din gratisbil om du klickar här"-banners kan det ändå gå galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske ska tilläggas att inget antivirusprogram skyddar mot phising och kapade kontokort, så för folk som envisas med att klicka på "wow du är 10,000e besökaren du får din gratisbil om du klickar här"-banners kan det ändå gå galet.

 

Jag förstår din poäng men faktum är att de flesta skyddsprogram idag innehåller phisingskydd och alla möjliga skydd du kan tänka dig (och några till...). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kan behöva tänka på är att ha den inbyggda brandväggen i OS X på. Den är i regel på från installationen, men det skadar inte att kolla. Det är ett större hot att någon tar sig in i din dator än att du får virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kan behöva tänka på är att ha den inbyggda brandväggen i OS X på. Den är i regel på från installationen, men det skadar inte att kolla. Det är ett större hot att någon tar sig in i din dator än att du får virus.

 

Den är i regel INTE på när datorn är nyinstallerad menar du väl? Den var inte det för mig, varken på Leopard eller Snow Leopard.

 

Edit: Om jag nu inte minns fel. Kommer ihåg att jag blev förvånad över att den var avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är i regel INTE på när datorn är nyinstallerad menar du väl? Den var inte det för mig, varken på Leopard eller Snow Leopard.

 

Edit: Om jag nu inte minns fel. Kommer ihåg att jag blev förvånad över att den var avstängd.

 

 

Nu blir jag tveksam.... men till alla OS X vänner: Kolla så brandväggen är aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argumentet att man inte ska hjälpa till att sprida virus till Windows är ganska klent. Det finns en enda anledning att ens överväga detta och det är om man har för vana att vidarebefordra exe-filer med okänt ursprung till sina oskyddade Win-bekanta eller om man laddar ned Win-program från osäkra källor och skickar dem vidare till Win-vänner. Fundera en stund på hur många exe-filer du vidarebefordrat de senaste tio åren så får du en indikation på hur mycket nytta du skulle ha av ett virusskydd av den anledningen. Förresten, om du skickar vidare så många okända exe-filer till andra människor kanske du skulle fundera lite över varför.

Att vidarebeforda vanliga mail, med icke exekverbara dokument kan inte göra någon skada.

 

Virus är windows användarnas problem. Aldrig jag slänger in antivirus för att skydda andra. är man så dum som inte skyddar sin Windows dator så får man skylla sig själv. Tycker jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min var inte heller på (SL) men aktiverade den efter installationen.. Finns det ett inbyggt skydd ska man använda det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...